|   15:07:40
דלג
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פעילויות חווייתיות עם המשפחה בתקופת החגים
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח

מלחמות – בני תרבּות ובַּרְבָּרִים ומה שביניהם (ה')

"אללה הוא אלוהים מיליטריסטי"

דעות חוקרים על השאלה - מדוע החברה המוסלמית מפגרת מבחינה תרבותית וחברתית; האיסלאם היא דת זעם המלחמה; מלחמת הג'יהאד; דת ומלחמה; תפיסת המלחמה של מוחמד; הפירוש המוסלמי לעושר הנפט במדינות המוסלמיות; מפקדים צבאיים וריקבון החברה המוסלמית
18/09/2020  |   אורי מילשטיין   |   תחקירים   |   תגובות
[צילום: AP]


המלחמה אינה פוסקת לעולם

ב-1884 איתר הוגה-הדעות המוסלמי ג'מאל א-דין אל-אפגאני את הקשר בין המיליטריזם ובין הפיגור החברתי והתרבותי של המוסלמים: "הינה הדת הנוצרית בנויה על השכנת השלום והנועם בכל דבר. היא קוראת לביטול גאולת הדם ולוויתור על השלטון. ואילו ביסוד האיסלאם מונחת השאיפה לניצחון, לעוצמה, לכיבוש ולעוז. האיסלאם שולל כל חוק הנוגד את מצוותיו. והינה מצב המוסלמים, בעת הזאת (לפני כמאה וחמישים שנה) מעורר תדהמה. תמוה כיצד דווקא הנוצרים המציאו את תותחי קרופּ ואת מכונת הירייה – לא המוסלמים. איזה סיוע מההיסטוריה הדריך את הנוצרים וקידם אותם, ואיזה פֶּגע פָּגע במוסלמים ודחף אותם אחורנית".1

בספרו "פיקוח על יֵצֶר הקרב" חילק מלקולם סטרטון את הדתות לשלוש קבוצות,
על-פי יחסן לתופעת המלחמה: א. דתות זעם המלחמה; ב. דתות ללא זעם; ג. דתות זעם אהבה. האיסלאם הוא דת זעם המלחמה: אללה, שהוא אלוהים מיליטריסטי, תובע מהמאמינים למות למען הדת במלחמת קודש (ג'יהאד), או לסבול ייסורי גהינום. הבלתי-מתאסלמים הם כופרים שחובה להשמידם וליטול את רכושם ואת נשיהם. כך עשה הנביא מוחמד וזאת הרוח שהובילה את נבחרי אללה להצלחות במלחמות.2 חוקר המלחמות קינסי רייט כתב, שלפני מוחמד לא היו השבטים הערביים אוהבי מלחמות. מוחמד הטיף לכיבושים למען האל, והדוקטרינה שלו התקבלה בחצי-האי ערב והתפשטה בכל העולם הערבי ובכל מקום שהמוסלמים הגיעו אליו.3

ראש אמ"ן לשעבר, האלוף, הפרופ' יהושפט הרכבי, שהתמחה בנושאי המזרח התיכון ואסטרטגיה, כתב שהג'יהאד הוא יסוד חשוב בדת האיסלאם. בעזרתו יתפשט האיסלאם בעולם ויכנס את כל בני-האדם תחת כנפיו. מלחמה מוכרת היא מלחמה יזומה למען הדת. האיסלאם הוא דת לוחמת ומתפשטת על-פי ההלכה, וההלכה תורגמה למעשה כשהיה למוסלמים כוח להתרחב ולכבוש. המלחמה אינה פוסקת לעולם. שלום עם לא-מוסלמים דינו כדין שביתת-נשק, שאחריה תתחדש המלחמה.4

לפי האנתרופולוג האמריקני, קליפורד גירץ, "דת היא מערכת סמלים שפעולתה הטביעה בבני-אדם הלכי-רוח ומוטיבציות מעמיקי חדור ומאריכי ימים, באמצעות ניסוח השקפות בדבר סדר עולם כללי והלבשת השקפות אלה בלבוש כל-כך עובדתי, עד שהלכי-הרוח והמוטיבציות נראים תואמים במיוחד את הממשות". גם ג'ורג' בוש וגם סדאם חוסיין הפגינו, בימי מלחמת המפרץ, את אמונתם הדתית ואת נאמנותם לטקסים ולפולחנים, ודיברו על הקשר שבין מעשיהם ובין רצון האל. אנלוגיה בין חייו ופועלו של מוחמד ובין חייו ופעילותו של סדאם חוסיין, עשויה לסייע להבנת תפקודו של האחרון.

דין מוחמד

מוחמד גדל בבית דודו. אביו מת לפני לידתו, אמו מתה כשהיה בן שש ואחרי שנתיים מת סבו. בגיל צעיר הצטרף לשיירות סוחרים, ואחר-כך היה סוכן של אלמנה אמידה (ח'דיג'ה). כשהיה בן עשרים וחמש נשא אותה לאשה. היא הייתה בת ארבעים. נישואיו פתרו את בעיותיו הכלכליות, אבל לא עלה בידו להשתלב בחברת עשירי מֶכּה. בגיל ארבעים החל להתנבא ולהטיף. הוא גינה את אורח החיים העירוני, את צבירת העושר של הסוחרים הגדולים ואת הפער החברתי, והקים כת מאמינים. חרם הוכרז עליו, סכנה נשקפה לחייו, והוא נאלץ להגר עם חסידיו לעיר מַדינה (יַתְ'רִיבּ), שתושביה קיבלו את תורתו. מוחמד קבע חוקה לעיר זו, שהייתה למדינה המוסלמית הראשונה. כדי לפרנס את מאמיניו שדד שיירות של סוחרים. הפשיטה המוצלחת הראשונה שלו הייתה בימי חג של עלייה-לרגל, שאסורה בו שפיכות דמים. בפשיטה נהרג אדם, ומוחמד הפך את המעשה הזה למלחמת קודש (ג'יהאד). לזכר פשיטה אחרת, שבה הרגו פקודיו אנשים רבים ולקחו שלל רב, קבע מוחמד את צום רמדאן, אחת מחמש מצוות היסוד של האיסלאם. יהודי מדינה היו עשירים מאוד. מוחמד גזל את רכושם, את מקצתם גירש ואת רובם הרג.

אנשי מכה שלחו כוחות גדולים למלחמה נגדו ונגד העיר מדינה. בשדה הקרב הייתה
ידם על העליונה ומוחמד נפצע. אבל המנצחים לא דבקו במשימה. נאמניו של מוחמד, אבו בכּר ועלי, נשאו את מנהיגם הפצוע לפסגת אחד ההרים, והוא נשאר בחיים. הינד, אשת מפקד צבא מכה, אבו סופיאן, מצאה בין ההרוגים המוסלמים את גוויית האיש שהרג את אביה בקרב קודם. היא קצצה את אוזניו ואפו, פתחה בכידון את חזהו ואכלה את כבדו. בעלה, המצביא, שחזר למכה, קרא למוסלמים שהתחבאו בפסגת ההר: "ניפגש בשנה הבאה". מוחמד נשאר בחיים אחרי פציעתו ותבוסתו, וניצחונו אחרי כל אלה נראה למאמיניו כאחת ההוכחות לכך שנבואתו אמת. זה הלקח שנטמע בתרבות הצבאית המוסלמית: תבוסה בקרב, אפילו תבוסה במלחמה, אינה סופית. גם אויב האיסלאם, אבו סופיאן, אמר למוחמד, לפני שחזר למכה: "מלחמה היא כמו דלי הנושא מי באר, פעם למעלה ופעם למטה".

מוחמד ועושי דברו קברו את מתיהם, התפללו, קוננו ונשבעו לנקום. מוחמד אסר על מאמיניו להתאבל על ההרוגים בקרב, וכך הקשיח את התרבות הצבאית המוסלמית ומנע, כמקרים רבים, הרהורי כפירה של האבלים. מוחמד ונאמניו סיפחו אליהם תומכים בשיטות של אלימות ושוד. שנתיים לפני מותו השתלט מוחמד על מכה ללא קרב. רוב שבטי ערב כרתו איתו בריתות, ורבים מהם התאסלמו.

בשלושים השנים שאחרי 632, שנת מותו, כבשו ארבעת הח'ליפים הראשונים ("הישרים") את סוריה, עירק, ארץ-ישראל, ארמניה, פרס ומצרים, ואת מרכז צפון-אפריקה. הם הביסו צבאות גדולים, מאומנים ומצוידים יותר מצבאותיהם, ואסלמו את רוב תושבי הארצות הנכבשות. בתשעים השנים שבאו אחר-כך כבשו הח'ליפים מבית אומיה את כל צפון-אפריקה, את ספרד וחלקים מהמזרח הרחוק. הסיסמה "דין מוחמד בסיף" והצלחות המוסלמים בנו את תרבות האמונה במלחמות.

אללה ואוצרות הנפט

שוד הכופרים הוא אחד המוטיבים החזקים בתרבות המוסלמית. כמויות הנפט
האדירות שנתגלו בטריטוריות מוסלמיות (שמחפשי נפט מערביים גילו והפיקו אותן
בטכנולוגיה מערבית), נראו למוסלמים כהוכחה: אללה, שהעניק למוסלמים את הנפט, שלח את הכופרים לגלוֹתו ולהפיקו, כדי שהמאמינים יהיו עשירים בלי מאמץ. היַפָּנים, שצברו מלָאים של אנרגיית שרידות הודות לחריצותם ויעילותם, נותנים למוסלמים לא מעט מתוצאות מאמציהם ומקבלים נפט בתמורה. האין זאת הוכחה לכך שאללה משפיע ברכה על המאמינים? התרבות האיסלאמית מעודדת את ההזיות של בני המדבר על עושר לא מעבודה אלא מגזל, כמעשי הציידים והמלקטים בימי תחילת הציביליזציה. התרבות הזאת לא עודדה תקשורת אינטליגנטית ולא היה בה מקום לפיתוח טכנולוגיה ומדע. בניה העדיפו מיתוסים והזיות, ורובם סבלו מפיגור תרבותי מתסכל ומחולשה צבאית, לא הסתגלו למציאות המשתנה ולא יכלו להפיק לקחים. הסופר העירקי ג'בּארה ג'בּארה אמר: "רומינו ונבגדנו באלף שנות ריקבון, היינו קורבנות לרטוריקה הנבובה שלנו".

לפי ג'בּארה ג'בּארה, התחיל תהליך הריקבון בסוף "תור הזהב" של ח'ליפות העבּאסים בעירק, באמצע המאה התשיעית, כשהשתלטו מפקדי הצבא על המחוזות. הוא לא העז לייחס את תחילתו להופעת מוחמד, שצמצם מאוד את השפעת היהדות והנצרות על העמים אשר קיבלו את האיסלאם. "פסוקי השטן" של סלמן רושדי, שיצא בסוף שנות השמונים של המאה העשרים, היכה את העולם המוסלמי בפאניקה. התגובה האלימה ואי-היכולת להתמודד עם ביקורת, הן תופעות המבטאות את הפיגור האינטלקטואלי של התרבות המוסלמית. תרבות זו של "דין מוחמד בסיף" דחפה את צאדם חוסיין לניסיונותיו לשדוד את שדות-הנפט של אירן ואת העושר של כוויית, ועודדה אותו להכריז על מלחמת העולם השלישי העני נגד המערב העשיר. שוד המערב כמוהו כשוד הכופרים, ושוד "משרתי המערב" (כוויית וערב הסעודית) נחשב למלחמת מצווה.
_____________________

בשבוע הבא: צמיחתו של מנהיג ברברי; סוף פולחן הקרבת הבנים במלחמות במערב; מדיניות של מתיחות בינלאומית מתמדת; זלזול בחיי אדם; השליט כמיליארדר; שוחד לאנשי תקשורת; הערכה שתרבות המערב רכרוכית ומפחדת ממלחמות.

תאריך:  18/09/2020   |   עודכן:  18/09/2020
אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אללה הוא אלוהים מיליטריסטי"
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יואב שקורא הרבה
18/09/20 15:14
2
שאול אבידור
19/09/20 10:41
 
אורי מילשטיין
20/09/20 19:11
 
שאול אבידור
22/09/20 14:21
3
ב.ניצן
22/09/20 02:06
4
יהודה אלידע
26/09/20 19:37
5
א''ש
27/09/20 03:07
6
חושש
1/10/20 13:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אילן יוחסין של מלחמות אכזריות בעירק מצב מלחמה בין ישראל לעירק מתקיים עד היום עירק היא מדינה צבאית שילוב של רצחנות צבאית ואמצעי לחימה מתקדמים שלטון אנשי הצבא כנורמה
11/09/2020  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
מיכאל גנור, שנחקר כאחד החשודים המרכזיים וכמי שחולל את פרשת הצוללות וכלי השיט, גילה לחוקרי המשטרה ולפרקליטות מידע חדש וסנסציוני על מעורבים נוספים בפרשה, שדרשו שוחד, ובהם שרון שלום, איש סודו ונאמנו של אביגדור ליברמן. למרות זאת, ובניגוד למדיניות הפרקליטות והמשטרה, שלום וליברמן לא נקראו לעדות/לחקירה. מידע זה נשמר עד עתה כסוד כמוס. אנו חושפים זאת לראשונה ב-News1.
10/09/2020  |  יואב יצחק  |   תחקירים
פרשה נוספת הובאה בימים אלה לטיפולו של נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט (בדימ') דוד רוזן. עיקרה: חשד לדיווח שיקרי שמסרה לרוזן ראש המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), עו"ד קרן בר-מנחם, בעטיו החליט הנציב - על-אף שמצא כמוצדקת תלונה שהוגשה נגד רפ"ק דובי שרצר, ראש אגף החקירות במח"ש - להסתפק במידע שנמסר לו, וקטע את המשך הטיפול בתלונה שהוגשה.
08/09/2020  |  יואב יצחק  |   תחקירים
השר לשעבר לשירותי דת, יצחק וקנין, הינחה כי במסגרת הילולת רשב"י במירון בל"ג בעומר, לפחות 25% מן המשתתפים יהיו נשים. הוא עשה זאת בעקבות חוות דעת משפטית ששלחה אליו (7.5.20) היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד גליה קליין, לנוכח הצורך לקיים את ההילולה במגבלות הקורונה.
07/09/2020  |  עידן יוסף  |   תחקירים
מדוע פרצה מלחמת המפרץ הראשונה; אמונה של פוליטיקאים וראשי מדינות, בניגוד לציבור הרחב, שאיומים ואויבים פנימיים מסוכנים יותר מאיומים ואויבים חיצוניים; אופיה הדמוגרפי-לאומי של עירק; אלימות צבאית מתמדת נגד גורמים פנימיים; ההבדל בין תרבות היהודים לתרבות עובייד שהתפתחה במסופוטמיה מסוף האלף השישי עד סוף האלף הרביעי לפני הספירה; אכזריות קיצונית במלחמות בכלל ובמלחמות המוסלמים בפרט
04/09/2020  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מי משרי הליכוד שאינו מצטרף לשר הביטחון יואב גלנט במאבקו החיוני נגד בנימין נתניהו הופך שותף פעיל לחטאיו של ראש הממשלה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
ישראל הותקפה ב-7.10 וחיסול כוחו הצבאי והשלטוני של חמאס הוא תנאי להישרדותה של ישראל    אם ישראל לא תחסל את החמאס הוא יחסל אותה - זאת מלחמת הישרדות
עידן יוסף
עידן יוסף
רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית החדשה מרחיבה את רפורמת דרך שווה ומגדילה הנחות לתושבי הפריפריה הגאוגרפית והחברתית    נוסעי אוטובוס בפריפריה החברתית ישלמו יותר מפי 2 מאשר מקביליהם בפרי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il