|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
גיליון בולאי לשנת הסובלנות, איחוד האמירויות משלחת ישראלית-אמריקנית [מנחם כהנא/AP]

האיסלאם וההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות

רוח פייסנית או בגידה באיסלאם

הן תומכי ההסכם והן מתנגדיו מוצאים תימוכין בקוראן לעמדתם ישראל צריכה להיות ערה לשיח; יש לה אינטרס לעודד את הציר הפרגמטי באזור תהליך הנורמליזציה המתגבש בחסות אמריקנית בין ישראל לאיחוד האמירויות התעצב ברוח פייסנית, ומשווק כהתקרבות דתית מחודשת בין מוסלמים, יהודים ונוצרים. הוא כונה על-ידי מנסחיו "הסכם אברהם" - על-שם אבי שלוש הדתות המונותאיסטיות
05/09/2020  |   אופיר וינטר   |   כתבות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות

איחוד האמירויות פועל במשך שנים, וביתר שאת בעשור האחרון, להפצת דוקטרינה דתית-פוליטית שמגדירה את השלום כערך איסלאמי ורואה בו רכיב יסוד בזהותו הלאומית. זאת, כאלטרנטיבה רעיונית וערכית לתפיסות הרדיקליות של האיסלאם הפוליטי נוסח האחים המוסלמים וכוחות הסלפיה-ג'יהאדיה באזור. מאמצים אלה מסייעים לטיפוח האתוס הלאומי של המדינה, משרתים את החזון האנטי-איסלאמיסטי שהיא חותרת לקדם במזרח התיכון ותורמים לבניית דימויה הבינלאומי כמעוז של חופש דת, פלורליזם ורב-תרבותיות.

הפדרציה המפרצית הקימה ב-2016 משרד ממשלתי לקידום סובלנות והכריזה על 2019 כ"שנת הסובלנות", שבמסגרתה אירחה מפגש פסגה בין האפיפיור ושייח אל-אזהר, הסמכות הדתית העליונה במצרים ובעולם הסוני. שני מנהיגי הדת גיבשו יחדיו את מסמך "האחווה האנושית", שמטרתו המוצהרת קידום שלום עולמי וחיים משותפים בין בני כלל הדתות. ב-2022 אף צפוי להיפתח באבו דאבי מתחם "בית משפחת אברהם" ובו שיכלול מסגד, כנסייה ובית כנסת, והוא נועד לקדם ערכים המשותפים לשלוש הדתות המונותאיסטיות ולעודד הבנה הדדית וקבלת האחר בקרב כלל המאמינים.

תהליך הנורמליזציה המתגבש בחסות אמריקנית בין ישראל לאיחוד האמירויות התעצב ברוח פייסנית זו, והוא משווק בין היתר כהתקרבות דתית מחודשת בין מוסלמים, יהודים ונוצרים. הוא כונה על-ידי מנסחיו "הסכם אברהם", על-שם אבי שלוש הדתות המונותאיסטיות. בהכרזה על אודות ההסכם נכלל סעיף (שאמור לקבל ביטוי גם בהסכם עצמו), ולפיו "לכל המוסלמים שפניהם לשלום יותר לבקר ולהתפלל במסגד אל-אקצה, והאתרים הקדושים האחרים בירושלים יישארו פתוחים בפני מאמינים שוחרי שלום מכל הדתות". בנוסף, מוסדות דת רשמיים וחכמי הלכה באיחוד האמירויות העניקו גיבוי הלכתי למהלך.

גם הסכמי השלום שחתמה ישראל עם מצרים וירדן זכו בשעתם לגושפנקה הלכתית מטעם פוסקי הלכה פרו-ממסדיים, שביקשו לסייע למשטריהם לגייס לגיטימציה למפנה המדיני הדרמטי ולהדוף ביקורות איסלאמיסטיות. כפי שהנשיא אנואר סאדאת והמלך חוסיין ספגו מתקפות מצד האחים המוסלמים בארצותיהם, אשר ממאנים גם כיום להכיר בישראל, כך יורש העצר מוחמד בן-זאיד מותקף בידי הציר האיסלאמיסטי של ימינו.

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, איים לסגור את שגרירות ארצו באבו דאבי עקב ההסכם, אירן הגדירה אותו כ"סכין בגב כל המוסלמים", ואילו חמאס רואה בו בגידה במאבקו של העם הפלשתיני. המטיף אחמד אל-ריסוני, יו"ר ההתאחדות העולמית של חכמי ההלכה המוסלמים היושבת בדוחה וממומנת על-ידי קטר, קבע כי "האיסור על נורמליזציה [עם ישראל] משמעו איסור על גזל, על כיבוש ועל יתר הפשעים שבוצעו ומבוצעים על-ידי הציונים ומדינתם זה שמונה עשורים".

ההסכם מוצג כ"מצלחה"

אשר לביקורת באיחוד האמירויות, פעילי אופוזיציה – חלקם גולים הקשורים לקטר – האשימו את השלטון בהפרת סעיף 12 בחוקה, המחייב סולידריות ערבית ואיסלאמית. הללו מיהרו להקים אגודה למאבק בנורמליזציה, שאימצה כלוגו את כיפת הסלע בירושלים. הודעת היסוד של האגודה נחתמה בפסוק מן הקוראן "עזרו זה לזה במעשים טובים וביראת שמים, ואל תעזרו זה לזה לפשוע ולהתנכל", שנועד להבליט את הסתירה, לשיטתם, בין התמיכה המתחייבת בבעיה הפלשתינית לקשרים המוקצים מחמת מיאוס עם ישראל.

איחוד האמירויות לא נרתע מהפולמוס ההלכתי בדבר הלגיטימיות של ההסכם. הטיעון העיקרי שעלה בגילוי דעת מטעם המועצה לפסיקת הלכה של איחוד האמירויות, הסמכות הדתית העליונה בפדרציה, הוא שההסכם עם ישראל הוא "מצלחה" (מילולית: אינטרס), קרי מעשה המשרת את מטרות-העל של ההלכה האיסלאמית. השימוש במנגנון זה מאפשר למשטר באבו דאבי לטעון, כי ההישגים הפוליטיים הגלומים בהסכם עם ישראל נושאים בחובם גם ערך דתי. יו"ר המועצה, שייח עבדאללה בן-ביה, הבהיר, כי כינון ההסכם נמצא בסמכותו הבלעדית והריבונית של השליט, לאחר שהגיע למסקנה שהוא מביא לביטול החלת הריבונות הישראלית בגדה המערבית, משרת את פתרון הבעיה הפלשתינית, מעודד את השלום, מרחיק מלחמות ומגיפות ומועיל לאנושות.

בנוסף, איחוד האמירויות הצדיק את מהלכיו בעזרת תקדימי עבר איסלאמיים, בהם הסכם חודיביה שערך ב-628 הנביא מוחמד עם עובדי האלילים במכה. בן-ביה כתב, כי "בשריעה יש דוגמאות רבות ויסודות הלכתיים סדורים לסוגיות כאלה של פיוס ושלום המתחייבים מתוקף הנסיבות וטובת כלל הציבור המוסלמי".

כפי שמתנגדי ההסכם ציטטו פסוקי קוראן, תומכיו נסמכו פסוקים נגדיים המעידים על העדפת האיסלאם את דרך השלום, דוגמת "אם ייטו לשלום, נטה לו גם אתה". ראש הוועד הציבורי לעניינים איסלאמיים ולהקדשים באמירויות, ד"ר מוחמד מטר סאלם אל-כעבי, הצהיר, כי ההסכם עם ישראל עולה בקנה אחד עם עקרונות האיסלאם הדוגלים בשיתוף פעולה בין בני כל הדתות ועם מסמך "האחווה האנושית" מ-2019. לדבריו, ההסכם תורם לחיזוק התדמית הבינלאומית של איחוד האמירויות כמדינה שמובילה מגמות של שלום וסובלנות.

הפלשתינים חוששים מביקורים

לצד מתקפות איסלאמיסטיות, איחוד האמירויות מתמודד עם מחאות מצד הרשות הפלשתינית. רמאללה ראתה בהשעיית הסיפוח תמורה בלתי מספקת לסטייתה של אבו דאבי מיוזמת השלום הערבית, שהתנתה את הנורמליזציה עם ישראל בהסדר עם הפלשתינים על בסיס קווי 1967. המופתי של ירושלים, מוחמד חוסיין, אף פסק, כי ייאסר על עולי רגל מאיחוד האמירויות להתפלל במסגד אל-אקצה. הקאדי הראשי של פלשתין ויועצו של אבו-מאזן לענייני דת, מחמוד אל-הבאש, הוסיף, כי כל מוסלמי שאינו פלשתיני ויגיע להתפלל במסגד על בסיס הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאמירויות, "אינו רצוי".

החשש הפלשתיני הוא שבזכות ביקורים כאלה תבסס ישראל את דימויה כמדינה המתירה חופש פולחן ותחזק את אחיזתה במקומות הקדושים. התייצבות הרשות הפלשתינית לצד הציר האיסלאמיסטי ונגד מדינות הציר הפרגמטי, להן היא מקורבת, ממחישה את הבידוד האזורי שאליו נקלעה רמאללה עקב ההסכם, ואת צומת ההכרעה הקשה שבו היא מצויה.

בתגובה לביקורות הפלשתיניות, נחלצה לעזרת איחוד האמירויות בעלת בריתה מצרים. ד"ר עבאס שומאן, מבכירי חכמי אל-אזהר, שלל את האיסור על אזרחי האמירויות לבקר באל-אקצה, בקובעו, כי אינו מכיר תקדים הלכתי המונע מאדם, קבוצה או עם להתפלל במסגד כלשהו בשל עמדתה הפוליטית של מדינתו. שומאן אף תהה מדוע הפלשתינים אינם אוסרים תפילות של אזרחי טורקיה וקטר באל-אקצה, חרף העובדה שמדינותיהם מקיימות נורמליזציה ארוכת שנים עם ישראל בתחומים הכלכליים ואף צבאיים.

יצוין, כי במקרה של עומאן, האינסטנציה הדתית העליונה – הנהנית מעצמאות מסוימת – לא התיישרה באופן מלא עם זו המדינית, אולי במטרה לפגוע בפוטנציאל ההתקרבות בין עומאן לישראל. חרף תמיכתה הפומבית של עומאן במהלך של איחוד האמירויות, הוציא המופתי של הסולטנות, שייח אחמד אל-ח'לילי, פסק הלכה שיצא בתקיפות נגד ההסכם המתגבש, הגדיר ביקור באל-אקצה כנורמליזציה פסולה וקבע, כי "שחרור אל-אקצה ושחרור האדמה סביב המסגד הם חובה מקודשת של האומה [המוסלמית] כולה".

זיקה בין דת ופוליטיקה

דת האיסלאם ממלאת תפקיד מרכזי בשיח הפוליטי במרחב הערבי, בין היתר כאמצעי של השלטונות להכשיר לבבות ולגייס תמיכה עממית בסדר החברתי-פוליטי הקיים ובמדיניות המשטרים. מנהיגים ערבים נעזרים בממסדים הדתיים המתוקצבים בכספי המדינה כדי להדוף התנגדויות איסלאמיסטיות ולהכשיר מהלכים פוליטיים שנויים במחלוקת, מבית ומחוץ. שאלת היחסים עם ישראל שופכת אור נוסף על מעמד הממסדים הדתיים בכל מדינה ועל טיב הזיקה המתקיימת בהן בין דת לפוליטיקה. יתרה מכך: היא חושפת את עומק השסע המפלג את העולם הערבי והמוסלמי בן-זמננו בין הציר הפרגמטי שבמרכזו מצרים, איחוד האמירויות וסעודיה, לבין הצירים הרדיקליים בהובלת טורקיה ואירן.

הוויכוח בין הצדדים מדגים, כי לאיסלאם כדת אין עמדה מוסכמת ביחס לשלום ולנורמליזציה עם ישראל. אדרבה: לשחקנים מתחרים בעולם הערבי והאיסלאמי יש עמדות שונות בנושא, ולעיתים אף סותרות, ואלה גם אלה תובעים מונופול על פירוש הקנון הדתי בהתאם לצרכיהם ולתפיסותיהם הפוליטיות. חשיבות הפולמוס ההלכתי בהכשרת היחסים עם ישראל נובעת ממשקלו הרב של האיסלאם כמקור לגיוס לגיטימציה פוליטית בחברות בעלות אופי מסורתי. בנוסף, ההצדקות האיסלאמיות לשלום נועדו לרכך את הדיסוננס הקוגניטיבי הכרוך במעבר מסכסוך ארוך שנים עם ישראל, המלווה במתח דתי, ליחסים גלויים.

הצירים האזוריים המתחרים מציגים מודלים פוליטיים, רעיוניים וערכיים נבדלים - סובלנות מול קנאות, לאומיות מול טרנס-לאומיות, סתגלנות מול מהפכנות. לישראל, מצידה, יש אינטרס בעידוד הציר הפרגמטי התומך בשלום ובנורמליזציה ובהיחלשות רעיונות רדיקליים השוללים אותם. הפירות המיוחלים של ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות הוגדרו כאמור כ"מצלחה", וקיבלו מטרייה הלכתית, אך הם משקפים שאיפות קונקרטיות - מדיניות, כלכליות ואחרות. ככל שפירות אלה אכן יתגשמו וייטיבו עם מדינות האזור, כך תגבר הלגיטימיות הפוליטית והדתית של השלום עם ישראל וייחלשו טיעוני הנגד.

לבסוף, על-רקע ההסכם, בולט הפער בין מרכזיות הרבדים הדתיים בשיח היוצא מאיחוד האמירויות לעומת שוליותם בשיח הישראלי. מן הראוי שגורמים ממשלתיים, אזרחיים ודתיים בישראל יפעלו למילוי החלל ולמיצוי הפוטנציאל החיובי הטמון בממד הבין-דתי של היחסים. האגן הקדוש בירושלים הוזכר מפורשות בהסכם, ויש לטפח סביבו חזון מכיל, בשיתוף פעולה עם מדינות השלום (בדגש על ירדן), ובמידת הניתן גם עם הרשות הפלשתינית.

הכותבים הם מהמכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS): אופיר וינטר הוא עמית מחקר, ויואל גוז'נסקי - חוקר בכיר.
תאריך:  05/09/2020   |   עודכן:  05/09/2020
ד"ר אופיר וינטר, ד"ר יואל גוז'נסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רוח פייסנית או בגידה באיסלאם
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
5/09/20 14:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
סעודיה הודיעה כי תאפשר (יום ד', 3.9.20) לטיסות בין ישראל לאיחוד האמירויות לעבור מעל המרחב האווירי שלה. ההודעה יוצאת לאחר המלכה קיבלה את בקשת איחוד האמירויות לאפשר לטיסות בין האמירויות לכל המדינות לחלוף במרחב האווירי שלה. משמעות המהלך לטסים מישראל - הטיסה הישירה לאיחוד האמירויות תימשך כשלוש שעות בלבד.
02/09/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
ארגון חמאס הודיע (יום ב', 31.8.20) כי הגיע להבנות עם ישראל להפסקת ההסלמה באזור רצועת עזה. על-פי ההודעה, ההבנות בין ישראל לחמאס התקבלו בתיווך השליח הקטארי לרצועה. דובר חמאס ציין כי ההחלטה להגיע להסכמות התקבלה גם לנוכח התפשטות נגיף הקורונה ברצועת עזה.
31/08/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
"משלחת מאיחוד האמירויות תגיע לישראל. אני נפגש עם מנהיגים מוסלמים יותר ממה שאתם יודעים ויש דברים שאני לא יכול לספר". כך אומר (יום ב', 31.8.20) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאחר טיסת אל-על לאבו-דאבי. בנוגע למכירת מטוסי F35 לאיחוד האמירויות שב ואמר נתניהו, כי היא לא הייתה חלק מן העסקה. "היועץ לביטחון לאומי, רוברט אובריאן, אמר שארה"ב מחויבת באופן מוחלט לשמירה על היתרון האיכותי של ישראל. מעבר לכך אשמע מה שיש לנשיא טראמפ לומר".
31/08/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
היסטוריה באבו דאבי: משלחת ישראלית בראשות ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת נחתה (יום ב', 31.8.20) באיחוד האמירויות, יחד עם משלחת אמריקנית בראשות היועץ לביטחון לאומי רוברט אובריאן ויועצו של הנשיא טראמפ ג'ארד קושניר. הביקור ההיסטורי יימשך יומיים ויכלול פגישות עבודה של צוותים משותפים לקראת חתימה על הסכמים לשיתוף פעולה בתחומים אזרחיים וכלכליים בין ישראל לאיחוד האמירויות. מטוס אל על עבר לראשונה מעל שמי סעודיה בדרכו.
31/08/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
היסטוריה בנמל התעופה בן-גוריון: משלחת ישראלית, בהובלת ראש המל"ל מאיר בן שבת, תנחת בעוד מספר שעות (יום ב', 31.8.20) באבו-דאבי, בירת איחוד האמירויות. המשלחת תצא בטיסה מסחרית רשמית של חברת התעופה אל-על (LY971) אשר תעבור מעל שמי ירדן וערב הסעודית.
31/08/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il