|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

דחלאן חוזר לזירה <br>

הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל פותח את הדלת לחזרתו לשטחים של מוחמד דחלאן והתמודדותו על תפקיד יו"ר הרש"פ הברית הפוליטית בין דחלאן לחמאס הסתיימה, הוא הקים מאחזי כוח בשטחי הגדה וממתין לעיתוי הנכון לחזור לרמאללה
16/08/2020  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
מוחמד דחלאן [צילום: מיכל פתאל/פלאש 90]

ברצועת עזה ובגדה מכנים את בכיר פתח מוחמד דחלאן במילים "עוף החול הפלשתיני". בכל פעם שמספידים אותו הוא צץ לפתע ומפתיע את כולם. דחלאן היה במשך שנים רבות בן הטיפוחים של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אך בסופו של דבר הוא הרחיק אותו ב-2011 מתנועת פתח, בגלל שהוא הסתכסך עם שני בניו, והאשים אותו במעשי שחיתות וחתירה תחתיו. עכשיו חוזר דחלאן מחדש לזירה הפלשתינית בזכות הסכם הנורמליזציה של איחוד האמירויות עם ישראל, דחלאן הינו היועץ המיוחד של השיח' מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי, והיה מעורב ברקיחת ההסכם עם ישראל.

אתר "דאר אל-חיאת" דיווח ב-13 באוגוסט מפי גורמים אמריקנים יודעי דבר כי ההסכם המשולש בין ארה"ב לאיחוד האמירויות וישראל קובע שבכיר פתח מוחמד דחלאן יוכל לחזור לרש"פ בתוקף "היותו אישיות מרכזית שיכולה להחיות את תהליך השלום וכי יש לו תפקיד חשוב בשלב הבא", בכך נפתחת דרכו של מוחמד דחלאן, מבחינת ארה"ב וישראל, להשתתף בקרב הירושה על תפקיד יו"ר רש"פ לאחר ירידתו של מחמוד עבאס מן הבימה הפוליטית.

בסוף השבוע פירסם "הזרם הרפורמיסטי" בתנועת פתח, שבראשו עומד מוחמד דחלאן, הודעת תמיכה בהסכם הנורמליזציה הנוגדת את הודעת הרש"פ שתיארה אותו כ"בגידה ותקיעת סכין בגב הפלשתינים".

הסכסוך עם חמאס

בשבועות האחרונים חל קרע בין מוחמד דחלאן לבין תנועת חמאס ברצועת עזה. על-פי דיווחים של גורמי חמאס ברצועת עזה, הרומן הפוליטי בין בכיר פתח מוחמד דחלאן לבין הנהגת חמאס הסתיים לאחר שנמשך 3 שנים. בחמאס אומרים כי מוחמד דחלאן היה אחראי למתקפה התקשורתית האחרונה על הזרוע הצבאית של התנועה, באמצעות סוכנות הידיעות "אמד" וערוצי הטלוויזיה הסעודים אל-ערביה ואלחדת', שהפיצו פייק ניוז כי מפקד הקומנדו הימי של חמאס ערק לישראל וכי בצמרת הזרוע הצבאית נעצרו משתפי פעולה עם ישראל, חמאס הכחישה את הידיעות האלה מכל וכל. היו עוד כמה סיבות לסיום הרומן הפוליטי של מוחמד דחלאן עם הנהגת חמאס.

א. מעורבות גוברת של טורקיה וקטר בנעשה ברצועת עזה. מוחמד דחלאן נחשב לאויב מר של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית שההנהגות הפוליטיות של טורקיה וקטר משתייכות אליה.

ב. התקרבות בין פתח לחמאס, מוחמד דחלאן הינו אויב פוליטי מר של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

ג. הנהגת חמאס סירבה להעניק לזרם שבראשו עומד מוחמד דחלאן, הנקרא "הזרם הרפורמיסטי" בתנועת פתח, מעמד פוליטי כמו לשאר הפלגים ברצועה ולשלב נציגים שלו במטה הפעולה של פרויקט "צעדות השיבה".

בחמאס טענו כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, שהינו גם יו"ר פתח, טען שדחלאן גורש מתנועת פתח ואיננו יותר חלק ממנה. על-פי גורמים בפתח, מוחמד דחלאן זעם והרגיש נבגד ומנוצל, הוא חש כי הנהגת חמאס התקרבה אליו בזמנו רק כדי להינות מהכסף הרב שברשותו ומקשריו הטובים עם הנשיא המצרי א-סיסי.

לפני כ-3 שנים חתם מוחמד דחלאן בקהיר, בחסות מצרית, על שורה של הבנות לשיתוף פעולה פוליטי וכלכלי בינו לבין יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה. ההבנות לא יצאו בסופו של דבר אל הפועל בגלל התנגדותה של הרש"פ וחידוש שיחות הפיוס בינה לבין תנועת חמאס.

חמאס הבינה שברית פוליטית עם מוחמד דחלאן, יריבו המר של מחמוד עבאס, תשרת את האינטרסים שלה כדי לנגח את יו"ר הרש"פ ולהראות לציבור הפלשתיני כי ניתן להתפייס עם תנועת פתח, וכי הבעיה המונעת פיוס לאומי היא אישיותו של עבאס. בנוסף לכך, לדחלאן יש יחסים הדוקים מתקופת ילדותו ובחרותו עם סינוואר ועם מוחמד דף, המפקד הצבאי העליון של חמאס אשר סייעו לו להתקרב מחדש לתנועה ולקבור את משקעי העבר.

דחלאן, שהפך לאיש עסקים בינלאומי ואמיד מאוד, השכיל להזרים בשנים האחרונות כסף רב לפרויקטים של צדקה ברצועת עזה בתיאום עם תנועת חמאס, דבר שחיזק את קשריו עם התנועה ושיפר את מעמדו החברתי והפוליטי בקרב תושבי הרצועה.

חששות בצמרת פתח

באחרונה הודיע דחלאן כי בכוונתו להשתתף בבחירות הפלשתיניות לפרלמנט ולנשיאות. הוא זוכה לפופולריות גדולה ברצועת עזה והקים ברית פוליטית עם בכיר פתח מרוואן ברגותי המרצה עונש של 5 מאסרי עולם בכלא הישראלי. דחלאן הצליח להקים בשנים האחרונות, בזכות הונו הרב, מאחזי כוח במחנות הפליטים בגדה שמצוידים בנשק, כדי שיוכל לשוב ולפעול גם בתחומי הגדה ללא חשש מבכירי תנועת פתח הנאמנים לעבאס.

הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל הכניס ללחץ גדול את צמרת פתח המתמודדת בקרב הירושה. מוחמד דחלאן משמש כיועצו המיוחד של יורש העצר מוחמד בן זאיד והוא דאג גם לעתידו הפוליטי במסגרת ההסכם ויישר את ההדורים בין דחלאן לישראל וארה"ב. על-פי גורמים במפרץ, מוחמד דחלאן ביקר באחרונה בחשאי בישראל ביחד עם טחנון אבו זאיד, היועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות, הם נפגשו עם ראש המוסד יוסי כהן ובכירים ישראלים נוספים ודנו בפרטי הסכם הנורמליזציה המתגבש.

אתר "דאר אל-חיאת" מסר ב-15 באוגוסט כי מוחמד דחלאן נפגש במהלך ביקור חשאי בחודש יוני בירושלים עם פעילים של תנועת פתח, אקדמאים וחברי פרלמנט פלשתינים והבטיח להם להילחם בשחיתות של הרש"פ, הוא מתח ביקורת קשה על ההנהגה הפלשתיני בראשות מחמוד עבאס ושיבח את התפקיד של איחוד האמירויות באזור.

דחלאן יוכל לחזור לשטחים ולהתמודד על תפקיד יו"ר הרש"פ. הוא יצטרך לפלס את דרכו, ברגע המתאים כשיתקרב מועד הפרישה של מחמוד עבאס, אל הוועדה המרכזית של פתח, להשתלב בה מחדש ולתפוס את ההנהגה בסיוע תומכיו שמרוואן ברגותי האסור בכלא הישראלי, מקורביו של דחלאן טוענים כי יש עוד חברים בוועדה המרכזית של פתח שנאמנים לו וחוששים מהאפשרות שמזכ"ל פתח ג'בריל רג'וב ישתלט על תנועת פתח והנהגת הרש"פ.

מוחמד דחלאן נהנה מתמיכתן של מצרים, ירדן, סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין, תמיכה אמריקנית וישראלית בו מחזקת את סיכוייו להפוך ליו"ר הרש"פ הבא, אולם, מחמוד עבאס איננו ממהר לפרוש, גורמים בכירים בפתח אומרים כי יו"ר הרש"פ נחוש להילחם בכל כוחו נגד חזרתו של דחלאן לשטחים וכי מדובר ב"סוכן אמריקני-ישראלי-אמירויותי" שגורש מתנועת פתח בגלל שחיתות.

הלכי הרוח בשטחי הגדה הם שהסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל הוא תוצאה של כישלון גדול של האסטרטגיה של ההנהגה הפלשתינית בראשות מחמוד עבאס וכי הגיע העת שהוא יסיים את תפקידו. הרש"פ זקוקה לשיקום מהיר של מעמדה האזורי והבינלאומי, הפלשתינים זקוקים להנהגה צעירה, פרגמטית ונמרצת שיכולה להביא להם הישגים מדיניים. קרב הירושה עלול להיות אלים ואכזרי ועכשיו נוסף אליו שחקן חדש-ישן ששמו מוחמד דחלאן שנחוש לנצח בו.

תאריך:  16/08/2020   |   עודכן:  16/08/2020
יוני בן-מנחם
+ההזדמנות לנטרל את כוחו של חיזבאללה
12:15 16/08/20  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
ארה"ב, צרפת וסעודיה מנסות לנצל את אסון הפיצוץ בנמל ביירות כדי לנטרל את כוחו של חיזבאללה בלבנון ולהקים ממשלה שתוציא את לבנון מהמשבר הכלכלי  ▪  חיזבאללה תומך בהקמת ממשלה מהר ככל האפשר אך נחוש שלא לוותר על כוחו הפוליטי והנשק שברשותו, המאבק בעיצומו
(הפגנות בלבנון [צילום: בילאל חוסיין, AP])
+העולם השתגע
09:47 16/08/20  |  דוד ארגז   |   לרשימה המלאה
את ההוכחה הסופית שהעולם השתגע סיפק ראש ממשלתנו בנימין (ביבי) נתניהו, כשהכריז על הסכם השלום המתגבש עם ה"מפרציות". אם פרס לימד אותנו שפוליטיקה היא אומנות האפשר בא ביבי והראה לנו שפוליטיקה היא אומנות הבלתי אפשרי
(נתניהו. לא נראה כל כך טוב [צילום: עדינה ולמן/דוברות הכנסת])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
האסון הגדול בנמל ביירות והתפטרותה של ממשלת חסאן דיאב, הנתמכת על-ידי חיזבאללה, יצרו הזדמנות פוליטית לנסות ולנטרל את כוחו של ארגון חיזבאללה השולט בלבנון. מדובר במשימה קשה מאוד מכיוון שחיזבאללה הינו הכוח החזק בלבנון מבחינה צבאית, הרבה יותר חזק מצבא לבנון, ואין שום כוח בלבנון שיכול לנטרל אותו מנשקו. הרחוב הלבנוני זועם על ארגון חיזבאללה ובני בריתו: הנשיא מישל עון ויו"ר הפרלמנט נביה ברי. הדבר בא לידי ביטוי בהפגנות בסוף השבוע שעבר כשהמפגינים תלו על עמודי תלייה במרכז ביירותאת דמויותיהם של חסן נסראללה, מישל עון ונביה ברי.
אם הייתי צריך הוכחה שהעולם השתגע סופית, קיבלתי אותה השבוע. לא מספיק שכבר כמה חודשים אי-אפשר לצאת מהבית בלי מסכה, אי-אפשר לנשום אוויר נקי ואי אפשר לדבר או להתחבק, לא די שמי הים אליהם היינו נמלטים כדי להצטנן מהאדמה הלוהטת שורצים מדוזות שמפיצות ארס שגורם לכוויות בעור ודגי הסרגוס בים התיכון התקנאו באחיותיהן הפירנאות באמזונאס, והחלו לנשוך את רגלי המתרחצים עד זוב דם. אפילו השמיים כבר מסוכנים כשציפורי המיינה החלו לתקוף בני אדם וזה רק עניין של זמן עד שיתחילו להוציא עיניים לילדים מתוך שעשוע.
16/08/2020  |  דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
זה התחיל דווקא עם חדשות בלומברג שבכותרת הראשית הודיעו על "הסכם היסטורי". משם זה המשיך לגופים שונים שהזדרזו לברך וניסו להפוך עצמם קשורים לארועים ולרלוונטים (לפחות בעיני עצמם ובעיני חבריהם). באותו זמן, ההודעות לתקשורת מלשכת העיתונות הממשלתית בארץ הסתכמו בתמונה של ראש הממשלה בחדר עבודה/ספריה כשהוא מדבר בטלפון ובהצהרה של שורה אחת מהנשיא ריבלין.
16/08/2020  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
ירדן נכנסה למשבר הקורונה בתנאי פתיחה גרועים. המלחמה בסוריה הביאה 1.4 מיליון סורים למצוא מפלט בירדן, תוך החרפת הבעיות הכלכליות שהיו קיימות בממלכה עוד קודם לכן ובראשן האבטלה. גם מחירי הנפט, שעוד לפני 2020 נמצאו בירידה, פגעו ביכולתה של ירדן לגייס מענקים ממדינות המפרץ. במו"מ שניהלה ירדן ב-2019 עם קרן המטבע הבינלאומית על מלווה רב-שנתי, היא נדרשה לבצע רפורמות פיסקליות, והדרישה גררה ביקורת כבדה מצד גורמים שונים, שכן היענות לה הייתה מאיימת על אינטרסים שלהם. בספטמבר 2019 הפגינו אלפי מורים ומורות ברחבי ירדן נגד הפגיעה בשכרם ומנעו כך את פתיחת שנת הלימודים; אחרי מו"מ ממושך נכנעה הממשלה למרבית תביעותיהם.
16/08/2020  |  עודד ערן  |   כתבות
מבית המשוגעים הפוליטי של מדינת ישראל, שם אין אף צדיק וצודק, אני רוצה לעבור ללבנון השכנה החרבה, הרקובה, שתמשיך להיות כך ואף יותר. חמש נקודות להבנת המצב:
13/08/2020  |  עמוס גלבוע  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il