|   15:07:40
דלג
פרופסור זוהר בן-אשר מנהל אקדמי   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

נתניהו, מנהיגות חרדית ועטיני השלטון

גידול מתמיד בכמות האוכלוסיות החרדית ועם זה, כפועל יוצא מכך, גידול בלתי-פרופרציונאלי בתחושת העוצמה וכנראה גם החוצפה והזלזול בכל מה שאיננו הם או למצער, כל מה שחשוב להם. זו תוצאה ישירה של מדיניותו של הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים נתניהו, שנתן להם - וממשיך לתת להם - מה אפשר לקרוא לו שוחד של מתנות, הטבות והקלות, כנגד תמיכה בלתי-מסויגת מצידם בהמשך שלטונו
11/10/2020  |     |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

המשוואה הכי בולטת בזמן הזה היא פשוטוה ואכזרית: המנהיגות החרדית נותנת לנאשם בפלילים נתניהו שלטון והוא בתמורה נותן להם את עטיני השלטון כדי שינקו מהם כאוות נפשם. יש למשוואה הזאת עוד מרכיבים. כך, למשל, כנגד זה שהם נותנים לו שלטון, נותן הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים נתניהו למנהיגות החרדית גם רשיון כמעט בלתי מוגבל לעשות ככל העולה על רוחם בתחומים רבים ומה שחשוב בימי קורונה אלה - פטור מציות להנחיות משרד הבריאות.

יש להדגיש. לא מדובר כאן על כלל אוכלוסיית החרדים. רוב האנשים - נשים וגברים - המרכיבים את מה שנקרא "החרדים" הם מה אנשים ישרים וחרוצים שכל מה שמעניין אותם הוא להתפרנס, לחנך את ילדיהם ולקיים את חיי הקהילה שלהם. נכון שהמנהיגות שלהם - הן זו הדתית, הן זו הפוליטית - מעדיפה שהם לא ייחשפו למה שהם קוראים "פיתויים" שהחיים המודרנים עשויים לְזָמֵן לפתחם; ונכון גם שבדיוק בשל כך המנהיגים החרדיים הללו מעדיפים למנוע מהציבורים שלהם להשכיל ולהיות מעורבים בחברה הכללית, להתקדם בסולמות החברתיים-כלכליים ואולי, כתוצאה מכך, לשנות את אורח חייהם. לשם כך חשוב למנהיגים החרדיים הללו להשיג עבורם כספים שיאפשרו ליותר ויותר חרדים להימנע מהשכלה, מעבודת כפיים ומהשתלבות בחיי המדינה והחברה, כך שאפשר יהיה לשלוח את הנשים לעבוד ולפרנס את המשפחה בעוד הגברים נשלחים - לעיתים כנגד רצונם ונטיות ליבם - ללמוד תורה.

התוצאה היא - ואין זה מפתיע - גידול מתמיד בכמות האוכלוסיות החרדית ועם זה, כפועל יוצא מכך, גידול בלתי-פרופרציונאלי בתחושת העוצמה וכנראה גם החוצפה והזלזול בכל מה שאיננו הם או למצער, כל מה שחשוב להם. זו תוצאה ישירה של מדיניותו של הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים נתניהו, שנתן להם - וממשיך לתת להם - מה אפשר לקרוא לו שוחד של מתנות, הטבות והקלות, כנגד תמיכה בלתי-מסויגת מצידם בהמשך שלטונו. מבחינה זו, צודק פרופ' מוטי רביד באבחנה שעשה כלפי האוכלוסייה החרדית ובעיקר הנהגתה, גם הרבנית וגם הפוליטית, עת שקבע כי נראה שהתוצאה של יחסי הגומלין המעוותים והאנטי-ממלכתיים של הנאשם נתניהו והמנהיגים החרדים אינה אלא יצירת תרבות שאיננה תורמת דבר - בטח לא לכלכלה, להגנה על הארץ הזאת ולחברה הכללית, אך בו-בזמן היא חושבת שהכל מגיע לה ולכן היא רק נוטלת ונוטלת מהקופה הציבורית ויונקת מעטיני הציבור כנגד מתן השלטון לנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים נתניהו.

נכון, יש גוונים באוכלוסייה החרדית. יש שוני בין חרדים מזרחיים ובין חרדים ליטאים וחרדים חסידיים. ונכון גם שניתן לראות רבנים כמו הרב דויד יוסף, בנו של עובדיה יוסף שהיה, כנראה, אחרון הרבנים החרדים הממלכתיים, שקוראים לציבור שלהם לציית להנחיות משרד הבריאות בעת הקורונה ואם צריך, אפילו לסגור את בתי הכנסת גם ביום כיפור - גם כאשר ממשלתו של הנאשם בפלילים נתניהו מתירה את פתיחתם. אבל הם מיעוט קטן ובלתי-נחשב והשפעתם, לצער כולנו, קטנה.

מעבר לכך, רבים וטובים מקרב הציבור החרדי יוצאים מהתבנית הידועה של היעדר השכלה וכישורים המתאימים לחיים המודרניים. הם הולכים ללמוד ולעבוד, מתפרנסים ומתערים - במגבלות - בחברה הכללית ובעיני חלק ניכר מהם, ההתנהגות של המנהיגויות החרדיות - הן הרבניות, הן הפוליטיות הייתה כבר מזמן לְזָרָא.

ועדיין, חלק ניכר, כנראה הרוב הגדול של הציבור הזה, פועל בכל דרך להחזיק במקל משני קצותיו: לקבל כל מה שאפשר ולתת כמה שפחות ואם אפשר - לא לתת בכלל. זה נראה בשכונות החרדיות בברוקלין וזה נראה בריכוזים החרדיים בבני ברק, בירושלים, בבית שמש, בביתר עילית ובמקומות נוספים. לא רק התחמקות מציות להוראות - אפילו שאלה באות להגן עליהם - אלא התרסה. ואחר-כך, תלונות אם הם לא מקבלים באופן הכי מיידי טיפול מציל-חיים שיציל אותם מהמגיפה שהם עצמם, בהתנהגותם, הביאו עליהם.

אבל אין להאשים אותם. ציבורים אחרים רבים, אם היו מאפשרים להם לעשות ככל העולה על דעתם, היו אולי גם כן פורקים עול. כנראה שכם ציבורים אחרים רבים, אם היו מאפשרים להם באופן קבוע לקבל הכל בלי לדרוש מהם דבר, היו כנראה שמחים לכך.

האשם העיקרי בכך הוא אותן נבל שמאפשר זאת ובמקרה שלנו, זה הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים נתניהו וחבר מרעיו מהנהגת הליכוד שהפכו את מתן השוחד הזה להנהגות החרדיות ללחם חוקה של הפוליטיקה הישראלית.

אבל יש כאן אשמה חמורה עוד יותר. משום שיש כאן ניצול של העובדה שההנהגה החרדית חפצה - במודע ומתוך כוונת מכוון -ומנסה לעשות ככל יכולתה, לְשָׁמֵר את הציבור שאותו היא מנהיגה בבבורות, בבערות ובעוני, כך שתוכל לשלוט בו ולהבטיח שלא יברח אל העולם המודרני ואז, רחמנא ליצלן, אולי יתפקר ויהפוך לאוסף יחידים חופשיים ורציונאלים, מה שיוביל להתפרקות המחנה.

זה לא התחיל בימי שלטון נתניהו ואפילו לא בזמן שלטונו של בגין, שהיה הראשון ליצור את הברית הבלתי-קדושה הזאת בין הליכוד והחרדים. זה מתחיל במאה ה-17 ומתעצם במאה ה-18, כאשר המערכת היהודית החרדית הפסיקה להצמיח מנהיגים בשיעור קומה כזה שיאפשר להם להמשיך בבניית הלכה המותאמת לזמנה. או-אז החל הקיפאון המחשבתי וההנהגות החלו בדיכוי כל פרץ יצירתי וניסיון לעדכן את ההלכה באמצעות פסיקות חדשניות ופרשנות המתאימה לזמנה.

זה היה נכון בעיקר ליהדות של מזרח אירופה וזה נבע, כנראה, מהפחד של ראשי הקהילה מקירבה יתרה לאוכלוסיות המקום - פחד שיחסה העויין של האוכלוסייה המקומית הֵזֽין. לעומת זה, היהדות המזרחית, שלא כמו רעותה האירופית - בעיקר המזרח-אירופית - חיה בשלום יחסי עם האוכלוסיות המקומיות ולפיכך הצורך שלה להסתגר ולהתרחק עוד יותר מאוכלוסיית המקום היה פחות קריטי ודחוף. אולי משום כך התפתחה היהדות של ארצות המזרח התיכון והבלקן והייתה יהדות יותר פתוחה וסובלנית.

והנה, דווקא כאן בישראל, אולי מפני היחס המשפיל של מנהיגות היהדות החרדית המזרח אירופית סטתה היהדות המזרחית מדרכה והחלה לקבל על עצמה יותר ויותר את המנהגים - לרבות הלבוש, כמו גם הנטיות הפָּרָזֽיטֽיוֹת - של היהדות החרדית המזרח אירופית. כך, אם אפילו רק לפני דור או שניים מנהיגי הציבור החרדי-מזרחי התגאו בבכך שעבדו למחייתם ולא התפרנסו מרבנות או סתם מקופת הציבור ונהגו בהתאם לציווי של "אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות" - הרי שהחל ממחצית שנות החמישים של המאה הקודמת אימצו המנהיגים המזרחיים שקמו אחריהם את המֽנְהָגֽים של פרנסי הציבור החרדים המזרח-אירופיים שעבורם עבודת הכפיים והיכולת להתפרנס ולפרנס משפחה פינו זה כבר את מקומם לטובת חיים על-חשבון הציבור. כך גם נולדו החצרות של רבנים מזרחיים שהלכו בעקבות החצרות החסידיים שמאז ומעולם לא היו אלא מסחטת כספים שדרכה העבירו ההמונים - רובם עניים וחלקם אף עניים מרודים - כספים לטובת האדמור או הבאבא התורן.
וכל זאת התאפשר בשל המדיניות שבהחלט ניתן להתייחס אליה כאל מדיניות שוחד מבית-מדרשו של הליכוד, שאצל הנאשם בפלילים נתניהו עלתה לדרגת אומנות - או אולי נכון יותר יהיה לקרוא לכך שחיתות מפוארת וחסרת גבול.

עם קום המדינה החליט בן-גוריון כי נכון יהיה לשמר את יכולתה של היהדות החרדית להמשיך ולהקים מתוכה גדולי דור תורניים ולפיכך קבע כי עד 400 עילויי אברכים יוכלו להתרכז בלימוד, בחינת "תורתם אומנותם". בזמנו של האתוס הזה, חלקם של החרדים - למשל "פועלי אגודת ישראל" שעבורם עבודה הייתה ערך חשוב - ראו עצמם כחלק מהתחייה הלאומית העברית. כך גם באשר לחרדים המזרחיים שהיו חלק בלתי-נפרד מתנועת העבודה, לא רק הפוליטית אלא יותר מכך: הרעיונית, זו שמבחינתה עבודה היא ערך והיכולת לפרנסת האדם ומשפחתו באמצעות עבודה היא משאת חיים ונפש.

יתר החרדים נטו להסתגר ולהימנע ממעורבות בשלטון - בין השאר משום שלשיטתם המדינה הייתה מעצם הגדרתה עניין חילוני - ולכן או שכלל לא הכירו במדינה או שלכל היותר שמרו על מסגרת יחסים מינימליסטית עם המדינה, תוך שהם עצמם מקיימים את מוסדותיהם ותוך שהם משתדלים שלא להיות סמוכים על שולחנה של המדינה. הדתיים הלאומיים, המפד"ל (מה שלימים היה ל"בית היהודי" ול"ימינה"), נרתמו לשותפות המדינית עם תנועת העבודה כ"שותפים טבעיים". להבדיל מיורשיהם ב"ימינה" או ב"איחוד הלאומי", הם הצטיינו ביתר סובלנות וכך, למשל, היה זה ח"כ משה אונא מהמפד"ל שהצבעתו הייתה זו שהכריעה בעד ביטול הממשל הצבאי שחל עד אז על ערביי ישראל.

והסידור הזה עבד עד למהפך של ד"ש שנתן את השלטון לליכוד שעבורו עבודה שוב לא הייתה עניין כל-כך מרכזי. מכאן ואילך התחיל הרומן עם הדתיים והחרדים עד שהגיע לכך שאלה גם אלה הפכו להיות לשותפים הטבעיים לא רק של בגין או שמיר שלהם היה לפחות יחס של כבוד לדת ולמסורת, אלא גם לאפיקורוס שרון שעבורו דת הייתה עבודת אלילים ולנאשם בפלילים נתניהו שהתנהגותו היא לא רק התנהגות מופקרת מכל בחינה מוסרית ודתית, אלא שהוא ממשיך לחטוא אפילו בכך שהוא ממשיך לשאת את שם האלוהים לשווא עם כל "בעזרת השם" שהוא מוציא מפיו, לרבות בכל אותם פעמים שהוא משקר במצח נחושה.

עתה, לאור זה שההתנהגות של אותם מקרב הציבור החרדי - בעידוד ישיר או עקיף של מנהיגיו הדתיים והפוליטיים שחונכו לכך על-ידי הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים נתניהו - אולי הגיע הזמן שכל מי שנקעה נפשו מכך יזכור שמדובר בסך-הכל ב-10%-15% מכלל האוכלוסייה הישראלית ולפיכך אפשר לכונן ממשלה שתקיא מקירבה הן את נותני השוחד כמו גם את מקבלי השוחד הללו: את מקבלי המתנות ואת נותני השלטון בתמורה לרשיון לחיות על-חשבון הציבור ובאותה העת: לזלזל בו ובבריאות של כולנו.

הכותב הוא מנהל אקדמי ומדען ראשי, המרכז האירופי למחקר ומימון.
תאריך:  11/10/2020   |   עודכן:  11/10/2020
זוהר בן-אשר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נתניהו, מנהיגות חרדית ועטיני השלטון
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עובד 1
11/10/20 13:24
 
mozer
14/10/20 08:55
2
יואל קורנבלום
13/10/20 22:25
3
המושך בגזר
14/10/20 07:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ברצוני להבהיר לכל המדינה. אני חולה על כלבים. בילדותי היה לאחי ולי כלב שקבלנו במתנה כגור מהמשורר שאול טשרניחובסקי. כלב מזן מלטיז טרייר, אותו אהבתי אהבה רבה. וכאשר כעסתי או כאב לי משהו, הייתי מחבקת את הכ"רחוב ללא שם, בית ללא מספר" על ילדותי בירושלים.
11/10/2020  |  רות רזניק  |   יומני בלוגרים
לשכת המבקרים הפנימיים העולמית פרסמה נהל יעץ המאפשר קבלת תמונה כוללת על מידת הכיסוי של ספקי ההבטחה (assurance) השונים על תהליכי ניהול הסיכונים והבקרה בארגון
מלחמה בחוץ. אין אדם שלא מכיר נפגעים; מי מהמחלה עצמה, מי מהמשבר הכלכלי. אולם מעל לכל מרחפת לה מלחמת הקיום הפוליטי. ממשלת הקורונה שהוקמה באמונה שהסולידריות הישראלית מתגייסת בעת חירום, שבעת משבר אנחנו יודעים לצופף שורות - הכזיבה. הממשלה אינה שולטת, סוכני כאוס זוכים לעדנה תקשורתית ומפגינים מקצועיים משולי הדרך מוצבים במרכז הבמה.
11/10/2020  |  יעקב ברדוגו  |   יומני בלוגרים
מדינת ישראל כבר לא תהיה מה שהייתה. את השד הזה קשה יהיה להחזיר לבקבוק. זה מתרחש כאשר המדינה שקועה במשבר כלכלי וחברתי חמור בעטיה של הקורונה. הממשלה מתקשה להתמודד עם תופעות הלוואי של המגיפה. לא משנה מה יקרה כאן מעתה ואילך, עניין אחד הבשיל דווקא בימים אלה, כשהציבור נדרש להסתגר בדלת-אמותיו: הרחוב הישראלי שהורגל לשתוק, לעבור לסדר היום ולא להגיב למעלליהם של נבחריו, החליט לא להבליג יותר, לא לוותר ולהשמיע את קולו בחוצות העיר. התובנה הישנה-נושנה כי ההמון מביע את דעתו רק בפתק ההצבעה קיבלה ממד חדש, צבעוני ורעשני הרבה יותר.
11/10/2020  |  בצלאל לביא  |   יומני בלוגרים
השבוע היינו עדים לשלושה סיבובים של גזענות, שנאת חינם ומלחמה להנצחת האפליה תוך לחימה להמשך הסטאטוס קוו של הנצחת הסוס והרוכב. החברה הישראלית כבר התרגלה לגזענות הזו אבל מפעם לפעם המקרים החדשים מפתיעים יותר ויותר עד לאן התחתית של החבית מובילה. זה החל בסיפור של משה חוגג - יו"ר בית"ר ירושלים, זה המשיך בגילויו של סרטון משטרתי מלפני כחודש על אחד מראשי המחאה נגד ראש הממשלה וזה (נקווה שבנתיים זה נגמר...) עלה מדרגה נוספת בשקרים ובהסתות של פרופ' לרפואה, שלא התבייש לירוק לבאר ממנה שתה שנים לא מעטות.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il