|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כפל פנים תחת טראמפ [צילום: מרקוס שרייבר, AP] סירב להתערב בהונג-קונג [צילום: וינסנט יו, AP]

זכרונותיו של ג'ון בולטון (ג'): סין

טראמפ ביקש מנשיא סין עזרה בבחירות

היועץ לשעבר לביטחון לאומי מתאר כיצד טראמפ מנע את חיסולה של חברת ZTE הסינית והנשיא שי ג'ינפינג אמר שהוא חייב לו טובה מאוחר יותר הביע שי את התקווה שטראמפ יכהן יותר משמונה שנים - ולאחר מכן ביקש טראמפ עוד רכישות חקלאיות כדי לסייע לו בבחירות טראמפ נתן לעמיתו הסיני אור ירוק לבנות מחנות ריכוז לבני מיעוט מוסלמי
18/08/20  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   בחירות בארה''ב 2020   |   תגובות
פגישת טראמפ-שי, יוני 2019 / AP
"איוונקה של סין"
בדצמבר 2018 עצרה קנדה את מנג וואז'ו, בתו של מייסד Huawei ומנהלת הכספים של החברה, בין היתר בחשד להפרת העיצומים על אירן. "ידידיה של סין בארה"ב נכנסו ללחץ", כותב ג'ון בולטון. שבוע מאוחר יותר העלה טראמפ את הנושא בסעודה בבית הלבן, ואמר לבולטון שקנדה עצרה את "איוונקה של סין". בולטון התאפק שלא לומר: "לא ידעתי שאיוונקה היא מרגלת ונוכלת". הוא תהה מי שתל את המשפט הזה במוחו של טראמפ: אחד מידידיו בוול סטריט, או בעלה של איוונקה, ג'ארד קושניר.

הנשיא דונלד טראמפ ביקש במפורש מעמיתו הסיני, שי ג'ינפינג, לסייע לו להיבחר מחדש. היה זה בפסגת G20 באוסקה שביפן בחודש יוני 2019 - מגלה היועץ לשעבר לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, בספרו "The Room Where It Happened". אם יש אמת בדבריו של בולטון, הרי שמדובר בהתנהגות החמורה ביותר של טראמפ בהקשר של עירוב מדינה זרה בהליכים הדמוקרטיים בארה"ב.

לדברי בולטון, שי פתח את השיחה בציון חשיבות היחסים בין המדינות, וטראמפ הסכים עימו והוסיף שהדמוקרטים מנסים לחבל בהם. "ואז, בצורה מדהימה, הוא [טראמפ] הסב את השיחה לבחירות הבאות לנשיאות ארה"ב, תוך שהוא מזכיר את יכולתה הכלכלית של סין להשפיע עליהן. הוא העלה את חשיבותם של החקלאים ואת חשיבותה של רכישה מוגברת של פולי סויה וחיטה בידי סין בקביעת תוצאות הבחירות. הייתי מדפיס את מילותיו המדויקות של טראמפ, אבל הליך הבדיקה המוקדם של הממשל החליט אחרת", כותב בולטון, שנכח בפגישה.

בולטון אינו אומר זאת במפורש, אך ייתכן שיש לראות כמסכת אחת שורה של אירועים שהוא מתאר בנוגע ליחסי ארה"ב-סין, ואשר עשויים להתחבר לניצול פוליטי שעושה בהם טראמפ. על-פי ספרו של בולטון, שי אמר לטראמפ שהוא חייב לו תודה על הצלת חברת ZTE והביע שאיפה מפורשת לראותו ממשיך בתפקיד שנים רבות. בקשתו של טראמפ לסיוע של שי בבחירות הקרובות באה לאחר התבטאויות אלו של הנשיא הסיני.

טראמפ חתר תחת השר

בולטון עוסק באריכות ביחסי ארה"ב-סין, המגלים כפל פנים תחת טראמפ. מצד אחד, טראמפ טוען שהוא מיודד מאוד עם שי ומאמין לו (כפי שאמר בשלבים הראשונים של הקורונה). מצד שני, הוא ניהל מלחמת סחר נגד סין - שהגיעה רק להפסקת אש ולהסכם חלקי - ובחודשים האחרונים מגביר בצורה משמעותית את הצעדים הדיפלומטיים והכלכליים נגדה.

לדברי בולטון, כבר בשבוע השני שלו בתפקיד, באפריל 2018, עדכן אותו שר המסחר, וילבור רוס, בעיצומים הצפויים על חברת התקשורת הסינית ZTE. החברה הפרה בצורה נרחבת את העיצומים האמריקניים על אירן וקוריאה הצפונית, ורוס הציע - בהסכמתו של בולטון - לאסור עליה לפעול בארה"ב. אולם מספר שבועות מאוחר יותר התברר, כי טראמפ ביקש לנקוט צעדים פחות נמרצים. בולטון אומר שהוא הזדעזע, במיוחד משום ש-רוס כבר הודיע לסין על הצעדים המתוכננים, ובכך טראמפ חתר תחתיו; "עד מהרה למדתי שזה נוהל העבודה הרגיל שלו", הוא מעיר.

טראמפ שוחח עם שי מספר שעות לפני שהודיע על נסיגתו מהסכם הגרעין עם אירן. שי העלה את נושא ZTE, טראמפ השיב שצעדיה של ארה"ב נגדה יהיו חריפים מאוד - ואז אמר שהורה ל-רוס "לסדר משהו" בשביל סין. שי אמר, שאם כך ייעשה - הוא יהיה חייב טובה לטראמפ; הלה מיהר לומר, שהוא עושה זאת למען שי. לדברי בולטון, הוא נדהם בשל הוויתור חסר הטעם של טראמפ; "זו הייתה מדיניות של גחמות ודחפים אישיים". היא באה לידי ביטוי כאשר טראמפ אף צייץ הודעה על החלטתו, בה אמר "שיותר מדי משרות בסין יאבדו" אם ZTE תחוסל. בולטון מעיר בציניות: "ממתי התחלנו לדאוג למשרות בסין?".

"מנוחין היה מדושן עונג"

ברקע זה, אין פלא שנציג הסחר של ארה"ב, רוברט לייטיזר, היה מודאג מאוד לקראת פגישתם של שי וטראמפ בפסגת G20 בבואנוס-איירס בדצמבר 2018. הוא אמר לבולטון, כי מי יודע על מה טראמפ יוותר בפגישה זו, במטרה להגיע להסכם סחר עם סין. ביום הבחירות לקונגרס בחודש נובמבר הודיע ג'ארד קושניר לבולטון, שטראמפ ביקש ממנו "להיות יותר מעורב בנושא הסחר עם סין". והוא שוב מעיר בציניות: "אני בטוח שזה שימח מאוד את עשרות המעורבים בסוגיה".

בבואנוס-איירס שוחח שר האוצר, סטיב מנוחין, עם הממונה על כלכלת סין, ליו הה, והציע לטראמפ לקבל כלשונן את הצעותיו של שי לגבי הסכם הסחר בין המדינות; "נושא ונותן קשוח, סטיב", שב בולטון לציניותו. לא ברור עד כמה לייטיזר היה מעורב בשיחות, וברור שיועצו הכלכלי הבכיר של טראמפ, פיטר נבארו, הושאר מחוצה להן. בתדרוך לפני פגישת טראמפ-שי הזהיר לייטיזר, שמדובר בהתאבדות מבחינתה של ארה"ב, "אבל מנוחין היה מדושן עונג מהצלחתו לגרום לסין לקנות עוד קצת סויה, מוצרים חקלאיים נוספים ומחצבים", כאילו ארה"ב היא מדינה מדרג שלישי המצליחה למכור את מרכולתה לאימפריה הסינית האדירה.

בולטון נקט את העמדה הקיצונית ביותר: הוא טען שלא מדובר במלחמת סחר אלא במלחמת שיטות, והציע להטיל אמברגו מוחלט על מוצרים ושירותים סיניים, אם הם מבוססים במידה כלשהי על קניין רוחני גנוב. "הרעיון מוצא חן בעיני", הגיב טראמפ - בעוד מנוחין הסתייג נמרצות. מאחר שטראמפ חזר מספר פעמים על אמירה זו, סבר בולטון שהשיג התקדמות כלשהי (מנקודת מבטו).

"ניסה להתחרות בנשיא לכל חייו"

שי הגיע מוכן היטב לארוחת הערב, שנמשכה למעלה משעתיים, בעוד טראמפ שלף מן המותן ואיש מיועציו לא ידע מה הוא עומד להגיד - כותב בולטון. שי אמר שהוא רוצה לעבוד עם טראמפ עוד שש שנים; טראמפ הגיב באומרו, כי יש אנשים הסבורים שמגבלת שתי הכהונות אינה צריכה לחול עליו. "לא ידעתי על מישהו שאומר זאת", מגיב בולטון. "מאחר שטראמפ ידע שבפועל שי הוא נשיא לכל ימי חייו, הוא ניסה להתחרות בו". בהמשך הסעודה אמר שי, כי בארה"ב יש יותר מדי בחירות משום שאינו רוצה להיפרד מטראמפ; עמיתו הניד בראשו לחיוב. חודש מאוחר יותר, בשיחת טלפון בין השניים, אמר שי במפורש, שהוא מקווה שארה"ב תשנה את החוקה, כך שטראמפ לא יוגבל לשמונה שנים.

בפגישת הפסגה הציג שי את הצעתה של סין להסכם סחר: טראמפ יבטל את המכסים שהטיל, שני הצדדים לא יבצעו מניפולציות מטבע ושניהם לא יעסקו בגניבות סייבר. בולטון חשש שטראמפ יסכים בו במקום להצעה זו, והוא אכן לא היה רחוק מכך: הוא הסכים להשאיר את המכסים על 10% במקום להעלותם ל-25%, ובתמורה ביקש רק שסין תרחיב את רכישת המוצרים החקלאיים מארה"ב ("כדי לסייע לו בקולות החיוניים של החקלאים", כותב בולטון בסוגריים); הוא כלל לא עסק בגניבת הקניין הרוחני בידי סין. "זה היה עוצר נשימה", מתאר בולטון.

טראמפ סיים את השיחה באומרו, כי לייטיזר יהיה הממונה על המו"מ מצידו וכי גם קושניר יהיה מעורב. כל הסינים חייכו למשמע עובדה זו, מתאר בולטון; הוא אינו מציין, כי למשפחת קושניר יש עסקים נרחבים בסין וכי היא ניסתה לנצל בגלוי את קרבתה לטראמפ כדי לקדם את עסקיה. טראמפ אף המשיך ותיאר באוזני הסינים את עמדותיהם של אנשיו: לייטיזר ונבארו הם הניצים, מנוחין וקושניר הם היונים ולבולטון ושר החוץ מייק פומפאו "לא אכפת מהכסף". הסעודה נמשכה שעתיים ורבע; מאוחר יותר, כאשר רצה טראמפ להתגאות בתוצאותיה, הוא אמר שנמשכה שלוש שעות, שלוש וחצי ואפילו ארבע.

מעשיה של סין בהונג-קונג והדיכוי המתמשך של תושבי המחוז לא הטרידו את טראמפ, מעיד בולטון. כאשר פרצו מהומות בעיר ביוני 2019, טראמפ הגיב: "די חתיכת סיפור, אבל אני לא רוצה להתערב. גם לנו יש בעיות של זכויות אדם". בולטון קיווה שהאירועים בהונג-קונג יעניקו לטראמפ אמצעי לחץ על סין, אך התאכזב. ב-4.2.2019 חל יום השנה ה-13 לטבח בכיכר טייננמאן וטראמפ היה בביקור בבריטניה; הוא סירב לפרסם הודעה לציון האירוע. "זה היה לפני 15 שנה. למי אכפת מזה? אני מנסה להגיע לעסקה [הסכם סחר עם סין]", קבע טראמפ.

יחסו של טראמפ למצב זכויות האדם בסין עצמה היה גרוע עוד יותר. הוא סירב להטיל עליה עיצומים בשל רדיפת המוסלמים בני אויגור, המתגוררים בחבל שינאינג שבצפון-מערב סין. בפגישתו בארבע עיניים עם שי באוסקה, אמר למעשה הנשיא הסיני שהוא מקים מחנות ריכוז לכליאתם של בני מיעוט זה. "לפי המתורגמן שלנו, טראמפ אמר ש-שי יכול להתקדם בבניית המחנות, כי לדעתו זה בדיוק הדבר הנכון לעשותו", מתאר בולטון. וזו לא הייתה הפעם הראשונה: טראמפ התבטא בצורה דומה בביקורו בסין ב-2017.

תאריך:  18/08/20   |   עודכן:  18/08/20
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טראמפ ביקש מנשיא סין עזרה בבחירות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי22
18/08/20 11:59
2
יש העזתי שצופר...
18/08/20 21:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2020
לפחות 75% מאזרחי ארה"ב יהיו זכאים להצביע בדואר בבחירות ב-3 בנובמבר, השיעור הגבוה ביותר בהיסטוריה – מעלה ניתוח של ניו-יורק טיימס. אם המגמות הנוכחיות יימשכו, ולנוכח החששות בשל הקורונה, העיתון מעריך ש-80 מיליון מעטפות הצבעה יציפו את הדואר – למעלה מכפליים מאשר ב-2016.
13/08/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
החלטתו של ג'ו ביידן לבחור את קאמלה האריס כחברתו למרוץ היא גם היסטורית וגם קונבנציונלית: היסטורית בכך שהיא בת-המיעוטים הראשונה בבחירות לנשיאות, קונבנציונלית בכך שהיא הבחירה הבטוחה ביותר.
13/08/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הסנאטורית האפרו-אמריקנית קאמלה האריס היא המועמדת של ג'ו ביידן לתפקיד סגנית נשיא ארה"ב. כך הודיע ביידן (יום ג', 11.8.20), שבוע לפני שיקבל רשמית את מועמדות מפלגתו לנשיאות.
11/08/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
הסערה של בחירות 2000, בהן בית המשפט העליון של ארה"ב הוא שלמעשה קבע לבסוף שהנשיא יהיה ג'ורג' בוש הבן ולא אל גור, עשויה להיראות כמו פיקניק לעומת מה שעלול להתרחש אחרי הבחירות הקרובות – מזהיר ניו-יורק טיימס. לא פלורידה אחת, אלא תריסר מדינות; לא תביעה אחת אלא עשרות; לא שני מועמדים מיושבים בדעתם, אלא נשיא מכהן המפציץ בציוצים ומחפש דרכים לנצל את מעמדו כדי להתערב לטובת עצמו.
11/08/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
חמישה ארגונים עצמאיים לבדיקת עובדות, הפועלים עם פייסבוק, קבעו חד-משמעית שהנשיא דונלד טראמפ אינו אומר אמת כאשר הוא טוען, כי ג'ו ביידן תומך בהקטנת תקציבי המשטרה. אבל הגולשים לא קיבלו את המידע הזה, כי פייסבוק מחריגה במפורש מודעות פוליטיות, היכולות להיות מטעות ועדיין להתפרסם ללא כל סימון או אזהרה. ניתוח וושינגטון פוסט מעלה, כי קמפיין טראמפ חזר על טענה זו ב-1,400 פרסומות שנצפו בידי 22.5 מיליון בני אדם. הפרסומות כוונו בעיקר למדינות המתנדנדות: אוהיו, ג'ורג'יה, צפון קרוליינה, פלורידה ופנסילבניה.
09/08/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   בחירות בארה''ב 2020  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמת הסחר  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשל טראמפ  /  מי ומי  
רוסיה מנסה לסייע לטראמפ ולפגוע בביידן  /  איתמר לוין
המשק האמריקני הצטמק ב-9.5% ברבעון  /  איתמר לוין
סין ואירן נגד טראמפ וביידן  /  איתמר לוין
טראמפ בונה על נצחון מיעוט  /  איתמר לוין
האם יש קשר בין החיסון לבחירות  /  איתמר לוין
הבוקר של טראמפ: בחירות ופיצה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il