|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
פליקס דנציגר. חיכה שיקראו לו "לא הערבי הרג את ארלוזורוב"

מבט מזווית חדשה על הרצח שזעזע את היישוב

"דיר החזירים הזה הרג את ארלוזורוב!"

ד"ר פליקס דנציגר, מטובי הרופאים בתל אביב בשנת 1933, משוכנע שניתן היה להציל את חיים ארלוזורוב - אלמלא הרשלנות והתנאים המחפירים בבית החולים הדסה פרק מתוך הספר החדש "הדוקטור" פרי עטה של נינתו, דניאלה דנציגר-זייטמן, בהוצאת טפר
20/09/2020  |   דניאלה דנציגר-זייטמן   |   כתבות   |   תגובות

  • ליקס הוא ד"ר פליקס דנציגר, מנהל בית החולים בתל אביב שנשא את שמו ופעיל בתנועה הרוויזיוניסטית.

    פליקס הוא גיסו, פליקס רוזנבליט – לימים פנחס רוזן, שר המשפטים הראשון של ישראל מטעם מפא"י.

    מלי היא מלי דנציגר, אשתו של פליקס דנציגר ואחותו של פליקס רוזנבליט.


16 ביוני 1933 היה ליל שבת שקט. רוח נעימה נשבה בחופי תל אביב, והעיר התאוששה מהחום הכבד ששרר בצהריים. בקפה המפואר של פנסיון קטה דן ישבו כל המי ומי של העיר ונהנו מיין ואוכל משובח, מוזיקה וריקודים.

קטה דן הייתה זוגתו הטרייה של יוזף רוזנבליט, ועל כן נהגו בני המשפחה לפקוד את בית הקפה לעיתים תכופות. באותו ערב נהנה פליקס מארוחת ערב נהדרת במקום, ובדיוק כשפנה ללכת הבחין בחיים וסימה ארלוזורוב. הוא שילם וניגש לברך אותם לשלום.

"מר ארלוזורוב, ברוך שובך ארצה. סימה, את נראית נהדר", אמר פליקס.

"פליקס, ידידי, בוא והצטרף אלינו, קח כיסא", אמר ארלוזורוב.

פליקס משך את אחד הכסאות הפנויים והתיישב לצידם.

"אם כן, האם אתה מסכם את המסע שלך כהצלחה?" התעניין.

"בהתחשב בנסיבות, אני חושב שהיה מוצלח מאוד. קיבלתי את אישור ההנהלה בלונדון, ובמוצאי שבת אפגש עם בכירים בהתאחדות עולי גרמניה בנוגע לתוכנית".

"באשר לקונגרס הקרוב, אני חושב שעלינו להיות זהירים מאוד עם מה שייאמר שם".

"אתה צודק בהחלט, ועל כן אני מתכוון לערוך את רוב הדיונים בישיבות סגורות ובהרכב מצומצם".

"מצוין, ולו רק בכדי להימנע מעוד תגובות וכתבות נלהבות מצד הרוויזיוניסטים".

"האם גיסך, הד"ר דנציגר, לא רוויזיוניסט?" נזכרה סימה.

"את צודקת בהחלט, והוא מביע לעיתים קרובות עמדות שערורייתיות למדי. לכן אני משתדל שלא לשוחח איתו בנושאים אלה".

ארלוזורוב רכן אל פליקס, "אגלה לך סוד: תנועתם הולכת ונחלשת. הם עוד ינוצחו בקונגרס הבא, חכה ותראה".

בשלב הזה איבדה סימה את סבלנותה, קמה ולקחה את ארנקה. "אני יוצאת לשאוף קצת אוויר. ערב טוב, מר רוזנבליט".

"פליקס, זה הסימן שלי. היה נעים לראותך", ארלוזורוב קם ולחץ את ידו. "אקח את אשתי לטייל על שפת הים".

"טוב מאוד, שיהיה לכם ערב טוב", אמר פליקס והביט בזוג שהחל לצעוד על החוף.

חיים וסימה ארלוזורוב טיילו להם בשלווה צפונה על החוף, שואפים את אוויר הים המרענן ומאזינים לרחש הגלים. לא היה איש בחוף פרט לשני גברים, אחד נמוך והשני גבוה, שהלכו אחריהם. סימה הביטה לאחור, וכשהבחינה בהם צבטה בזרועו של בעלה. "הם לא מוצאים חן בעיני", אמרה.

"אין מה לדאוג, הרי הם יהודים. הם תכף יעברו אותנו". ארלוזורוב הציץ לאחור, ואכן שני הטיפוסים עברו אותם ונעמדו. בני הזוג המשיכו ללכת, ולאחר מכן חלפו על פניהם שוב שני הטיפוסים והתרחקו.

בני הזוג החליטו לצעוד לכיוון שכונת מחלול הקרובה, בה דלקו אורות בבתים. כשראו שאבדו עקבותיהם של השניים, נשמו לרווחה והמשיכו לצעוד עד שלא נראה זכר לאורות העיר. "נחזור", אמר ארלוזורוב, והם החלו לשוב על עקבותיהם. והנה בן רגע, ראו שוב את שני הטיפוסים אשר נעמדו מולם וחסמו את דרכם.

"כמה השעה?" שאל הבחור וסנוור אותם בפנס.

"איזו רשות יש לך להפריע לנו?" ענה ארלוזורוב וניסה להישמע רגוע ככל שניתן.

"כמה השעה?" שאל שוב.

ארלוזורוב הושיט יד אל כיסו כדי להציץ בשעון הכיס, ולפתע שלף הבחור השני אקדח וירה בו בבטנו. ארלוזורוב צנח ארצה על ברכיו וידיו והשניים מיהרו להימלט מהמקום.

"עזרה! עזרה!" צעקה סימה והחזיקה את ידו של בעלה. "חיים, אתה שומע אותי? תחזיק מעמד. עזרה!"

ארבעה גברים שהיו בקרבת מקום שמעו אותה ורצו לקראתם. "מהר, חייבים להזעיק עזרה!" קראה סימה. שלושה מהם נשאו את ארלוזורוב הפצוע, והרביעי רץ יחד עם סימה קדימה לפנסיון. סימה עלתה מתנשפת ובוכה במדרגות, שמלתה מוכתמת בדם, וקטה דן רצה לקראתה. "מה קרה?"

"הם ירו בו. הם ירו בחיים!" זעקה סימה.

"אוי אלוהים", קטה רצה וטלפנה מיד למגן דוד אדום.

תוך כמה רגעים, עוד בטרם הגיע האמבולנס, הגיע הקצין סטאפורד ממשטרת יפו, וביקש מסימה להתלוות אליו ולתת עדות. "אתן לך עדות אחר כך", אמרה סימה ופנתה ללכת.

"אני חושש שעלי להתעקש, גברת ארלוזורוב, כל עוד הפרטים טריים בזיכרונך".

אחד הסועדים ששמע את השיחה, מיהר אל סימה והציע להסיע את בעלה במכוניתו הפרטית. לולה בלומשטיין, ידידתה של סימה, ניגשה אליה ואחזה בידה. "אני אסע איתו, אל תדאגי".

"כן, קחו אותו משם, מהר! אני מיד אגיע".

המכונית עצרה בחריקת בלמים ליד ארלוזורוב הפצוע. הגברים העמיסו אותו למכונית ומשם המשיכו לבית החולים הדסה שברחוב בלפור. משהגיעו לבית החולים, התברר שאין מנתח במקום. המנהל, ד"ר לבונטין, ניסה לאתר את המנתח המפורסם, ד"ר מקס מרכוס, ששהה באותה תקופה בעיר, אך ללא הצלחה. לולה החליטה לקחת את העניין לידיה וביקשה מבעלה שייסע ויביא את ד"ר דנציגר, לפני שיהיה מאוחר מדי. מר בלומשטיין הופיע ברחוב גרוזנברג 8 רכוב על אופנוע. "ד"ר דנציגר! דוקטור!" דפק בחוזקה על הדלת.

ליקס פתח את הדלת והופתע לראותו. "בלומשטיין?"

"ד"ר דנציגר, בוא מיד להדסה, ערבי ירה בארלוזורוב!"

"אלוהים אדירים!" קרא ליקס. "אבל רק ד"ר לבונטין רשאי לקרוא לי. סע אליו ואמור לו לטלפן לי, אני אהיה מוכן".

במשך שלוש שעות ישב ליקס על מיטתו, מזועזע מגודל האסון, לבוש ומוכן ותיק המזל שלו מסודר ומונח ליד הדלת, ממתין לקריאה המתחייבת. לאחר הפצרותיה הבלתי פוסקות של גברת בלומשטיין, הזעיק לבסוף לבונטין את ליקס.

ליקס הגיע להדסה ונכנס בריצה לחדר הניתוח, בו כבר נכח ד"ר שטיין. הוא שטף מיד את ידיו ועטה כפפות, והחל לבדוק את ארלוזורוב בזמן שהאחיות מלבישות עליו את הכובע וחלוק המנתחים. "הכדור חדר לבטנו", אמר שטיין, וליקס נאנח בהקלה מסוימת. זה בדיוק סוג הפציעות בהן התמחה במלחמה, ניתוחים שיכול היה לעשות גם בעיניים עצומות. למרבה המזל הכדור לא פגע באיברים הפנימיים. בדרך כלל היו אלה חדשות טובות, אלא שלפתע ראה ליקס שהדם כהה לגמרי, סימן לכך שהמטופל איבד כמויות אדירות של דם.

"זה רע", הוא לחש. "תורידו מהחולה את מסכת החמצן". האחיות הביטו זו בזו מבולבלות ואז בד"ר שטיין שהנהן להן. "מהר!" צעק, והן נבהלו והסירו את המסכה. ארלוזורוב היה חיוור כסיד. "תגידו לי, מה עשיתם פה עד עכשיו?!" צעק ליקס.

מרכוס נכנס לפתע לחדר הניתוח, לאחר שדיזנגוף הצליח לאתר אותו ושלח אותו במכוניתו.

"ד"ר שטיין, ד"ר דנציגר", אמר וניגש לרחוץ את ידיו. ליקס הנהן לו חזרה, והוסיף לרגוז על האחיות. "מהר! האיש הזה צריך אינפוזיות! מה אתן עומדות כך?"

"מה קורה כאן?" שאל מרכוס, וליקס זז מעט הצידה כדי לאפשר לו לראות את גודל האסון.

"זה לא טוב..." מלמל מרכוס.

"לא. לא טוב בכלל".

האחות הגיעה עם מי המלח והציוד לאינפוזיה.

"מה זה?" בחן ליקס את הצינורות שהיו עשויים מגומי, והיו בלויים ומחוררים לגמרי. "זה הציוד שיש לכם פה בהדסה?? בושה וחרפה מה שקורה פה!" רתח ליקס ופניו האדימו מבעד למסכת המנתחים. האחות קשרה את החורים בצינור במטפחת, והניתוח נמשך.

בסופו של דבר הצליחו להוציא את הכדור בשלמותו, אך היה זה כבר מאוחר מדי וארלוזורוב מת מאובדן דם. ליקס הסיר את כפפות המנתחים, והטיח את המכשירים בכל הכוח על הרצפה. האחות צווחה בבהלה. שקט השתרר בחדר. מרכוס ושטיין החליפו מבטים ולא אמרו מילה.

"לא הערבי הרג את ארלוזורוב, כי אם דיר החזירים הזה!" צעק ליקס ויצא מחדר הניתוח בטריקת דלת רמה. הוא הלך ברגל אל ביתו ולא יכול היה להירגע. כל הדרך חשב על הסתמיות שבמוות הזה, וכיצד יכול היה להציל אותו אם רק היה מגיע אליו בזמן. "אולי הייתי צריך לנסוע מיד עם בלומשטיין ולא לחכות להזמנה", חשב, אך ידע שלא יכול היה לעשות כזה דבר, שעמד בניגוד לכללי האתיקה הרפואית.

האווירה בבית למחרת הייתה מתוחה, וליקס לא הִרבה לדבר. בחוץ הרחוב היה שקט וחם, ומפעם לפעם נשמעה שיחה מבעד לחלון של העוברים ושבים. מובן שכולם עסקו רק בנושא הרצח והשמועות החלו להתפשט במהירות. מלי לא התאפקה וטלפנה אל קטה דן, כדי לדלות קצת יותר פרטים על האירוע, אך את כל מה שאמרה לה – כבר ידעה. סימה טענה שירו בו ערבים, אך מי יודע. זה היה לילה חשוך, והאישה המסכנה הייתה מבוהלת עד מוות.

ליקס החליט שלא לפרסם את מה שאירע בבית החולים הדסה, כדי שלא לגרום לעוגמת נפש למשפחת ארלוזורוב ולקולגות מהדסה, אך דבר אחד ידע שעליו לעשות. הוא טלפן עוד באותו היום אל לבונטין ודרש ממנו להעסיק את מרכוס כמנתח הראשי של בית החולים. "אסור שדבר כזה יקרה שוב. ד"ר מרכוס הוא מנתח מהמעלה הראשונה, והוא ידאג לך לחדר ניתוח ראוי", אמר, וכך היה. כבר בשבוע שלאחר מכן הועסק מרכוס כמנתח הראשי של בית החולים.

בצהריים הגיע פליקס לסעוד כהרגלו בבית הדנציגרים. כולם ישבו ואכלו בדממה, והאווירה הייתה קודרת. "אמור לי, ליקס, מה קרה שם? היכן בדיוק הוא נורה?" שאל פליקס.

"היה לו מזל גדול ושום איבר פנימי לא נפגע. הרוצח, מי שלא יהיה, לא היה מוכשר במיוחד אם ירה מטווח כזה ופגע רק בבטנו".

"ובכל זאת, הוא השיג את התוצאה".

"האמן לי, פליקס, אילו חדר הניתוח הזה היה מנוהל כהלכה, היית עכשיו משוחח איתו ולא איתי".

פליקס נאנח. "אתה רוצה להגיד לי שניתן היה להציל אותו?"

"בהחלט כן".

"נורא ואיום", נאנק פליקס.

"אבל אני יכול לומר לך זאת: בין שהרג אותו הערבי ובין שדימם למוות, הרצח הזה הוא סימן", אמר ליקס.

"סימן למה, ליקס? ומנין לך שהוא ערבי?"

"סימן לכך שאנחנו מבזבזים את הזמן בדיבורים, בעוד שהם מבינים רק מעשים!" דפק ליקס על השולחן והעיף לרצפה כוס מים שנשברה לרסיסים. מלי נאנחה וקמה לאסוף את השברים. "קטה אמרה לי שסימה הגיעה למרפסת וצעקה שהערבים הרגו את ארלוזורוב", סיננה מתחת לשולחן.

פליקס שיחק עם האוכל בצלחתו ומלמל: "ואני דווקא שמעתי שאלה היו רוויזיוניסטים שחיסלו אותו".

"מה?!" ליקס קם ומלי הניחה יד על כתפו כדי לנסות להרגיעו, אך הוא העיף את ידה ברוגז. "אם אתה מעז לצאת בהאשמות כאלה, פליקס, מוטב שלא תבוא לכאן יותר!" צעק, קם מהשולחן ויצא מן החדר בסערה. מלי הסתכלה על אחיה בזעם, וגם הוא התרתח, קם בזעם והלך. מאותו היום נותק הקשר בין הפליקסים והם לא החליפו עוד מילה.

לרכישת הספר: [קישור]

לגרסה דיגיטלית של הספר:
[קישור]
תאריך:  20/09/2020   |   עודכן:  20/09/2020
דניאלה דנציגר-זייטמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"דיר החזירים הזה הרג את ארלוזורוב!"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נחמיה תנא
20/09/20 11:56
2
מזפניק
23/09/20 10:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טורקיה, שבעידן העות'מאני הייתה הכוח הדומיננטי במזרח התיכון ומעצמה עולמית, היא עדיין אחת המדינות הגדולות והחשובות באיזור. אוכלוסייתה שווה לזו של אירן – מעל 84 מיליון (השנייה באזור אחרי מצרים); כלכלתה היא השנייה בגודלה, אחרי סעודיה, עם תמ"ג של 744 מיליארד דולר, שמזכה אותה בחברות ב-G20. מיקומה האסטרטגי במערב אסיה, במבואות הדרום-מזרחיים של אירופה, על חוף מזרח הים התיכון והים השחור, ושליטתה במיצרי בוספורוס, מעניקים לה חשיבות נוספת, וצבאה הוא השני בגודלו בנאט"ו, לאחר ארה"ב.
המשק הישראלי נמצא במיתון ובפתחו של סגר כללי נוסף, כפי שהחליטה הממשלה. המשמעות הכלכלית היא הוצאות והפסדי תוצר נוספים של מיליארדי שקלים ועלייה בשיעור האבטלה. ישראל תיכנס לסגר הקרוב במצב כלכלי פחות טוב בהרבה, בהשוואה לתקופה שקדמה לסגר הראשון. כיום, הצלחת הסגר השני להפחית בחדות את עוצמת המגיפה נתונה באי-ודאות רבה.
19/09/2020  |  שמואל אבן  |   כתבות
ימי הדין עומדים השנה בסימן ימי הסגר, וכפי שאמר מישהו: א' בתשרי איננו תחילת הימים הנוראים אלא תחילת שלושת השבועות אבל בהבדל מתקופת האבלות על החורבן, את ימי הקורונה אפשר לנצל להפקת לקחים אישיים וציבוריים - כדי שנתמודד טוב יותר עם המגיפה וכדי שנצא ממנה כבני אדם טובים יותר כתיבה וחתימה טובה לשנת בריאות ואושר
18/09/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
שורה של ליקויים חמורים ביותר לכאורה בהתנהלות השר לשירותי דת לשעבר יצחק וקנין ומנכ"ל המשרד עודד פלוס, הכוללת פעולות בניגוד לדין וחריגה בוטה מסמכות, במהלך אירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון בל"ג בעומר שהתקיימה ב-11 במאי השנה, תוך הפרה של תקנות הבריאות והנחיות הייעוץ המשפטי של המשרד בנושא הכנסת נשים להילולה וביזוי בית המשפט העליון.
14/09/2020  |  עידן יוסף  |   כתבות
באופן חריג ויוצא דופן, כינס (יום א', 13.9.20) האיגוד לרפואה פנימית מסיבת עיתונאים בתל אביב, כדי לשגר אזהרה חמורה ונרגשת לציבור בעניין הקורונה. "עד היום קולנו לא נשמע בצורה ברורה וצלולה", אמרו בפתח האירוע הנדיר. "כן, חלקנו מתראיינים בתקשורת. מסבירים. מדווחים על המתרחש, אבל קול השטח, הקול ממיטת החולה, אינו נשמע מספיק בציבור הרחב ומול הממשלה.
14/09/2020  |  עידן יוסף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il