|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

כיצד להניב פירות מההסכמים עם האמירויות ובחריין

הצד הכלכלי של הסכמי אברהם

ישראל ושתי מדינות המפרץ יכולות לשתף פעולה במישרין וגם לשמש כגשרים הדדיים לשווקים אחרים ישראל צריכה לשלב במהלכיה את אזרחיה הערביים
17/10/2020  |   שמואל אבן , תומר פדלון   |   כתבות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
ממאנה, בירת בחריין

לא לעוט על המפרץ
השותפים הערביים להסכם אברהם מצפים שהנורמליזציה עם ישראל תניב להם פירות כלכליים - ציפייה שכנראה גברה בשל המשבר הכלכלי שגרמה מגיפת הקורונה. לישראל מצידה אינטרס שציפיות אלה ימולאו ויורגשו ברחוב הערבי-מפרצי, כהמחשה ליתרונותיו של השלום עימה. מכאן נגזרת המלצה ליזום שיתופי פעולה ולהיענות בחיוב להצעות בכיוון זה שיבואו מהמפרץ, אך להימנע מהתלהבות יתר ולא לעוט על הכלכלות במפרץ

גם סיכונים מצד אירן
לאיחוד האמירויות עניין בחיזוק הקשר בינה לארצות הברית, לרבות קבלת גישה לאמצעי לחימה אמריקנים מתקדמים. איחוד האמירויות חותרת גם לצבור נקודות זכות בממשל האמריקני בהקשר לסכסוך בינה לבין קטאר ולמצב את מעמדה כשחקנית אזורית משפיעה. עם זאת, ברור שבהתייצבות המלאה של שתי המדינות לצידן של ישראל וארצות הברית, טמונים גם סיכונים עבורן מצד מתנגדי השלום, ובראשם אירן ושליחיה

כלכלת איחוד האמירויות וכלכלת בחריין אינן מקשה אחת. כלכלת איחוד האמירויות גדולה בהרבה מזו של בחריין. לפי הערכת קרן המטבע הבינלאומית, כלכלת איחוד האמירויות היא השנייה בגודלה במזרח התיכון אחרי זו של סעודיה. בשנת 2019 התוצר (תמ"ג) של האמירויות עמד על 405 מיליארד דולר - קרוב בגודלו לתוצר הישראלי ויותר מפי עשרה מזה של בחריין (38 מיליארד דולר). כתוצאה ממשבר הקורונה, צפתה קרן המטבע בחודש אפריל השנה ירידה של 3.5% בתוצר של שתי המדינות בשנת 2020.

לפי ארגון הסחר העולמי, ייצוא הסחורות של איחוד האמירויות עמד בשנת 2018 על 345 מיליארד דולר, לעומת 20 מיליארד דולר של בחריין. יעדי הסחר של איחוד האמירויות מגוונים מאוד וכוללים גם את אירן, בשעה שהייצוא הבחרייני תלוי בעיקר בסעודיה, באיחוד האמירויות ובארצות הברית.

נפט מהווה עבור שתי המדינות חלק מרכזי בכלכלתן. עם זאת, איחוד האמירויות הצליחה להפחית את התלות בנפט ולפתח אפיקי הכנסה נוספים, לרבות קמעונאות וסיטונאות, תיירות וביטוח ופיננסים. לעומתה התקשתה בחריין לגוון את כלכלתה, שעדיין נשענת על משאבי הטבע ההולכים ומתדלדלים שלה. עתודות הנפט של איחוד האמירויות משמעותיות, במקום השביעי בעולם, ואילו של בחריין – רק במקום ה-67 בדירוג העולמי.

פועלות לגיוון המשקים

בשנים האחרונות ממשיכה איחוד האמירויות להתמקד בהעמקת הגיוון הכלכלי, כדי לצמצם סיכונים כלכליים ובעיקר על-מנת להפחית עוד יותר את תלות הכלכלה במגזר הנפט ומוצריו. מדיניות זו מתבטאת במאמץ לקדם את המדינה כמרכז סחר ותיירות עולמי, בפיתוח תעשיה מתקדמת, בהתמקדות במוצרים הקשורים לטכנולוגיית מחשבים, בפיתוח החינוך לאזרחים ובהעמקת המחקר המדעי והטכנולוגי - גם בתחום החלל והגרעין.

בחריין מנסה בשנים האחרונות למצב את מעמדה כמרכז סחר מקוון ומרכז פינטק עולמי. היא מנסה לעשות זאת דרך משיכת משקיעים זרים באמצעות מס חברות אפסי ובאמצעות דרכים שיקלו על זרים לעשות עסקים בממלכה. כפועל יוצא מהפער הניכר בין שתי הכלכלות, הפוטנציאל הכלכלי וההזדמנויות שטומן בתוכו ההסכם עם איחוד האמירויות משמעותי הרבה יותר מזה הגלום בהסכם עם בחריין.

ניכרים הבדלים לא מבוטלים גם בין שבע האמירויות המרכיבות את איחוד האמירויות. אבו דאבי (הבירה הפוליטית, שבה מרבית עתודות הנפט) ודובאי (הבירה הכלכלית-מסחרית) הן עשירות ומבוססות יחסית לאחרות, ובהן מתרכזת מרבית הפעילות הכלכלית, בעוד בשאר האמירויות הפעילות הכלכלית והעניין הבינלאומי פחותים. חלק מהאמירויות הקטנות יותר אף שמרניות יותר והן מגלות פחות אהדה כלפי מדינת ישראל.

הכלכלה של איחוד האמירויות ריכוזית ונשלטת על-ידי מספר מועט של משפחות, המחזיקות בקבוצות ענק, אשר לחלק גדול מהן פעילות בינלאומית ענפה. מרבית קבוצות האחזקה נמצאות בבעלות פרטית ואינן נסחרות בבורסה מקומית או בחו"ל. הבעלים הם מקרב תושבי האמירויות ובידיהם גם השליטה הראשית בניהול, בעוד ששדרת העובדים הרחבה ביותר (רוב האוכלוסייה במדינה) כוללת בעיקר מהגרים ממדינות אסיה.

חברות מערביות רבות הקימו מטות בדובאי – 90% מחברות פורצ'ן 500 נמצאות באיחוד האמירויות ומנהלות משם את אזור המזרח התיכון ואפריקה שלהן. בשנים האחרונות שובשו חלק מתוכניות הצמיחה של כלכלת האמירויות בשל המתיחות האזורית (מול אירן והמעורבות הצבאית של האמירויות בלוב ובתימן) וכן בשל רמתם הנמוכה באופן יחסי של מחירי הנפט ומשבר הקורונה. למרות זאת, כלכלת איחוד האמירויות עדיין נחשבת יציבה ומבטיחה.

אקלים, נפט, התפלה

ביסוד הסכמי אברהם עומדים שיקולים של ביטחון לאומי, כאשר ברקע עומדים האיום האירני המשותף ובעלת ברית משותפת – ארצות הברית. לאיחוד האמירויות עניין בחיזוק הקשר בינה לארצות הברית, לרבות קבלת גישה לאמצעי לחימה אמריקנים מתקדמים. איחוד האמירויות חותרת גם לצבור נקודות זכות בממשל האמריקני בהקשר לסכסוך בינה לבין קטר ולמצב את מעמדה כשחקנית אזורית משפיעה. עם זאת, ברור שבהתייצבות המלאה של שתי המדינות לצידן של ישראל וארצות הברית, טמונים גם סיכונים עבורן מצד מתנגדי השלום, ובראשם אירן ושליחיה.

להסכמי אברהם יש גם יתרונות כלכליים משמעותיים. מטבע הדברים ההסכמים עם מדינות המפרץ מאפשרים להעלות על השולחן פעילויות כלכליות שנעשו עד כה עם ישראל באופן מוצנע או עקיף, ובעיקר לפתח ולהעצים את היחסים הכלכליים בתחומים רבים: סחר, תחבורה, תיירות, ביטחון, תקשורת, טכנולוגיה, אנרגיה, פיננסים, בריאות, והגנת הסביבה. למשל, נוכח נתוניהם האקולוגיים (שטחים מדבריים ועלייה בטמפרטורות), שני הצדדים עשויים למצוא עניין רב בשיתוף פעולה בנושא התמודדות עם שינויי האקלים, לרבות התפלת מים וחקלאות מתקדמת. בתחום האנרגיה ייתכן שיתוף פעולה בנושאי אנרגיות מתחדשות וייצוא נפט למערב באמצעות קו אילת-אשקלון. ישראל יכולה לראות באיחוד האמירויות ובחריין גם מקור נוסף לנפט ותזקיקים.

דריסת רגל ישראלית במפרץ תשמש בנוסף שער לביצוע עסקות עם מדינות ערביות נוספות, שעימן אין לה יחסים מדיניים פורמליים או יחסים בכלל, וכן שער להרחבת הקשרים הכלכליים שלה באסיה. אחת ההשלכות של הסכמי אברהם היא גם קיצור נתיב הטיסה למזרח אסיה לטיסות תיירות, עסקים ומטען.

הנסיכויות עשויות לשמש מקור ויעד להשקעות במגוון תחומים רחב. אפשר שהן יראו ערך מוסף בהשקעות במיזמים שבהן ישולבו הפלשתינים, והן מצרים וירדן, כך שגם אלה ייהנו מפירות השלום. כך תרוויח איחוד האמירויות שיפור תדמיתי ודיבידנדים מדיניים, שכן היא נתפסת בקרב הפלשתינים כמי שנטשה אותם. מדובר בין היתר בהקמת אזורי סחר משותפים, בהשקעה בתחנות התפלה ובמתקני אנרגיה ואולי אף בהקמת איים מלאכותיים מול רצועת עזה. יש לציין, שעד כה ההסכמים בין ישראל לצדדים ערביים לא הגשימו את הציפיות הכלכליות שהצדדים הערביים תלו בהם, ונראה שזו אחת מהסיבות לאופיים הקר עד כה של הסכמי השלום עם מצרים ועם ירדן.

השותפים הערביים להסכם אברהם מצפים שהנורמליזציה עם ישראל תניב להם פירות כלכליים - ציפייה שכנראה גברה בשל המשבר הכלכלי שגרמה מגיפת הקורונה. לישראל מצידה אינטרס שציפיות אלה ימולאו ויורגשו ברחוב הערבי-מפרצי, כהמחשה ליתרונותיו של השלום עימה. מכאן נגזרת המלצה ליזום שיתופי פעולה ולהיענות בחיוב להצעות בכיוון זה שיבואו מהמפרץ, אך להימנע מהתלהבות יתר ולא לעוט על הכלכלות במפרץ. אזרחי ישראל הערבים, להם יתרון בתחום השפה, עשויים למצוא בהסכמי אברהם הזדמנות. על ממשלת ישראל לשלבם ביחסים המתפתחים, למשל במשלחות כלכליות (ואחרות) למפרץ, וכן לכוון השקעות מהמפרץ גם לאזורי תעשיה ביישובים ערביים.

בכל מקרה, על היזמים הישראלים להפגין אמינות ולציית לחוקי המקום, על יסוד למידה של קודים תרבותיים-עסקיים מקומיים. בצד זאת יש לזכור, שהשוק המפרצי פתוח גם לגורמים עוינים לישראל, מה שמחייב זהירות בנושא שיווק של טכנולוגיות רגישות.


הכותבים הם מהמכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS): שמואל אבן ויואל גוזנ'סקי הם חוקרים בכירים, תומר פדלון הוא עמית מחקר.
תאריך:  17/10/2020   |   עודכן:  17/10/2020
שמואל אבן, תומר פדלון, יואל גוז'נסקי
+אור ירוק לעסקים ולחדשנות עם דובאי ואבו דאבי
11:47 18/10/20  |  יהודה קונפורטס   |   לרשימה המלאה
ההסכם, מביא אתו פוטנציאל אדיר לעשיית עסקים עבור ההיי-טק הישראלי - עם האמירתים, ולא רק איתם  ▪  ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מדבר על היתרונות הכלכליים של ההסכם - אבל איך מביאים אותם לידי מימוש?
(ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדיון על אישור ההסכם בין ישראל לאמירויות [צילום: גדעון שרון/דוברות הכנסת])
+קרירות סינית להסכמי אברהם
22:55 17/10/20  |  אייל פרופר   |   לרשימה המלאה
סין רואה כמעט כל מהלך אמריקני כמכוון נגדה, ומכאן יחסה להסכמים בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין  ▪  ישראל צריכה להקפיד שלא לעורר איבה סינית
(נעלבו שלא הוזמנו לטקס [צילום: אלכס ברנדון, AP])
+דיווח: נתניהו צפוי לבקר בשבוע הבא במפרץ
20:28 17/10/20  |  עידן יוסף
דיווחים בערוצי התקשורת הערביים: נתניהו יבקר בשבוע הבא באיחוד האמירויות ובבחריין.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
אחד העקרונות המרכזיים המוצהרים תדיר במדיניות החוץ הסינית הוא קריאה לפתרון סכסוכים באמצעות מו"מ, ולא באמצעות הפעלת כוח. כך קראה סין לפעול גם במהלך משברי הגרעין עם אירן וקוריאה הצפונית. "הסכמי אברהם" בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות ובחריין, הם תולדה של הידברות ישראלית ממושכת עם שתי מדינות ערביות, והם אף עשויים להוות שלב קונסטרוקטיבי לקידום הסדרי שלום נוספים במזרח התיכון. מדוע אם כן נמנעה סין לברך את ישראל לאחר חתימת ההסכמים?
17/10/2020  |  אייל פרופר  |   כתבות
תהליך הנורמליזציה בין ישראל לבין איחוד האמירויות ובחריין אינו מנותק מהסכסוך בינן לבין קטר. זרעי המשבר בין קטר לבין "הרביעייה הערבית" – ערב הסעודית, מצרים, בחריין ואיחוד האמירויות - נטמנו עם תפיסת השלטון בקטר על-ידי חמד אל-חליפה ב-1995 מידי אביו והקמת רשת אל-ג'זירה, שופרה של המדיניות הקטרית העצמאית, שנה מאוחר יותר.
ממשלת סודן התכנסה לדיון לקראת קבלת החלטה לנרמול היחסים עם מדינת ישראל. כך דיווחה (יום ה', 15.10.20) רשת CNN בערבית. הדיווח נשען על שני מקורות ממשלתיים בסודן.
16/10/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
ברוב של 80 חברי כנסת מול 13 וללא נמנעים אישרה (יום ה', 15.10.20, 20:04) הכנסת בהצבעה היסטורית וברוב גדול, שלא כלל את חברי הרשימה המשותפת, את הסכם הנורמליזציה ("הסכמי אברהם לשלום) עם איחוד האמירויות. ההצבעה התקיימה לאחר דיון ממושך, שנמשך תשע שעות.
15/10/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
במליאת הכנסת נפתח דיון מיוחד לקראת אישור הסכם השלום בין ישראל לבין איחוד האמירויות. הדיון צפוי להימשך שעות ארוכות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פתח את הדיון בהצהרה וטען כי לראשונה מבקשות מדינות מוסלמיות את קרבתה של מדינת ישראל.
15/10/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il