|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

ההתערבות הרוסית בבחירות בארה"ב

2020 עלולה להיות גרועה מ-2016

מאמר ב-Foreign Affairs משרטט את הצעדים שעל ארה"ב לנקוט - ותוהה האם עם נשיא שעודנו מפקפק בהתערבות ב-2016, הם אכן יופעלו
14/09/20  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   בחירות בארה''ב 2020   |   תגובות
התגובה שלהן היא טלאים [צילום: AP]

לכאורה ניתן היה לשער שארבע שנים אחרי 2016, תיחסך מארה"ב ההתערבות הרוסית הנרחבת בבחירות לנשיאות. רוסיה נפגעה קשות מהקורונה וצניחת מחירי הנפט, הפופולריות של ולדימיר פוטין צונחת ורוב הרוסים רוצים שממשלתם תתמקד בבעיות הפנים ולא בהרפתקאות חוץ. ומעל הכל: רוסיה צריכה לעבוד הרבה יותר קשה, משום שרבים בארה"ב עוקבים בקפידה אחרי מהלכי הדיסאינפורמציה שלה ברחבי העולם.

ואולם – טוענת אלינה פוליאקובה מאוניברסיטת ג'ונס-הופקינס במאמר ב-Foreign Affairs -
בהחלט סביר שרוסיה תנסה שוב. כאשר פוטין הופך את עצמו לשליט לכל ימי חייו, יש לו עניין בחתירה תחת האמון בדמוקרטיה. המטרה העיקרית של ההתערבות הרוסית ב-2016 הייתה לזרוע פילוג בארה"ב, והשנה הפילוג ממילא כבר עמוק בשל הקורונה – שמעניקה יותר הזדמנויות לזרוע תוהו ובוהו. ארה"ב מפולגת יותר פירושה ממשל שיעסוק בענייני פנים ולא יתייצב נגד רוסיה בסוריה, אוקראינה ומקומות אחרים. והתגובה החלושה של ארה"ב להתערבות ב-2016 רק מהווה גורם מעודד נוסף.

התעוזה הרוסית הולכת וגוברת. בשנת 2018 רצח הביון הצבאי (GRU) את הסוכן לשעבר סרגיי סקריפל, ושנה לאחר מכן שילמה רוסיה ללוחמי טליבאן באפגניסטן כדי שיתקפו את הכוחות האמריקניים. כעת רוסיה מחדשת את מסעות הדיסאינפורמציה שלה – החל מההתקפה על סקריפל, דרך עצמאות קטלוניה וכלה בקורונה. ארה"ב הגיבה ביד רכה להתערבות הרוסית וכעת עסוקה עד מעל ראשה עם הקורונה. 2020 לא תהיה חזרה על 2016; היא תהיה הרבה יותר גרועה. ומה שמסוכן עוד יותר: רוסיה שוב איננה השחקן היחיד. המבצע של הקרמלין נגד ארה"ב ב-2016 הפך לספר לימוד לאחרים שנכנסו לזירה.

הצעד הראשון הוא ליצור קהל. החל ב-2014 התחזו אנשי הסייבר הרוסים לאמריקנים מן השורה ופתחו חשבונות תמימים למראה ברשתות החברתיות. הצעד השני הוא לסובב את המתג: כאשר היו מספיק מאזינים, החלו הרוסים לפזר תכנים פלגניים בנושאי גזע, הגירה ודת. הצעד השלישי הוא להפוך את זה למציאות: הרוסים עודדו את מאזיניהם לצאת לרחובות, למשל להפגנות בעד סמלי הדרום ממלחמת האזרחים ונגד ה"איסלמיזציה של טקסס"; היו עשרות הפגנות כאלו. הרוסים הצליחו להגיע ל-126 מיליון בני אדם בפייסבוק ול-1.4 מיליון בטוויטר, והמיילים הגנובים של הילרי קלינטון תפסו את הכותרות וכנראה עלו לה בבחירות.

משטרים סמכותניים אחרים שמו לב לתוצאות מרשימות אלו, שהושגו בהשקעה כמעט אפסית. אירן החלה להפיץ דיסאינפורמציה משלה, בשיטות המזכירות את אלו של רוסיה ותוך דגש על נושאים הגורמים לפילוג חברתי. בינואר 2019 ניהלה אירן קמפיין ובמרכזו העימות הישראלי-פלשתיני והמלחמות בסוריה ובתימן, ואשר כוון לעשרות מדינות ובהן גרמניה, צרפת, הודו וארה"ב.

השחקנית החשובה ביותר היא סין. עד לאחרונה הפנתה בייג'ינג את רוב מאמצי התעמולה שלה לעבר שכנותיה, אך במאמץ לשנות את השיח סביב הקורונה היא הפכה לשאפתנית יותר. בשיאה של המגיפה הפעילה סין מסע דיסאינפורמציה בכמה ממדינות אירופה, בו הפיצה מידע כוזב על מקורו של הנגיף ועל יעילותן של המדינות הדמוקרטיות במאבק נגדו. הדבר הוביל את האיחוד האירופי בחודש יוני לצעד חסר תקדים: גינוי רשמי למעשיה של סין.

בחירות עתידיות בארה"ב ובדמוקרטיות אחרות ייתקלו בגלי דיסאינפורמציה ותיאוריות קונספירציה שיגיעו מרוסיה, סין, אירן, ונצואלה ועוד – צופה פוליאקובה. המתקפות יגיעו מכמה כיוונים: התקשורת הממלכתית, ערוצים דיגיטליים שיופיעו וייעלמו בן לילה וחשבונות כוזבים ברשתות חברתיות. הם ישתמשו בטכנולוגיות של בינה מלאכותית שלא ניתן לזהות בקלות ככזו. המתקפות יהיו מתואמות בפלטפורמות העיקריות – פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר ויו-טיוב, וגם בפלטפורמות קטנות יותר כמו מדיום, פינטרסט ורדיט הערוכות פחות להגן על עצמן. "צינור הכזבים" הרוסי, כפי שמכנים אותו חוקרים במכון ראנד, יהפוך לצונאמי בינלאומי.

ספר ההפעלה הרוסי הועתק בידי אחרים, וגם ממשיך להשתכלל תודות ליצירתיות הרוסית. לאחר שהרשתות החברתיות שיפרו את יכולתן לגלות חשבונות כוזבים, החלו הרוסים לחפש דרכים לנהל את הקמפיינים שלהם בלא צורך בחשבונות כאלו, ותוך השתלטות על חשבונות קיימים של משתמשים תמימים. מוסקבה ביצעה ניסויים כלים לשיטות אלו לקראת הבחירות לנשיאות מדגסקר ב-2018 ולפני הבחירות לנשיאות אוקראינה ב-2019. דרך אחרת היא הקמת ישויות קש המפעילות ערוצי מדיה, דרך פעולה המאפשרת להגיע לקהל רחב יותר ולהסתיר את העומדים מאחוריהם; רוסיה עשתה זאת בכמה ממדינות אפריקה.

אפילו בארה"ב קיימת סכנה של פעילות כזו. אזרחים אמריקנים עלולים להפוך לסייענים בלא ידיעה, שכן סוכנים רוסים יכולים להקים בקלות חברות קש חוקיות ולשלם בדולרים. הם גם יכולים להגיע למטרותיהם באמצעות אפליקציות מסרים כמו ווטסאפ, כפי שנעשה באפריקה, ובכך להוסיף עוד שכבה של הסתרה. ומאחר שמידע כוזב המופץ בידי סוכנים זרים עלול להפוך לשיח אמריקני, הוא יהנה מהגנת חופש הביטוי ויהיה קשה עוד יותר להילחם בו.

ארה"ב אינה מוכנה לתסריט כזה, משום שעשתה מעט מאוד מאז 2016 כדי להדוף מתקפות אלו – מזהירה פוליאקובה. הקונגרס לא העביר חקיקה ממשית נגד מפיצי דיסאינפורמציה ולא הסמיך את הרשתות החברתיות לנקוט פעולה. אפילו לא ברור מי בממשל ממונה על הטיפול בבעיה. המשרד לביטחון פנים ניסה לשפר את העברת המידע בין רשויות הבחירות הפדרליות, המדינתיות והמקומיות – צעד חשוב להתגוננות מפני מתקפות פצחנים על תשתית ההצבעה, אבל חסר משמעות מול מתקפות דיסאינפורמציה. נטייתו של דונלד טראמפ לערפל את העובדות וחתירתו תחת קביעת סוכנויות הביון בדבר ההתערבות הרוסית ב-2016, רק מחמירות את הסכנה.

את תגובת הרשתות החברתיות מכנה פוליאקובה "טלאים". בעוד טוויטר אסרה לחלוטין פרסומות פוליטיות, פייסבוק הודיעה שתאפשר אותן ללא הגבלה. בנימוק של פרטיות המשתמשים, הרשתות אינן מוכנות למסור מידע לממשלות וכך מקשה עליהן להזהיר את הציבור מפני היקף הסכנה. בארה"ב מוסיף חופש הביטוי עוד שכבה של תסבוכת לחברות המנסות לנווט את דרכן בתחום האפור של ניהול התוכן.

כבר מאוחר, אך לא מאוחר מדי, להציב הגנות לקראת הבחירות בחודש נובמבר. המוקד צריך להיות רוסיה; למזלה של וושינגטון, הקרמלין נוטה לקבל החלטות מדודות וזהירות. ולדימיר פוטין מוכן ליטול סיכונים במדיניות החוץ שלו, אך לא בכל מחיר. לכן, משימתה של וושינגטון הוא לגרום למוסקבה לשלם יותר מכפי שהיא מוכנה לשאת אם תהיה מעורבת במסעי דיסאינפורמציה. זה גם יהווה איתות ברור למדינות המחקות את רוסיה.

כצעד ראשון, ממליצה פוליאקובה, צריכה ארה"ב להטיל עיצומים על יחידים וישויות מדינתיות המעורבים במסעי דיסאינפורמציה; לממשל יש סמכות חוקית לעשות זאת. ייתכן שיהיה צורך בחקיקה חדשה כדי לאפשר הטלת עיצומים על כל קהילת הסייבר הרוסית – החל מסוכנויות ממשלתיות, דרך חברות טכנולוגיה ועד פושעי סייבר. שנית, יש להרחיב את הסיוע הניתן למוסדות מחקר עצמאיים ולעיתונאים חוקרים, הפועלים לחשיפת השחיתות הקשורה לרוסיה ברחבי העולם – כמו מסמכי פנמה, שחשפו ב-2017 את השחיתות של פוטין ומקורביו. אין ספק שהפעילות הרוסית ממומנת בכסף מלוכלך, וחשיפתו תקטע את צינור החיים שלה.

הדבר החשוב ביותר שעל ארה"ב לעשות הוא להסביר לאזרחיה שלה מהי דיסאינפורמציה מדינתית ומדוע יש להיזהר מפניה. ממשלת שבדיה שלחה עלון הסברה לכל בית לפני הבחירות ב-2018; ממשלות אירופיות אחרות פיתחו מסעות תקשורת כדי להתמודד עם מידע שקרי. האיחוד האירופי יצר מערכת לתגובה מהירה, באמצעותו מעבירות חברותיו ביניהן מידע על מסעות דיסאינפורמציה. עם נשיא שעדיין מפקפק בקיומה של התערבות ב-2016, יהיה קשה לארה"ב לנקוט פעולות דומות, אבל אם היא לא תפעל עתה – היא עתידה להסתכל אחורה על בחירות 2020 עם אותה תדהמה שאחזה אותה ב-2016. הפעם היא תוכל להאשים רק את עצמה.



תאריך:  14/09/20   |   עודכן:  14/09/20
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2020
ג'ו ביידן הרכיב קבינט מלחמה למאבק בקורונה, ובכירים לשעבר בממשלי ביל קלינטון, ברק אובמה וג'ורג' בוש האב כותבים תוכניות להפצת חיסון וציוד הגנה אישי, הגדלה ניכרת במספר הבדיקות ופתיחה מחדש של בתי הספר – מגלה וושינגטון פוסט.
13/09/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הביימי-בומרז – מי שנולדו לאחר מלחמת העולם השנייה – שלטו בפוליטיקה האמריקנית מאז שנות ה-90 של המאה ה-20, כאשר הפכו לדור הגדול ביותר בין בעלי זכות הבחירה. שישה מבין שמונת הנשיאים וסגני הנשיאים מאז ביל קלינטון היו בני אותו דור, וכך גם רוב חברי הקונגרס. אולם מציין אקונומיסט, הם איבדו מעמד זה בשנה שעברה, כאשר בני דור ה-Y (ילידי שנות ה-80 וה-90) תפסו את מקומם. השנה יש 72 מיליון מצביעים בני 38-23, חצי מיליון יותר מאשר בני 73-55. מי שנולדו מאז 1980 ועד היום מהווים כעת למעלה ממחצית מתושבי ארה"ב.
13/09/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
כאשר ג'ו ביידן פרסם המלצות כלכליות לפני חודשיים, היו שם סעיפים שהדאיגו כמה בנקאים רבי-עוצמה: היתר לרשות הדואר לעסוק בבנקאות וערבויות של הפדרל ריזרב לכל החשבונות בארה"ב. אבל בשיחות פרטיות עם בכירי וול סטריט הבהירו עוזריו, שהצעות אלו לא יהיו במקום גבוה בסדר היום שלו. חוסר הרצון להתחייב על פרטי מדיניותו הוא אבן יסוד בקמפיין של ביידן, אשר מתרכז בהבטחה "לחדש את רוחה של האומה" במקום בחקיקה ספציפית – כותב וושינגטון פוסט. הוא אומנם פרסם רעיונות רבים, אך הם נראים כניסיון לרצות את כולם – תוך הצהרות פומביות נחרצות והבהרות שקטות מצד עוזריו.
11/09/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
יחידת הביון הצבאי הרוסית שתקפה ב-2016 את מחשבי המפלגה הדמוקרטית חזרה לפעולה, והפעם היא תוקפת את שתי המפלגות – הודיעה (יום ה', 10.9.20) מיקרוסופט. לדברי החברה, הרוסים מנסים לחדור למחשבים של עובדי קמפיינים, יועצים וגורמים חיצוניים הקשורים הן לדמוקרטים והן לרפובליקנים.
11/09/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מרגרט סליבאן, פרשנית התקשורת של וושינגטון פוסט, למדה בדרך הקשה את הסכנות שבסיקור ליל הבחירות. בשנת 2000 היא הייתה העורכת הראשית של באפלו ניוז, והיה עליה להכריע לגבי הכותרת של בוקר המחרת. מעט אחרי חצות קבעו קבוצה של אמצעי תקשורת גדולים, על בסיס קלפיות המדגם, שג'ורג' בוש ניצח בפלורידה ובמרוץ כולו – וזו הייתה הכותרת שנתנה סליבאן: "בוש מצטייר כמנצח".
09/09/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il