|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
סיסי. יחס חם מצד טראמפ [צילום: AP] גם מצרים עוקבת בדריכות [צילום: AP]

קהיר חוששת מ"אביב ערבי" שני תחת ביידן

ההעדפה של מצרים: דונלד טראמפ

טראמפ חימם את היחסים עם קהיר – הן במישור האישי והן בשיתופי פעולה צבאיים כלכליים ביידן נתפס כמי שיחזור לדרכו של ברק אובמה, הן מול אירן והן בתחום זכויות האדם מצרים תגיב בדרכים שונות אם ביידן ינצח, ועשויה אף לבקש את סיועה של ישראל
24/10/2020  |   אופיר וינטר, צבי לב   |   כתבות   |   בחירות בארה''ב 2020   |   תגובות

ב-3 בנובמבר יכריעו אזרחי ארצות הברית בין דונלד טראמפ לבין ג'ו ביידן. הבחירות ישפיעו לא רק על עתידה של אמריקה, אלא על המזרח התיכון בכלל ועל מצרים בפרט. חילופי נשיאים עשויים להציב בסימן שאלה את ההתחממות שחלה ביחסי קהיר-וושינגטון, שהתאפיינו בתקופת טראמפ בקשר טוב בין המנהיגים ובשדרוג שיתופי הפעולה בתחומים הצבאי והכלכלי. מצרים לא מתערבת בבחירות, אך הלך הרוח התקשורתי נוטה בבירור לטובת הנשיא המכהן. בעוד טראמפ מתואר כמי שאינו שוגה באשליות ביחס לאחים המוסלמים, ביידן מוצג כממשיך דרכו של הנשיא ברק אובמה, וכמי שעלול להתקרב מחדש לצירים הרדיקליים – האיסלאמיסטי והאירני – על חשבון הציר האזורי הפרגמטי. כך למשל, אתר המקורב למשטר הזהיר מכך שביידן "יעניק לאיסלאמיסטים במזרח התיכון 'אביב [ערבי]' שני".

בשעה שהיחסים הטובים בין מצרים לארצות הברית צפויים להישמר אם טראמפ ייבחר בשנית, הרי שעלייתו של ביידן עלולה להשיבם לאווירת הקרירות ששררה ביניהן בימי אובמה. אובמה לא הזמין את הנשיא עבד אל-פתאח סיסי לבקר בבית הלבן, וממשלו ראה בתחילה את הדחת האחים המוסלמים ביולי 2013 כהפיכה צבאית נגד שלטון לגיטימי נבחר. הממשל אף הקפיא אז למשך קרוב לשנתיים סיוע צבאי בסך 260 מיליון דולר, והשעה תמרון צבאי משותף עם צבא מצרים בניסיון ללחוץ על קהיר לקדם את תהליכי הדמוקרטיזציה שנסוגו בזמן שלטון סיסי. אם ביידן ייבחר, יש להניח שאנשי צוותו הקרוב של אובמה ישובו למלא תפקידי מפתח בממשל, וביניהם גם כאלה שעודדו את הקו הניצי כלפי מצרים.

אם המועמד הדמוקרטי ינצח, מספר סוגיות ישפיעו על מערכת היחסים בין מצרים לממשלו, כאשר פוטנציאל הסדקים הרב ביותר מצוי בנושא זכויות האדם. על-אף שלאורך הקמפיין מיעט ביידן בהתייחסויות למזרח התיכון בכלל ולמצרים בפרט, התחייב ביידן בינואר השנה לאמץ מדיניות חוץ מבוססת על הגנת זכויות אדם וקידום הדמוקרטיה. בניגוד לטראמפ, שמיעט ללחוץ על מצרים ובעלות ברית אחרות בנושאי זכויות אדם, ביידן הצהיר, כי לא ישתף פעולה עם משטרים שלא יכבדו נורמות מערביות. בעוד טראמפ התקרב לשליטים סמכותניים, ביניהם ולדימיר פוטין ורג'פ טאיפ ארדואן, ואף הוקלט מכנה את סיסי בכינוי החיבה המפוקפק "הדיקטטור החביב עליי", ביידן גינה ביולי האחרון מעצר של פעילי זכויות אדם במצרים והזהיר, כי לאחר בחירתו "לא יהיו עוד צ'קים פתוחים ל'דיקטטור החביב' על טראמפ".

מחוקקים דמוקרטים כבר אותתו

אם ביידן אכן יתרגם את הצהרותיו למעשים, מצרים וארצות הברית עלולות להימצא על מסלול התנגשות. התבטאויותיו של ביידן משקפות קו הרווח בחוגי המפלגה הדמוקרטית. במאמרים של מכון ברוקינגס נטען באחרונה, כי היחסים עם מצרים אינם משרתים היטב את האינטרס האמריקני וכי התנהלות משטר סיסי מגבירה את חוסר היציבות במצרים ובאזור, והומלץ להתנות ברפורמות או להכווין למטרות אזרחיות את הסיוע הצבאי השנתי, בסך 1.3 מיליארד דולר, שניתן לה מאז כינון השלום עם ישראל. באוגוסט האחרון קראו 40 חברי קונגרס, מרביתם מהמפלגה הדמוקרטית, לשר החוץ, מייק פומפאו, לקשור בין היחסים הביטחוניים והבילטרליים עם מצרים לבין שיפור במצב זכויות האדם. באמצע אוקטובר שיגרו 56 חברי קונגרס מהמפלגה הדמוקרטית לסיסי מכתב בדרישה לשחרור אסירים פוליטיים.

נושא נוסף העלול להעיב על יחסי המדינות הוא השינוי האפשרי במדיניות האמריקנית כלפי אירן. כסגן נשיא הביע ביידן תמיכה עקבית בהסכם הגרעין עם אירן, וכיום הוא מתחייב לחדשו אם אירן תחזור להקפיד על תנאיו. יתרה מכך: לא מן הנמנע, כי ממשלו ינקוט קו מרוכך ביחס להתנהלות האירנית הכוללת במזרח התיכון. מצרים אומנם מוטרדת פחות מאשר בעלות בריתה במפרץ מסוגיית הגרעין האירני, אך גם היא רואה באירן מקור איום על היציבות והסדר האזוריים, וחוששת מתרחיש של שילוב כוחות בין אירן ושלוחיה לכוחות האיסלאמיסטיים הסוניים - טורקיה, קטר והאחים המוסלמים.

הובלת ביידן בסקרי דעת הקהל מגבירה את הלחץ בקהיר ומאיצה את היערכותה לבחירתו. על סמך ניסיון העבר והשיח התקשורתי בנושא, ניתן להעריך שמצרים תתמודד עם עליית ממשל ביידן בדרכים הבאות. ראשית: הפעלת לחץ אזורי על ארצות הברית לא לחזק את האיסלאם הפוליטי ואת אירן. מצרים ובעלות בריתה בציר הערבי הפרגמטי, בראשן סעודיה ואיחוד האמירויות, ינסו למנף את משקלן האזורי המשותף כדי לשכנע את וושינגטון לא לחזור על מה שנתפס בעיניהן כשגיאות העבר של ממשל אובמה.

פזילה לסין ורוסיה

שנית: הגברת חשיבותה של מצרים בעיני ארצות הברית. דוברי המשטר המצרי מהדהדים זה מכבר את המסר שלפיו וושינגטון זקוקה לקהיר לא פחות משקהיר זקוקה לוושינגטון, שהרי, מצרים תורמת לאינטרסים האמריקניים במזרח התיכון במגוון תחומים, בכללם השמירה על השלום והיציבות באזור, מאבק בטרור ותיווך בין יריבים (למשל בלוב ובזירה הישראלית-פלשתינית). כך לדוגמה, בתגובה לביקורת שנמתחה בספטמבר האחרון על מצרים בוועדת החוץ של הקונגרס האמריקני, הדגיש סעיד עוכאשה, חוקר במכון המצרי למחקרים אסטרטגיים, כי "מצרים תחת סיסי משמשת אבן פינה במאבק בטרור העולמי".

שלישית: איום בהתקרבות מצרית נוספת למעצמות מתחרות, בראשן סין ורוסיה. מצרים תחת שלטון סיסי רואה ב"גיוון משענות" עיקרון יסוד במדיניות החוץ. לאחר הפניית העורף שחוותה בתקופת אובמה, קהיר החליטה לא לפתח תלות בלעדית במשענת האמריקנית, אלא לטפח באופן מבוקר ובמקביל משענות נוספות. הבנה זו שיחקה תפקיד מכריע בהחלטתה ב-2018 לרכוש מרוסיה מטוסי קרב מדגם Su-35 - חרף התנגדותה הנחרצת של וושינגטון. בנוסף, בתקופת סיסי חלה התקרבות בין מצרים לסין, מתוך הכרה מצרית בהיות סין כוח עולמי עולה. שתי המדינות מקיימות שיתופי פעולה עמוקים בתחומי הכלכלה וההשקעות, ולאחרונה אף סיכמו כי החיסון הסיני לנגיף הקורונה ייוצר במצרים ויופץ ממנה ביבשת אפריקה.

במקרה שביידן ייבחר, יש לשער כי קהיר אף תגביר את מדיניות גיוון המשענות מול מוסקבה ובייג'ינג, בניסיון להפיק את המיטב מכל העולמות ולהבהיר לוושינגטון שמצרים אינה מונחת בכיסה. בה בעת, סביר שגם תחת ממשל אמריקני פחות ידידותי משל טראמפ, מצרים לא תמהר לסכן את בסיס יחסיה האסטרטגיים עם ארצות הברית, לה היא עודנה זקוקה כמשענת עיקרית במגוון נושאים, ביניהם: משבר סכר התחייה עם אתיופיה; מלחמת האזרחים בלוב; סיוע צבאי ופיננסי ישיר; תמיכה במתן סיוע והלוואות מצד קרנות הון, דוגמת קרן המטבע העולמית; פיתוח שוק הגז; סחר.

ויתורים בזכויות האדם?

רביעית: נקיטת צעדים להפחתת הלחץ האמריקני על מצרים בנושאי זכויות אדם. צעדים אלה עשויים לכלול מחוות וויתורים מצריים לוושינגטון, לצד מאמצי הסברה שתכליתם לשפר את הדימוי השלילי של מצרים. בהקשר זה, באוקטובר הנוכחי החלו דיונים רשמיים במצרים סביב גיבוש אסטרטגיה לאומית לזכויות אדם. זאת ועוד: מצרים פועלת בשנים האחרונות בזירה הבינלאומית, כולל באו"ם, כדי לקדם המשגה חלופית לזכויות אדם, אשר מדגישה סובלנות דתית וזכויות כלכליות וחברתיות, כגון פרנסה, מזון, בריאות, חינוך וביטחון אישי. לטענת קהיר, בתחומים אלה נעשים במצרים צעדים משמעותיים בכיוון הנכון, אך היא אינה בשלה – וגם לא בהכרח מעוניינת – לאמץ דמוקרטיה ליברלית נוסח המערב.

כניסתו האפשרית של ביידן לבית הלבן תציב בפני יחסי ישראל-מצרים הזדמנויות לצד סיכונים. אשר להזדמנויות, מתיחות ביחסים עם ארצות הברית עשויה להוביל את מצרים לפנות לעזרת ישראל במחשבה ש"הדרך לוושינגטון עוברת בירושלים", כפי שאכן אירע בתקופת אובמה, אז פעלו ישראל והשדולה הישראלית בוושינגטון לטובת קהיר. תרחיש זה מותנה בכך שישראל תיהנה מהשפעה מספקת על ממשל בראשות ביידן, חרף התחזקות הזרם הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית.

מנגד, מצבה של ישראל יורע אם אכן תחול התרחקות משמעותית בין מצרים לארצות הברית. לישראל אינטרס בהמשך היחסים האסטרטגיים ארוכי השנים בין קהיר לוושינגטון. במקרה הצורך, תוכל ישראל לסייע למצרים לקדם מול הממשל האמריקני הבא את ההבנה שהתקרבות מצרית לרוסיה ולסין אינה באה בהכרח על חשבון הקשרים עם ארצות הברית, וכן לדרבן את וושינגטון להקפיד על כך שמאמציה לקידום דמוקרטיה והגנה על זכויות אדם במצרים לא יובילו להתחזקות האחים המוסלמים.

הכותבים הם מהמכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  24/10/2020   |   עודכן:  24/10/2020
אופיר וינטר, צבי לב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההעדפה של מצרים: דונלד טראמפ
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הידען
1/11/20 23:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2020
דונלד טראמפ וג'ו ביידן התעמתו במשך 90 דקות (יום ו', 23.10.20) בפעם השנייה והאחרונה לפני הבחירות בעוד 11 יום. צוות ניו-יורק טיימס בדק בזמן אמת את הצהרותיהם המרכזיות, ובאופן בלתי מפתיע - לטראמפ היו הרבה יותר אמירות כוזבות, מטעות או חסרות הוכחה מאשר לביידן: 34 מול שתיים בלבד. הנה הממצאים העיקריים.
23/10/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אומר שהחיסון לקורונה יהיה מוכן בתוך מספר שבועות. סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, אומר כי טראמפ אחראי למותם של מאות אלפי אמריקנים ולכן אינו ראוי להמשיך בתפקידו. נושא הקורונה שלט בחלקו הראשון של העימות השני והאחרון בין השניים (יום ו', 23.10.20). העימות התנהל בצורה רגועה ומכובדת, בניגוד בולט לעימות הראשון בסוף החודש שעבר, וגם חילופי הדברים הישירים בין השניים לא חרגו מן המקובל.
23/10/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
שבועות של חוסר ודאות מבחינתם של מיליוני אמריקנים הפכו (יום ד', 21.10.20) לאכזבה: קרוב לוודאי שהקונגרס לא יאשר לפני הבחירות חבילת סיוע נוספת להתמודדות עם נזקי הקורונה. הדמוקרטים השולטים בבית הנבחרים והרפובליקנים השולטים בבית הלבן ובסנאט לא הצליחו להגיע להסכמות. אם ייבחר ג'ו ביידן לנשיא, חבילת סיוע חדשה חייבת להיות המשימה הראשונה ואף היחידה על סדר יומו – סבור ג'יימס דאוני במאמר בוושינגטון פוסט. על הדמוקרטים להכיר כבר עכשיו בעובדה, שהדבר עשוי לחייב צעדים חסרי תקדים ואולי גם את ביטול אפשרות הפיליבסטר בסנאט.
22/10/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
אירן מנסה להתערב בבחירות בארה"ב - הודיעו הלילה (יום ה', 22.10.20) מנהל המודיעין הלאומי של ארה"ב, ג'ון רטקליף, ומנהל ה-FBI, כריסטופר ריי. הם הדגישו, כי נכון לעכשיו אין ראיות לשיבוש ישיר של ההצבעה, וכי מטרתה המרכזית של אירן היא לפגוע בהליך ולא לסייע למועמד כלשהו.
22/10/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט פדרלי בטקסס ביטל החודש צו של מושל המדינה, גרג אבוט, לפיו בכל מחוז תהיה תיבה אחת ויחידה בה ניתן יהיה להפקיד הצבעות בבחירות לנשיאות במקום לשלות אותן בדואר. כמה ימים מאוחר יותר בוטלה החלטתו בידי שלושה שופטי ערעור – שאת כולם מינה דונלד טראמפ. המשמעות: תהיה תיבה אחת גם במחוז ווילר, בו יש 4,000 מצביעים, ובמחוז האריס בו יש 2 מיליון. זהו לפחות אחד משמונה מקרים ברחבי ארה"ב בהם בתי המשפט הנמוכים צידדו בדמוקרטים ובארגוני זכויות אדם, אך פסקי הדין נהפכו בבתי המשפט לערעורים – בהם מינה טראמפ יותר שופטים יאשר כל נשיא ב-40 השנים האחרונות.
20/10/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   בחירות בארה''ב 2020  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
טראמפ שיבח את קבוצת QAnon הקיצונית  /  איתמר לוין
טראמפ דורש הליכים פליליים נגד יריביו  /  איתמר לוין
הקורונה במרכז העימות בין פנס להאריס  /  איתמר לוין
טראמפ מנהל קמפיין לא נכון  /  איתמר לוין
שימו לב למירוצים בטקסס  /  איתמר לוין
חקיקה מואצת של קבינט טראמפ  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il