|   15:07:40
דלג
  עודד ערן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

בינתיים מעבר לגבול המזרחי שלנו

ירדן: ממשלה חדשה, בעיות ישנות

הממשלה שהוקמה לקראת הבחירות לפרלמנט תצטרך להתמודד בראש ובראשונה עם הקורונה הנושא הישראלי-פלשתיני נדחק לשוליים, מה שמעניק הזדמנות להפשרת היחסים עם ישראל
24/10/2020  |   עודד ערן   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
המלך עבדאללה. מרגיש בטוח [צילום: ז'אן-פרנסואה באדיה, AP]

הבחירות לפרלמנט הירדני יתקיימו ב-10 בנובמבר, אלא אם יחליט המלך עבדאללה לדחותן בשל הקורונה. על-פי החוקה הירדנית, הממשלה היוצאת הייתה חייבת להגיש את התפטרותה ואכן עשתה זאת. המלך העדיף לא למנות מחדש את עמר אל-רזאז כראש ממשלה והטיל את הרכבתה על ד"ר בישר אל-חצאונה, שמילא שורת תפקידים בכירים במשרד החוץ הירדני, ובשנים האחרונות היה יועצו המדיני הקרוב של המלך. הממשלה החדשה הושבעה ב-12 באוקטובר בטקס שנערך על-פי כללי התקופה – הנוכחים עטו מסכות ולא צולמה תמונה קבוצתית.

בשל חשיבותם במערכת היחסים הבילטרלית בין ירדן לישראל, יש לציין את הנושאים הבאים ואת השרים המופקדים עליהם בממשלה החדשה: שר החוץ איימן אל-צפאדי שמר על משרתו בממשלה החדשה ואף קודם למעמד סגן ראש הממשלה. שר המים החדש הוא מועתצם סעידאן, פרופסור להנדסה כימית. שר איכות הסביבה הוא נביל סלים אל-מסארוואה, בעל רקורד עשיר במשרד החוץ הירדני. שרת האנרגיה, ששמרה על תפקידה, היא הלה זוואטי. שר התיירות הוא נאיף חמידי אל-פאיז, שמילא תפקיד זה ואחרים בממשלות קודמות. עוד רלוונטי להיבט הישראלי: שר האינפורמציה החדש הוא עלי עבד אל-קאדר אל-עאיד, ששירת כממונה זמני בשגרירות ירדן בתל אביב.

במרכז מכתבו של המלך לראש הממשלה החדשה וגם במכתב התשובה (יש להניח ששניהם נוסחו על-ידי אותו אדם) עומדת סוגיית ההתמודדות עם מגפת הקורונה והשלכותיה. את השלב הראשון של המגפה עברה ירדן בהצלחה מפתיעה, כאשר במשך ארבעת החודשים הראשונים מתו פחות מ-20 איש. אולם, בעת כתיבת שורות אלו נמנו כבר 350 מתים וכן מעל 37,600 נדבקים.

אתגר בריאותי וכלכלי

לצד קשייה של תשתית הבריאות הירדנית להתמודד עם מספרי התחלואה הגבוהים, קושי עצום שעל הממלכה להתמודד עימו הוא האתגר הכלכלי שנוצר במהלך עשור "האביב הערבי", אשר פגע קשות בכלכלת ירדן בשל צמצום הסחר עם סוריה ועירק – המדינות השכנות שבהן התחולל רוב המאבק נגד דאעש. אומנם הקורונה הנחיתה מהלומה על כל מדינות האזור, אך פגיעתה בירדן היא במידה רבה בעלת מאפיינים ייחודיים. ירדן נעדרת משאבי טבע (להוציא פוספטים), וכלכלתה נשענת על תיירות והעברות כספים של עובדים מחוץ לממלכה וכן תמלוגים ממעבר סחורות בשטחה. ענפים אלו נפגעו במידה ניכרת מההשלכות הכלכליות הגלובליות של מגפת הקורונה, והצפי לחודשים הקרובים לא מבשר שיפור.

בכתב התשובה למלך ובמינוים החדשים בממשלתו הסביר אל-חצאונה כיצד ינסה להתמודד עם שני אתגרים קיומיים אלה – מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי. הוא מינה שלושה סגנים, שאחד מהם הוא הכלכלן אומייה טוקאן, שנשא בעבר שורת תפקידים כלכליים בכירים. מאז שהפכה מדינה עצמאית, ירדן תלויה בסיוע פיננסי אזורי ובינלאומי, שלשם השגתו משקיע עבדאללה מאמצים מרובים. מינויו של טוקאן נועד לשדר למערכות הכלכליות, הפנימית והבינלאומית כאחת, אמינות וניסיון מקצועי רלוונטי. לצד שר הבריאות החדש, ד"ר נזיר עובידאת, שתחום התמחותו הרפואית הוא מערכות נשימה, מתכוון אל-חצאונה למנות פרויקטור למאבק בנגיף הקורונה.

כיאה למדינה שרוב אזרחיה ממוצא פלשתיני, לא נשכח נושא הסכסוך הישראלי-פלשתיני - מה עוד שהמלך עמד בראש המאבק נגד תוכנית טראמפ לפתרון הסכסוך ונגד כוונותיה של ממשלת ישראל לספח שטחים ביהודה ושומרון. בתשובתו לכתב המינוי של המלך, כתב אל-חצאונה שהסוגיה הפלשתינית היא בראש סדר העדיפות (אף שהיא מופיעה בתחתית המכתב) וכי ממשלתו תקדיש מאמצים להקמת מדינה פלשתינית עצמאית בגבולות 4 ביוני 1967 ובירתה מזרח ירושלים. כן הבטיח הקדשת תשומת לב מיוחדת למקומות הקדושים בירושלים על בסיס האפוטרופסות הירדנית שעליהם ובשל מה שהוגדר כניסיונות מצד ישראל לשנות את הסטטוס ההיסטורי והמשפטי בירושלים.

עם זאת, הורדת נושא הסיפוח מסדר היום הישראלי, הפילוג הפנימי במחנה הפלשתיני, הפיחות במעמדה של הסוגיה הפלשתינית בסדר היום הערבי והבינלאומי, וכן הרצון להימנע מעימות פומבי עם מדינות המפרץ שכוננו יחסים עם ישראל טרם מציאת פתרון לסכסוך הישראלי-פלשתיני – כל אלה יאפשרו לירדן להתמקד בהתמודדות עם האתגרים שבפניה בזירה הביתית. היא תוכל להיערך לשינוים אפשריים במערכות האזורית והבינלאומית, שינבעו בין השאר משינוי ממשל אפשרי בארצות הברית, נוסף להשלכותיהם של הסכמי השלום בין ישראל למדינות במפרץ.

ריבוי מפלגות בבחירות

על-פי החוקה הירדנית, הממשלה תתייצב בפני הפרלמנט לאחר שזה ייבחר ותגיש לו הן את תוכנית העבודה שלה והן את התקציב החדש. ההצבעה על שני נושאים אלה היא למעשה הצבעת אמון בממשלה החדשה. הפרלמנט היוצא, על-אף שנבחר בשיטה המבטיחה את שליטת המשטר בהחלטותיו, לא נחשב לחותמת גומי. הוא התעמת חזיתית עם ממשלת האני אל-מולקי (שקדמה לממשלת עמר אל-רזאז) בשאלת הרפורמה הפיננסית שכפתה על ירדן קרן המטבע הבינלאומית כתנאי לקבלת מלווה ענק ובשאלת רכש הגז הטבעי מישראל.

הבחירות הבאות כבר מאופיינות בגידול משמעותי במספר המפלגות המציגות עצמן לבוחר, הן בקטגוריה של מפלגות חד-מחוזיות והן המתייצבות כמפלגות על בסיס כלל-ארצי. בפרלמנט היוצא, הגוש הגדול ביותר היה קואליציה של מפלגת הרפורמה ושל נבחרים מטעם "האחים המוסלמים", שלא הציגו עצמם ככאלו שכן התנועה החליטה להחרים את הבחירות ב-2016.

יש להניח, שהאבטלה הגואה, הסגרים הרצופים שננקטו מטרה לדכא את התחלואה ובנוסף העדר אופק כלכלי חיובי, ישליכו על תוצאות הבחירות - גם אם שיעור ההצבעה צפוי להיות נמוך מאשר בעבר. הפרלמנט החדש צפוי להקשות על הממשלה בשאלות שכבר צפו בחודשים האחרונים, ביניהן השפעת חוקי החרום (שנועדו לאפשר הטלת סגרים ומגבלות תנועה), ועל חופש ההתארגנות והביטוי. על הפרק גם מערכת היחסים העכורה בין הממשלה לבין התאחדות המורים, שהחריפה בעקבות סגירת משרדי ההתאחדות ברחבי הממלכה ומעצר ראשיה.

אמנם, בשלב זה נראה, כי המשטר לא מצליח למנוע את התפשטות מגפת הקורונה ואת השלכותיה הכלכליות, ועם זאת הוא מקרין שליטה במצב - בוודאי בהשוואה לתפקוד ולממדי הפגיעה ביחס לאלו שבשכנותיה של הממלכה. גם המינוי של אל-חצאונה, שמעולם לא כיהן בתפקיד שר, מלמד על ביטחונו של עבדאללה, כי הציבור נותן אמון מלא בו ובהחלטותיו. עם זאת, שילוב בין החמרה במצב הכלכלי ובמצב התברואתי יהיה נפיץ, ועם אתגרים אלה יהיה על המלך וממשלתו החדשה להתמודד בתקופה הקרובה.

אשר ליחסים בין ישראל לירדן: הקפאת הדיון על סיפוח ישראלי ביהודה ושומרון מאפשרת גם הפשרה ביחסים בין המדינות. בהסכם ביניהן בדבר מעבר מטוסים ישראלים במרחב האווירי הירדני, ניתן אף לראות איתות ירדני לנכונות להשתלב בפרויקטים אזוריים, שיתאפשרו בעקבות הסכמי השלום בין ישראל למדינות במפרץ. מומלץ לממשלת ישראל ולממשלה החדשה בירדן להיכנס לדיאלוג על תוכניות כלכליות, שירדן תמנף באמצעותן את מעמדה במרחב שבין המפרץ לים התיכון.


הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  24/10/2020   |   עודכן:  24/10/2020
עודד ערן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ירדן: ממשלה חדשה, בעיות ישנות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
ב-3 בנובמבר יכריעו אזרחי ארצות הברית בין דונלד טראמפ לבין ג'ו ביידן. הבחירות ישפיעו לא רק על עתידה של אמריקה, אלא על המזרח התיכון בכלל ועל מצרים בפרט. חילופי נשיאים עשויים להציב בסימן שאלה את ההתחממות שחלה ביחסי קהיר-וושינגטון, שהתאפיינו בתקופת טראמפ בקשר טוב בין המנהיגים ובשדרוג שיתופי הפעולה בתחומים הצבאי והכלכלי. מצרים לא מתערבת בבחירות, אך הלך הרוח התקשורתי נוטה בבירור לטובת הנשיא המכהן. בעוד טראמפ מתואר כמי שאינו שוגה באשליות ביחס לאחים המוסלמים, ביידן מוצג כממשיך דרכו של הנשיא ברק אובמה, וכמי שעלול להתקרב מחדש לצירים הרדיקליים – האיסלאמיסטי והאירני – על חשבון הציר האזורי הפרגמטי. כך למשל, אתר המקורב למשטר הזהיר מכך שביידן "יעניק לאיסלאמיסטים במזרח התיכון 'אביב [ערבי]' שני".
24/10/2020  |  אופיר וינטר, צבי לב  |   כתבות
ההסכמים בין ישראל לאמירויות ולבחריין מתחילים לנוע, לא עוצרים. נורמליזציה מתחילה להתרקם בשורה של צעדים. הסכמים נחתמים; אזרחי ישראל ינצלו לבטח את שפע הטיסות השבועיות של חברת "אל איתיחאד" בקו בן-גוריון לאבו דאבי; ולאזרחים דוברי ערבית נפתחו הזדמנויות כלכליות. בעולם הערבי הסוני אין קול ואין מצפצף. ברקע זה כמה הערות:
22/10/2020  |  עמוס גלבוע  |   יומני בלוגרים
במבחן ההישגים: ביבי ראש הממשלה האחד והיחיד הדובדבן והקצפת - במבחן ההיסטורי הלאומי: התורה הוכיחה את קיום עמנו במשך אלפי שנים ללא כל טריטוריה ותנאים פיזיים עם ישראל חי!
21/10/2020  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
"טובים קשיי השלום מייסורי המלחמה", אמר בשעתו מנחם בגין, פורץ הדרך הראשון לכרות ברית שלום עם מדינה ערבית, האיש ששחה נגד זרם הנדוס התודעה הפוליטית כשצויר כאיש מלחמה שתורתו "אף שעל" ודרכו בחרב, מי שסומן כמסכן את ביטחון מדינת ישראל בחרחורי מלחמה. אותו מנחם בגין הוא המנהיג היהודי הראשון שחתם על הסכם שלום עם הגדולה שבאויבות ישראל.
השקפת התורה מורה שליהודי מאמין אסור להתנגד לשום מהלך של הסכם שלום עם הנכרים, בעת שאין יד ישראל תקיפה. כשנוקטים במושג "יד ישראל תקיפה", מתכוונים לשלטון מלכות יהודית שבסיסה תורתי ושמקבל את הוראות שלו מאורים ותומים. השלטון הישראלי איננו במהותו ובתוכנו שלטון יהודי והוא אינו עונה למושג "יד ישראל תקיפה". במצב כזה יש לברך על כל הפוגה והסכמה לשלום בין ישראל לעמים. כך זה לפחות נראה על פניו באשר להסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות ובחריין. זהו איננו הסכם שלום כי מעולם לא הייתה מלחמה בין ישראל לאיזושהי מדינה או מדינונת בכול חצי האי ערב.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il