|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
אם הן לא עתרו...[צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת] ...מה זה העסק שלהם? [צילום: הרשות השופטת]

בג"ץ ידון היום בהרכב הוועדה לבחירת שופטים

הדיון בעתירות צריך להימשך עשר דקות

החלטת הכנסת למנות שני נציגים של הקואליציה לוועדה לבחירת שופטים, היא בעייתית - אך התערבות שיפוטית בה היא קשה לא פחות למעשה, בג"ץ כלל לא אמור לדון בעתירות הללו, כי איש מ-48 הח"כים של האופוזיציה - הנפגעים הישירים - לא עתר אבל שאלת זכות העמידה נשחקה מזמן, ואין סיכוי של ממש שתתעורר דווקא היום
12/08/2020  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   הוועדה לבחירת שופטים   |   תגובות

היום (יום ד', 12.8.20) בשעה 15:00 ייכנסו השופטים יצחק עמית, דפנה ברק-ארז וענת ברון לאולם ג' של בית המשפט העליון לדיון בשלוש עתירות בנושא הקרוב מאוד לליבם: הרכבה של הוועדה לבחירת שופטים. וליתר דיוק: מי יהיו נציגי הכנסת בוועדה. ועוד יותר ליתר דיוק: האם לקואליציה יהיו שני נציגים בוועדה, או שמא יש להעניק מקום אחד לאופוזיציה.

החוק מעניק לכנסת שני מקומות בין תשעת חברי הוועדה (לצד שני שרים, שלושה שופטים של בית המשפט העליון ושני נציגים של לשכת עורכי הדין). כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לבין כחול-לבן, הכנסת בחרה כנציגיה את צבי האוזר (דרך ארץ, מגוש כחול-לבן) ואסנת מארק (הליכוד). הקואליציה המקרטעת הזאת, שלפי כל הסימנים לא תוציא את ימיה, הצליחה לעמוד בסעיף הזה בהסכם - ובניגוד למקובל שנים רבות, נטלה לעצמה את שני הכסאות של הכנסת בוועדה. האם זה תקין?

בג"ץ כבר נדרש לסוגיה בימי הכנסת ה-20, אֵי אז לפני חמש שנים. רוברט אילטוב נבחר לוועדה כנציג האופוזיציה, אבל אז נכנסה ישראל ביתנו לקואליציה - ולאופוזיציה לא היה נציג. ההרכב בראשותו של ניל הנדל דחה את העתירה, אך הציע לכנסת לעגן בתקנונה את חלוקת שני המושבים בין הקואליציה לאופוזיציה. באופן בלתי מפתיע, זה לא קרה; ראיתם פעם פוליטיקאי שיוותר מרצונו על תפקיד, כוח והשפעה?

האמת צריכה להיאמר: הנוהג להעניק נציג לאופוזיציה - כשמו כן הוא: נוהג. הוא אינו מעוגן במקום כלשהו, כאמור לא בתקנון הכנסת ובוודאי שלא בחוק. היו שנים בהן לא הייתה לאופוזיציה נציגות בוועדה ושני המקומות היו בידי הקואליציה. עם זאת, בעשורים האחרונים - למעט אותה אפיזודה של אילטוב - הנוהג הזה הופעל הלכה למעשה. יש בו היגיון רב: לקואליציה ממילא יש שלושה נציגים (כולל שני השרים), ונציגות של האופוזיציה חיונית כדי למנוע פוליטיזציה גמורה של בחירת השופטים. אם כל ארבעת הפוליטיקאים הם חברי הקואליציה, די להם בעוד קול אחד - מן הסתם של אחד מנציגי הלשכה - כדי למנות שופטים (למעט לבית המשפט העליון, בו צריך שישה קולות). ומאחר שגם לשכת עורכי הדין היא גוף פוליטי-למחצה, הרי שקיימת סכנה אמיתית של מינוי שופטים משיקולים פוליטיים מובהקים.

בהקשר של הכנסת ה-23 והממשלה ה-35, הדברים בוטים עוד יותר. ההסכם בין בנימין נתניהו לבני גנץ מעניק להם שליטה חסרת תקדים על הכנסת, כולל נטילת ראשות כל הוועדות (למעט הוועדה לביקורת המדינה והוועדה למעמד האישה). תפיסת שני המקומות בוועדה לבחירת שופטים היא חלק מאותה רמיסה גסה של הרשות המחוקקת בידי הרשות המבצעת. ותראו גם מי נבחר. האחד הוא צבי האוזר, אחד משני הח"כים שערקו מסיעתו של משה יעלון ברשימת כחול-לבן, ואשר בתמורה קיבלו גם את ראשות ועדת החוץ והביטחון (האוזר) ותיק התקשורת (יועז הנדל). השנייה היא אסנת מארק, שנכנסה לכנסת רק בזכות החוק הנורבגי, ואשר היא ידו הארוכה בוועדה של הנאשם בנימין נתניהו. לא בדיוק מי שהיינו רוצים לראות בוחרים את שופטי ישראל.

אלא שגם התערבות של בג"ץ בהחלטה זו היא קשה מאוד. ראשית, משום שכאמור אין שום נוהל רשמי המחייב זאת ויש תקדימים להעדר ייצוג לאופוזיציה. שנית, וזה העיקר: מדובר בהתערבות בליבת עבודת הכנסת ובליבת השיקולים הפוליטיים של חבריה - דהיינו, ביטול החלטת הרוב של נבחרי הציבור, ועוד בנושא הנוגע במישרין למערכת המשפט. ביטול חוקים הוא נדיר מאוד (בניגוד למה שטוענים לפעמים), ואילו התערבות בעבודת הכנסת היא נדירה עוד יותר. לכן, על פניו, ההכרעה בעתירות הללו היא משימה מורכבת במיוחד.

אבל למעשה, בג"ץ בכלל לא אמור לדון בהן. כל העסק צריך להסתיים בתוך עשר דקות. ומדוע? משום שלאיש מן העותרים אין זכות עמידה. העתירות הוגשו בידי משמר הדמוקרטיה הישראלית, התנועה לאיכות השלטון ועו"ד משה שפירא. מי לא עתר? - 48 חברי הכנסת של האופוזיציה, שהם הנפגעים הישירים מן ההחלטה. במיוחד בולטת העובדה, שאיילת שקד וקארין אלהרר - שהיו נציגות האופוזיציה בהתמודדות על החברות בוועדה ולא נבחרו - לא פנו לבג"ץ.

כלל יסוד הוא, שבג"ץ אינו נזקק לעתירות המוגשות בידי עותר ציבורי, במקום בו יש נפגע ישיר שאינו עותר. ההיגיון ברור: אם הנפגע הישיר אינו מבקש את סיועו של בית המשפט - אי-אפשר לכפות עליו לקבל אותו. בהקשר זה מזכירים לעיתים את ביטויו של שלמה המלך: "מתעבר על ריב לא לו". לפי הכלל הזה אמורים עמית, ברק-ארז וברון לומר לעותרים: עם כל הכבוד, אנחנו לא אמורים לשמוע אתכם. יש 48 נפגעים מההחלטה שאותה אתם תוקפים - והם לא כאן. יש שתי נפגעות מובהקות, שהתמודדו נגד ההחלטה הזאת - והן לא כאן. לפיכך, גם אתם לא אמורים להיות כאן.

אבל דומה שלא נסתכן יותר מדי אם נאמר, שאין סיכוי שזה מה שיקרה היום ב-15:00. גבולות זכות העמידה נפרצו מזמן והשאלה האם היא קיימת - כמעט ואינה עולה על סדר היום. השופטים נעם סולברג, יוסף אלרון ואלכס שטיין מזכירים אותה מדי פעם, אך הם במיעוט. ניתן להניח שיש עוד כמה שופטים שחושבים כמותם - אולי יעל וילנר ודוד מינץ - אך כאמור, רוב שופטי העליון מתייחסים לזכות העמידה של עותר ציבורי כמובנת מאליה. זה לא שהם חולקים על הפסיקה שהזכרנו - איש אינו חולק עליה; הם פשוט לא מיישמים אותה.

פסקת ההתגברות שהציעה שקד בשבוע שעבר כללה גם את הגבלת זכות העמידה של עותרים ציבוריים. לא צריך למנוע אותה לחלוטין, משום שיש מקרים בהם באמת הנפגע הוא הציבור בכללותו ולא מישהו ספציפי. אבל בהחלט יש מקום לקבוע בחוק, בצורה חד-משמעית וללא יוצאי דופן, שלא תישמע עתירתו של עותר ציבורי במקום בו יש נפגעים ישירים שאינם עותרים בעצמם. במצב הנוכחי, כמעט כל אחד יכול להפוך את בג"ץ לזירה לקידום האג'נדות שלו. הדיון של היום הוא דוגמה מובהקת למצב פסול זה.

תאריך:  12/08/2020   |   עודכן:  12/08/2020
איתמר לוין
+ברק-ארז: שאלת הסעד מאוד מטרידה אותי
18:31 12/08/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
עמית, ברק-ארז וברון רומזים שההכרעה בעתירות תהיה על-פי שתי נקודות מרכזיות: האם קיים נוהג חוקתי לפיו אחד הנציגים הוא איש אופוזיציה, ואם כן - האם וכיצד ניתן לאכוף אותו בפועל  ▪  מסבירים שיש לקבוע מבחינה עובדתית שקיים נוהג שכזה, ולאחר מכן - קיימת שאלה מעשית כיצד לאכוף אותו על הכנסת
מארק. העותרים מבקשים להחליף אותה
ברק-ארז. טוב שתהיה נציגות [צילום: הרשות השופטת]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   איילת שקד / Ayelet Shaked   אילנה סקר / Ilana Seker   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אליקים רובינשטיין / Elyakim Rubinstein   אלכס שטיין   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אסנת מארק   אסף זמיר / Asaf Zamir   אסתר חיות / Esther Hayut   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   דוד מינץ / David Mintz   דורית ביניש / Dorit Beinisch   דפנה ברק-ארז / Daphne Barak-Erez   ווליד טאהא / Waleed Taha   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חאלד זועבי / Khaled Zoabi   חיים כץ / Haim Katz   טור פז משה   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יוסף אלרון   יועז הנדל / Yoaz  Hendel   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יזהר שי / izhar  shay   יעל וילנר   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   יצחק עמית / Issac Amit   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   ישראל ביתנו   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מרים נאור / Miriam Naor   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה כחלון / Moshe Kahlon   משולם נהרי / Meshulam Nahari   מתן כהנא / Matan  Kahana   נורית קורן / Nurit Koren   ניל הנדל / Neal Hendel   ניסים ואטורי   נעם סולברג / Noam Sohlberg   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עומר ינקלביץ'   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   ענת ברון / Anat Baron   צביקה (צבי) האוזר / Zvika Hauser   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   רפי פרץ / Rafi  Peretz   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרן השכל / Sharren Haskel 

מושגים
 בג"צ קציר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הדיון בעתירות צריך להימשך עשר דקות
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חבל על 10דקות
12/08/20 09:23
2
מטריקס
12/08/20 09:31
3
יאקי
17/08/20 17:38
4
עובד 1
19/08/20 13:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הוועדה לבחירת שופטים
יו"ר ועד מחוז צפון בלשכת עורכי הדין, מוחמד נעאמנה, יהיה נציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים, לצידה של אילנה סקר ובמקומו של חאלד זועבי. כך קבעה (יום ג', 28.7.20) המועצה הארצית של הלשכה. כהונתה של סקר מסתיימת בחודש ינואר, והמועצה תבחר נציג נוסף; סקר יכולה להתמודד שוב. נעאמנה קיבל 26 קולות, לעומת 12 קולות לראש הלשכה לשעבר, דורון ברזילי, וחמישה קולות ליצחק גורדון. יצחק נטוביץ וערן גולן הסירו את מועמדותם לפני ההצבעה. ראש הלשכה, אבי חימי, דחה קריאות להתמנות בעצמו לוועדה ובאופן פומבי לא תמך באיש מבין המועמדים.
28/07/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
מועמדי הקואליציה, צבי האוזר ואסנת מארק, נבחרו (יום ד', 15.7.20) לנציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים. הם גברו על מועמדי האופוזיציה, קארין אלהרר ואיילת שקד. האוזר קיבל 67 קולות, ומארק - 56. אלהרר קיבלה 57 קולות, ושקד - 43 בלבד.
15/07/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
מליאת הכנסת תבחר היום (יום ד', 15.7.20) את שני נציגיה לוועדה לבחירת שופטים. הבחירה היא חשאית ולכן לא מובטחת מראש בחירתם של חברי הכנסת בהם תומכת הממשלה. המליאה מתכנסת בשעה 11:00, אך טרם פורסם סדר היום המדויק של הישיבה.
15/07/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
ח"כ אסנת מארק, חברה מיועדת בוועדה למינוי שופטים, אמרה לאחרונה, שהיא מחפשת שופטים שהשקפתם מתאימה לליכוד. מאוחר יותר צייצה מארק והבהירה: "מה שינחה אותי בבחירות השופטים הוא לא הפתק שהמועמד שם בקלפי, אלא אמות מידה ערכיות ומשפטיות שמתכתבות עם תפיסת עולם ימנית שמרנית". האם היא תודקת? מהם השיקולים הראויים למינוי שופטים?
בשנת 1993 שהיתי חודש בארה"ב, בסמינר על המערכת הפוליטית המקומית שארגן משרד החוץ האמריקני. אחת ההרצאות הטובות ביותר באירוע המדהים הזה הייתה גם אחת האחרונות. אני לא זוכר מי היה המרצה, אבל אני זוכר היטב את האזהרה שהשמיע באוזנינו במלון בסן-פרנסיסקו: "רבים מכם יחזרו הביתה ויגידו שצריך לאמץ את השיטה האמריקנית או חלקים ממנה. אל תשכחו שהיא נוצרה בארצות הברית, בשביל ארצות הברית, בידי תושבי ארצות הברית ובתנאים של ארצות הברית". ואני מוסיף: כל זה קרה לפני כמעט 250 שנה.
19/06/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   הוועדה לבחירת שופטים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   כנסת 23  /  מי ומי  
"שיטת מינוי השופטים - טובה"  /  איתמר לוין
בחירה חריגה לביהמ"ש העליון בישראל  /  איתמר לוין
"ועדת השתיים" מקבלת זכות וטו חלקית על קידום שופטי שלום  /  איתמר לוין
הצעה לשינוי בבחירת השופטים  /  עו"ד סיון רצון
הימין ממשיך להטעות ולמכור בלופים  /  איתמר לוין
ברוך הגב(י)ר  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il