|   15:07:40
דלג
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לא רק קריאה בקלפים - 5 שימושים בקלפים
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח

מלחמות – בני תרבות וברברים ומה שביניהם (י')

חולשת המערב התרבותי

ברית-המועצות הייתה הוותיקן של המפלגות הסוציאל-דמוקרטיות במערב ובישראל החתרנות הקומוניסטית הפכה להיות לגורם חשוב בתרבות המערב וגם בישראל התנגדות בארה"ב למעורבות אמריקנית במפרץ הפרסי בישראל הוקמה "תנועת שלום" לעצור את המתקפה של הקואליציה בראשות ארה"ב על משטרו של סדאם חוסיין בעירק לוחמת "אש מנגד" שאינה רלוונטית, בינתיים, נגד טרור ארה"ב שקעה בבוץ העירקי-סורי סכנה לשרידות המערב
23/10/2020  |   אורי מילשטיין   |   תחקירים   |   תגובות
איומים על תרבות המערב ועלינו שיחה ראשונה על כתבה בניוז 1
ג'ורג' בוש [צילום: Paul S. Howell, אימג'בנק/מראות אימג']


וירוסי-ידע

משנת 1917 עד סוף שנות השמונים של המאה העשרים, ברית-המועצות האוטופיסטית הייתה הוותיקן של השמאל, ואפילו מפלגות סוציאל-דמוקרטיות הושפעו ממנה, לרבות השמאל היישובי והישראלי ובהשפעתו עיצבו את התשתית התרבותית הרווחת בישראל עד היום. ברית-המועצות, שחתרה תחת המשטרים המערביים, עשתה שימוש ברטוריקה ההומניסטית והקימה ומימנה את "תנועת השלום" העולמית, אשר התנגדה למלחמות של המערב וצידדה במלחמות של המזרח והעולם השלישי; מימנה פעילויות של הומניסטים רבים והפכה כמה מהם למרגלים שלה ולסוכני השפעה בשם מרד בשר-התותחים. הפרדיגמה הסוציאל-הומניסטית קרסה בגלל המידע שהגיע למערב – תחילה טיפין-טיפין, אחרי מות סטאלין, ואחר-כך בזרם אדיר, עד לשיטפון בימי גורבּצ'וב – על האופי האנטי-הומני של ברית-המועצות. מרד בשר-התותחים חדל להיות נשק פוליטי של הקומוניזם המדולדל, ואת הדגל שנשמט הרימו נושאיו ההיסטוריים: ההומניסטים האינטלקטואלים והמועמדים לאיבוד שרידותם או שרידות בני-משפחותיהם במלחמות. אבל "וירוסי הידע" שהפיצה ברית-המועצות בעולם הפכו לחלק חשוב בתרבות המערב.

באוגוסט 1990 התגייס נכה מלחמת וייטנאם, רון קוֹביק – שהסרט האנטי-מלחמתי "נולד ב-4 ביולי" התבסס על האוטוביוגרפיה שלו – למאבק נגד המלחמה הצפויה. מול מאה פעילים וסוללה של מיקרופונים ומצלמות טלוויזיה, בכנסייה בסנטה מוניקה שבקליפורניה, קרא קוביק מכתב גלוי שנועד לנשיא בוש: הסיוט עומד לחזור. המעורבות האמריקנית במפרץ הפרסי היא איוולת. קייסי קאסס, פעיל ממוצא לבנוני, המגיש מצעד-פזמונים פופולרי, קרא בכינוס זה לנשיא להחזיר את הכוחות האמריקניים מהמפרץ הביתה. האירוע הוקרן בכל רשתות הטלוויזיה של ארצות-הברית וברשתות רבות בעולם.

ליל שמורים בתל אביב

שלושה שבועות אחרי שפרץ המשבר, התפרסם בעמוד המאמרים היוקרתי של "ניו-יורק טיימס" מכתב תחת הכותרת: "אם ייהרג בני לא אסלח לך, מר בוש", בחתימת פרופסור לחינוך באוניברסיטת ויסקונסין, אב של חייל מהמרינס. "ישבתי בחדרי בבית-מלון קטן, צפיתי בטלוויזיה ועיינתי בצוואה שכתב בני בחיפזון", כתב הפרופסור. לחיילים המשרתים במדבר אין הורים בעלי קשרים היכולים לכתוב לגנראל ולהבטיח שלא יאונה כל רע לילדיהם, כמו שעשו הוריו של סגן הנשיא דן קווייל בימי מלחמת וייטנאם. הפרופסור הבטיח לנשיא: אעשה הכל כדי למנוע מתקפה צבאית אמריקנית במפרץ. ותיקי ההתנגדות למלחמת וייטנאם ארגנו ימי עיון בכל האוניברסיטאות האמריקניות בסוף שנת 1990 ובתחילת ינואר 1991. בימי העיון נדונו בעיות המזרח התיכון, והמשתתפים קבעו שהמלחמה תהיה מיותרת.

בישראל הקימו כמה פרופסורים תנועת שלום, "רגע לפני המלחמה", והחתימו אנשים על עצומה: "לעצור את המלחמה". המורה לפילוסופיה לענייני אתיקה, פרופ׳ אסא כשר, היה אחד מראשי תנועה זו. כשהסתיים מועד האולטימטום של בוש לסדאם חוסיין, ארגנה תנועת "רגע לפני המלחמה" ליל-שימורים בתל אביב, באולם השייך למפלגת מפ"ם שהוקמה בינואר 1948 והייתה אז שלוחה אידיאולוגית של ברית-המועצות.

גם בימים הראשונים של המלחמה הפגינו נגדה מאות אלפי אנשים בארצות-הברית ובמערב אירופה, וההפגנות בגרמניה היו הסוערות ביותר. לפי סקר דעת-קהל שהתפרסם ב"ניוזוויק" באמצע ינואר, התנגדו למלחמה ארבעים ושניים אחוזים מהאמריקנים, לעומת שמונים ושישה אחוזים שתמכו במהלך של בוש בתחילת המשבר (לפי סקר של העיתון "יו.אס. טודיי"). מסתבר שבמאבק על דעת-הקהל בחמישה וחצי חודשי ההמתנה (מתחילת המשבר עד תחילת המלחמה) הייתה ידם של נציגי מרד בשר-התותחים על העליונה, והנשיא ומדיניותו איבדו גובה. אחד ממנהיגי המרד, הבלשן היהודי-אמריקני פרופ' נועם חומסקי, נסע לבריטניה, גייס שם מחאות ופרסם מאמר ב"גארדיין": במלחמה הזאת עומדת ארצות-הברית בשלב הנמוך ביותר בסולם המוסרי, ולעומת המוסר הכפול שלה מלבינים חטאי סדאם כשלג.

ההומניסטים הופתעו

הימים הראשונים של מלחמת המפרץ הפתיעו את ותיקי ההתנגדות למלחמת וייטנאם ואת השמאל-ההומניסטי המערב-אירופי, שגורבּצ'וב סתם את צינור יניקתו הכספי ורוקן את מלאי אנרגיית השרידות שלו. ראשי המערכת הפוליטית והצבאית האמריקנית הפיקו לקחים ממלחמת וייטנאם לפחות בתחום זה, והתכוננו למאבק נגד מרד בשר התותחים לא פחות מאשר למלחמה נגד צבא עירק. במלחמת המפרץ נהרגו בעיקר חיילים עירקים, ואילו מהאמריקנים, בני תרבות מרד בשר-התותחים, נהרגו מעטים יחסית.

הסתבר שרוב ההומניסטים, מחוץ לגרעין קשה קטן, שאותם ייצג נועם חומסקי, התנגדו למלחמת המפרץ הראשונה מטעמי שרידות שלהם ושל ילדיהם וקרוביהם. משהסתבר שבעקבות מלחמת וייטנאם פיתח הצבא האמריקני בעזרת טכנולוגיה צבאית מתקדמת, תפיסת לחימה המבוססת על "אש מנגד" המכריעה את האויב ואינה מסכנת את "בחורינו הטובים", ההתנגדות הפכה לתמיכה לסלק את עירק מכווית וללמד את סדאם חוסיין לקח.

הלקחים לא נלמדו. הנשיא בוש הבן ביקש לחקות את הצלחת אביו, ותקף שוב בראש קואליציה את עירק אחרי שתים-עשרה שנים. גם הפעם צבא ארה"ב הכריע את צבא עירק תוך שלושה שבועות עם מעט אבדות. אלא שהפעם ביקש בוש הבן להפוך את עירק למדינה דמוקרטית מערבית, כפי שביקשה ישראל במלחמת לבנון הראשונה, ולשם כך ניפץ צבא ארה"ב את כל מבנה השליטה בעירק. וכמו ישראל, שקעה ארה"ב בבוץ העירקי שאחרי שמונה שנים התרחב לסוריה, ולמדינת דאעש שקמה בעקבות המלחמה, כמו שארגון החיזבאללה קם בעקבות מלחמת לבנון הראשונה. התברר שמלחמת בני התרבות יפה למלחמה מול צבא סדיר עם אמל"ח מפגר, אך לא מול צבא גרילה ויחידות טרור. התברר שהסכסוך היהודי-פלשתיני, שאחרי מלחמת העצמאות קיבל אופי של מלחמת צבא סדיר מול גרילה וטרור, הניע במשך עשרות שנים של הבשלה מלחמת עולם של האיסלאם נגד המערב. במלחמת עולם זאת, תורת הלחימה האמריקנית (והישראלית) החדשה של אש מנגד לא רלוונטית, בינתיים, כפי שהוכח במלחמת לבנון השנייה ב-2006; כפי שהוכח במבצעים מול החמאס וכפי שהוכח במלחמה הממושכת בסוריה, שם לא ההומניזם האמריקני אלא הברבריות הסורית-רוסית אירנית בלמה את הטרוריסטים אך עדיין לא הכריעה אותם. ההומניזם המערבי הפך להיות נקודת תורפה בתחום הצבאי, שאותה ניצלו ומנצלים הטרוריסטים המוסלמים ש"פצצת האטום" שלהם היא טרוריסט מתאבד במרכז אוכלוסייה מערבי, כפי שהתברר ב-11 בספטמבר 2001 בפיגועי אל-קאעידה בארה"ב.

הגֶן האגואיסטי

במלחמת עולם הזאת מתברר גם שמדינה מוסלמית כאירן יכולה לפתח נשק גרעיני, לייצר אמל"ח מתקדם ולטפח זרועות טרור בכל העולם, בעיקר במזרח התיכון. היתרון הטכנולוגי של בני התרבות הדמוקרטים הולך ונעלם משום שמרד בשר התותחים, הפופולרי כל כך בשיח הציבורי שלהם, כובל את ידיהם מלהשמיד את מי שמאיים עליהם וכך שרידותם עומדת בסכנה.

המפקד העליון של צבאות הקואליציה במפרץ, הגנראל נורמן שוורצקופף, אמר לעיתונאים: "לולא הבאנו בחשבון את שלום אזרחי עירק ולולא נזהרנו לא להרוס את עירק, היינו גומרים את המלחמה ביומיים". ההפגנות נגד המלחמה נעלמו כלא-היו. בארצות-הברית תמך רוב עצום בהמשך המלחמה, וקרא להשמיד את הצבא העירקי ולחסל את סדאם חוסיין. הפופולריות של בוש שברה שיאים והגנראל שוורצקופף היה לגיבור של תרבות מרד בשר-התותחים. טבח השיעים והכורדים בידי חיילי סדאם, אחרי הפסקת-האש, לא ערער את מעמד הנשיא והגנראל במערב. רק חודשיים אחרי הקרבות, כשנודעו ממדי טבח הכורדים, חששו מנהיגי ארצות-הברית, בריטניה וצרפת שמא יפחת מלאי אנרגיית השרידות הפוליטית שלהם בשל אחריותם האישית לטבח, וצבאותיהם פעלו באיטיות להפסקתו וסייעו לפליטים.

בסוף מארס 1991, בחג הפסחא, דיבר האפיפיור יוחנן פאולוס על האנשים שקיפחו את חייהם בעירק, בנאומו ממרפסת כנסיית פטרוס. הסנאטור לשעבר ג'ורג' מקגאוורן, מי שהיה מועמד לנשיאות ארצות-הברית, כתב ב״אובּזרבר" הבריטי, באפריל 1991: הנשיא בוש שגה מאוד כשעודד את הכורדים למרוד, ושגה גם כשהניח לסדאם לטבוח בהם. ביקורת זו, כביקורות אחרות, דחקו את בוש למצב דומה לזה של מנחם בגין ואריאל שרון
אחרי הטבח בסברא ושתילא ב-1982.

בסוף המאה העשרים מעוניינים רוב מתנגדי המלחמות לשמור על שרידותם ועל שרידות משפחותיהם, עמיהם ותרבותם, וחיסול אויביהם אינו מטריד אותם. הקשר בין ההומניזם לסוציאליזם הותר; אין חדש תחת השמש: הציביליזציה שלנו היא עדיין צבאית-מלחמתית. "הגֶן האגואיסטי" מנחה את הלוחם והמשמיד. לא אהבת הזולת מניעה את מעשי האדם אלא יצר ההישרדות.
___________________

בשבוע הבא: המהפכה החקלאית, התיישבות הקבע והמלחמות בין נוודים ליושבי הקבע; היתרונות של הברברים; מהלכים תרבותיים בקרבות אל-עלמיין ומלחמת העצמאות; מאפיינים ברברים בלחימה הגרמנית במלחמת העולם השנייה.

תאריך:  23/10/2020   |   עודכן:  23/10/2020
אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חולשת המערב התרבותי
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יואב שקורא הרבה
23/10/20 15:56
 
לשויוניות בזכויות
5/11/20 08:23
2
מאיר קנדה1
25/10/20 15:51
3
יואב שקורא הרבה
27/10/20 09:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרשת ניצן-דנינו שאותה חשפנו ב-News1, הולכת ומתעצמת. ממידע שהובא לידיעתנו עולה, כי פרקליט המדינה שי ניצן לא הסתפק בשיבוש הליכי חקירה ומשפט - בכך שהורה להדליף לחברו הקרוב, מפכ"ל לשעבר יווחנן דנינו, מידע לפיו בידי מח"ש שיחה מתועדת ובעייתית, שאותה הקליטה הקצינה צ' בפגישה אישית שקיימה עמו, אלא הנחה את בכירי מח"ש להסתיר בכספת של מח"ש מידע קריטי ולהימנע מהעברתו לקצין הבודק, ניצב דוד ביתן. פעולות אלה בוצעו על-ידי ניצן זמן קצר לפני חקירתו של דנינו בידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), בתלונה שהגישה הקצינה צ' נגד ניצב רוני ריטמן. הפרקליט ניצן ניצל לרעה את מעמדו ותפקידו כדי לסכל מיצוי הדין כלפי דנינו, וכל זאת למרות שתוכנו של המידע חייב הליכים פליליים נגד החבר הקרוב, יוחנן דנינו.
21/10/2020  |  יואב יצחק  |   תחקירים
מלחמה בתרבות של "מרד בשר התותחים" מחייבת הסכמה לאומית "מרד בשר התותחים" אחרי מלחמות העולם הראשונה והשנייה "במערב אין כל חדש" חיי הרווחה תִּגְבְּרו את ההתנגדות למלחמות במלחמת העולם השנייה טייסי מטוסי קרב התחמקו משדות הקרב השמאל האירופי היום הוא מזיגה בין הסוציאליזם המרכּסיסטי לבין מרד בשר התותחים ההומניסטי ועידן הידע האנטי-מיתולוגי
16/10/2020  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
המהפך המיליטריסטי בנצרות חזרת החילוניות השמאלנית לישו הרומן של בני אדם עם אמצעי לחימה ברוב המלחמות "עוד ניצחון כזה ואבדנו" מובסים לעומת רק מפסידים מלחמת טרויה השינויים המהפכניים בהוויית הצבא והמלחמה
09/10/2020  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
יעילות כיבוש כוויית על-ידי עירק; גיבוש הקואליציה נגד עירק סדאם חוסיין איתר את נקודת התורפה המערבית - מרד בשר התותחים ישו - נביא מרד בשר התותחים; מה בין ישעיהו הנביא לישו אחרית הימים כבר כאן אהבה במקום נקמה מלחמות דת "מות האלוהים" ישו והפגנות בלפור
02/10/2020  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
צמיחתו של מנהיג ברברי; סוף פולחן הקרבת הבנים במלחמות במערב; מדיניות של מתיחות בינלאומית מתמדת; זלזול בחיי אדם; השליט כמיליארדר; שוחד לאנשי תקשורת; הערכה שתרבות המערב רכרוכית ומפחדת ממלחמות
25/09/2020  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף  |  
נוהל חדש של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית קובע הנחיות לבקרים בתחבורה ציבורית, אך פוטר אותם מאכיפת תקנות רבות בנוגע לזכויות וחובות נוסעים ונהגים    הנוהל מחייב התנהגות ראויה ומכבדת מצ...
דן מרגלית
דן מרגלית
מי משרי הליכוד שאינו מצטרף לשר הביטחון יואב גלנט במאבקו החיוני נגד בנימין נתניהו הופך שותף פעיל לחטאיו של ראש הממשלה
פרנקל. רווחים עצומים [צילום: אתר ועידת הנשיא]
תומר קורנפלד
עסקות שבוצעו מחוץ לבורסה בסכום של כ-65 מיליון ש"ח ובמחיר 2400 אגורות למניה הקפיצו את מניותיה של תמר פטרוליום    שער המניה נסגר במחיר הגבוה בכ-60% מעל המחיר בהצעת הרכש שפרסם אהרן פרנ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il