|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

פיתוח מסדרון תעלת סואץ כישלון מהדהד?

על אף שפיתוח אזור מסדרון תעלת סואץ הוא אבן הראשה בתוכנית הרב-שנתית לפיתוח מצרים, ולמרות המאמצים הרבים שהושקעו במיזם, בוצעה רק כריית חלקית של "תעלת סואץ החדשה" וחלק מהמנהרות. מרבית התוכניות הסובבות את ליבת המיזם, כנמל הנפט הגדול בפורט פואד ושרשרת מפעלי התעשיה לאורך התעלה, נותרו על הנייר בלבד
05/08/2020  |   אלי דקל-דליצקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
תעלת סואץ [צילום: AP/Hassan Ammar]

ללבראשית מרס 2016 יצא נשיא מצרים עבד אל-פתח סיסי בתוכנית פיתוח שאפתנית בשם "מגה תוכניות פיתוח של מצרים" הכוללת את הרכיבים הבאים:

כריית "מעקף איסמעיליה" המכונה בתקשורת הישראלית "תעלת סואץ החדשה". זהו נתיב תנועה נוסף בתעלת סואץ באורך 72 קילומטר שיאפשר תנועה דו-סטרית של אוניות. הנתיב מתחיל באי אל-באלח שמדרום לקנטרה ומסתיים בדרום האגם המר הקטן. התנועה בצפון התעלה ובדרומה תישאר חד-סטרית. בניית המעקף מאפשרת את הרחבת נפח התנועה בתעלה והיא צפויה להגדיל עד 2023 את ההכנסות מהתעלה מ-5.3 מיליארד דולר בשנה ל-13.2 מיליארד.
כריית שבע מנהרות תחת תעלת סואץ.

בניית נמל חדש לסחר בנפט ובמוצריו בסמוך לנמל המכולות בפורט פואד.
הרחבת נמל הדשנים באדביה ונמל הנפט בעין סח'נה.
בניית חווה מתועשת לגידול דגים בסיני, מצפון לקנטרה.
הקמת עיר תעשיה למיליון נפש בפורט פואד; בניית מרכז תעשייתי גדול בקנטרה מערב; בניית "עמק הטכנולוגיה" בדרום מערב איסמעיליה וערים חדשות למגורים באיסמעיליה מזרח (סיני) ובסואץ.

הרחבת אזור התעשיה הגדול בעין סח'נה במפעל התפלה גדול ובמפעלים נוספים.
סלילת כביש התעלה המזרחי פורט פואד-א-שט (מוצב המזח). תנועת האוניות בתעלת סואץ הייתה ביסודה חד-סטרית. לקיצור משך זמן חציית התעלה והגדלת נפח התנועה בה נבנו עוד במאה הקודמת שני מעקפים החוצים את התעלה: האחד הוא מעקף אל-באלח באורך 10 קילומטר, והאחר בתוך נתיב השיט העובר באגם המר הגדול באורך מספר קילומטרים נוספים. בתוכנית החדשה אין מדובר בתעלת סואץ חדשה אלא בהוספת 35 קילומטר למעקף אל-באלח שקיים מקדמת דנא. בנוסף כולל המיזם את הארכת נתיב השיט העובר באגמים המרים, כך שאף הוא יגיע ל-35 קילומטר. בסיום המיזם יאוחדו מעקף אל-באלח ומעקף האגמים וייווצר קטע באורך 80 קילומטר שבו השיט בתעלה הוא דו-סיטרי.

העבודות החלו ב-2014, והצבא נרתם לסייע בעבודות הכרייה. המיזם נחנך ב-6 באוגוסט 2015, עוד בטרם בוצעו העבודות לייצוב גדות התעלה הנוספת. נכון לסוף 2019 התקיימה תנועה דו-סטרית לאורך 45 קילומטר בלבד, כלומר נתיב השיט הנוסף באגמים טרם נכרה. ביתר 120 הקילומטרים נותר השיט רק בנתיב אחד (קרי, בעת תנועה בתעלה בכיוון אחד נאלצות האוניות השטות בכיוון הנגדי להמתין).

התוכנית הייתה לכרות חמש מנהרות למעבר כלי רכב ושתי מנהרות לרכבת. כיום פועלות ארבע מנהרות ומנהרה חמישית נמצאת בשלב כרייה מתקדם. נראה שהמצרים הקפיאו את התוכנית לכריית מנהרות לרכבת ובמקומה החלו רק עתה בביצוע תוכנית חילופית לגשר קבע מסתובב. כתוצאה מכך, התעלה החדשה ניתקה למעשה את קו מסילת הברזל ממצרים לסיני הואיל ובזרוע המערבית (הישנה) היה גשר מסילת ברזל (גשר פירדאן בקילומטר ה-68) ומתכנני הזרוע החדשה (המזרחית) לא נבנה גשר נוסף. היעדר תנועת רכבות בין סיני לבין מצרים פוגע בפיתוח הכללי של סיני, ובמיוחד בנמל ובמסוף המכולות החדש בפורט פואד. המצרים תכננו אומנם כריית מנהרה לרכבת מדרום לפורט סעיד, אך נכון לפברואר 2020 לא הוחל בכרייתה וסביר להניח שהתוכנית הוקפאה. תחת זאת החלו המצרים (באוקטובר 2019) להקים גשר רכבת מסתובב על הזרוע החדשה של התעלה, בהמשכו של גשר הרכבת המסתובב הקיים זה מכבר. בעוד כשנתיים, כשתסתיימנה העבודות לבניית הגשר ניתן יהיה לחדש את תנועת הרכבות לסיני - המושבתת מזה כחמש שנים. חידוש תנועת הרכבות על גבי גשרים (במקום מנהרה) תעכב את תנועת השייט בתעלה בעת הפעלת הגשרים.

התוכנית לבניית נמל חדש בפורט פואד לסחר בנפט ובמוצריו כוללת את הארכת תעלת הגישה לנמל המכולות ב-4.5 ק"מ נוספים. על הגדה המזרחית של תעלת הגישה ייבנה נמל הנפט בו יפרקו אוניות-מיכל ענקיות את מטענן. התכולה תאוחסן בחוות מיכלים גדולות והדלק בחווה ישווק לצרכנים שאין להם עניין בנפח העצום של אוניות-המיכל הגדולות. לצד הנמל מתוכננת הקמת עיר בת מיליון נפש ובה אזור תעשיה נרחב לתעשיות שונות בתחום האלקטרוניקה, תעשיית הרכב ועוד.

כיום עומדים המצרים לסיים את כריית תעלת הגישה ועוסקים בעיקר בייצוב הגדות. לאחרונה הוחל בעבודות ראשוניות להקמת מבנים באי שבגדה המערבית של הנמל בעוד שעבודות בגדה המזרחית טרם החלו. לעומת הקמת הנמל החדש בפורט פואד המתנהלת לאיטה הסתיימה לאחרונה בניית רציף בנמל הדשנים באדביה ומעגן חדש לאוניות מיכל בנמל הנפט בעין סח'נה. עוד לפני 2005 פעלה בעין סח'נה תחנת כוח, וב-2010 הוחל בבניית תחנת כוח נוספת בהספק של 457 מאגהווט. כאשר פורסמה התוכנית לפיתוח מסדרון תעלת סואץ עמדה בניית תחנת הכוח בפני סיום. תוכנית הפיתוח החדשה כוללת הוספת מפעל התפלת מי ים לייצור של כ-55 מיליון מ"ק בשנה. הבנייה החלה ב-2017 והסתיימה זה עתה.

כחלק מהניסיון להתגבר על המחסור במוצרי מזון בסיסיים מתוכננת שרשרת חוות מתועשות לגידול דגים, ובכללן חווה בקנטרה בעלות של כ-100 מיליון דולר. העבודות להקמת המפעל החלו בינואר 2015, ועד עתה נבנו במקום לפחות 1,500 בריכות דגים אם כי לא אותרו יתר מרכיבי החווה המתועשת, כמפעל לייצור מזון דגים או מחסנים למזון דגים, ומתקני אריזה ושימור דגים.

כאמור, המצרים תכננו הקמת חמש ערים לתעשיה ולמגורים. הדבר היחיד שהתבצע מתוכנית שאפתנית זו הוא הקמת העיר איסמעיליה החדשה בסיני שאכן נבנתה כמתוכנן אך נותרה ריקה מתושבים. באורח חיובי יותר, סלילתו של הכביש המהיר פורט פואד-א-שט - המיועד להחליף את כביש התעלה הישן בכביש מהיר שיאפשר חיבור נוח בין פורט פואד, קנטרה המזרחית, ואיסמעיליה המזרחית ושהמשכו בציר האוטוסטרדה א-שט-ראס סודר-א-טור-שארם א-שיח העובר לאורך הגדה המזרחית של מפרץ סואץ - מתנהלת על-ידי הצבא כמתוכנן והוא נמצא בשלבי ביצוע מתקדמים.

כריית התעלה הנוספת הייתה כרוכה בהוצאות כספיות רבות המעמידות בספק את תועלתה הכלכלית בעוד שהכנסותיה (כ-5.8 מיליארד דולר ב-2018-19) לא עמדו בתחזיות וייתכן שאף הביאו לירידת הכנסתה הכוללת של מצרים מהתעלה. הדבר מעורר ספק רציני לגבי הציפיות ממיזם שאפתני זה, במיוחד נוכח העובדה שכריית הנתיב הנוסף באגמים המרים לא בוצעה ונתיבי הסחר העולמי בתחום הנפט השתנו. מבין הנזקים ניתן למנות את ניתוק קו מסילת הברזל לסיני למשך שנים, היוותרותה של איסמעיליה החדשה שוממה, הצורך בהארכת מנהרות איסמעיליה, והצורך הצבאי בהקמת יחידות גישור נוספות המונות אלפי חיילים לגישור על מכשול המים הנוסף.

מבט מבס"א מס' 1,674, 4 באוגוסט 2020

הכותב הוא חוקר בכיר לשעבר באמ"ן.
תאריך:  05/08/2020   |   עודכן:  05/08/2020
אלי דקל-דליצקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פיתוח מסדרון תעלת סואץ כישלון מהדהד?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

05/08/2020  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
בשבוע שעבר התקשרו מנהיגי חמאס אסמעיל הניה וח'אלד משעל אל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כדי לברך אותו לרגל עיד אלאדחא, הידיעה פורסמה בהרחבה באמצעי התקשורת של הרש"פ וחמאס אבל תושבי השטחים יודעים היטב כי מדובר בספין תקשורתי, אין שום פיוס בין פתח לחמאס, מדובר במצג שווא שיצרו שתי התנועות מאינטרסים פוליטיים משותפים בחודש האחרון כדי להפגין כביכול אחדות לאומית נגד תוכניות הסיפוח של ישראל בגדה.
עשרים ושבע עצמות, שלשים וחמשה שרירים, קרוב לאלפיים תאי עצבים, יש בכל כרית של אצבעותינו החמש. הרי זה די והותר, מיין קמפף"כדי לכתב את " פו הדב"או את "
04/08/2020  |  חגי קמרט  |   יומני בלוגרים
על שמור גמור, לימוד ועול ומה שביניהם, ואיך כל זה קשור לפרשה? קיראו ברשימה שלפנינו
04/08/2020  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
הפרופיל התקשורתי הגבוה שמקבלת המחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, בהינתן העובדה שהיקפן הכולל של ההפגנות, מרשימות ככל שתהיינה, אינו נרחב, גם אם הוא כמו-מובן מאליו, הרי שהוא מציף שורה תחתונה בעייתית, הזדהות מלאה עם המסר הטמון בה. האהדה הראשונית מצד המדיה הישראלית כלפי המחאה, שאבה את צידוקיה מהמשבר הכלכלי והחברתי שהיה תולדה של מגיפת הקורונה, והטמיעה את המסר כי אנו עדים להתפרצות ספונטנית של זעם וכאב, ובמקביל העצימה את הרושם כי נחשפו מחדלים מערכתיים בטיפול בנגיף באופן שלא בלם את התפרצות הגל השני של המגפיה.
04/08/2020  |  רפאל בוכניק  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il