|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

סעודיה נגד ההנהגה הפלשתינית

בכיר בארמון המלוכה הסעודי יוצא בכתב אישום חסר תקדים על ההנהגה הפלשתינית לדורותיה על כך שהיא תקפה את מדינות המפרץ שחתמו על הסכמי נורמליזציה עם ישראל. הוא תוקף גם את אירן וטורקיה ש"סוחרות בבעיה הפלשתינית". הרש"פ וחמאס אינן מגיבות על דבריו מחשש להסתבך עם סעודיה
06/10/2020  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
הנסיך בנדר בן סולטאן עבד אלעזיז [צילום: חסן עמר/AP]

למרות שסעודיה לא חתמה על הסכם נורמליזציה עם ישראל והדעות על כך בבית המלוכה הסעודי הן חלוקות, יוצא בכיר במשפחה המלכותית הסעודית במתקפה חסרת תקדים על ההנהגה הפלשתינית לדורותיה בכל הקשור לעמדותיה בעניין שלום קבע עם מדינת ישראל ומגיש נגדה כתב אישום תקשורתי חמור.

מדובר בנסיך בנדר בן סולטאן עבד אלעזיז, ראש המודיעין הסעודי לשעבר, השגריר הסעודי לשעבר בוושינגטון, שבתו רימא משמשת כעת כשגרירת סעודיה בוושינגטון. בנדר הופיע ב-5 באוקטובר בראיון בן 3 חלקים בערוץ "אל-ערביה" הסעודי ותקף את ההנהגה הפלשתינית מבלי להזכיר ולו במילה אחת את הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין.

שתי מדינות המפרץ חתמו על ההסכמים האלה עם ישראל לאחר שקיבלו "אור ירוק" מסעודיה שהיא מנהיגת המפרץ והמחנה הסוני. נראה שלבית המלוכה הסעודי נמאס מההתקפות הפלשתיניות על מדינות המפרץ ומההתקרבות של הרש"פ וחמאס לציר "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה וקטר ולאירן והנסיך בנדר בן סולטאן, שמחזיק בסודות רבים על הפלשתינים, נשלח לתקשורת כדי לבוא חשבון עם ההנהגה הפלשתינית.

הנסיך תקף את ההנהגה הפלשתינית על כך שדחתה וגינתה את הסכמי הנורמליזציה בין איחוד האמירויות ובחריין לבין ישראל. להלן עיקרי הדברים שאמר הנסיך בנדר בן סולטאן:

א. הבעיה הפלשתינית היא בעיה צודקת אך הסנגורים שלה כושלים, הבעיה הישראלית איננה מוצדקת אך הסנגורים שלה מוצלחים. זה מתמצת את 75 השנים האחרונות. ההנהגה הפלשתינית תמיד מהמרת על הצד המפסיד ויש לכך מחיר.

ב. הביקורת הפלשתינית על הסכמי הנורמליזציה נעשתה ב"רמה נמוכה", מדובר בהתבטאויות שבכירים אינם אומרים על בעיה שהם מצפים שכל האנשים יתמכו בה. ההתקפה של ההנהגות הפלשתיניות על מדינות המפרץ איננה מוצדקת. הן משתמשות במונח "בגידה" בקלות רבה. זו הדרך שבה הן נוהגות ביחסים בינן לבין עצמן.

ג. היהודים קיבלו את החלטה 181 של האו"ם (תוכנית החלוקה) אך הפלשתינים דחו אותה, עכשיו הם דורשים אותה.

ד. מלך סעודיה עבדאללה בן עבד אלעזיז הפגיש את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס עם מנהיג חמאס ח'אלד משעל והם חתמו במכה על הסכם פיוס, כמה ימים לאחר מכן הם החלו להתחמק מההסכם ולחתור זה כנגד זה.

ה. יאסר ערפאת אמר לי שהוא רצה להסכים להסכמי קמפ דיויד בעניין האוטונומיה אך נשיא סוריה חאפז אלאסד איים להרוג אותו.

ו. ערפאת ניסה להשתלט על ירדן אך סעודיה עמדה לצידה של ירדן. לבנון משלמת עד היום את מחיר המלחמה של הפלשתינים.
ז. טורקיה ואירן סוחרות בבעיה הפלשתינית. טורקיה החזירה את השגריר שלה מאיחוד האמירויות לאחר החתימה על הסכם הנורמליזציה עם ישראל, אך לא גירשה את השגריר הישראלי מאנקרה ולא החזירה את השגריר שלה מתל אביב.

הרש"פ ותנועת חמאס לא הגיבו על הדברים. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מכיל את הדברים ואיננו רוצה לריב עם סעודיה ולאבד את תמיכתה הכספית והמדינית. חמאס נמצאת בבעיה מכיוון שבעצם ימים אלה עומדים לדין בסעודיה כ-60 פעילים של חמאס באשמת הלבנת והברחת כספים לזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה. תנועת חמאס עושה מאמצים גדולים כדי להביא לשחרורם ואיננה מעוניינת להסתבך עם בית המלוכה הסעודי.

דבריו של הנסיך בנדר באו כתגובה על המתקפה של בכירים פלשתינים על מדינות המפרץ שחתמו על הסכמי הנורמליזציה עם ישראל כי "בגדו בירושלים ובבעיה הפלשתינית" בעוד שסעודיה ומדינות המפרץ תמכו לאורך כל השנים בבעיה הפלשתינית. סעודיה מגלה מנהיגות ויוצאת, באמצעות הנסיך בנדר בן סולטאן, להגנה על מדינות המפרץ. ייתכן שברקע הדברים גם כוונה לחתום בעתיד בעצמה על הסכם נורמליזציה עם ישראל.

הנסיך בנדר בן סולטן חושף בדבריו את מחדלי ההנהגה הפלשתינית אשר החמיצה לאורך כל השנים את ההזדמנויות לשלום". הם סמכו על הנאצים ועל סדאם חוסיין ועכשיו על אירן וטורקיה".

הפלשתינים עשו שגיאה גדולה והחרימו גם את מצרים שחתמה על הסכם שלום עם ישראל. הם אלה שעשו שגיאות ולא מדינות ערב שתמכו בהן לאורך כל הדרך.

חסן עצפור, מבכירי הרש"פ לשעבר ועוזרו של מחמוד עבאס להסכמי אוסלו, שהיום משתייך למחנהו של מוחמד דחלאן, פרסם ב-6 באוקטובר מאמר שבו תקף את הנסיך בנדר בן סולטאן וכתב: "זוהי הסתה נגד הפלשתינים בהווה ובעבר, הוא שינה את מהלך ההיסטוריה וזייף אותה כדי לשרת את הנרטיב הישראלי על חשבון העם הפלשתיני".

תאריך:  06/10/2020   |   עודכן:  06/10/2020
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn   אהוד יערי / Ehud Yaari   אוסאמה בן-לאדן   אוסאמה חמדאן   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אחמד בן חליפה אל-ת'אני / Hamad  Bin Khalifa Al Thani   אחמד יאסין   אחמד מוחמד שפיק זכי   איילת שקד / Ayelet Shaked   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אסף זמיר / Asaf Zamir   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   ווליד טאהא / Waleed Taha   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חאלד משעל   חיים כץ / Haim Katz   חסן נסראללה   טור פז משה   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יזהר שי / izhar  shay   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מוחמד ניזאל   מוסא אבו-מרזוק   מחמוד א-זהאר   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משולם נהרי / Meshulam Nahari   מתן כהנא / Matan  Kahana   ניסים ואטורי   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סמדר פרי / Smadar Peri   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עודד גרנות   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עומר ינקלביץ'   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עימאד אל-עילמי   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   צבי יחזקאלי   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   רנטיסי עבד אל-עזיז   רפי פרץ / Rafi  Peretz   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרן השכל / Sharren Haskel 

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סעודיה נגד ההנהגה הפלשתינית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
שניהם היו כלים שלובים של תלות הדדית שגרמה להם לבסוף לכשלון הדדי. השמאל האמין שתמיכתו בהקמת מדינה פלשתינית תביא לשלום ולניצחון בקלפי. הפלשתינים האמינו שבעזרת השמאל הישראלי ישיגו את מטרתם הקמת מדינת פלשתין. שניהם חיו באשליות שגרמו להם לכשלון הדדי. הסכמי השלום בין ישראל לאמירויות, לבחריין, לירדן ולמצרים, ללא התחשבות ופתרון הבעיה הפלשתינית מצד אחד, והכשלון האלקטורלי של השמאל בכל הבחירות, הם ההוכחה לכשלון המדיני והפוליטי לשניהם.
06/10/2020  |  מתי דוד  |   יומני בלוגרים
במאמר דעה במעריב (16.9.2020), מנתח פרופ' גלבוע מבר-אילן ובס"א 1 את ההסכמים בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין ובדרך שוכח כמעט כל מה שמסביב, בעיקר את המשמעויות האסטרטגיות, התקדימיות והסימבוליות של הסכמים אלה, ואת הנוספים הממתינים בדרך, ברמת סמך גבוהה. נכון שהציפורים שביד הן עניין אחד ואלו שעל העץ הן עניין שני - ובכל זאת... . השוואה שעושה גלבוע בין הסכמי השלום עם מצרים וירדן להסכמים הנוכחיים, לוקה לדעתי מבחינות רבות.
06/10/2020  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
היריבות בין סעודיה לטורקיה על הנהגת העולם המוסלמי הסוני מגיעה לשיא חדש כשסעודיה הכריזה השבוע על חרם כלכלי על טורקיה שמובילה בעצם ימים אלה ביחד עם קטר קמפיין מדיני אגריסיבי נגד הסכמי הנורמליזציה בין מדינות המפרץ לישראל.
בכירים בפתח טוענים כי מדינות ערב המתונות: מצרים, סעודיה, ירדן ואיחוד האמירויות פועלות מאחורי הקלעים לטרפד את ההבנות בין פתח לחמאס שהושגו באיסטנבול שבטורקיה על עריכת בחירות בשטחים, שלטענתן מסכנות את היציבות האזורית ועלולות לחזק את השפעת תנועת "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה וקטר החותרת לזעזע את יציבות המשטרים הערבים המתונים.
שתי תמונות חורכות לי בנשמה. האחת יום קודם ערב כיפור (26.9.20): מראה הכותל המערבי השומם. הרחבה ריקה (למעט כ-200 איש שהגיעו רובם לצורך ארגון והפעלת הטקס המסורתי, הנערך שם במועד הזה, מדי שנה). המראה זועק ומספר את סיפור ויתורם של 100,000-200,000 המתפללים, דתיים, חרדים וגם חילוניים רבים מאד, שהיו מגיעים להתפלל שם מדי שנה. הכותל כידוע הוא מקום פתוח, תחת כיפת השמיים, מותר להתכנס, לא? אבל הם ויתרו. מדוע? כי שלום ישראל חשוב להם, כי בריאותכם ובריאותם חשובה להם, כי נפשם סלדה מההתכתשות הצפויה עם השוטרים. ומה יעשה קומץ שוטרים מול מאה אלף איש, אם אלה אכן יחליטו להגיע?
04/10/2020  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   כנסת 23  /  מי ומי  
אמיר כוויית סבאח מת בגיל 91  /  איציק וולף
שגרירות ארה"ב: להיזהר מגזים רעילים  /  איציק וולף
ישראל מציעה סיוע הומניטרי ללבנון  /  עידן יוסף
האם כווית בדרך לנורמליזציה עם ישראל  /  יוני בן-מנחם
האופוזיציה בבחריין וכינון היחסים עם ישראל  /  דורון יצחקוב
הקרב על שגרירות ארה"ב בגדד  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il