|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

פרשת וזאת הברכה

שמחת תורה

משה גילה אמץ רב בבואו אל העם להודיע לו כי הוא עומד למות בסיום דבריו אליהם
08/10/2020  |   אברהם הללי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
סיים את תפקידו


בְרָכָה תּוֹכֵחהָ וְאַזְהָרָה
בְּרָכָה עִם תּוֹכֵחָה עִם אַזְהָרָה לְחַזֵּק אֶת הָעָם
שֶׁהֲרֵי הָאָדָם בְּמַהֲלָךְ חַיָּיו טוֹעֶה אֵינוֹ מֻשְׁלָם
בָּא מֹשֶׁה לְהַזְכִּיר לָאָדָם מְנַיִן וּלְאָן עָתִיד לִילֵךְ
יְהֵא זֶה מַנְהִיג רַם אוֹ אֲחַד הָעָם אוֹ הוּא מֶלֶךְ
רַק ה' מֶלֶךְ ה' מָלַךְ וְהִתְוָה לְעַמּוֹ דֶּרֶךְ
מֹשֶׁה שְׁלִיחוֹ וְנֶאֱמָן בֵּיתוֹ הִתְיַצֵּב לֹאמַר דְּבָרוֹ
לְהַזְכִּיר לָעָם אֶת הַתּוֹרָה שֶׁה' צִוָֹה בְּמַאֲמָרוֹ
בָּחַרְתִּי בָּכֶם לְעַמִּי בְּאָמְרְכֶם לִי נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמַע
וַאֲנִי אֶלָּחֵם לָכֶם וְאַתֶּם תַחֲרִיׁשׁוּן לְמַעַן יִוָּדַע
אָכֵן ה' נִלְחַם לָנוּ וְאָכֵן עַמֶּנוּ נוֹשַׂע
הוֹדוּ לָה' כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ שֶׁעָשָׂה לָנוּ
כִּי דָּבַקְנוּ בֶּאֱמוּנָתֶנוּ וְאֶת דִּבְרֵי תּוֹרָתוֹ קִיַּמְנוּ
עַל אָף הַשּׁוֹנִי שׁבֵּין אָדָם לְרֶעֵהוּ קִיַּמְנוֹ כֹל צָו
וּכְאַרְבַּעַת הַמִּינִים הִּתְאַגַּדְנוּ זְקוּפִים כְּלוּלָב
וְהַשֵּׁם נָתַן לָנוּ חַסְדּוֹ וְעַמּוֹ לֹא עָזַב
אַף עַל פִּי שֶסֻכָּה הֵקַמְנוּ לָאֻשְׁפִּיזִין שֶׁיֵּשְׁבוּ בָהּ
לֹא נְחוּיַב בְּדִין כִּי וְנִשְׁמַרְתֶּם לְנַפְשׁוֹתֵיכֶם צִוָּה
קִיַמְנוּ רְחַק מְרַע וַעֲשֶׂה טוֹב וְאַל תֶּהֵא חוֹשֵׁשׁ
נָהַגְנו ּבְּחָכְמָה "לֹא לָשִׂים יָד בְּאֶש וְרַחֲמִים לְבַקֶּשׁ" (שם ידו באש ומכויה חושש)
וְאֶת "הִשָּמְרוּ מְאֹד לְנַפְשׁוֹתֶיכֶם" לְקַדֶּש


משה רבנו בסוף ימיו מברך את ישראל ככל האדם.

וזאת הברכה אשר ברך משה את העם בטרם נטל אלוהים את נשמתו באמרו לו: זאת הארץ אשר נשבעתי לאברהם ליצחק וליעקב לאמר לזרעך אתננה הראיתיך בעיניך ושמה לא תעבור (לד/ד) זה שאמר משה אל עמו בצטטו דברי אלוהים אליו. הוא גילה אמץ רב בבואו אל העם להודיע לו כי הוא עומד למות בסיום דבריו אליהם ובעודו כמתואר במצב שמתואר כך: ומשה בן מאה ועשרים שנה בּמֹתוֹ לא כהתה עינו ולא נס לֵחֹה (לד/ז) כאמור דברים אלה נאמרים במסגרת שמונה פסוקים על-ידי משה והוא שכתבם בתורה מפי הקב"ה בהר סיני. זה עורר תמיהה? אם הוא כתבם שמתארים גם את קבורתו ואבל העם עליו. יש האומרים שהוא כבתם בדמעה כי ראה את מותו, אלא שזה לא מתישב עם תאור משה כאיש "עניו" שלא נהג לשבח את עצמו לאמור: ולא קם נביא עוד בישראל כמשה אשר ידעו פנים אל פנים (לד/י). רש"י אומר בשאלה שבתמיהה: אפשר משה מת וכתב וימת שם משה (ועונה ראשי) אלא עד כאן כתב משה, מכאן ואילך כתבם יהושע. רבי מאיר אומר: אפשר ספר התורה הזה (כלומר בשלמותו) חסר כלום והוא אומר (למשה): לָקֹחַ את ספר התורה הזה? אלא שהקב"ה אומר ומשה כותב בדמע (ברב צער) בשמונת הפסוקים האחרונים של התורה כלה. וחשוב לדעת עוד כי התורה לא רצה שישראל יעלו אל קברו ולהשתטח עליו כאיש קדוש, לכן גם נאמר: ויקבר אתו (הקב"ה) בגי בארץ מואב מול בית פעור ולא ידע איש את (מקום) קבורתו. ומצאנו גם שמשה מתואר בהתחלה כ"איש האלוהים" ובסופה "עבד ה" (לד/ה) בכך הכתוב קבע חד משמעית כי כל אדם מסיים חייו ומת, בין אם הוא "איש האלוהים" ומעשיו ופעלו נשגבים, גופו שב לאדמתו ככל האדם, ורק מעשיו הטובים ישארו חיים נצח בזכרון העם עד עולם.

הברכה מסכמת מעשי האלוהים והעם

ויאמר, מסיני בא זאת התגלות אלוהים לישראל שהקביל פני ישראל בצאתם ממצרים כאשר התיצבו בתחתית הר סיני. רש"י מתאר זאת: כחתן היוצא להקביל פני כלה. תחילה הציע הקב"ה את התורה לבני ישמעאל ולא רצו בה, הציעה לישראל וקבלוה ואמרו: נעשה ונשמע, וממשיך: ואתה מרבבת קדש רומז בכך כמו חתן שלא בא לכלה מיד עם כל כּבֻדָּתוֹ ומשה ממשיך לאמר: מִימִינוֹ אֵשדָּת (אש-דת) - דהיינו בקש לתת לישראל את התורה כתובה כאש שחורה על גבי אש לבנה (דברי רש"י) יש תאור כזה בעשרת הדברות שכתב רבנו סעדיה גאון הרס"ג (הידועה בשפה הערבית כ "אבתידא כלאמנא" שפרושה בעברית "ראשית אמרינו" שיהודי חלב, יוצאי - ארם צובא - אר"ץ, שנהגו לקרוא אותה בהדרת עם, בשבוע קריאת פרשת יתרו, היא כוללת עשרת הדברות על כל הפרשנויות שנצטברו במרוצת הדורות בקשר אליהם, וזה בשפה הערבית כדי שגם הנשים בחלב שלא למדו תורה יוכלו להבין תוכן "עַשְׁר אל כִּלְמָאת" (בעברית: עשרת הדברות שבפתח דבריו כתב הרס"ג ראשית אמרינו) רבנו סעדיה גאון כתב הדברות והפרשנות עליהן, בעיר חלב שבסוריה, בברחו מעיר הולדתו פיום שבמצרים מאימת הקראים במצרים. שמו המקורי הוא: סעדיה בן מסעוד, נוכח גאוניותו-בתקופת הגאונים בבבל נִתָּן לו הַכִּנּוּי "סעדיה גאון" כשמו. בתוך "עַשְׁר אל כִּלְמָאת" אנו מוצאים רמז למלה אֶשְׁדָּת (לג/ב): וּנְכַּתְבָּת פּי נָאר אִל בֶּיצָ'ה פִּי סִיוָד אִסְ- סִחָאב, דהיינו (הַדִּבֶּר דבר ה') נכתב באש הלבנה בשחור הענן". ומביא עוד פרוש של חז"ל: ונָּאר אִל סוֹדָה תִּכְּתוֹב פִּי נָאר אִל בֶּיצָ'ה. תרגומו והאש השחורה כותבת באש הלבנה. משה בתתו הברכה לישראל בסוף ימיו נהג כיעקב, וכך נוהג כל אב מישראל בהיותו על ערש דוי. מְבָרֵךְ את ילדיו ומזכיר להם מעשיהם ומעלליהם, בגלותו יחס סַלְחָניֹ ואוהב, כפי שנהג יעקב עם בניו לאמור: האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים. משה נהג כך: וברך אותם לפני מותו (לג/א). ההבדל בין שתי הברכות, ברכת יעקב אל בניו כראשי השבטים היו עוד בחיים, ואילו משה משבח את הקב"ה ואת התורה ומברך את צאצאי שבטי ישראל, שעברו על מותם כ-440 שנה.

מעשי האדם ולא אישיותו חשובים

דברי משה נשמעים מסתוריים, ובהם תוכחה כמו שעשה זאת יעקב: לראובן אמר: כי עלית משכבי אביך אָז חִלַּלְתָּ יְצוּעֵי עָלָה" (בראשית מט, ד), לשמעון ולוי אמר: אחים כלי חמס מכרתיכם ומשה כאן מזכיר מעשה זמרי נשיא שבט שמעון בַּשִּׁטִּים (במדבר כה' א'-טו) ההבדל בברכות: יעקב ברך בניו בטרם נתנה תורה לישראל, ומשה ברך את ישראל לאחר מתן ומצוותיה שעם ישראל קבל אותם. הדגש בברכות תאור מעשיהם של מקבלי הברכה במהלך חייהם ולא אישיותם, מכאן באה האמירה במותו של אדם טוב שם משמן טוב ויום המות מהולדו. כי בסופו של דבר זוכרים את מעשי האדם שעשה בחייו לטוב ולרע. שני הענקים האלה יעקב ומשה מסיימים את ברכתם והולכים לעולם בסיומה, בהשאירם אחריהם שם טוב ומורשת לדורות הבאים.

וְזֶה שֶׁהִשְׁאִירוּ עֲרִיצֵי הַגּוֹיִים לְעַמָּם זֶה בְּפָרָס וּמָדָי וְזֶה בּמְדִבְרַיּוֹת עָרָב שָׂם
זֶה צִוָּה לְקַבֵּל דְּבָרָם רְאֶה וְקַדֵּשׁ דּוּמָם וְזֶה נתָןַ לָהֶם סַיִף לְהֶרֶג וּלְמַעֲשֵׂה נָקָם
בְּדִכּוּי בְּאֵיבָה וּבְפַחַד צִוָּה הוּא לְהתְמִיד וּכֹל הָחוֹלֵק עָלָיו כְּמנְהִיג צָרִיךְ לְהַכְחִיד
כְפַּרְעֹה הָמָן וְהִיטְלֶר וּכְכֹל בְּנֵי מִינָם שֶׁזִכְרָם הָיָה לְדִרְאוֹן עוֹלָם פָּסוּ וְאֵינָם
לְמַעַן יְדעוּ שׂוֹנְאֵי יִשְׂרָאֵל זֶה גּוֹרָלָם מְאָז ומְעוֹלָם
וכְמִדֵי שָׁנָה בְּתוֹם הַבְּרָכָה לִבְרֵאשִׁית נָשׁוּב לִקְרוֹא עַל הַבְּרִיאָה וְעַל הַתַּכְלִית
וְגָם הַפָּעַם שִׂמְחַת הַתּוֹרָה נָשׁוּב לְקַיֵּם כְּמִצְוַת מֹשֶׁה מְעוֹנָה בְרֵאשִׁית ומְסַיֵּים
וְנָשׁוּב מִבְרֵאשִׁית וְכֹחַ הַיְּצִירָה נְחַדֵּשׁ כֹּל אֶחַד בִּתְחוּם ד' אַמּוֹתָיו הוּא יְקֵדֶּשׁ
וְעַמֶּנוּ יִתְבָּרַךְ יִגְבַּר יִתְחַזָּק וְטוֹב יַרְעִיף לוֹ לָעוֹלָם אֲרוּכָה וְמַרְפֶּה וְשַׂם קֵץ לַנָּגִיף
וְאִמְרוּ אָמֵן שֶׁכֹּה יִתֵּן ה' וְכֹה יוֹסִיף

תאריך:  08/10/2020   |   עודכן:  08/10/2020
עו"ד אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
העולם הערבי, ובמיוחד הפלשתינים, ממשיכים לעקוב אחרי סדרת הראיונות שהעניק הנסיך הסעודי בנדר בן סולטאן, ראש המודיעין הסעודי לשעבר, לערוץ "אל-ערביה" הסעודי שבהם חשף את מחדלי ההנהגה הפלשתינית לדורותיה בכל הקשור לפתרון הבעיה הפלשתינית והשגת הסכם שלום מלא עם ישראל.
המודיעין המבצעי הכי טוב לא שווה כלום אם הכוח הלוחם הוא חלש ולא מוכן דיו על-מנת לנצל את המודיעין. לעומת זאת, גם אם המודיעין אינו טוב, ואפילו גרוע, אזי כוח לוחם חזק ומוכן, יידע להתגבר מהר על כשל המודיעין. לדעתי, הבעיה המרכזית של מלחמת יום הכיפורים (לפחות בראשיתה) הייתה "המחדל" ה-צה"לי, יותר מאשר "המחדל" המודיעיני (ש"כבודו" במקומו מונח! ). אסביר את קביעתי זאת, ולכך הקשרים מאוד אקטואליים.
08/10/2020  |  עמוס גלבוע  |   יומני בלוגרים
מצווה היא בשבת של חול המועד סוכות לקרוא את מגילת קהלת בן דוד, מי שהיה מלך בירושלים. אינני מקבל את הנחת היסוד בפרק א': "הֶבֶל הֲבָלִים הַכֹּל הֶבֶל" או "מַה שֶׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה וּמַה שֶׁנַּעֲשָׁה הוּא שֶׁיֵעָשֶׁה". אך אני בהחלט חוזר ושונה את דבריו של קהלת בפרק ט': "וְאָמַרְתִּי אֲנִי טוֹבָה חָכְמָה מִגְּבוּרָה" או: "טוֹבָה חָכְמָה מִכְּלֵי קְרָב".
מן המעט שאני יודע, אני מגיע למסקנה שמצב חמור כמו זה שקיים היום במדינת ישראל - לא היה כאן מעולם. עברנו משברים רבים, החמור מביניהם היה אולי מלחמת יום-הכיפורים. ומה שהציל אותנו אז הייתה גבורתם העילאית ומסירותם הבלתי מסויגת של הלוחמים והמפקדים. גם הדרגים המדיניים וזרועות השלטון, מרגע שהתעשתו, פעלו נכון, למיטב ידיעתי. כך יצא עם ישראל מן המהלומות הקשות של אותה מלחמה, וכנראה שגם הפיק לקחים חשובים.
07/10/2020  |  שמואל לוין  |   יומני בלוגרים
"לא יכולתי לעצום עין, המחשבות טרדו את מנוחתי, הדאגה בשילוב הנשימה הכבדה, העיקו, לא נתנו מנוח". במשפט כואב זה כינסה אחותי הגדולה את כל תחושותיה, תובנותיה, דאגותיה, תימהונה ותחושתה הקשה. כשביקשתי לדעת האם המדובר בתסמיני מגיפת הקורונה, או שמא חלילה, מטה לחמה נשבר בצוק העיתים, הופתעתי מתשובתה:
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il