|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

"נברונים" אל מול הרי גלעד <br>

ליד חורבות תאופיק העליונה בדרום-מזרח הגולן, הקים צה"ל בשנים 1970-1968 עמדה לתותחים נייחים ("נברונים"), שיירו לעבר הרי גלעד בתגובה לירי ירדני ועירקי על טבריה ועל יישובי עמק הירדן במלחמת ההתשה המיזם לא מומש כיוון שאירועי ספטמבר "השחור" הביאו להפסקת אש עם ירדן, ונותר ממנו מבנה מרשים מאוד בגודלו, שהוזנח משך השנים, ובאחרונה נאטם
13/09/2020  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
הרי גלעד [צילום: איתמר לוין]

אירועי ספטמבר "השחור" 1970 סיימו את מלחמת ההתשה בעמק הירדן ולאורך הירדן, וקטעו באִבּו מאמץ בינוי של צה"ל מעל לחורבות הכפר תאופיק שממזרח לכינרת - בדרום הגולן אל מול הרי גִלעד.

בספטמבר "השחור" התנהלה מלחמה בין הממלכה ההאשמית בירדן לבין ארגוני מחבלים, שפלשו אליה, והתמקמו בשטחה אחרי מלחמת ששת הימים. באחד בספטמבר 1970 ניסו מחבלים להתנקש בחיי חוסיין המלך, כשהיה בדרכו לנמל-התעופה של רבת-עמון. כתוצאה מכך פרצו בבירה הירדנית קרבות בין הצבא הירדני בפיקוד שריף נאצר בן ג'מיל, בן-דודו של המלך, לבין מחבלים. חמישה ימים אחר כך חטפה "החזית העממית לשחרור פלשתין" שלושה מטוסי נוסעים, והנחיתה שניים מהם בירדן; וכעבור שלושה ימים נחטף מטוס נוסף, שגם הונחת בירדן.

הנוסעים הוחזקו כבני-ערובה. צבא ירדן הגיב בהפצצות על בסיסי מחבלים, ובמיוחד באזור אירבּיד בצפון הממלכה, סמוך לגבולה עם ישראל ועם סוריה. ההפצצה הפכה את האירועים למלחמה כוללת בכל רחבי הממלכה, ובעיקר - בצפון ירדן. בעקבות המלחמה ניסתה סוריה לפלוש לירדן, נבלמה על-ידי איום ישראלי (שיזמה ארצות-הברית) להתערב במלחמה, והסיגה את כוחותיה אל מצפון לגבולה עם ירדן. כך, יכול היה הליגיון הירדני לפעול ביד חופשית נגד המחבלים, ולהרחיקם מירדן1.

תותחים נייחים

במיזם ה"נברונים" בגולן הוקם מבנה גדול, שבו היו אמורים להציב שני תותחי שלל ארוכי טווח בקוטר 130 מ"מ, שטווחם 27 ק"מ. בשפה הצבאית הם נקראו "נברונים" - בעקבות הסרט המפורסם דאז, "תותחי נברון"2 - ותוכננו להיות נייחים, ולהגיע בפגזיהם עד לעיירה הירדנית אירבּיד ולרמת אום-קיס, כדי לגמול על הפגזות הירדנים וחיל המשלוח העירקי על טבריה ועל יישובי עמק הירדן.

"נברון" הנו תותח נייח, שצידודו, הגבהתו והנמכתו מוגבלים על-ידי הפתח בבונקר, שממנו הוא יורה. כלומר, הוא מכוּון לירות על מטרות מסוימות בלבד, כשהוא מוגן בתוך בונקר. חסרונו הנוסף - האויב יודע את מקומו, וינחית על התותחים אש נגד-סוללה (נ"ס), כדי לשתקם. סוללת תותחים/מרגמות רגילה - נגררת, או מתנייעת - מדלגת בקרב לעמדות חליפיות, כדי לא להיפגע. לפיכך, הוקמו במלחמת ההתשה ל"נברונים" בגזרת תעלת סואץ בונקרים מבטון, שבוצרו היטב, שיש עליהם שכבות פיצוץ (שכפ"ץ) גדולות, והותקנו בהם פתחים מעטים בלבד - כך, שיוכלו לעמוד בהפצצות ובהפגזות.

במלחמת ההתשה הוכיחו הנ"נברונים" את עצמם, ואילו במלחמת יום הכיפורים קרסו ה"נברונים" במעוז "בודפשט" (שהיו תחת פיקוד גדוד תותחנים 404) אל מול אש כבדה, שירו עליהם המצרים, והתותחנים הצטרפו למגיני המעוז, שלא נפל בידי המצרים. במלחמה זו ננטשו ה"נברונים" בעיון מוסא (שהיו תחת פיקוד גדוד תותחנים 402) מחשש פן יכותרו על-ידי כוחות מצריים, שצלחו בקרבתם.

ירי עקיף

בתחילת מלחמת ההתשה, נוכח הפגזות מאסיביות של המצרים על קו כוחותינו, יזם אל"ם יהודה נאות, קצין תותחנים ותיק, שהקים את האגד הארטילרי 209 "כידון" - אגד סדיר ראשון בחיל התותחנים (חת"ם), שהוצב בגזרת התעלה, ופעל במסגרת אוגדה 252 - תוכנית לסייע למעוזים באמצעות טנקים כבדים שלל "סטאלין" בעלי תותחים 122 מ"מ. ארבעה טנקים הוצבו נייחים על משטחי בטון ב"בודפשט" וב"טמפו"/"אורקל", כדי שקניהם יהיו בזווית 45 מעלות, שמאפשרת ירי עקיף ארוך-טווח. כשתחמושת השלל ל"סטאלין" אזלה, החליפו אותם תותחי שדה שלל הוביצר 152 מ"מ, וכשתחמושתם אזלה - הוחלפו בתותחים הוביצר 155 מ"מ צרפתיים.

את מיזם ה"נברונים" הגה המהנדס אל"ם אריה זינגר ("מר תותחנים"), מוותיקי חיל התותחנים (חת"ם)3. זינגר התמודד עם שתי בעיות קריטיות: הגנה על צוותי התותחים, שפעלו מחוץ למעוזים, כשהם חשופים לאש מצרית; והגזים והעשן, שיוצר הירי, ומצטברים בבונקר.

בונקרי ה"נברונים" היו גבוהים מספיק, כדי שיוכלו להחליף קנה בתותחים מבלי להוציא את התותחים מחוץ לבונקר, והיו בהם חדרי מגורים לאנשי הצוותים, מחסני תחמושת גדולים, שלא תוכננו למלחמה, אלא למלחמת התשה, אספקה וחלפים, שאפשרו פעולה עצמאית של התותחים.

רק ממעוז "בודפסט" על שפת-הים התיכון היה טווח אל הסוללות המצריות, שירו על המעוזים בצפון קו התעלה. בשאר הגזרה (כמאה ק"מ), קובע שמעון סימן-טוב שגיא, המתמחה בתולדות חת"ם, כמעט שלא היו עמדות בלתי-נצפות על-ידי המצרים, שמהן היה טווח להעסקת סוללות הארטילריה המצריות.

ב"בודפשט" הוקמו שני בונקרים תת-קרקעיות ל"נברונים" (שני זוגות תותחים) ועמדות לשתי מרגמות 120 מ"מ. יחד, היו אמורים התותחים והמרגמות לסייע באש למעוזים מותקפים בקו התעלה (בעיקר - ל"טמפו", שביום הכיפורים נקרא, "אורקל"), ויכלו לירות לעבר פורט פואד ופורט סעיד.

תחילה הוקמו ה"נברונים" מ"ג̤ביונים" (רשתות מתכת, שבתוכן סלעים. לימים כונו על-ידי החיילים, "שכפ"צים", שכבות פיצוץ). אחרי מלחמת ההתשה נבנו הבונקרים מבטון יצוק. בגג הבונקרים היה פתח, שדרכו יצאו הפגזים אל מטרותיהם4.

הבונקר ל"נברונים" הדרומיים בחזית התעלה הוקם גם כן מתחת לקרקע, בעיון מוסא - תעוז "מבדד" ("צידר") מדרום למעוז "המזח" - ובו הוצבה גם מרגמה 160 מ"מ, שטווחה קצר, אך הספיק להנחתת אש על סוללות מצריות, שירו על כוחות צה"ל. טווח התותחים כיסה את המעוזים הדרומיים ("המזח", "הכפר", "מפצח", "ליטוף" ו"בוצר") ואת העיר סואץ.

במלחמת יום הכיפורים התברר, כי לא יכלו ה"נברונים" לירות ירי בקצב עקב עשן ואבק, שהקשו על תפקוד צוותי התותחנים, גם כיוון שמאווררי הבנקרים לא הוכיחו את עצמם. כך דיווח אל"ם יעקב ארז, מפקד אגד ארטילרי 209 במלחמה. היו בעיות בצידוד התותחים ותחום צידוד התותחים היה קטן, ולא אִפשר העסקת מטרות עם כל הקנים בבונקר. עם זאת, ציין אל"ם ארז, אש נ"ס לא הפריעה לעבודה הסדירה בסוללה5.

על קו שבר

עבודות הבנייה באתר הצפוני החלו בשנת 1968, והסתיימו בסוף קיץ 19706, אך המיזם לא הושלם. בבונקר היו אמורים להתקין את התותחים; ובינתיים בטלה הסיבה למיזם, כיוון שהגבול עם ירדן רָגע. לגרסת שגיא, הספיקו להתקין ב"נברון" הזה תותח אחד, אך לא השתמשו בו כלל. התותחים הועברו לגזרת הר דב, כדי לפעול נגד ארגוני המחבלים, שסולקו מירדן, והתבססו ב"פתחלנד".

הבעיה העיקרית של ה"נברון" בגולן, שהיה במבנה עָלי עצום, הייתה שנבנה על קו שבר גאולוגי, ולא מתוך טעות. זה קרה משום שלא העריכו נכונה את פעולת קו השבר, ששבר את המבנה המאסיווי בכמה מקומות, וממשיך להרחיב את הסדקים בו. על המבנה הנטוש התקין המכון הגאולוגי חיישנים גיאוסיסמיים, שמודדים את תנועת הקרקע במקום.

קדמונינו, שישבו בגולן, לא ידעו דבר על השבר הסורי-אפריקני, אך הכירו את קוויו, וחיזקו את מבניהם, כדי שלא יתמוטטו. להערכת מהנדסי בניין, השברים במבנה הבונקר היו מוחרפים לו שימש לייעודו, אך לא היו מביאים לקריסתו.

תיירות

אל מבנה הבטון האדיר, שהוקם עבור ה"נברונים" הצפוניים, וכולל "גביונים" רבים, הגעתי מצומת צמח דרך כביש 98, המוביל מחמת-גדר צפונה אל דרום-מזרח הגולן. הכניסה לאתר, דרך חניון עין עקוב, שבסמוך לו נמצאות חורבות הכפר הסורי תאופיק אלפוקא (תאופיק העליונה), ששלט על קיבוץ האון, על קיבוץ תל-קציר ועל חופי הכינרת מולו, ונהרס בפעולת התגמול "חרגול"7, שבה פעלה חטיבת "גולני" ב-31 בינואר 1962 בליילה. תאופיק העליונה נקראת גם ח'אן אלאחמר (האכסניה האדומה) וגם ח'אן אלעקבּה (אכסניית המעבר)8.

עקב מצבו הרעוע של המבנה, גם בגלל התרחבות מתמדת של הסדק במבנה, אטם לא מזמן משרד הביטחון את המבנה לחלוטין בלוחות בטון. בנוסף, הקיפו את הבונקר בגדרות-תיל, כדי למנוע כניסה אליו - כביכול כדי להגן על מי שייקלעו למקום9.

עד אז, למרות שהיה אתר מורשת גאולוגי ואתר תיירות, שקבוצות תיירים וטיילים הובאו אליו, היה המבנה הענק, שנועד ל"נברונים", מוזנח, מטונף, ושאריות לא-מכובדות של הוללות במקום כיערוהו. לפני כעשור הצעתי לעמותת "יד התותחנים", המנציחה את מורשת חת"ם, לשקם את המבנה, ולהופכו לאתר מורשת של התותחנים - אך לא היה בידיה לעשות זאת. גם המועצה האזורית לא עשתה דבר לשקם את האתר.

הערות

1. אומדן ההרוגים בקרב המחבלים בספטמבר "השחור" הנו, לפי מקורות ערביים, בין יותר מאלפיים ליותר משלושת אלפים. ישראל העריכה, כי יותר מ-20,000 מחבלים נהרגו בקרבות. צבא ירדן דיווח, כי 537 מאנשיו נפלו בקרבות. עם זאת, יש חולקים על הנתונים הללו.

2. סרט אמריקני משנת 1961, לפי הספר, "תותחי נברון", לאליסטר מקלין.

3. שיחה עם רס"ן (מיל') שמעון סימן-טוב שגיא ומצגת, שהכין על ה"נברונים". כל המידע הטכני נשען על מצגת זו.

4. מוטי אשכנזי (עם ברוך נבו ועם נורית אשכנזי, 2003. "הערב בשש תפרוץ מלחמה". תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד, עמ' 28-27, 68-67, 72, 84-82, 92-91, 106-105. 5 יעקב ארז, 2004. "אגד ארטילרי 209/252 במלחמת יום הכיפורים. דוח מפקד האגד". בצבי עופר (עורך), "חיל התותחנים במלחמת יום הכיפורים. קובץ מקורות ועדויות". צה"ל, מפקדת זרוע היבשה, מפקדת קצין התותחנים הראשי, עמ' 116.

6. אתר עמוד ענן - נדלה באחרונה - 6 בספטמבר 2020.

7. ויקיפדיה - נדלה באחרונה - 6 בספטמבר 2020.

8. מצגת של יגאל מורג ושל אורי איתיאל.

9 שישי בגולן ובגליל - נדלה באחרונה - 6 בספטמבר 2020.

תאריך:  13/09/2020   |   עודכן:  13/09/2020
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"נברונים" אל מול הרי גלעד
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה מ
14/09/20 20:17
2
סימן טוב שגיא
17/09/20 09:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתחילת שנה זו פרצה לחיינו בהפתעה מגיפת הקורונה הלא מוכרת כלל לרשויות הרפואיות והשלטוניות. המגיפה חוללה שינוי לרעה בכל תחומי החיים, שניפגעו וניזוקו בצורה קשה ביותר. מדובר בתחומי הרפואה, התעסוקה, החינוך, התיירות, התעופה, הבידור, התרבות, הכלכלה, והסיעוד. בגלל העדר הידע לגבי הנגיף בשאלה כיצד צריך ואפשר לטפל בו, התקבלו לעיתים קרובות החלטות שגרמו בלבול ונזק במקום תועלת.
13/09/2020  |  מתי דוד  |   יומני בלוגרים
"אני הייתי היסטרית. שמרתי על עצמי וקיימתי את כל ההוראות. בכל זאת נפלתי לקורונה. "מחלה מגעילה. שכבתי עם חום, כאבי ראש וקשיי נשימה. לא יכולתי לזוז והרגשתי רע. אחרי ששכבתי יומיים במצב רע, התחלתי להתאושש ולקח עוד זמן עד שעברו ימי הבידוד ונבדקתי ונמצאתי נקיה", סיפרה לי ידידה שעברה את הקורונה.
13/09/2020  |  יאיר דקל  |   יומני בלוגרים
את ראש השנה הסינית בתחילת 2020 איש בסין לא ישכח. זה זמן של השנה שכולם נוסעים למשפחותיהם, ובמשך חודש כמעט סין משותקת מבחינה עסקית. הסינים, אצלם הכל צריך להיות מהיר ועכשיו ומספק ביותר, עוצרים את חייהם למשך חודש לערך, והכל טוב, מאיר פנים, שמח. הם לא מתלוננים על העסקים המושבתים, גם לא על דחיות של זרם החיים.
13/09/2020  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
מילון המושגים ערטילאי של "הפוסט-מודרנה" הפך למפגע ציבורי מהמעלה הראשונה. מושגי יסוד דוגמת "חופש" הפכו מזכות אישית בסיסית המכוונת להיטיב עם היחיד בסביבתו החברתית הטבעית, ל"הפרעה קבוצתית" מסוגים שונים, המשבשת כל חלקה טובה בהרמוניה החברתית. אחת התכונות המאפיינות ישראלים היא אינדיבידואליזם. בצורתו הבסיסית והמרוסנת, הוא בין מחוללי היזמות וכוח מניע הדוחף למיצוי הפוטנציאל האישי, הקיים בכל יחיד באשר הוא. בצורתו הבלתי-מרוסנת, הוא אחד הגורמים החזקים לפרימת הלכידות החברתית ואיום על חיי החברה והזהות הקולקטיבית בכל קהילה. אינדיבידואליזם איננו שלילי כל עוד הוא אינו פורם את הסולידריות החברתית. פרימה מתרחשת לרוב כאשר תכונה זו במצבה הקיצוני הופכת מאנרכיה (התפוררות חברתית) שולית של יחידים, לאנרכיה קיבוצית מונחית אידאולוגיה אנרכיסטית.
13/09/2020  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
השנה 1968, חוסיין מלך ירדן מבין שכסאו מתנדנד ולאחר שניסה להגיע להסדר (שהופר במהרה כמנהג התרבות האזורית) עם הארגונים ה"פלשתינים" (אש"ף), מאתגרי סמכותו ומרותו, ישויות שפעלו בארצו כארגונים צבאיים לכל דבר, בקשו לבצע הפיכה בכוח הזרוע וגם ניסו להתנקש בחייו נותרה לו דרך אחת.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il