|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

"בריות מימים טרופים שלא הכרתי"

עיון בספר 'גיבורה או אנטי' למשוררת עדינה בן חנן קשה להתעלם אפוא מהמכנה המשותף, הליניארי כמעט, לכל ספריה של בן חנן שבהם המשפחה והשואה הן תימות מכוננות יצירה, ואפשר אף מכוננות שירה
10/08/2020  |   ניקולא יוזגוף אורבך   |   יומני בלוגרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
עדינה בן חנן [צילום: יוטיוב]

בפעם האחרונה
'בכ"ז בניסן, כשנה וחצי לפני מותו/ ברגליים כושלות עמד אבי בצפירה/ שתי דקות תמימות עד סיומה// והיה לו כל כך הרבה/ בשביל מי/ לעמוד.'.

בספרה האוטוביוגרפי של גילה אלמגור 'הקיץ של אביה', כותבת הסופרת והשחקנית המפורסמת על ילדה בשם אביה, בת להניה, שורדת שואה, פרטיזנית ומעורערת בנפשה. אף על-פי שאביה היא צברית - ילידת הארץ, חייה מעוצבים על-ידי השואה ומושפעים ממנה. בדומה לאביה, רבים מילידי שנות ה-40' המאוחרות ושנות ה-50' למאה הקודמת הושפעו מהשואה, נשאוהּ כנטל על גבם ועיצבו את אישיותם תחת צילה האיום והכבד, אף שלא נכחו בה, אף שלא היו חייבים בכך. המשוררת עדינה בן חנן היא נציגה פואטית מובהקת של בני ובנות דור שני לשורדי השואה, שצלקותיה נחרצו בנפשם ועיצבו את מהלך חייהם, אופיים וכמובן את כתיבתם.

בספר הרביעי, 'גיבורה או אנטי' בהוצאת 'עמדה', שראה אור בשנת 2020, בן חנן מאפשרת לקוראים בכלל, ולבני הדור השני בפרט להתבונן על השואה ועל החיים בצל משפחה שורדת שואה, בחלוף 40 שנה מאז עזבה את בית הוריה בנצר סרני (הוא קיבוץ בוכנוואלד לשעבר), מנקודת מבט של סבתא, של אמא, של ישראלית ושל אישה בשנות ה-60 לחייה. ברם, הייחודיות הפואטית בנקודת המבט של בן חנן בספר החדש, אינה קשורה בגילה או בהפיכתה לסבתא אלא קשורה דווקא בבשלות הרגשית ובמורכבות האינטליגנטית שבה היא נוגעת בנושא השואה, וזאת מבלי להזכיר את הנושא במפורש בספר, אף לא פעם אחת.

בספר, שכריכתו סגולה, צנועה ומינימליסטית, מוצגים לקורא 75 דפי שיר שניתן לחלקם בגסות לשתי תימות בולטות ומרכזיות: שואה ומשפחה. תימות אלו אינן ייחודיות לספר זה, וגם בספריה הקודמים בן-חנן עוסקת בנושאים הללו, אם כי באופן פחות מורכב, עמוק ובשל. קשה להתעלם אפוא מהמכנה המשותף, הליניארי כמעט, לכל ספריה של בן חנן שבהם המשפחה והשואה הן תימות מכוננות יצירה, ואפשר אף מכוננות שירה. בספר הנוכחי, ישנן יצירות שבהן שתי התמות הללו מתלכדות ומתממשות כתלכיד מסקרן שמשלב אישי ולאומי, יהודי וישראלי, צברי וגלותי; וישנן יצירות שבהן התימות הללו מזינות וניזונות זו מזו, כאשר היחס הבולט ביניהן הוא שהאחת - השואה, גורעת מהמשפחה ומזינה אותה במקביל. השואה כך נראה, גורעת ומחסירה מהמשפחתיות כפי שנתפסת ומוצגת על -די בן חנן, אך בה באותה עת היא גם מחדדת בעיני המשוררת את חשיבותה ואת נחיצותה ברמה הקיומית.

ביטוי מרגש ומפוכח להתלכדות תימת המשפחה בתימת השואה ניתן למצוא בשיר 'משפחת נוסייבה ואני' (עמ' 33), שבו נמלאת המשוררת צער וקנאה נוכח הידיעה על שושלת נוסייבה הירושלמית שנושאת את שם המשפחה קרוב לשמונה מאות שנה, ואילו היא מהמעט שנותר לה לאחר השואה, כבד עליה ומכאיב מאוד: 'משפחת נוסייבה הירולשמית, הענפה/ נושאת בגאון את שמות כל/ בני המשפחה כשמונה מאות שנה, / מספר אל מול המצלמה אחד מבניה, // ואני/ נושאת את אפס קצם של שמות בני משפחתי/ רמזים משמועות רחוקות, שברי ידיעות, // והם/ כבדים עלי כשברי הלוחות/ והם שורטים בבשרי כברית// ואינני משלחת/ מידַי'. גם בשיר 'גיבורה או אנטי' (עמ' 29) ששמו משמש גם כשם הספר ושמוקדש לסבתהּ של המחברת, מתואר קשר בין-דורי בל ינתק, חרף השואה ופער הגילים בין הסבתא לנכדתה, שבו קורות חייה ועלילותיה של הסבתא נשזרות בקורותיה של הנכדה, והופכות לנרטיב פואטי-משפחתי שטבוע בו הזיכרון מה'שם'- הגלותי, שלא מרפה מה'כאן' - הישראלי: 'גם היום/ כשאני מבוגרת ממך במותך/ את עדיין/ הדמות המרכזית בסיפור שלי, / גיבורה או אנטי/ גיבורה,/ זה כבר מזמן לא לב/ הסיפור...'.

העדר אזכור מפורש

העיסוק בנושא השואה בספרה של בן חנן איננו מפורש, וליתר דיוק אין הוא גלוי כלל, כך שלמעשה הקורא נדרש להתמצא באלוזיות, באסוציאציות, בשברי רמזים, ובדימויים מוכרים ומוכרים פחות כדי להבין את כוונותיה ורגשותיה האמיתיים של המשוררת. דוגמה מאלפת לכך ניתן למצוא בשיר 'טובי החותרים של אודיסאוס' (עמ' 53) בו המשוררת פותחת את השיר במשפט הסתום והבלתי מבואר 'גם אבי העדיף את הקורבנות/ לסקילה...'. משפט משונה שמתבהר לקורא בהפתעה מסוימת רק בבית השלישי בו נכתב: 'אבל הקורבנות לסקילה/ מתרוצצים בו מאז/ לעד,// בוקעים מגונו בשנתו/ סודקים בקיעים/ בכפת ידיו'. רק בבתים האחרונים בשיר העיסוק בדמות המיתית מן האפוס היווני הקדום, מתבהר ומוסב בדרמטיות מסוימת לעיסוק באביהּ, שקורבנות (השואה) מתרוצצים בראשו לעד, גם מתוך שנתו, בדמות סיוטים מבעיתים. סוגיית סיוטי הליל של קורבנות השואה והאופן שבו הם השפיעו על בני הדור השני מקבלת בשיר ביטוי מוחשי, מורכב וחזק, ונדמה שגם המשוררת מתקשה לדייק את הזעזוע שלה נוכח חוסר האונים של האב בלילות.

שיר נוסף שעוסק באביה של המשוררת ובשואה הוא השיר 'לעמוד' (עמ' 65), שבו בן חנן מפריטה את הצפירה, שהיא אחד מסמלי הזיכרון הקולקטיבי והופכת אותה מסממן לאומי לסממן אישי: 'בכ"ז בניסן, כשנה וחצי לפני מותו/ ברגליים כושלות עמד אבי בצפירה/ שתי דקות תמימות עד סיומה// והיה לו כל כך הרבה/ בשביל מי/ לעמוד.'. התגברותו של האב על מגבלותיו הפיזיות למען יזכה לכבד, ולו בפעם האחרונה את זכר הקורבנות, היא בבחינת שירת אודה יהודית-ציונית, והמוטיבציה שלו לעמוד, כפי שמוצגת בשיר, מטלטלת את המחשבה ואת הלב של הקוראים, אך גם מחזקת את הזהות הישראלית-יהודית, בדרך שאינה קלישאתית או מלאכותית, אלא אותנטית ופסיכולוגית.

בהשפעת השואה, בתפיסת בן חנן יש כוח נגדי ששווה לחיים עצמם. המשפחה לדידה היא האנטי תזה למוות, לשואה ולסִבלות היהודים והאדם. במשפחה בן חנן מוצאת נחמה, אהבה, שפע ובית. דוגמה מעניינת לכך ניתן למצוא בשיר 'ביום שבו נולד נכדי' (עמ' 16) שבו מוצג תיאור נשגב של חווית הסבתאות, שגובל בגלוריפיקציה של רגע הולדת הנכד, ושאת עוצמתו ניתן להבין על-רקע שירי השואה בספר, ובספריה הקודמים: 'ביום שבו נולד נכדי/ לא העליב אדם את זולתו בעולם,/ תהומות הנפש התמלאו רוך/ ונגיעת כף יד הייתה ספוגת חמלה.// זה היה היום הענוג ביותר בשנה/ כאבים נשטפו, ואדיות שיבשו התמלאו, / ניחוחות התמזגו...' . התקדשות מעמד הפיכת בן חנן לסבתא, בין שבאופן מודע ובין שלאו, מסמל עבורה סוג של ניצחון על השואה, ומבטא היטב את הפיכת החוויה האישית (בחייה) ללאומית, כך שהשמחה בהולדת הנכד איננה מוגבלת רק לחיק המשפחה, אלא היא גם שמחה שקשורה בניצחון העם היהודי שממשיך להעמיד ורות, חרף הנסיונות לכלותו.

בשונה מספריה הקודמים, בספר השירה הנוכחי, בן חנן נמנעת ככל האפשר מאזכור מפורש של המילה שואה. דומה אפוא כי יותר משהבחירה המעניינת מבטאת קושי לעסוק בנושא במישרין, יש בה תחכום פואטי שמחייב את המשוררת להיעזר באסוציאציות, רמזים, אלוזיות, דימויים, מטאפורות וכיו"ב, מה שהופך את שירי השואה הסמויים למורכבים ולמעוּדנים אף יותר. כך למשל בשיר 'ימים טרופים (עמ' 28), הקושי לעסוק באופן גלוי ומפורש בנושא הכאוב והטראומתי מוביל לשימוש בלשון פיגורטיבית עשירה: 'בריות/ מימים טרופים שלא הכרתי/ גדלו אותי./ הן יכלו לכל המלכודות/ לכל המזימות/ לכל התככים,// אבל לא / לנפשן שנטרפה בכפן, /ולא לנפשי/ שנפשותיהן טרופות בה.' נהיר אפוא לכל בר-בי-רב שהימים הטרופים שלא הכירה המשוררת, כבת דור שני, הם ימי השואה, אך אנשים שחיו בימים הללו גידלו אותה ועיצבו את אישיותה בצל השואה. החזרה על השורש ט.ר.פ בשיר, מחדדת ומעצימה את הטירוף בהתקיימות השואה שבמהלכה נרצחו 6 מיליון יהודים, אך גם רומזת לנזק הנפשי (טירוף) שנגרם לאלו ששרדו את השואה ולילדיהם.

שירתה של בן חנן נכתבת ממקום עניו וצנוע. היא נטולת יומרות והשתייכות סקטוריאלית. אין היא כותבת בספריה אלא את אשר מצולק על לוח ליבה. לפיכך, שירתה היא שירה לירית טהורה, שבה באים לידי ביטוי רחשי ליבה, חוויותיה האישיות, חלומותיה, פחדיה ותמונות מנופי ילדותה, מחייה ומחיי בני משפחתה. התעסקות המשוררת בשלושת העשורים האחרונים בשואה הביאה אותה, בדומה לחוקרים באקדמיה המתמחים שנים רבות באותו נושא, להתמחות שהופכת את שיריה למורכבים ועשירים יותר, ועל כך כמובן יש רק לברך ולנסות לשער בזהירות כיצד ובאיזה אופן יכתבו שירי השואה בספרה החמישי.

תאריך:  10/08/2020   |   עודכן:  10/08/2020
ניקולא יוזגוף אורבך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"בריות מימים טרופים שלא הכרתי"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
מדינות רבות באירופה, במיוחד בגוש הסובייטי-לשעבר, עושות מעט מאוד - אם בכלל - כדי למלא את התחייבויותיהן להשיב רכוש יהודי שנשדד בשואה. כך קובע (30.7.20) דוח מקיף של משרד החוץ האמריקני. לארה"ב אין אמצעים של ממש ללחוץ על מדינות אלו, למעט באמצעות דעת הקהל וערוצים דיפלומטיים, ולכן סביר להניח שהמצב לא ישתפר בצורה משמעותית.
30/07/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
בג"ץ דחה עתירה שביקשה להורות ליד ושם ולמשרד החוץ שלא לארח ביד ושם מנהיגים, שלטענת העותרים מעורבים בפשעי מלחמה ובהפרות של זכויות האדם, או תומכים במדיניות גזענית ואנטישמית. השופט נעם סולברג קבע (16.7.20), כי מדובר בענייני מדיניות חוץ המסורים בלעדית לידי הממשלה.
19/07/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
בחודש יולי 9461 יצאה מנמל באקאר שבצפון יוגוסלביה (היום קרואטיה) אוניית המעפילים 'הגנה' כשעל סיפונה 2678 מעפילים ניצולי שואה, ביניהם אבי, עופר בן צבי ז"ל. בלב ים האונייה נעצרה בשל תקלה. המעפילים נצטוו לזרוק לים את חפציהם האישיים כדי למנוע ממנה לשקוע. היא נגררה על-ידי הבריטים לנמל חיפה תוך התכתשות עם המעפילים והצוות, והמעפילים נשלחו למחנה המעצר בעתלית. הייתה זו האונייה האחרונה שנתפסה, אשר נוסעיה הושארו בארץ ולא נשלחו לקפריסין. בסיפור הקצר 'סברה' ביקשתי להנציח את אבי, עופר בן צבי ז"ל, שהיה ממעפילי האונייה. עוד על קורות האונייה שאחר כך הפכה ל'אח"י הגנה' תוכלו לקרוא באתר.
הקורונה גרמה לחלק מהאנשים לשקוע בדיכאון. לעומת זאת, היו כאלה אשר פרץ היצירה הציף אותם והם גילו כישרון שהיה טמון בהם ומצאו דרך לתרפיה באמצעות הכתיבה. קבוצת חוקרים מהמכון לחקר השואה באוניברסיטת בר-אילן מוכיחה לנו כי עברנו את פרעה, עברנו את מאורעות השואה ונוכל גם לנגיף הקורונה.
יו"ר הנהלת יד ושם, אבנר שלו, יפרוש בסוף השנה מתפקידו לאחר 27 שנים. שלו בן ה-81 הודיע על כך (יום א', 21.6.20) לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר הממונה על יד ושם, זאב אלקין.
21/06/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il