|   15:07:40
דלג
  ארז כהן  

  ארז כהן  

  ארז כהן  
שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

  ארז כהן  
חוקר, מרצה אוניברסיטת אריאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

המטרו האחרון בתל אביב

האם בצומת דרכים קריטית דוגמת היום, כשמגיפת הקורונה כבר עולה למשק הישראלי 100 מיליארד שקלים בקירוב, יש מקום להשקיע, זאת על-פי הערכות שנות, סכום עתק הנע בין 150 ל-200 מיליארדי שקלים דווקא בתוכנית ענק דוגמת המטרו?
06/10/2020  |   ארז כהן, ארז כהן, ארז כהן, ארז כהן   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
הגבלת התחבורה לכלי רכב פרטיים [צילום: פלאש 90]

כשמאי מקרקעין וכיו"ר לשכת שמאי המקרקעין בעבר, אני בהחלט בעקרון בעד מנופי צמיחה ופיתוח תשתיות, ובמיוחד בעת הזאת של מגיפת הקורונה. לכאורה, גם הרעיון לקדם 3 קווי מטרו שיקשרו את כל חלקי מטרופולין גוש-דן המורחב הינו סביר ואף הגיוני בזמנים כתיקונם, כמנוף צמיחה משמעותי לכלכלת ישראל בכלל ולענף הנדל"ן בפרט.

במהלך הימים האחרונים היו פרסומים בתקשורת שאף חיזקו את הצורך במטרו, וכללו בן היתר נתונים שמאיים מרשימים שגרסו כי הקמת המטרו תשביח בלא פחות מכ-70 מיליארדי שקלים את ערכי הנדל"ן בגוש-דן המורחב, ובמיוחד באותם נכסים הממוקמים בממשק קרוב לקווי המטרו, שהביקוש אליהם יגדל משמעותית.

איני מזלזל כלל ועיקר בנתונים אלה, אולם, וזה אולם גדול, נשאלת השאלה האם בצומת דרכים קריטית דוגמת היום, כשמגיפת הקורונה כבר עולה למשק הישראלי 100 מיליארד שקלים בקירוב, יש מקום להשקיע, זאת על-פי הערכות שנות, סכום עתק הנע בין 150 ל-200 מיליארדי שקלים דווקא בתוכנית ענק דוגמת המטרו?

התשובה שלי היא - לא בהכרח. תוכנית המטרו, מעבר לעלותה האסטרונומית, הינה במובנים רבים "תוכנית ימי האתמול" וישנן לא מעט חלופות הגיוניות, זמינות וחסכוניות לאין שיעור, שניתן תוך תקופה קצרה יחסית ליישם אותן ולהגיע לשיפור משמעותי של הממשק התחבורתי בין כל חלקי גוש-דן ובד בבד גם להשביח לא מעט מתחמי נדל"ן.

ראשית, בל נשכח כי בעקבות מגיפת הקורונה אחוז העובדים מהבית עלה באופן דרמטי ועל-פי כל התחזיות מגמה זו רק תלך ותתחזק במהלך השנים הקרובות. עובדה זו עשויה בהחלט להשפיע על הרגלי הנסיעה מהבית לעבודה ועל נפח הפקקים בשנים הקרובות ועל כן יש מקום לבדוק בשנה הקרובה, ובכלל, את השינויים ורק אחר כך להחליט איזו תוכנית אסטרטגית תחבורתית עדיפה.

טווח ארוך

שנית, עד כה אפילו הקו הראשון, האדום, של הרכבת הקלה, עדיין לא נפתח. האם אין מקום, דווקא בעת הזאת, לשים את הדגש על קיצור זמן ביצוע התוכנית, ובמיוחד שלושת הקווים הראשונים, האדום, הירוק והסגול, ובד בבד לשפר את הנגישות לכל התחנות באמצעות תחבורה ציבורית מהירה ויעילה דוגמת אוטובוסים קלים ו"שאטלים"?

שלישית, הרעיון של נת"צים, נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית, שמיושם חלקית כבר היום, הוא בהחלט כיוון מבורך ונכון, יש מקום להרחיב אותו לכל ציר תחבורה קיים אפשרי. הוא זול, יעיל וקל מאוד לביצוע, כשבד בבד גם צירי נסיעה לאופניים לצד הנת"צים, עשויים להיות פתרון מבורך.

רביעית, על-מנת שמאות אלפי ישראלים הנוסעים למקום העבודה יתחילו להשתמש מידי בוקר בתחבורה ציבורית, לא די בנת"צים ויש מקום מעבר מאוטובוסים מיושנים וכבדים ל-BRT, אוטובוסים קומפקטיים, קלים ומהירים שיהיו גם נוחים בהרבה למשתמשים וגם יגיעו ליעדם במועד המדויק, ולא כפי שקורה כיום.

חמישית, להשקיע במעבר למכוניות חשמליות ואוטונומיות, לא רק בכל מה שקשור למכונית הפרטית, אלא גם לתחבורה הציבורית שקטה, חסכונית, אקולוגית, מהירה ויעילה, שתהיה אטרקטיבית להמוני משתמשים, כולל לסקטור העסקי שכמעט ואינו משתמש בה כיום.

שישית, הגבלת התחבורה לכלי רכב פרטיים. אין ספק שברגע שלעיר תל אביב, לדוגמה, ייכנסו בשעות העומס רק כלי רכב של תושבי העיר ו/או כלי רכב של יוממים מחוץ לעיר שיכללו לפחות 4 נוסעים, תהיה ירידה דרמטית בפקקים.

לסיכום, אינני מתעלם מהיתרונות הטמונים בתוכנית המטרו לטווח הארוך, אולם דווקא בזמנים טרופים אלה, יש מקום לשקול לתעדף תוכניות זמינות, חסכוניות ואפקטיביות לא פחות, זאת במקום להשקיע סכומי עתק על תוכנית שאת פירותיה, בכלל, יקטוף רק הדור הבא וכשעד אז, מן הסתם, הצרכים התחברותיים ישתנו לחלוטין. עצתי: לא לבטל את תוכנית המטרו, אולם לטווח הקצר והבינוני לתעדף פתרונות אחרים נוספים.

הכותב הינו שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין.
תאריך:  06/10/2020   |   עודכן:  06/10/2020
ארז כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנחנו החונכים היינו אנשי מילואים ובסגל המכללה המצומצם היו אנשי קבע. הגעתי להשתלמות כקמ"ן חבל, סד"כ 600 חיילים, משהו כמו אגד או סד"כ חטיבה חסרה. עשיתי את רוב העבודה במטה. למה? כי התעניינתי והקמב"ץ היה פאסיבי. כל קציני המטה היו שמאל.
06/10/2020  |  חנן וייס  |   יומני בלוגרים
לאחר שהתמנית במרמה ליועמ"ש ולתובע הכללי, ולאחר שמינית את עצמך גם לפרקליט המדינה, ובהישג ידך למחוק/להשמיד את הקלטות, ואולי גם לסגור את תיקך "מחוסר אשמה", ומאחר שאתה דן כעת בנבצרות, תוכל למנות עצמך גם לראש הממשלה (דבר שאתה כבר בפועל).
הפגנות הדגלים השחורים שנערכות ברחבי הארץ, אחרי שראש הממשלה הצליח למנוע את ההפגנות בבלפור, מזכירות לי סיפורים מימים עברו, עת הייתי תלמיד בתיכון אהל שם ברמת גן. הסיפור הראשון היה כשהיינו בשמינית. שובבי הכתה, בראשותו של דב רוסיאנסקי, קבעו דגל פיראטים שחור על גג הבניין. דב תרם את סינורו השחור, ששימש אותו לשיעורים במעבדה בכימיה ומישהו צייר על הסינור את העצמות והגולגולת של הפיראטים.
06/10/2020  |  יאיר דקל  |   יומני בלוגרים
היריבות בין סעודיה לטורקיה על הנהגת העולם המוסלמי הסוני מגיעה לשיא חדש כשסעודיה הכריזה השבוע על חרם כלכלי על טורקיה שמובילה בעצם ימים אלה ביחד עם קטר קמפיין מדיני אגריסיבי נגד הסכמי הנורמליזציה בין מדינות המפרץ לישראל.
את התלונה בעניינה של בן ארי לא ראיתי. אך למקרא ההחלטה של השופט רוזן ראוי לשאול כמה שאלות:
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
94% מהקשישים התכוננו מראש לשעת החירום והצטיידו עם רשימת טלפונים של קרובי משפחה, תרופות וכסף מזומן
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עם שלם עוטה מסכה כדי להסתיר את היגון והצער, להסתיר את החרפה והבושה, להסתיר את הכאב והגעגוע, להסתיר את החוסר הנורא, את השבר שהיה כחרס הנשבר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il