|   15:07:40
דלג
  דוד ארגז  
רופא פנימי מרכז רפואי קפלן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

ליאיר יש את זה <br>

במילים אחרות - הדימוי הנקי שיש עתיד ויאיר לפיד מוכרים לנו היא תוצאה ישירה של דיקטטורה פנימית אלימה אין כאן זוגיות מופלאה אלא אישה מוכה שמפחדת להתלונן, ואם יאיר לפיד מתכנן לנהל את המדינה כמו שהוא מנהל את המפלגה שלו אולי עדיף שכולנו נאוורר את המזוודות
07/09/2020  |   דוד ארגז   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
לפיד. גם וגם [צילום: יהונתן סמייה/דוברות הכנסת]

ליאיר לפיד יש את זה. יש לו הופעה מרשימה, הוא מדבר יפה, הוא יודע לכתוב, הוא יודע לרקום קשרים ועוד יותר מזה לנצל אותם לצרכיו. הוא חרוץ, ולמרות גילו הצעיר הספיק לעשות הרבה. יש לו כושר עמידה, שרכש אולי, בקריירה קצרה כמתאגרף. יש לו חושים מחודדים שהתגבשו בבית פוליטי וגם ניסיון בעשיה פוליטית וציבורית. יש לו את כל הדעות הנכונות ואת כל החברים הנכונים במקומות הנכונים. אז למה אני לא מאמין לו?

קשה לתפוס את יאיר לא מוכן. לראיונות הוא מגיע עם נאום מהבית, כשדוחקים אותו לפינה הוא נחלץ באלגנטיות, שולף חיוך סחבקי או סיפור מרגש על אביו. עבור רגעים כואבים, יש לו ברפרטואר מבט רציני שהוא תוקע למצלמה בעיתוי מושלם. יש לו פנים צעירות ולסת חזקה ושערו האפור משווה לו מראה בשל. יאיר לפיד הוא אדם ברוך כישרונות וניחן ביכולת מילולית ואינטליגנציה רגשית גבוהים ששרתו אותו בקריירה כסופר, כעיתונאי, כתסריטאי, כפזמונאי, כמגיש טלוויזיה ומה לא? אם העולם הוא במה וכולנו שחקנים, יאיר לפיד צריך להיות גם השחקן הראשי וגם הבמאי. אין על יאיר לפיד. אז איך זה שאני לא סומך עליו?

זה שהוא נמוך מבני גנץ לא הופך אותו פחות מתאים. זה ששרת בעיתון "במחנה" ולא באיזו סיירת גם לא מפריע לי. אפילו זה שהוא הכריז מלחמה על השחיתות הציבורית ובאותו זמן נתפס בשקרים, לא פוסל אותו בעיני. טוענים כנגד יאיר לפיד שהוא אדם שטחי ושאין לו השכלה פורמלית אבל גם זו לא באמת אשמתו. היי, הוא רצה וניסה לעשות דוקטורט ולא אפשרו לו. וחוץ מזה, הדבר האחרון שאני רוצה, הוא שפרופסורים באוניברסיטה ינהלו את המדינה.

קשה להתווכח עם הדעות של לפיד, כיוון שהוא מחזיק באמתחתו כמעט את כל הדעות האפשריות ובוחר אילו מהן להציג בהתאם לסיטואציה. יאיר הוא ראשית בעד כל דבר טוב ונגד כל דבר רע. המניפסט הפוליטי שלו הוא למכור לכול אחד מהבוחרים הפוטנציאלים את מה שהוא רוצה לשמוע.

התוכניות שלו הן פשוטות, ברורות ולמרבית הצער ברובן בלתי ניתנות ליישום. יאיר במיטבו כשהוא מטיח ביקורת באחרים, אז הוא חד ונחרץ ודרמטי. לעומת זאת כשהוא נדרש להציג תעודות והישגים הוא הופך לסוכן מכירות חלקלק. מרבה להשתמש בלשון רבים, ספק מחלק אחריות וספק מגלה נדיבות פוליטית, מתחלק עם חבריו בקרדיט דמיוני על הישגים לא פחות דמיוניים. לפיד מרבה לתמוך את דבריו במספרים, אל תאמינו לי הוא מציע (ובאמת אנחנו לא מאמינים), תאמינו למספרים, העובדות מדברות בעד עצמן וכן הלאה. הוא סומך עלינו שלא באמת נבדוק לא את העובדות ולא את המספרים ובמיוחד שלא נקרא את המצע של "יש עתיד", מלל אין סופי שכמעט לא אומר כלום. אבל להודות על האמת בזה הוא לא שונה מפוליטיקאים אחרים, הוא רק עושה את זה בהרבה יותר חן וכישרון.

חילוני ומאמין באלוהים

הואיל והדעות בציבור מתחלקות כעקומה גאוסית, יאיר מקפיד להימצא תמיד סמוך לקו האמצע. בקו פרשת המים של הציבוריות הישראלית, שם נמצאים רוב הקולות, וזו החלטה לגיטימית ונכונה פוליטית למי שחותר לתפקיד ראש ממשלה. יאיר התנחל במרכז, נדבק עם ישבנו לקונסנזוס, ומדי פעם נשען ימינה או שמאלה בהתאם לצרכים האלקטורליים המשתנים. כשרגלו האחת דורכת בימין רגלו השנייה תמיד בהיכון לדרוך בשמאל. הוא בעד ביטחון ובעד שלום, בידו האחת אגרוף ברזל ובידו השנייה יונת שלום. הוא בעד מדינה פלשתינית וליבו יוצא אל הגבעות של יהודה ושומרון וגושי ההתנחלויות.

הוא קצת חילוני אבל מאמין באלוהים ומתפלל בבית כנסת. הוא בעד כלכלה חופשית ותחרות ולא פחות בעד הגדלת תקציבי רווחה. הוא בעד התייעלות וחיסכון ובעד תוספת תקנים והעלאת משכורות. איך? לא ברור, אבל תסמכו עליו. יאיר הוא איש של ניגודים, אבל חלילה לא ניגודי עניינים. הוא הישראלי היפה, מלח הארץ, קשוח אבל עם לב זהב. בקיצור, יאיר הוא איש מרכז, בכל רמ"ח אבריו. גם אם תשימו אותו בחדר עם מאה אנשי מרכז הוא יבלוט בהיותו מרכזי יותר מכולם.

אז מה בעצם מפריע לי ביאיר לפיד? שני דברים - האחד, יאיר לפיד הוא דיקטטור. הוא לא רק מייסד "יש עתיד" ומנהיג התנועה. הוא התנועה עצמה. ו"יש עתיד" היא לא תנועה פוליטית אידאולוגית להחלפת שלטון אלא תנועה להמלכת יאיר לפיד. משהו באמצע בין כת לדת. יש עתיד מטיפה לדמוקרטיה אבל היא לחלוטין אנטי-דמוקרטית. במקום בחירות דמוקרטיות יש בה ועדה מסדרת של איש אחד שמינה את עצמו, מתייעץ עם עצמו ומחליט בעצמו. מי שמצביע ליאיר מקבל במקום עשרים נציגים שונים עם דעות שונות, יאיר פלוס 19 שעושים, אומרים וחושבים בדיוק כמוהו וחסר להם שלא. כדי שלא יאשימו אותו שהוא דיקטטור, יאיר מקפיד לשמוע דעות ולהתייעץ עם חברים במפלגה אבל זו הצגה. כולם יודעים שהם סטטיסטים במופע שבסופו יאיר יושב עם עצמו (ואולי עם רוחו של אביו) ומחליט לבד ובעיקר קובע לבד.

יאיר מזכיר לי מנהל מחלקה שפגשתי פעם בכנס. "אני מת לצאת לפנסיה כבר שנתיים" הוא התלונן, "אבל לא מצליח למצוא מישהו שמתאים להחליף אותי". כמוהו, גם יאיר לפיד הוא תופעה חד-פעמית, מלאה כל הארץ כבודו, גם הוא חולם שמישהו יחליף אותו אבל כשהוא מביט 3 מערכות בחירות קדימה, הוא מבין שאין לו מחליף או תחליף, מקבל את דין התנועה ונשאר. יאיר לפיד לא המציא את השיטה והוא לא היחיד שנוהג כך, רק אצלו זה יותר מקומם בגלל שהוא מתיימר לייצג פוליטיקה חדשה ונקייה. זה לא עניין קוסמטי או טכני אלא מהותי. לפיד הדמוקרטור הגדול הרי לא באמת חושש שלא יבחרו בו. אם היו מתקיימות בחירות דמוקרטיות ביש עתיד, ברור שהוא היה נבחר לראש התנועה ברוב עצום.

הבעיה עבורו, היא שאז הוא לא היה יכול לקבוע באופן בלעדי את הרכב הנבחרת ואת סדר המועמדים ואם פעילים היו מתחילים להסתובב בסניפים כמו בליכוד, כדי לגייס תמיכה, פתאום המפלגה לא הייתה נראית נקייה כמו שיאיר רוצה והבטיח, ולאורך זמן אולי הייתה צצה אופוזיציה פנימית וקריאת תגר על מנהיגותו וזה משהו שאפילו דמוקרטים כמו יאיר לפיד מתקשים לעכל. במילים אחרות הדימוי הנקי שיש עתיד ויאיר לפיד מוכרים לנו היא תוצאה ישירה של דיקטטורה פנימית אלימה. אין כאן זוגיות מופלאה אלא אישה מוכה שמפחדת להתלונן ואם יאיר לפיד מתכנן לנהל את המדינה כמו שהוא מנהל את המפלגה שלו אולי עדיף שכולנו נאוורר את המזוודות.

מסך עשן

הדבר השני שמטריד אותי הוא שאין לי מושג אפוא נמצא ליבו. לרוב הפוליטיקאים שלנו יש קווים אדומים, גרעין אידאולוגי, משהו שבשום אופן לא יוותרו עליו. אבל מה עם יאיר שלנו? מי שהשתתף פעם בסדנת סימולציה עם שחקנים מכיר את התחושה. יאיר הוא שחקן, אפילו שחקן טוב, הוא משכנע אבל לשני הצדדים ברור שזה רק משחק, המסכה נראית טבעית, אבל היא רק מסכה. הבעיה עם יאיר לפיד היא, שאיש לא באמת יודע מה מסתתר מאחורי המסכה שלו כי יאיר לא רוצה שנדע. במילים אחרות, יאיר לפיד מבקש שניתן בו אמון בלי לדעת עבור מה אנחנו מצביעים. לכן הוא העמיד מצדו אחד את עפר שלח ומצד שני את בוגי יעלון. לכן הוא קורץ פעם לזה ופעם לזה. לכן הוא ניסח את מסך העשן האידאולוגי שנקרא מצע יש עתיד. אני חושד שלפיד בכוונה שם לצידו אנשים קצת קיצוניים, זה נותן לו דימוי של מנהיג מתון, איש פשרות וגם תומך בטענה שלו שבעצם הבעיה היא לא ימין ושמאל ולא ויכוח על מה אלא על מי. פוליטיקאי זך וטהור כמותו או פוליטיקאים מושחתים כמו אלו שבשלטון.

יאיר לפיד זיהה שהציבור הישראלי תומך בשוויון בנטל ושילוב חרדים במעגל העבודה והלך על זה בכול הכוח. הוא מציג תוכנית יפה, אך כמו בכול תוכניותיו יש בה כמה בעיות. דבר ראשון החרדים לא מסכימים ולא יסכימו לה. ואז מה, נצא למלחמת אחים ונכניס אלפי חרדים לבתי הכלא? הרי ברור שלפיד לא יוכל להרכיב ממשלה בלי חרדים ולכן יהיה חייב ל"פשרות כואבות" כלומר לוותר על הדרישות. ברור גם שיאיר לא טיפש ומבין זאת היטב. שנית, גם כיום למעלה משליש מועמדי הגיוס לא מתגייסים. הצבא לא באמת זקוק לתוספת כוח אדם ובמיוחד לא מעוניין בהמוני חרדים שעלותם גבוהה ונותנים תמורה נמוכה. מבחינת הצבא עדיף לגייס נשים צעירות שרוצות לשרת ולא חרדים שלא רוצים. את תוספת הכסף שייחסך עדיף להשקיע בשיפור תנאי השירות ובהטבות לאלו שכן משרתים. יאיר מכניס עז במערכה הראשונה אולי כדי להוציא אותה בשלישית אבל בינתיים העז תחרבן ותסריח את כל הבית שלנו.

בוא ניקח את תוכנית לפיד ליהודה ושומרון, יאיר תומך בהיפרדות מהפלשתינים, בעד שמירה על גושי ההתיישבות ונגד צעדים חד-צדדיים. תוכנית נהדרת, איך לא חשבנו עליה קודם? אבל רגע, מי מסכים להצעה? הפלשתינים לא, הימין לא. אז מה הטעם להציע הצעה ששני הצדדים לא מסכימים לה ואינה ניתנת ליישום? נכון, כי היא הצעת פשרה ונשמעת טוב. אפשר להמשיך אבל הרעיון הוא ברור. מבחינה פרסונאלית יאיר לפיד מציע לנו את הטוב ביותר - את עצמו. מבחינה אידאולוגית לפיד מציע לנו את דרך האמצע בכול דבר. קצת מכול דבר, קצת שלום קצת ביטחון, קצת יהדות וקצת ערכים אוניברסליים.

לסיכום הבעיה בעיני עם יאיר לפיד היא שהוא מתחזה שמוכר לנו מגדלים פורחים באוויר: דיקטטור שמתחזה לדמוקרט, האידאולוגיה שלו כרגע מסתכמת בלהיבחר לראשות הממשלה בכול מחיר והתוכניות שהוא מציג הן אריזת מתנה יפה שבתוכה אין כלום. מה יעשה לפיד אחרי ההכתרה? אולי נגלה מי הוא באמת ואולי ישב עם טומי ואז יחליט לבד. עד שיש עתיד לא תהפוך למפלגה דמוקרטית ועד שלא אבין מה דעותיו האמיתיות של לפיד ובמיוחד מה הקווים האדומים שלו לא אצביע לא עבורו ולא עבור מפלגתו ואני מציע לכם לעשות כמוני. ועוד דבר, אני חושש שזמן קצר אחרי שיאיר לפיד ימונה לראש ממשלה נתחיל להתגעגע לנתניהו.

תאריך:  07/09/2020   |   עודכן:  07/09/2020
דוד ארגז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ליאיר יש את זה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
gngs
7/09/20 14:03
2
בני בנקר
8/09/20 18:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום הראשון ללימודים קיבלו תלמידי ישראל שיעור גרוע באזרחות טובה ושיעור מאוד גרוע בתרבות הדיון, בימים, כשקדרות הקורונה פולשת לחיינו ואף קוטפת, למרבה הכאב והצער, חיים יקרים מתוכנו. זה בהחלט לגיטימי שישנם חילוקי דעות. אך שר חינוך חייב להקרין בחיי היום יום תרבות של דיון ומתן כבוד לאחר, כשקיימת תופעה של חילוקי דעות.
נהגי מוניות מדברים הרבה. לא כולם, אבל אלה שמדברים, מדברים הרבה. עכשיו שמעתי שגם בניו-יורק הם מדברים וקבלתי סיפור טרי, שסיפר נהג מונית רב שנים בעיר העשירה בעולם: "נסעתי יום אחד בנסיעה נדירה, כל כך מיוחדת, שגרמה לי לבכות על ההגה ועדיין היא הנסיעה הכי אהובה עלי.
07/09/2020  |  יאיר דקל  |   יומני בלוגרים
פרשת "כִּי תָּבוֹא" נמצאת בספר "דברים" בתוך רצף פרשות, המכינות את העם לקראת כניסתו לארץ ישראל, בה הוא יבנה את חייו הלאומיים. לשם כך מבקשת הפרשה לשרטט את הקווים הערכיים, שחייבים לאפיין חברה שתקום בארץ אליה הם עומדים להיכנס. הפרשה מונה שורה ארוכה של מצוות מפורשות שיש לבצען, ומשרטטת נורמות חיים, שחייבים להקפיד על מימושן, כי רק מימושן יבטיח הקמת חברת מופת בארץ ישראל.
מגבעת השלושה ועד למשאבי שדה בנגב - תרומה ועשייה נאמנים למסורת כתיבתנו, בחרנו לסקור מהספר את הקטעים הנוגעים לנגב, לסיני, לקרבות שהתחוללו שם, לקיבוץ משאבי שדה (משאבים) ולערבה
07/09/2020  |  חנינא פורת  |   יומני בלוגרים
בעוד שערכי ישראל מבוססים על מוסר האמת, החרות, הערבות ההדדית הלאומית והצדק במטרה ליצור באמצעותם ישות חברתית-לאומית חזקה, הליברליזם הפרוגרסיבי כופר בקיומה של אמת אובייקטיבית ורואה בכל מבנה חברתי (החל במשפחה וכלה בלאום) תוצאה של כוח ודיכוי שדינם הרס ופרוק. כמדינת לאום שערכיה מייצגים את הסדר החברתי הישן, בראייתו של הליברליזם הפרוגרסיבי, על ישראל היהודית להיעלם על-מנת לפנות את הדרך לערכיו, כשם שעל היהדות היה להיעלם במאה הקודמת כדי לפנות את הדרך לערכי הסדר החברתי הקומוניסטי והנאצי.
07/09/2020  |  חנן שי  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
יורם דורי
יורם דורי
ההתמודדות על הנהגתה של מפלגת העבודה הפכה למשאל חברים האם תנועה מפוארת זו תשרוד או תפורק, תיטמא במפלגות אחרות ותיקבר בבית הקברות של ההיסטוריה יחד עם תנועות אחרות שזנחו את האידיאולוג...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il