|   15:07:40
דלג
  אודי אבנטל  
מומחה למדיניות ואסטרטגיה מכון למדיניות ואסטרטגיה
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

תרחיש: כיצד עלולה ישראל להישאר לבדה מול "עסקה רעה" עם אירן <br>

תובנות המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) בסוגיות מוקד אסטרטגיות מדיניות שני המועמדים לנשיאות ארה"ב מול אירן עלולה לאתגר את ישראל באופן חריף
07/10/2020  |   אודי אבנטל   |   יומני בלוגרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
טראמפ וביידן. יציבו אתגרים לישראל [צילום: פטריק סמנסקי, AP]

ההשפעה הדרמטית ביותר על התפתחות המשבר מול אירן, במיוחד בתחום הגרעין, נודעת לאירוע שיתרחש דווקא מחוץ לגבולות המזרח התיכון: הבחירות בארה"ב.

כל השחקנים המעורבים במשבר, ובמיוחד טהרן ווושינגטון עצמן, מצויים בעמדת המתנה לתוצאות הבחירות. שני הצדדים מבקשים להימנע ממהלכים קיצוניים, שוברי שוויון, הגם שהמציאות המתוחה ביניהם והלחצים הכבדים בהם נתון המשטר האירני, עלולים להוביל אותם להסלמה לא מתוכננת, עוד לפני כן.

הסוגיה האירנית עומדת במרכז המסרים של שני המתמודדים לנשיאות. הנשיא טראמפ חוזר ומצהיר כי אם ייבחר לקדנציה שנייה יגיע להסכם עם אירן בתוך "שבועות". בבסיס ההיגיון של טראמפ ניצבת הערכה כי אירן ממתינה ומייחלת לבחירת ביידן, וכי היא מבינה שלא תוכל לעמוד ארבע שנים נוספות בלחצים הפנימיים חסרי התקדים שגרמו הסנקציות. בראייתו, במקרה שאירן תתבדה וביידן לא ייבחר, היא תיאלץ לשוב מתישהו לשולחן המו"מ (כפי שמעריכים גם רוב המומחים), בתנאים משופרים מבחינתו.

ביידן מצדו שב ופרס באחרונה את מדיניותו מול אירן במאמר דעה אישי ב-CNN. ביידן מצהיר כי אם אירן תחזור לציות מלא להסכם הגרעין, ארה"ב תצטרף אליו מחדש ובמשתמע תסיר את הסנקציות. רק לאחר מכן ממשלו ינהל מו"מ עם אירן ויעבוד עם בנות בריתה של ארה"ב כדי להסכים על "חיזוק והארכת תוקף" סעיפי ההסכם. במקביל, ארה"ב תתייצב נגד פעולותיה מערערות היציבות של אירן והאיומים שהיא מציבה על האזור, ותמשיך להפעיל סנקציות ממוקדות נגד אירן בתחומי הפרת זכויות אדם, תמיכה בטרור ופיתוח טילים.

באחרונה, הסביר ג'ייק סאליבן - מי שהיה יועצו לביטחון לאומי של ביידן כסגן נשיא (2013-2014) וכיום בצוות מדיניות החוץ שלו ומועמד לתפקיד בכיר בממשלו - את ההיגיון מאחורי תוכניתו. סאליבן התייחס גם לסימני השאלה האופפים את התוכנית, במיוחד סביב יעד שיפור סעיפי ההסכם רק אחרי הסרת הסנקציות ולמעשה ויתור עליהן כמנוף. סאליבן ציין כי אחרי הפרישה מהסכם הגרעין ארה"ב הפתיעה את העולם ביכולתה לבנות חד-צדדית משטר סנקציות חסר תקדים ביעילותו. לדבריו אירן מודעת ליכולת זו, ובמשתמע זה השוט שיחזיק ממשל ביידן מולה אם תסרב לתיקון ליקויי הסכם הגרעין, אחרי החזרה אליו.

וכיצד צפויה אירן להגיב לתוצאות הבחירות בארה"ב, בתרחיש של קדנציה שנייה לטראמפ או במקרה שביידן יחליף אותו בבית הלבן?

בתרחיש בו טראמפ נבחר המשטר האירני יבקש להימנע מ"לזחול על ארבע" חזרה לשולחן המו"מ, באופן שיציג אותו כחלש ולחיץ. סביר יותר שהוא יבקש לחזק את עמדת המיקוח שלו במו"מ. כך, לאחר שבשנה החולפת המשטר הפר באופן מדורג וזהיר יחסית את הסכם הגרעין ונמנע ממהלכים בוטים, ייתכן כי הוא ירחיב את היקף ו"איכות" ההפרות כדי לצבור "קלפים" למו"מ, והוא עלול להיחלץ למהלכים מסלימים גם ברחבי האזור.

גם אם ביידן ינצח, סביר שהמשטר בטהרן יציב תג מחיר על חזרה לשולחן המו"מ, דוגמת הסרה סימלית של סנקציות או קו אשראי אירופי (ברוח יוזמת מקרון בזמנו). בהמשך הצדדים ייכנסו למו"מ על חזרה של אירן לציות להסכם הגרעין. מדובר במו"מ מאתגר לאור חריגותיה של אירן מההסכם בתחום המו"פ של צנטריפוגות מתקדמות, כשלא ברור איך "מגלגלים לאחור" ידע שנצבר בתחום זה.

לוחות הזמנים לתחילת המו"מ (להבדיל ממגעים עקיפים ואולי גם ישירים), בשני התרחישים, צפויים "לגלוש" עמוק למחצית השנייה של 2021. תהליך "צבירת הקלפים" מול ממשל טראמפ ייקח זמן ויצטלב עם כניסתה של אירן למערכת הבחירות לנשיאות ביוני 2021. על-פי ההערכות יבחר נשיא שמרן יותר מרוחאני, שאינו עומד לבחירה אחרי שתי קדנציות. רוחאני וממשלו מצויים תחת מתקפה פוליטית של החוגים השמרניים, ובתנאים אלה לא סביר שהמנהיג ח'אמנהאי יעניק לו "חבל" כדי לנהל את המו"מ עם ארה"ב, ערב הבחירות. שיקולים ומסגרת זמן אלו תקפים גם לתרחיש בו ביידן מנצח. ביידן צפוי להיכנס לבית הלבן ב-20 בינואר, ורק אז להניע את תהליך ה"חפיפה" (TRANSITION) ואיוש התפקידים הבכירים והמכסות הפוליטיות בשורות הפקידות - שצפויים לארוך חודשים.

מדיניות שני המועמדים לנשיאות מול אירן עלולה לאתגר את ישראל באופן חריף.

הנשיא טראמפ להוט להגיע להסכם עם טהרן, אך צפוי להיתקל במשטר אירני מתריס, הדורש פיצוי על נכונותו לחזור למו"מ ומגביר את המתיחות באזור. בתנאים אלה ומהיכרותנו את טראמפ, ישנה אפשרות שהוא יבחר, בסופו של דבר, להתפשר על תנאי הסכם הגרעין המעודכן. כדי להוכיח לעולם (ולוועדת פרס נובל?) שהוא מסוגל לממש את הבטחת הבחירות שלו ולסגור עם אירן הסכם במהירות, טראמפ עלול להשיג "עסקה רעה", בראייה ישראלית. טראמפ ישווק עסקה כזו כשיפור "דרמטי" לעומת ההסכם של הנשיא אובמה, גם אם בפועל היא לא תתקן באופן מהותי את ליקוייו החמורים: תפוגת ההגבלות ("שקיעה"), מו"פ צנטריפוגות מתקדמות וסמכויות פיקוח על תוכנית הנשק.

מנגד, האסטרטגיה שמציג המועמד ביידן, עלולה להחזיר את הממשל האמריקני להסכם הגרעין המקורי, שתאריכי הפקיעה של סעיפיו הולכים ומתקרבים, ו"לתקוע" אותו שם. זאת, בהיעדר מנופי לחץ על אירן, אחרי שוויתר, חלקית לפחות, על מנוף הסנקציות. יתרה מכך, ביידן חותר לתיאום מרבי עם מדינות אירופה, כדי לא להיקלע לבידוד כמו טראמפ, ולכן צפוי להיות מושפע מתמיכתן החד-משמעית בהסכם הגרעין המקורי.

במקביל, הן טראמפ והן ביידן יהססו להציב איום צבאי אמין מול אירן במסגרת המיקוח עמה. שניהם מבקשים לחלץ את ארה"ב מהמלחמות ה"בלתי נגמרות" במזה"ת, ולהאיץ את תהליך יציאת כוחותיה מהאזור - מהנושאים הבודדים שהם בבחינת קונצנזוס נדיר במערכת האמריקנית המפולגת.

הסכם בין ארה"ב לאירן, שתנאיו יהיו בלתי מספקים בראיית ישראל, אינו התרחיש הבלעדי והוא לא "גזירה משמים", אולם בנסיבות הנוכחיות הוא אפשרות שבהחלט יש להיערך אליה. ישראל תתקשה מאוד לצאת חוצץ נגד כל הסכם עם אירן שהנשיא טראמפ יסמוך עליו את ידיו ויזכה לתמיכה בינ"ל. זאת, בוודאי לאחר שטראמפ העביר את שגרירות ארה"ב לירושלים, הכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן והביא להסכמי הנורמליזציה עם מדינות ערב. מצד שני, ביידן צפוי לגלות רגישות רבה לכל התערבות ישראלית בסוגיה, לאחר שבזמנו כסגן נשיא, ראש הממשלה נתניהו התערב באופן בוטה בפוליטיקה האמריקנית (נאום בקונגרס, מרס 2015) בניסיון לסכל את הסכם הגרעין שהשיג אובמה.

ניתוח לוחות הזמנים של חזרת ארה"ב ואירן למו"מ מראה כי בפני ישראל עומד חלון זמנים צר כדי להשפיע על עמדות ארה"ב. כפי שהוכח בעבר מרגע שהצדדים נכנסים למו"מ (כולל חשאי) לישראל קשה מאוד להשפיע על מהלכו. לפיכך, ישראל נדרשת לשדרג כבר עתה את ערוצי השיח הקיימים עם ממשל טראמפ ועם צוות מדיניות החוץ של ביידן, בסוגיית אירן.

על ישראל למקד מאמץ כדי להגיע מולם להסכמות מראש סביב גבולות הגזרה (TOR) של המו"מ עם טהרן, ולוודא כי ארה"ב מתעקשת על תיקון החולשות של הסכם הגרעין ולא תשאיר את ישראל לבד עם הבעיה. על ישראל לשקול לשוב ולהדגיש גם בפומבי ובאופן מפורט את ליקוייו של הסכם הגרעין, ומה נדרש לתקן בו, כדי למנוע דינאמיקה המובילה ל"עסקה רעה" בין אירן למערכת הבינ"ל.

במסגרת הדיאלוג בנושא עם הממשל (והמערכת הבינ"ל בכלל) ישראל צפויה להיקלע לדילמה המוכרת בין הצורך להוות "סמן ימני" ולהציג עמדות מקסימום בלתי מתפשרות תוך הסתכנות באב"דן רלוונטיות לבין הצגת גישה הכוללת מרחבי גמישות לצד "קווים אדומים".

בנסיבות שנוצרו, במסגרתן נראה כי הן טראמפ והן ביידן חותרים לפשרות שיובילו להסכמה עם טהרן, גם ישראל צריכה לחשוב מעבר לעמדתה המקסימלית והלא ריאלית של "אפס העשרה באירן". ככלל, לעמדה מורכבת יותר - הכוללת סדרי עדיפות, שילוב בין "מקלות" ו"גזרים" והסדרים חלקיים או זמניים שישפרו את המאזן האסטרטגי הכולל מול אירן - סיכוי טוב יותר להשפיע על הממשל בוושינגטון, שמגבש גם הוא את עמדותיו.

בנוסף, ישראל נדרשת להחליט עם איזו "עסקה" תהיה מוכנה לחיות? האם היא מתעקשת על "עסקה כוללת", המטפלת הן במרכיבים אזוריים והן בתחום הגרעין, שהמיקוח עליה יהיה ארוך יותר בזמן שתוכנית הגרעין מתרחבת? או לחלופין הסכם המתמקד בגרעין בלבד אך אינו מטפל במדיניותה הבעייתית של אירן באזור.

לבסוף, ישראל תידרש להכריע במעלה הדרך גם עד להיכן תהיה מוכנה להרחיק לכת ואילו אמצעים תהיה מוכנה לנקוט כדי לסכל "עסקה רעה" עם אירן, היה ותסתמן כזו.

הכותב הוא אל"ם (במיל) חוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה.
תאריך:  07/10/2020   |   עודכן:  07/10/2020
אורי אבנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תרחיש: כיצד עלולה ישראל להישאר לבדה מול "עסקה רעה" עם אירן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
ארה"ב הודיעה השבוע, כי מבחינתה, כל הסנקציות שהטילה בעבר מועצת הביטחון על אירן ובוטלו בעקבות הסכם הגרעין, בתחומים של מכירות נשק, העשרת אורניום ופיתוח טילים, תקפות החל ב-19 בספטמבר. הממשל דורש מהקהילה הבינלאומית לציית לסנקציות, אף ש-13 חברות מועצת הביטחון התנגדו למהלך וגרסו שאינו בסמכותה של וושינגטון. כדי לממש את הדרישה, לקראת פקיעתו הצפויה של אמברגו הנשק על אירן ב-18 באוקטובר, הנשיא דונלד טראמפ חתם על שורת צווים שמשמעותם הטלת סנקציות ישירות ושניוניות על כל הגורמים "שלוקחים חלק בכל פעילות אשר תורמת מבחינה חומרית לאספקת אמל"ח או ציוד, למכירתו ולהעברתו, הן באופן ישיר והן באופן עקיף, מאירן אליה עבור שימושה או בשמה".
שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, הודיע (יום ראשון, 20.9.20) בהצהרה לתקשורת כי הסנקציות על אירן חזרו להיות בתוקף, והן כוללות הארכה קבועה של אמברגו הנשק. "לא נהסס לאכוף את הסנקציות - ואנו מצפים מכל מדינות האו"ם לעמוד בהתחייבויותיהן במסגרת המגבלות שהוטלו מחדש", אמר פומפאו.
20/09/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
אירן נתונה בלחץ רב מהסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות אשר נותן לישראל גושפנקא רשמית להקמת ברית צבאית עם איחוד האמירויות ומדינות נוספות במפרץ נגדה.
תוך התבוננות במפת המזרח הקרוב לאור השלום עם מדינת האמירויות הערביות נזכרתי בסכסוך הרוסי-מערבי סביב פתיחת "חזית שניה" במלחמת העולם השנייה. התוכנית האמריקנית-ישראלית פותחת חזית שניה נגד אירן, כך שמעתה אין רק נסיון למצור אירני על מדינת ישראל באמצעות סוריה, חיזבאללה, החמס של עזה וכנראה גם טורקיה המוסלמית. מעתה יש מצור גם על אירן, בגבולה הדרומי כאשר מדינת האמירויות בסוף המדבר הסעודי חודרת עמוק לתוך המפרץ הפרסי במשולש טריטוריאלי מחודד בקצהו - מול מיצרי הורמוז - ומסוגלת לנעול גם את הצי האירני מיציאה מן המפרץ הפרסי.
‏ישראל מברכת על ההחלטה האמריקנית (יום ה', 21.8.20) לפעול על-מנת להחזיר לתוקפו את משטר העיצומים המלא של מועצת הביטחון של האו"ם על אירן (snap back). בירושלים אומרים כי ‏מדובר בצעד מחויב והכרחי, לאור הכישלון של מועצת הביטחון להאריך את אמברגו הנשק על אירן בשבוע שעבר.
21/08/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il