- ג'פרי פאולר, פרשן הטכנולוגיה של וושינגטון פוסט, כתב בגוף ראשון את המאמר שעיקריו מובאים כאן.
כיצד אתם קוראים לקול קטן בראשכם שרק אתם יכולים לשמוע? הזיות?
אמזון קוראת לזה "התקדמות". במשך שבועיים חייתי עם מוצר הבינה המלאכותית הדובר החדש שלה, הקרוי Echo Frames. אלו הם משקפיים עם רמקולים זעירים ומיקרופון, כך שניתן לנהל בכל מקום שיחות פרטיות עם "אלכסה", העוזרת הווירטואלית של אמזון. וזה שיגע אותי.
"WashPost" הכריזה המסגרת כאשר שתיתי את קפה הבוקר, כדי להודיע על מבזק חדשות. "אאוטלוק" אמרה באמצע שיחה אמיתית, כדי להציע לי לקרוא את הדוא"ל שזה עתה הגיע. "הסוללה על 20%", התריעה באוזני. "אאוטלוק". ועוד "אאוטלוק". אני יכול לומר, שאתם צריכים ממש לאהוב את "אלכסה" כדי לשים את זה על פניכם. אבל המסגרת מציעה מבט מעולה על העוזרים הווירטואליים המתקדמים ביותר – ואולי גם על מצב העריצות בעולמנו.
הפיתוח של "אלכסה" כמחשב הדובר הראשון, היה מבחינת אמזון ניסוי ענק בעולם חדש. המוצר הראשון בסדרה, רמקול "אקו", היה מוצר ניסויי שאמזון מכרה רק למי שרצתה. אחרי שהוא הצליח בענק כ-די.ג'יי וירטואלי, ניסתה אמזון להכניס מיקרופון או בינה מלאכותית להרבה דברים – החל מטלוויזיה וכלה בחדרי שירותים – בלא הצלחה רבה. אבל היא ממשיכה לנסות. ב-2019 השיקה את ה"אקו פריימז", וגם אותן מכרה תחילה רק לרשימת ההמתנה בה היא שולטת ובלא יכולת של הלקוחות לכתוב ביקורות באתר שלה. אחרי תשעה חודשים, מגיעה לנו ביקורת עצמאית.
אני מחלק כל חומרה חדשה לשתי קבוצות: עד כמה היא עושה היטב את מה שהיא מתיימרת לעשות, והאם יש לה ערך ממשי בחיים שלי. הרעיון של משקפי אלכסה, בניגוד לאוזניות אלכסה, הוא שהם נמצאים איתך כל העת – ומבחינה זאת הם בקושי עושים את מלאכתם. יש בהם רמקולים זעירים המופנים לאוזניך, כך שאתה אמור לשמוע שיחות טלפון או מוזיקה של אלכסה. אנשים מסביבך לא יבחינו בכך, אלא אם תגביר את עוצמת הקול עד לקרוב למירבית.
יש לזה חסרונות. מרחוק אתה נראה כאילו אתה מדבר לעצמך. אלכסה אינה חכמה מספיק כדי לדעת מתי אתה מדבר עם אדם אחר ולפעמים היא מתערבת בשיחה. ואם מישהו בסמוך יזכיר את השם "אלכסה", המשקפיים יתחילו לפעול מעצמם. קבלת שיחות נכנסות במשקפיים עבדה בסדר, אם כי פעמיים ניתקתי בטעות כאשר נגעתי באחת הזרועות הרגישות למגע של המשקפיים. הם שוקלים 40 גרם – כפול מהמשקפיים הרגילים שלי – אם כי זה נסבל. ומבחינת הסטייל: לא הייתי אומר שמסגרת פלסטיק שחורה עבה היא אופנתית.
הבעיה הטכנית המשמעותית יותר מבחינתי הייתה להבטיח שימשיכו לעבוד. הסוללה אף פעם לא החזיקה מעמד כל היום; היא נגמרת אחרי שלוש שעות של מוזיקה ב-60% מעוצמת הקול. קשר האינטרנט של המשקפיים הוא מהסמארטפון דרך בלותות', לעיתים הוא מתנתק וכל מה שנותר לאלכסה הוא לצעוק שאין תקשורת. זה גם אומר שהטלפון שלך צריך תמיד להיות בסמוך, שזה לא תמיד המצב בבית. ואם הטלפון שלך איתך, כבר יש לך את "סירי" של אפל או את "גוגל אסיסטנט".
מה יוצא לך מזה שאלכסה נמצאת בסביבה? אמזון רוצה שהיא תהיה ניידת, כך שנשתמש בה יותר – וכמובן שכך החברה תוכל לאסוף עלינו יותר מידע. המשקפיים עזרו עם תשובות טריוויה אקראיות או עם תוספת לרשימת הקניות שלי. הם נתנו מידע על-פי המיקום שלי, אם כי לא הפגינו יותר מדי ידע על האפשרויות לאכול טאקו בסן פרנציסקו. יכולתי לעשות כמה דברים בזמן שבישלתי, אבל בסופו של דבר – לא מצאתי יותר מדי שימושים למשקפיים. גם הקורונה שהשאירה אותי בבית לא תרמה: מי צריך משקפיים מדברים כאשר הבית מלא ברמקולים חכמים?
החידוש הגדול באמת הוא בכך שהמשקפיים יכולים לדבר איתך בלי שתפנה אליהם. כאשר מגיעה מסרון חדש, אלכסה תקרא אותו בקול. כנ"ל לגבי עידכונים וכמעט כל התראה שתגיע ליישומון. נוח יותר לשמוע דברים מאשר להביט במסך אחר, אבל כל ההתראות התיישנו די מהר. המצב השתפר כאשר למדתי להשתמש במסנן ה-VIP שמאפשר יתר בחירה בין ההודעות, אבל הוא מסנן גס למדי.
מבחינת רובנו, אמזון לא מציגה טכנולוגיה חדשה. לשעון של אפל הייתה אותה בעיה: הוא פשוט הציג הודעות טלפוניות, עד שלמדנו שהוא מעולה לצרכי כושר ובריאות. מי שיקנה כעת את ה-Echo Frames (ב-180 דולר), יסייע לאמזון לפתח את האלכסה, אבל למען האמת – אמזון היא שצריכה לשלם לנו לעשות זאת.