|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

הבחירות הפלשתיניות מסוכנות לישראל

השתתפות חמאס בבחירות לפרלמנט הפלשתיני מסוכנת לישראל. מדובר בתנועת טרור שהשתתפותה אסורה בבחירות על-פי הסכמי אוסלו. ישראל צריכה להודיע כבר עתה כי לא תתיר זאת. יש לה מספיק מנופי לחץ למנוע מהרש"פ לקיים את הבחירות במידת הצורך, ואסור לתת לגיטימציה לתנועה קיצונית
10/10/2020  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
שוטרים בדרום הרצועה [צילום: עבד אל-רחים חטיב/פלאש 90]

רבים מהמזרחנים וממומחי המודיעין בישראל מעריכים כי ההסכמות בין תנועת פתח לחמאס שהושגו בשיחות איסטנבול לא ייצאו בסופו של דבר אל הפועל ולא יתקיימו הבחירות לפרלמנט הפלשתיני, שאמורות להיות השלב הראשון בתהליך הבחירות ולאחריהן יתקיימו בחירות לנשיאות ולמל"פ.

הרש"פ מתכננת להקים אחרי הבחירות ממשלת אחדות ביחד עם חמאס. היא גם הציעה לחמאס לרוץ ברשימה משותפת בבחירות לפרלמנט.

מאז 2007, המועד שבו השתלטה חמאס על רצועת עזה, ועד היום, הושגו 14 הסכמים והבנות בין שתי התנועות על פיוס לאומי ואף אחד מהם לא יצא אל הפועל.

הנסיך הסעודי בנדר בן סולטאן, ראש המודיעין הסעודי לשעבר, סיפר לפני כמה ימים, בראיון לערוץ "אל-ערביה", כיצד המלך הסעודי עבדאללה בן עבד אלעזיז הפגיש במכה שבסעודיה את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס עם ראש הלשכה המדינית של חמאס דאז ח'אלד משעל, כדי שיחתמו על הסכם פיוס. "חלפו כמה ימים בלבד מהחתימה המשותפת, וכבר הם החלו לחתור זה כנגד זה". הוא הסביר.

גורם בכיר בפתח אומר כי תנועת חמאס ופתח הם כמו שני קווים מקבילים שאינם יכולים להיפגש לעולם. אולם ממשל טראמפ, ממשלת הימין בישראל ומדינות ערב לא הותירו שום ברירה לפלשתינים, ולכן הם ינסו שוב להתגבר על המכשולים ולהגיע לפיוס לאומי.

הבחירות האחרונות בשטחים היו בשנת 2006 למועצה המחוקקת הפלשתינית (פרלמנט), ותנועת חמאס הביסה בהן את תנועת פתח. הניצחון של חמאס נבע מהחולשה וכתוצאה מהשחיתות של פתח, אבל בעיקר בגלל הטעות שעשתה ממשלת שרון דאז. הסכמי אוסלו אוסרים על השתתפות תנועות וארגוני טרור בבחירות. ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל נכנע ללחציו של הנשיא ג'ורג' בוש והתוצאה הייתה גרועה לישראל.

שנה לאחר מכן, תנועת חמאס מינפה את ניצחונה בבחירות לרחוב העזתי, השתלטה באמצעות הפיכה צבאית על הרצועה וגירשה בכוח הנשק את הרש"פ מכל אחיזה שלטונית ברצועה. האמירות האיסלאמית בהנהגת חמאס, שקמה ברצועת עזה כתוצאה מהניצחון בבחירות, נחשבת להישג היסטורי של "האחים המוסלמים", תנועת האם של חמאס, שהיא איננה מתכוונת לוותר עליו גם אם תנועת פתח תנצח בבחירות.

מאז ועד היום, חמאס הקימה ברצועת עזה בסיס טרור ענק עם תעשיית נשק רקטי ופיתוח אמצעי לחימה הקשור בעבותות לאירן שאותו היא מבססת באופן יומי ושמסכן את ביטחונה של מדינת ישראל. עכשיו שואפת חמאס לחזור על התקדים של שנת 2006 ולהשתתף בבחירות לפרלמנט הפלשתיני כתחנת ביניים בדרכה להשתלט גם על שטחי הגדה. ניצחון של חמאס בבחירות לפרלמנט יחזק את כוחן של אירן וטורקיה באזור והשפעתן על הנעשה בגדה.

ירדן ומצרים הזהירו בימים האחרונים את יו"ר הרש"פ עבאס מפני הרומן החדש שלו עם תנועת חמאס והתקרבותו לטורקיה וקטר, שמהוות את חוד החנית של תנועת "האחים המוסלמים" הפועלת לערער את יציבות המשטרים המתונים במזה"ת אולם נראה, כי הוא איננו שועה לאזהרות וממשיך לקדם את נושא הבחירות. עבאס מנסה לאותת לישראל, לארה"ב ולמדינות ערב, שלא התייצבו לצידו בדיוני הליגה הערבית נגד הנורמליזציה בין מדינות המפרץ לישראל, כי יש לו גם חלופות נוספות והוא יכול גם להתפייס עם חמאס ולחבור לציר המתנגד לנורמליזציה עם ישראל.

התגובה הישראלית

זהו השלב שבו ישראל צריכה להתערב ולהבהיר ליו"ר הרש"פ באופן ברור כי אין בכוונתה לאפשר לחמאס להשתתף בבחירות, גם לא באופן עקיף באמצעות הקמת "מפלגת קש" שתתמודד בבחירות לפרלמנט תחת שם אחר.

אסור לתת באמצעות השתתפות בבחירות, שום לגיטימציה לתנועת חמאס שהינה שלוחה של אירן והדוגלת בראש חוצות בג'יהאד ובמאבק מזויין במטרה להשמיד את מדינת ישראל ולהקים במקומה את "פלשתין מהים עד הנהר".

לישראל יש מספיק כוח כדי למנוע בעצמה את קיום הבחירות הפלשתיניות בשטחי הגדה ובמזרח ירושלים. היא זו ששולטת בשטח מבחינה ביטחונית. היא יכולה לבצע מעצרים של המתמודדים בבחירות, לאסור על קיום כנסי בחירות, למנוע פתיחת קלפיות ולמנוע מ-300 אלף תושבי מזרח ירושלים להשתתף בבחירות.

ההכרה של ממשל טראמפ בירושלים כבירת ישראל חיזקה את מעמדה של ירושלים, ואסור לאפשר כעת את הכרסום במעמדה ולאפשר לתושביה הערביים להשתתף בבחירות שמטרתן לטרפד את תוכנית השלום האמריקנית ולחבל בתהליך הנורמליזציה של מדינות ערב עם ישראל.

יו"ר הרש"פ נמצא בשלהי הקריירה הפוליטית שלו. הוא בן 85 וסובל מבעיות לב קשות. בצמרת פתח קיימת הערכה כי הוא רוצה לרדת מהבמה הפוליטית ב"אש ובתמרות עשן" כפי שעשה יאסר ערפאת כדי לחפות על כישלונותיו המדיניים, ויתכן שהוא מחפש, באמצעות ההסכמה עם חמאס על עריכת בחירות, להגיע לעימות מדיני עם ישראל.

הדבר איננו צריך להרתיע את ישראל. הרחוב הפלשתיני בגדה איבד את האמון בהנהגת הרש"פ הנתפסת כמושחתת וכושלת, הרחוב לא נענה לקריאות ההנהגה לצאת למאבק של "התנגדות עממית" נגד ישראל. מעטים הפלשתינים שמוכנים להקריב את חייהם למען המשך ישיבתם של עבאס וחבורתו על כסאות השלטון במוקאטעה ברמאללה.

התקווה העיקרית של יו"ר הרש"פ היא שהמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן ינצח בבחירות ויסובב לאחור את הגלגל. כלומר, יבטל את תוכנית השלום של הנשיא טראמפ ויציע את חידוש המשא-ומתן על-פי מתווה מדיני התואם את דרישות הפלשתינים כשקו הפתיחה שלו יהיה הוויתורים הגדולים שעשה עבור הפלשתינים ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

לכן, יש חשיבות רבה שישראל תבהיר את עמדתה המתנגדת בתוקף לבחירות הפלשתיניות בהשתתפות חמאס כבר עתה, לפני שינוי אפשרי בבית הלבן. אחר כך זה עלול להיות הרבה יותר קשה להביע התנגדות אם טראמפ יפסיד בבחירות.

עבאס עדיין לא "שבר את הכלים, עם ישראל. התיאום הביטחוני ממשיך להתקיים, ולו באופן נקודתי, כך יצאו באישור ישראל מהגדה בכיר פתח ג'בריל רג'וב שנסע לדמשק, סאאב עריקאת שנסע לירדן וחוסיין א-שיח' שנסע לקטר. מנגנוני הביטחון של הרש"פ ממשיכים לעצור פעילים של חמאס בגדה ולסכל פיגועים. הגנרל מאג'ד פרג' ממשיך בתיאום הביטחוני נגד הטרור עם ראש השב"כ נדב ארגמן ועם ראש ה-CIA ג'ינה הספל.

זהו הזמן להעביר גם למחמוד עבאס את המסר להתרחק מאירן ומטורקיה, ולחזור לחיקה של מצרים. ישראל מחזיקה ב"שוט" חשוב מאוד שבו היא יכולה לנפנף מול מחמוד עבאס שנקרא מוחמד דחלאן. דחלאן, אויבו הפוליטי המר של עבאס, משתוקק לחזור לשטחי הגדה כדי להשתתף בקרב הירושה. עד כה נמנעה ישראל מלהתערב בקרב הזה ולתמוך באחד המועמדים לרשת את מחמוד עבאס, אולם ברור שישראל מחזיקה במנוף לחץ גדול שאותו היא יכולה להפעיל על עבאס ולגרום לו לרדת מהעץ שהוא טיפס עליו. יש גם מנופי לחץ נוספים. מצבה הכלכלי של הרש"פ גרוע ביותר והיא זקוקה לכספי המיסים שישראל גובה עבורה. היא לא תוכל להמשיך ולהחרים את קבלתם לאורך זמן.

מחמוד עבאס איננו מעוניין בקריסת הרש"פ שבהקמתה הוא רואה "הישג לאומי חשוב". עריכת בחירות בשטחים היא חלק חשוב מהסכמי אוסלו ומהתהליך הדמוקרטי לבחירת הנהגה ומוסדות שלטון פלשתינים. ישראל מחויבת להסכם הזה אך גם הפלשתינים. אסור לאפשר לתנועת טרור להשתתף בהן וזה מצוין במפורש בהסכם.

הפלשתינים המתינו 13 שנים לבחירות לפרלמנט והם יכולים להמתין עוד קצת זמן. הזמן לקיים את הבחירות, ללא השתתפות תנועת חמאס, הוא ברגע שמחמוד עבאס יירד באופן טבעי מהבמה הפוליטית או כשיכנס למצב של נבצרות, עד אז אין מה למהר. אסור להתפשר בנושא הביטחוני.

תאריך:  10/10/2020   |   עודכן:  10/10/2020
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הבחירות הפלשתיניות מסוכנות לישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
שניהם היו כלים שלובים של תלות הדדית שגרמה להם לבסוף לכשלון הדדי. השמאל האמין שתמיכתו בהקמת מדינה פלשתינית תביא לשלום ולניצחון בקלפי. הפלשתינים האמינו שבעזרת השמאל הישראלי ישיגו את מטרתם הקמת מדינת פלשתין. שניהם חיו באשליות שגרמו להם לכשלון הדדי. הסכמי השלום בין ישראל לאמירויות, לבחריין, לירדן ולמצרים, ללא התחשבות ופתרון הבעיה הפלשתינית מצד אחד, והכשלון האלקטורלי של השמאל בכל הבחירות, הם ההוכחה לכשלון המדיני והפוליטי לשניהם.
06/10/2020  |  מתי דוד  |   יומני בלוגרים
שתי תמונות חורכות לי בנשמה. האחת יום קודם ערב כיפור (26.9.20): מראה הכותל המערבי השומם. הרחבה ריקה (למעט כ-200 איש שהגיעו רובם לצורך ארגון והפעלת הטקס המסורתי, הנערך שם במועד הזה, מדי שנה). המראה זועק ומספר את סיפור ויתורם של 100,000-200,000 המתפללים, דתיים, חרדים וגם חילוניים רבים מאד, שהיו מגיעים להתפלל שם מדי שנה. הכותל כידוע הוא מקום פתוח, תחת כיפת השמיים, מותר להתכנס, לא? אבל הם ויתרו. מדוע? כי שלום ישראל חשוב להם, כי בריאותכם ובריאותם חשובה להם, כי נפשם סלדה מההתכתשות הצפויה עם השוטרים. ומה יעשה קומץ שוטרים מול מאה אלף איש, אם אלה אכן יחליטו להגיע?
04/10/2020  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
האם רוב ערביי יו"ש ו"הקו הירוק" הם יוצאי חלציהם של עמי כנען, כפי שטוענים דוברי ומערכת החינוך של הרשות הפלשתינית, או של גלי הגירה ערבית מהמאות ה-19 וה-20?
01/10/2020  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
בשנת 1982 כשצבא אירן חדר לדרום עירק, הכריז איתואללה חומייני כי "הדרך לירושלים עוברת בעיר כרבלא" באמצע העשור השני של המאה ה-21, חסן נסראללה נימק את כניסת לוחמיו לסוריה בכך ש"הדרך לירושלים עוברת בדמשק", ובימים אלה כשהחיזבאללה משתלט על לבנון, העיתונות הלבנונית והערבית בכלל, מזהירה מסיסמתו של נסראללה: "שהדרך לירושלים עוברת בביירות"
30/09/2020  |  שאול מנשה  |   יומני בלוגרים
יש להקדים ולומר כבר עכשיו, אין שום פיוס לאומי בין פתח לחמאס, כל מה שהושג בשיחות איסטנבול בשבוע שעבר היה הסכמה על עריכת בחירות בלבד, נושא הבחירות הינו אחד הנושאים הנתונים במחלוקת בין פתח לחמאס מתוך שורה שלמה של נושאים הקשורים לפיוס הלאומי.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il