|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
החשיבות הרבה בבחירת עורך דין הפועל מתוך שליחות
קבוצת ירדן
פעילויות חווייתיות עם המשפחה בתקופת החגים
וקנין. חתם למות שהוזהר פלוס. פעילות בחוסר סמכות

פרסום בלעדי ב-News1

השר והמנכ"ל סידרו כניסה להר בניגוד לדין

משרד המשפטים טוען כי השר לשעבר יצחק וקנין ומנכ"ל המשרד לשירותי דת פעלו בניגוד לתקנות החרום במהלך הילולת ל"ג בעומר במירון - הגבילו השתתפות נשים, ניפחו רשימות מוזמנים וקימבנו כניסה של ידוענים, בהם אשת שר
14/09/2020  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   הדרת נשים   |   תגובות
מיכל פרץ. הוכנסה להר בניגוד להוראות [צילום: יוסי ברגמן]

קמיניץ. נדהם מהצפצוף [צילום: ליאב פלד]

השאלות שנותרו פתוחות
השאלות שעליהן מבקש ארז קמיניץ להשיב:
כיצד התארגן המשרד לשירותי דת לעריכת הרשימות מבחינה לוגיסטית? מי מונה לטפל בהן ולעדכנן?
מי הכין את הרשימות? מי הכין את הרשימה "הראשונה" שבה כ-270 שמות? מי הכין את הרשימות המאוחרות יותר?
מדוע לא מולאה כלשונה ההתחייבות לבג"ץ בדבר הכללת 25% נשים ברשימות?
מדוע לא מולאה ההבטחה למשרד המשפטים בהמשך לשיחות שנוהלו במהלך יום ההדלקות, ובכלל זה לעניין ייצוג הולם לנשים?
מדוע לא הועברו הרשימות ליועצת המשפטית של המשרד לשירותי דת בזמן אמת?
מה התייחסות המשטרה לעניין אופן העברת הרשימות, אופן אישור הנכנסים והאם נכנסו משתתפים שלא הופיעו ברשימות?

עידן יוסף
קומבינת ל"ג בעומר של משרד הדתות

שורה של ליקויים חמורים ביותר לכאורה בהתנהלות השר לשירותי דת לשעבר יצחק וקנין ומנכ"ל המשרד עודד פלוס, הכוללת פעולות בניגוד לדין וחריגה בוטה מסמכות, במהלך אירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון בל"ג בעומר שהתקיימה ב-11 במאי השנה, תוך הפרה של תקנות הבריאות והנחיות הייעוץ המשפטי של המשרד בנושא הכנסת נשים להילולה וביזוי בית המשפט העליון.

המשרד לשירותי דת העביר היתרים למספר רב של משתתפים לאירוע, מעל המכסה שנקבעה בתקנות. בשעה שהאירוע כבר התחיל ושמשתתפים רבים כבר התחילו להיכנס לשטח, הרשימות שהועברו על-ידי המשרד לשירותי כללו 270 שמות. בנוסף על המשתתפים בהדלקות, נכללו ברשימה זו שמות גם של שרים ושל חברי כנסת ומלווים שלהם, שמות אח"מים, שמות של עובדים ואנשי הפקה ועוד. גם הרשימה הסופית שעליה חתם השר לאחר שהאירוע כבר היה בעיצומו כללה מספר משתתפים גדול ממה שהותר בתקנות - 164 משתתפים בסך-הכל, וזאת בניגוד לאמור בתקנות.

הרשימות שהועברו לשוטרים בשטח לא אושרו ולא נחתמו על-ידי השר לשירותי דת עצמו. כך, השוטרים התחילו להכניס את המשתתפים עוד בטרם ניתן היתר ואישור מאת השר. השר וקנין אישר וחתם על ההיתרים רק דקות ספורות לפני שהאירוע החל ולאחר שהמשתתפים כבר הורשו על-ידי המשטרה להיכנס.

המשרד לשירותי דת לא עמד בהתחייבויותיו למתן ייצוג הולם לנשים כמתחייב על-פי התקנות וכפי שהתחייב בפני בית המשפט העליון במסגרת העתירה לבג"ץ (למתן ייצוג הולם לנשים בשיעור שלא יפחת מ-25%), לרבות במסגרת התצהיר שתמך בה. בסופו של דבר, הרשימות כללו מספר קטן מאוד של משתתפות, במיוחד בהדלקה האשכנזית וההדלקה הספרדית. בסופו של יום כללו הרשימות כ-17 נשים בלבד שהן כ-11% (ואולי אף פחות מכך), זאת כאשר יש קבוצה של נשים שביקשה להשתתף באירוע, פנתה למשרד לשירותי דת במסגרת קול קורא שיצא ואף הגישה עתירה בעניין, שנדחתה רק בשל המועד שבו הוגשה. התנהלות זו אף נעשתה בניגוד לסיכומים עם השר לשירותי דת ומנכ"ל המשרד.

מעל חצי מיליון משתתפים מדי שנה בהילולת ל"ג בעומר בקבר רשב"י במירון. נוכח החשש השנה מהתפשטות נגיף הקורונה, הוחלט לצמצם התקהלויות ולקיים את ההילולה במתכונת מצומצמת - שלוש הדלקות מרכזיות תוך הגבלת מספר המשתתפים בכל הדלקה ל-50 איש.

עולם על-פי מכתב חריף ששלח (21.5.20) המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, למנכ"ל המשרד עודד פלוס וליועץ המשפטי של מחוז הצפון במשטרה, עו"ד משה ברקוביץ, עולה השתלשלות העניינים הבאה:

3 במאי - התייעצות בהשתתפות מנכ"ל המשרד לשירותי דת, במשנה ליועמ"ש קמיניץ היועצת המשפטית של המשרד לשירותי דת, עו"ד גליה קליין וגורמים נוספים מייעוץ וחקיקה, בעניין אופן בחירת המשתתפים באירוע ההדלקות. סוכם כי המשרד לשירותי דת יפיץ קול קורא לקהילות ולחסידויות שיש להן מסורת הדלקה במירון, ויאפשר להן להגיש מועמדות להדליק את אחת ההדלקות ולהשתתף באחת מן ההדלקות. עוד סוכם כי יש לכלול בפנייה תבחינים רלוונטיים ושוויוניים לעניין בחירת המדליקים והמשתתפים, בתיאום עם יועמ"ש המשרד, לדוגמה מסורת הדלקה, ייצוג של ציבור גדול וכיו"ב. סוכם כי שלוש ההדלקות ייצגו את המגזרים המרכזיים: הדלקה חסידית-אשכנזית, הדלקה ספרדית והדלקה של הציונות הדתית. עוד סוכם כי מתוך מכסת המשתתפים יינתן ייצוג של לפחות 25% נשים.

30 באפריל - עוד כמה ימים קודם לסיכום, נוכח סד הזמנים הדחוק, פנה המשרד לשירותי דת לפני תיקון התקנות, לקהילות ולחסידויות השונות שיש להן מסורת הדלקה במירון (כ-20 קהילות), וצירף לפנייתו "קול קורא" המפרט את התבחינים השונים לצורך קבלת היתר לעריכת הדלקה. פניית המשרד לשירותי דת התבססה, בין היתר, על הקווים המנחים להדלקה אשר נקבעו עוד קודם למשבר הקורונה על-ידי המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים ועל דעת היועצת המשפטית של המשרד, שבהם נקבעו כמה עקרונות מרכזיים ביחס לזהות המדליקים. במסגרת פנייה זו והקול הקורא, צוין במפורש כי יינתן ייצוג הולם לנשים בשיעור שלא יפחת מ-25%. כמו-כן, צוין שהקול קורא נשלח במסגרת גיבוש מדיניות והוא כפוף לתיקון חקיקה בעניין.

6 במאי - הממשלה מחליטה על תיקון מס' 11 לתקנות שעת חרום (נגיף הקורונה החדש הגבלת פעילות), שבמסגרתו נקבעו איסורים שונים כהוראת שעה לעניין ל"ג בעומר בשנת תש"ף. כך, נקבע בתקנות כי אדם לא ישהה בשטח מירון והסביבה ולא ידליק מדורה או ישהה לצד מדורה, למעט אדם אשר קיבל היתר מהשר לשירותי הדת להדליק מדורה או להשתתף בהדלקתה באזור קבר רשב"י. עוד נקבע כי היתר השר יינתן בעבור הדלקה או השתתפות בהדלקה באחת משלוש הדלקות, אשר יתקיימו במועדים שונים, כאשר מספר המשתתפים בכל הדלקה לא יעלה על חמישים. עוד נקבע בתקנות כי "במתן היתרים ייתן השר לשירותי דת ייצוג שוויוני, בנסיבות העניין, לקהילות שונות, אשר להן מסורת הדלקה באזור קבר רשב"י בל"ג בעומר, ובכלל זה ייצוג הולם לנשים".

7 במאי - באתר המשרד לשירותי דת פורסם מכתבה של היועצת המשפטית אל השר לשירותי דת, שבו נקבעו תבחינים וקווים מנחים לעניין אופן הפעלת שיקול הדעת על-ידי השר. התבחינים נסמכו על הקווים המנחים שפורסמו עוד בפברואר 2020 על-ידי המרכז הארצי
ביחס לקביעת זהות המדליקים, קרי בהתאם לעיקרון מסורת ההדלקה, הוותק וגודל הקהילה. באשר לקביעת המשתתפים, נקבע בתבחינים בין היתר נוכח - סד הזמנים הקצר כי תיערך פניהי לקהילות ולחסידויות אשר השתתפו - במסורת ההדלקה בשנה החולפת, אשר כל אחת מהן תקבל את הזכות להביא נציגים מטעמה וזאת תוך הקפדה על ייצוג הולם לנשים כך שמספר המשתתפות בהדלקות לא יפחת מ-25 אחוזים. עוד נכתב, שאם לא תוצענה משתתפות מטעם הקהילות והחסידויות השונות, יפרסם המשרד "קול קורא" לכלל הציבור, נוסף על הקול הקורא שפורסם לקהילות השונות, להגשת בקשות מצד נשים שיש להן מסורת של השתתפות בהדלקות בהר, והשר לשירותי דת יקבע את זהות הנשים אשר יקבלו את זכות ההשתתפות בהר. ככל שמספר הבקשות מצד נשים יעלה על מכסה של 25% ממספרם של המשתתפים בכל הדלקה, הוצע לערוך הגרלה לעניין זה ובכך לתת ביטוי הולם לעיקרון השוויון.

בהמשך למכתב זה, פורסם בערב של אותו יום הקול הקורא לנשים להגשת בקשות לשר לשירותי דת להשתתפות בהדלקות. עקב תקלה טכנית הקול קורא לא היה זמין ונגיש לציבור כנדרש.

8 במאי - הוגשה עתירה לבג"ץ שבה נטען כי ההגבלות שנקבעו בתקנות שעת חרום בעניין ל"ג בעומר פוגעות בזכותם החוקתית של העותרים לחופש תנועה ולחופש דת ופולחן (בג"ץ 2931/20). כמו-כן, העלו העותרים טענות להפליה פסולה בין הציבור הרחב שממנו נמנעה ההשתתפות באירוע לבין הציבור אשר יוכל להשתתף בהילולת רשב"י ושיקבל היתר מהשר לשירותי דת. בהקשר זה נטען כי קביעת המשתתפים נעשתה שלא לפי תבחינים שוויוניים.

10 במאי - הוגשה תגובת המדינה לעתירה שבה נטען כי דין העתירה להידחות כיוון שהתקנות הותקנו בסמכות והן מאזנות כראוי בין הצורך ההכרחי להגנה על בריאות הציבור כחלק מההתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה לבין מימוש זכויות חוקתיות של חופש הפולחן והתנועה. ביחס לטענה לפיה המשתתפים נקבעו ללא תבחינים שוויוניים, צוין בתגובת המדינה כי
פורסם באתר המשרד קול קורא שכולל תבחינים לקהילות ולחסידויות שיש להן מסורת הדלקה, וכן נקבע כי זהות המשתתפים תיקבע על-ידי הקהילות עצמן בהתאם למפתח שוויוני. במסגרת העמדה הצהירה המדינה שוב על כוונתה לפעול למתן ייצוג הולם לנשים בשיעור שלא יפחת מ-25%, ואת אופן הבטחת הייצוג ההולם כאמור במכתבה של היועצת המשפטית של המשרד
לשירותי דת. לתגובת המדינה צורף אף תצהיר מטעם הנהלת המשרד.

עוד באותו יום התקבל פסק דין שדוחה את העתירה. נקבע בו כי בשים לב לעמדת המדינה ולהתחייבות שלה לבג"ץ, נחה דעתו של בית המשפט כי נשקלו כל השיקולים "תוך הקפדה על שוויון הזדמנויות וייצוגיות בחלוקתם של משאבי ציבור". עתירה נוספת דומה שהוגשה בעניין זה (בג"ץ 2956/20) נדחתה על הסף בשל שיהוי בהגשתה. כמו-כן, נדחתה על הסף עתירה נוספת של קהילת "שובו בנים", שבה נטען שהייצוג שלהם נמוך לעומת שאר הקהילות (בג"ץ 2971/20). גם עתירה זו נדחתה על הסף בשל שיהוי בהגשתה.

ביחס לקול הקורא להשתתפות נשים בהדלקות, התברר באותו יום בבוקר, יום אחד בלבד לפני ההילולה, כי רק אישה אחת הגישה בקשה להשתתף בהדלקות במענה לקול הקורא לנשים שפורסם ב-7 במאי. הדבר לא נבע מחוסר נכונות של נשים להשתתף בהדלקות, אלא, כפי שהתברר, בשל אותה תקלה טכנית בפרסום הקול הקורא.

במקביל, ב-7 במאי וב-10 במאי הועברה לשר לשירותי דת עם העתק ליועץ המשפטי לממשלה, פנייה בשם קבוצה של נשים שביקשו להשתתף בהדלקה. במסגרת בירור פנייה זו על-ידי יועמ"ש המשרד לשירותי דת, התברר כי הקול קורא לנשים לא פורסם כנדרש והוא היה פתוח לציבור רק למשך דקות בודדות, ולא ניתן היה להגיש דרכו מועמדות. לאחר
בירור של היועצת המשפטית מול דובר המשרד, אבי רוזן, התברר כי אכן הייתה תקלה והפרסום לא היה זמין, כפי שמקובל, בלוח הפרסומים בדף הבית האינטרנטי של המשרד.

בעקבות זאת, החליטה היועצת המשפטית של המשרד לשירותי דת על פרסום חוזר של הקול הקורא לנשים, ועדכנה בכך את השר והמנכ"ל, וכן את הפונות שביקשו להשתתף באירוע. הקול הקורא פורסם מחדש ב-10 במאי בערב עד למחרת בבוקר. בהמשך לכך, הגישו הפונות בקשה להשתתפות באירוע שכוללת רשימה של 43 שמות של משתתפות, תוך חלוקה לקהילות ולמגזרים.

11 במאי - על-אף הקול הקורא שפורסם מחדש כמתחייב, הודיע בבוקר המנכ"ל עודד פלוס ליועצת המשפטית של המשרד כי הרשימות כבר נסגרו, ולכן לא ניתן להיענות לקול הקורא הנוסף שפורסם ולאפשר את השתתפותן של אותן נשים. כמו-כן, הודיע המנכ"ל, כי פרסום קול הקורא מחדש איננו על דעתו והוא מבקש מהשר שלא להתחשב בו...

בעקבות תשובת המנכ"ל, שהעלתה קושי משפטי, התקיימה שיחה של קמיניץ ושל עו"ד יגאל עם פז ממחלקת יעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, עם עודד פלוס. פלוס עדכן בשיחה כי מתוך המשתתפים שברשימה יש מספר קטן מאוד של נשים. המשפטנים מן העבר השני של הקו הבהירו לו את החובה החוקית בשילובן של נשים ברשימה של המשתתפים שיאושרו על-ידי השר. מנכ"ל המשרד לשירותי דת הציע לתקן את התקש"ח ולהגדיל את מספר המשתתפים בכל הדלקה ל-60 משתתפים (במקום 50 ובמקום 40 במקור, ע.י.), אך לאחר שיחה עם היועץ המשפטי של משרד הבריאות, עו"ד אורי שוורץ, התברר כי אין היתכנות מבחינה משפטית ומעשית לאפשרות זו. לפיכך, בסיכומה של השיחה, התחייב מנכ"ל המשרד לפעול ככל יכולתו לתיקון הרשימות ולהחלפת משתתפים במשתתפות כך שיהיו לפחות 10 משתתפות בכל אחת משלושת ההדלקות ו- 30 משתתפות בסך-הכל. פלוס ציין כי בכוונתו לפנות בשלב הראשון לקהילות השונות ולבקש מהן החלפה של משתתפים במשתתפות, ורק בשלב השני לאפשר השתתפות מתוך הנשים שהגישו מועמדות במסגרת הקול הקורא לנשים.

על אף התחייבותו זו, כי עד לשעות הצהריים לא הועברה אל היועצת המשפטית של המשרד הרשימה של המשתתפים חרף בקשתה לקבל את הרשימות. רק בעקבות ההתערבות של משרד המשפטים בשיחה עם המנכ"ל הועברה אל עו"ד גליה קליין ולמשרד המשפטים רשימת המשתתפים. דא עקא, שהרשימה שהועברה כללה 266 שמות של משתתפים, 116 איש מעל המותר, בניגוד לקבוע בתקנות. רשימה זו, שנערכה בטבלת אקסל כללה גם שמות שרים וחברי כנסת ומלווים שלהם, שמות של אח"מים, שמות של עובדי המשרד לשירותי דת ומשתתפים נלווים אליהם, אנשי הפקה ועוד. מדובר בשמות של אנשים שאינם חלק מהמשתתפים בהדלקות, הכל בניגוד לתקנות ובניגוד לדין. ברשימה זו נכללו נשים מעטות מאוד.

בכירי משרד המשפטים הוכו בהלם מהצפצוף על התקנות, ומיד נשלחה בדוא"ל הנחיה מטעמם למנכ"ל המשרד לשירותי דת ולכל הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים, שבה ציינו כי הרשימה שהועברה אליהם עומדת בניגוד להוראות התקש"ח, שכן היא כוללת מעל 150 משתתפים, וכי יש לתקנה כך שלא לכלול שמות של משתתפים נוספים מעבר ל-150 המשתתפים שהשר רשאי לאשר, וכן אין לכלול שמות של חברי כנסת ואחרים, שכן הדבר אינו בסמכותו של השר לשירותי דת. בפניית משרד המשפטים נכתב במפורש כי המשטרה תוכל לקבל רק רשימה
שנערכה בהתאם לקבוע בתקנות. עניין זה אף סוכם עם היועץ המשפטי של מחוז הצפון במשטרה.

עוד צוין בפנייה, כי בהתאם לתקנות ניתן לאפשר כניסה למי שנדרש להיכנס לשטח במסגרת עבודתו, אולם אין זה חלק מסמכותו של השר במסגרת מתן ההיתרים, ולכן אין לכלול את העובדים בתוך רשימות ההיתרים. בנוסף, ביקשו במשרד המשפטים להתעדכן בעניין מתן הייצוג ההולם לנשים והחלפת המשתתפים בהתאם למה שסוכם בעניין בבוקר.

במקביל, פנתה עו"ד לילך וגנר מהמחלקה למשפט פלילי בייעוץ וחקיקה אל היועצת המשפטית של המשטרה, והבהירה כי אין לאפשר כניסה של מלווים של ח"כים ושרים שלא נכללו ברשימה שאושרה על-ידי השר לשירותי דת, כיוון שהחסינות הפרלמנטרית לא חלה לגביהם. במקביל עודכנה לשכת היועץ המשפטי לממשלה, כי ככל הנראה מתעדים שרים להגיע להילולה וזאת שלא במסגרת היתרי השר לשירותי דת.

היועצת המשפטית של המשרד לשירותי דת הכינה מבעוד מועד היתרים שעליהם היה אמור השר וקנין לחתום. היתרים אלה נערכו בהתאם להוראות התקנות וכללו שלוש רשימות של 50 משתתפים בכל הדלקה, תוך התייחסות לייצוג הולם לנשים. היתרים אלה נשלחו שנית למנכ"ל
המשרד גם באמצעות משרד המשפטים. אבל הנהלת המשרד לשירותי דת פעלה כרצונה, ללא
תיאום עם היועצת המשפטית של המשרד, דבר המהווה לדעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה "התנהלות בלתי תקינה לכאורה ואפשר שאף בניגוד לדין".

על אף ההנחיה הנחייתנו המשפטית למשרד לשירותי דת וחרף תזכורות, עד לשעות אחר-הצהריים לא עודכנה רשימת המשתתפים כמתחייב וכנדרש. בשעות אחר-הצהריים הועברה על-ידי לשכת השר וקנין אל משרד התחבורה רשימת המשתתפים לצורך אישורים לכלי רכב שיורשו להיכנס למתחם במירון שסומן בתקש"ח. רשימות אלה לא תוקנו בהתאם להנחיה המשפטית.

קמיניץ שמע על כך והתקשר מיד ליועצת המשפטית של המשרד לשירותי דת, ליועצת המשפטית של משרד התחבורה, ליועץ המשפטי של מחוז הצפון במשטרה, ולמפקח על התעבורה במשרד התחבורה. בשיחה זו עלה כי כמו הרשימה שהועברה אל משרד התחבורה, גם הרשימה שהועברה מלשכת השר לשירותי דת אל המשטרה עדיין לא תוקנה כנדרש, ולא ניתן עדיין ייצוג הולם לנשים ביחס להדלקה האשכנזית והספרדית. עם זאת, יועמ"ש המחוז במשטרה עדכן כי כל הקהילות פעלו כבר לעידכון הרשימות כך שיכללו גם נשים כנדרש, וציין שבהמשך יועברו רשימות מעודכנות של משתתפים. בשיחה זו עלה כי הרשימה שהועברה אל המשטרה כלל לא אושרה ולא נחתמה על-ידי השר לשירותי דת עצמו כנדרש בתקנות, זאת למרות שהאירוע כבר עמד להתחיל והאוטובוסים והמשתתפים כבר החלו להיכנס לשטח. בסיכומה של השיחה ביקש קמיניץ לקבל את הרשימות המעודכנות מהמשטרה ומהמשרד לשירותי דת.

בשעות הצהריים המאוחרות הוגשה עתירה נוספת על-ידי קבוצת הנשים, שביקשה להשתתף בהדלקות. בעתירה נטען כי המשרד לשירותי דת פעל בניגוד לתקנות ובניגוד להתחייבויותיו לבג"ץ, באופן שלא מבטיח ייצוג הולם מינימלי לנשים באירוע. השופט דוד מינץ דחה את העתירה על הסף בשל שיהוי, תוך שהוא מציין בפסק הדין כי למרות דחיית העתירה, הטענות שעולות ממנה מעוררות אי-נוחות רבה.

כשעתיים לפני תחילת האירוע העבירה לשכת השר לשירותי דת למשטרה רשימה מעודכנת של המשתתפים בטבלת אקסל. גם ברשימה מעודכנת זו, הליקויים המשפטיים שמפניהם התריעו בלשכת היועמ"ש לממשלה לא תוקנו כלל. הרשימה, לא זו בלבד שלא צומצמה, אלא אף תפחה וכללה 270 משתתפים ולא 150 כנדרש בתקנות. אם לא די בכך, רשימה זו לא אושרה ולא נחתמה על-ידי השר כנדרש. כמו-כן, הרשימה לא כללה ייצוג הולם לנשים כפי
שסוכם.

בעקבות זאת, התקיימה שיחה עם המנכ"ל פלוס שהעלה לשיחה גם את ראש הלשכה של השר, עליזה אוזן, שציינה כי ברשימה שהיא תעביר יש שישה (6) שמות של נשים בהדלקה האשכנזית, עשר (10) נשים בהדלקה הספרדית ועשר (10) נשים בהדלקה של הציונות הדתית. סוכם כי הרל"שית תעביר למשטרה רשימה מעודכנת שכוללת את שמות המשתתפות.

נוכח השעה המאוחרת והעובדה שהאוטובוסים והמשתתפים כבר החלו להגיע לשטח, הרשימה שהועברה לשוטרים בשטח, הייתה ככל הנראה אותה רשימה של 270 משתתפים שלא אושרה ושלא נחתמה על-ידי השר לשירותי דת. בשל חשש זה, התקשר קמיניץ לשר וקנין שהיה בדרכו לאירוע, והבהיר לו כי אינו יכול לחתום על רשימות המונות יותר מ-150 משתתפים, וכן כי הפחתת היקף הנשים מ-25% היא בעייתית מאוד כשלעצמה, והאישור שניתן בשעות הבוקר להפחית את אחוז הנשים ל-20%, נוכח "מצוקת הרשימות", היה חריג עד מאוד, ומשכך לא ניתן להתגמש עוד. וקנין התחייב כי לא יחתום על רשימת המשתתפים עד שלא יוודא כי יש לפחות ייצוג הולם לנשים בשיעור של 6 נשים בהדלקה האשכנזית, 10 נשים בהדלקה של הספרדים ו-10 נשים בהדלקה של הציונות הדתית. לאחר השיחה, שלח השר מסרון למשנה ליועמ"ש לממשלה, שבו כתב כי בהדלקה האשכנזית יש רק 5 נשים ושהוא פועל לאתר אישה נוספת.

למרות הכל, על-פי הדיווח שהתקבל מהמשטרה, השר הגיע מספר דקות לפני תחילת האירוע, וחתם בשעה 19:55 על אותה רשימה מנופחת שכוללת 270 משתתפים, שמופיעים בה שמות של חברי כנסת ושרים ושל משתתפים נוספים בניגוד לדין. בנוסף, לא נכללו ברשימה שמות של נשים כפי שסוכם עם השר.

במשרד המשפטים התפוצצו מזעם. קמיניץ התקשר לפלוס ודרש ממנו להבהיר לשר וקנין שמדובר בהתנהלות בלתי חוקית ושאישור רשימה זו מהווה חריגה מסמכות. הוא התבקש להבהיר לשר כי עליו לחתום רק על שלוש רשימות שכוללות 50 משתתפים בכל אחת.

בשעה 20:36, לאחר שהאירוע כבר היה בעיצומו, הועברה למשרד המשפטים רשימה מעודכנת עליה חתם השר. רשימה זו כללה 164 משתתפים בחלוקה הזו:
  • הדלקה אשכנזית (חסידות בויאן) - 60 משתתפים מתוכם שתי (2) נשים בלבד [במקום 6 שהובטחו] - 3.3 אחוז.
  • הדלקה ספרדית (הרב שלמה עמאר) - 51 משתתפים מתוכם 7-6 נשים [במקום 10 שהובטחו] - 14-12 אחוז (יש שמות שמהם לא ניתן לדעת בוודאות באיזה מין מדובר).
  • הדלקה של הציונות הדתית - 53 משתתפים מתוכם 9-8 נשים [במקום 10 שהובטחו] - 17-15 אחוז.

גם ברשימה הסופית עליה חתם השר, באופן שכבר לא הפתיע את גורמי המקצוע, לא תוקנו כל הליקויים כפי שהתחייב. מפרסומים בתקשורת ומדיווחים של מי שנכחו באירוע, עולה כי כמעט שלא הייתה נציגות של נשים באירוע. מהמידע שהגיע למשרד המשפטים עולה לכאורה כי נכחו בשתי ההדלקות הראשונות שתי נשים בלבד בכל הדלקה.

מתמונות ומפרסומים באתרי חדשות שפורסמו במהלך האירוע, עולה כי התאפשרה כניסתם של משתתפים נוספים שלא נכללו בהיתר שניתן על-ידי השר. כך לדוגמה, עולה כי בניגוד להנחיית המחלקה למשפט פלילי, באירוע נכחה אשתו של שר החינוך לשעבר, מיכל פרץ, אף שלא נכללה בין ההיתרים שנתן השר לשירותי דת. בנוסף פורסם בחדשות כי באירוע נכחו גם הזמרים עומר אדם וקובי פרץ, שכלל לא הופיעו ברשימות שהעביר המשרד לשירותי דת.

צמצום מספר המשתתפים בהדלקות בהר מירון בל"ג בעומר השנה גרם עוגמת נפש וצער לרבים אחרים, אשר נמענה מהם היכולת להגיע להר-מירון כבכל שנה. סטיית נציגי המשרד לשירותי דת ממתווה זה ומתן אפשרות לאנשים רבים נוספים להשתתף בהדלקות יצרה מורת רוח רבה בקרב ציבור גדול שלא יכול היה להגיע להר מירון.

לכל אורכו של ההליך, השר, המנכ"ל ושאר הנהלת המשרד לשירותי דת נמנעה במכוון משיתוף של היועצת המשפטית של המשרד בכל ההליכים. הדבר בא לידי ביטוי באי מסירת מידע, בסירוב להעביר את הרשימות עליהן היה עתיד לחתום השר לידי היועצת המשפטית, בסירוב לפעול בהתאם להנחיותיה ועצתה המשפטית בעניין אופן עריכת הרשימות ועוד.

עיקר ניהול האירוע בל"ג בעומר הופקד בידי המנכ"ל יותר מאשר השר. יום למחרת ל"ג בעומר, הודיע עודד פלוס על כוונתו לעזוב את תפקידו. שמו של פלוס מוזכר בימים אלה כמועמד לתפקיד יו"ר הוועדה לתכנון ובניין עיר במחוז הדרום, אך ועדת האיתור טרם כונסה, והוא עדיין יושב על כסאו במשרד לשירותי דת. פלוס שימש למעשה כשר בתקופה שבה השר לשעבר דוד אזולאי המנוח בקושי תפקד לאחר שחלה בסרטן. בתקופת כהונתו של פלוש לא נרשמו במשרד הישגים כלשהם, המשרד דשדש בקיבעון, ושיעור הביצוע מתקציב המשרד עמד על 64-62 אחוז בלבד. כאשר נכנס לתפקיד השר וקנין, הוא העלה את שיעור הביצוע ל-86 אחוז.
הנדון: אירוע הדלקות בל"ג בעומר בקבר הרשב"י בשנת תש"ף / מכתב
מכתבו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי) לעודד פלוס, מנכ"ל המשרד לשירותי דת ולעו"ד משה ברקוביץ יועץ משפטי למחוז צפון, משטרת ישראל, בעניין אופן מתן אישורי הכניסה במהלך הילולת ל"ג בעומר בתקופת הקורונה (11 עמ')

תאריך:  14/09/2020   |   עודכן:  14/09/2020
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השר והמנכ"ל סידרו כניסה להר בניגוד לדין
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נדהם מחדש
29/10/20 06:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הדרת נשים
שלום ללוחמות נגד הדרת זמרות על בימת הכבוד לרב פירר. אתן דוחות בצדק מכל וכל טיעונים שונים ומשונים המצדיקים לכאורה אירוע אשר על בימתו לא תופענה נשים. הצדק עמכן.
03/11/2019  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
השופט והמשנה לנשיאת בית המשפט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין מתייחס לסערה שהתחוללה בעקבות הטענות להדרת נשים באירוע ההתרמה לעמותה ״עזרה למרפא״ של הרב אלימלך פירר: ״כל העניין יצא בצורה לא מוצלחת, וחבל. הרב פירר הוא אדם שיש לו תרומה אדירה להרבה מאוד אנשים. כשהבת שלי עליה השלום, הייתה חולה, גם אנחנו פנינו אליו מספר פעמים לקבל עצה״.
01/11/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשויות מקומיות יוכלו לקיים אירועים בהפרדה המיועדים לציבור החרדי, אם יעמדו בשורה של תנאים ויקבלו את חוות דעתו של היועץ המשפטי שלהן. כך קובע (יום ה', 22.8.19) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בתום דיון שכינס בעקבות אירועי עפולה.
22/08/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
ציפיתי ששדולה הפועלת למניעת הדרה מגדרית תהיה שדולת אנשים, נשים וגברים כאחד, חילונים, דתיים, חרדים כאחד ומסתבר שטעיתי. עצוב
19/08/2019  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
פסיקתו של השופט מנצרת - לגבי אישור ההפרדה באירוע הזמר של מוטי שטיימניץ והציבור החרדי, עוד עלולה להפוך לחרב פיפיות נגד היהדות החרדית, גם כשידובר באירוע קודש ולא רק באירועים זמר מפוקפקים, מבחינת ההשקפה היהודית. השופט מנצרת רצה דווקא לכוון לחיוב. הוא - להבדיל מחבריו השופטים היהודים - החילוניים, לא היה מעוניין בשינוי החברה היהודית - הדתית, שהרי שינוי שכזה יכול להפוך לבומרנג דתי ותרבותי נגד החברה המוסלמית בה הוא עצמו חי, וזה אולי הדבר האחרון שהוא חפץ בו, ולכן הוא ביטא את דעתו לטובת ההפרדה באירוע. אבל מנגד, הוא גם יודע כיצד מונה לשופט ואיזו מערכת אנטי דתית - יהודית הוא משרת ולכן הוא היה חייב "לקרוץ" גם למערכת הזו בפסיקתו. ולכן לצד הפסיקה כי תתאפשר הפרדה בין גברים לנשים הוא גם פסק שיהיה שם גם מתחם שלישי ובו לא תהיה הפרדה, אלא לשם יגיעו כאלה שיחפצו לחזות באירוע ללא הפרדה. זה די מזכיר לי את "משפט שלמה" - לחתוך את הילד בשווה לשתי הנשים. מבחינת ההשקפה היהודית - דתית הרי שאין מקום לפסיקות פוליטיות "פרגמאטיות" בענייני הלכה ויהדות. אם החלק השלישי הינו חלק מעורב הרי שדינה של ההופעה כולה כהופעה מעורבת. זה כמו לבשל בשר כשר ובשר טרף בכלי כשר. המאכל הופך לטרף והכלי הופך לטרף. אך גם סכנה עתידית גדולה טמונה לעתיד בפסיקה הזו, ליהדות החרדית.
רשימות נוספות   /   הדרת נשים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   סדום ועמורה  /  מי ומי  
פסה"ד שהתיר הפרדה בעפולה - ללא סמכות  /  איתמר לוין
המופע בעפולה - בהפרדה מגדרית  /  איתמר לוין
"דינה זילבר היא ראש הממשלה האמיתי"  /  עידן יוסף
סימון ביילס, גרסת השופט  /  איתמר לוין
ה"ליברלים"  /  איתמר לוין
הפוליטיקאיות של סעודיה  /  איציק וולף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
אנושיות, יעילות, בקיאות ותקיפות - כל אלו נמהלים במינון הנכון אצל שופטת העבודה חנה טרכטינגוט, במיוחד כאשר מתייצבים בפניה תובעים נגד הביטוח הלאומי שאינם מיוצגים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
ישראל הותקפה ב-7.10 וחיסול כוחו הצבאי והשלטוני של חמאס הוא תנאי להישרדותה של ישראל    אם ישראל לא תחסל את החמאס הוא יחסל אותה - זאת מלחמת הישרדות
אלי אלון
אלי אלון
עברתי בימים אלה ברחוב רש"י בתל אביב והבחנתי במבנה בית הכנסת שלא היה ידוע ומוכר לי לפני כן    מבנה בית הכנסת ועברו ההיסטורי סיקרנו אותי
עדנה ויג
עדנה ויג
שיר נכתב כחודש לפני מלחמת לבנון השנייה והולחן תוך כדי המלחמה    אם לא היינו יודעים שהשיר נכתב בשנת 2007 יכולנו לחשוב שהשיר נכתב עתה במלחמת "חרבות ברזל"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il