|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

הפיגוע בקו 5 <span style='font-weight:normal;'>[1994]</span>

השבוע לפני 26 שנים ביום רביעי 19 באוקטובר 1994, אירע פיגוע התאבדות באוטובוס קו 5 של חברת דן ברחוב דיזנגוף, תל אביב בסמוך לפינת הרחובות דיזנגוף ואסתר המלכה, כ-100 מטרים צפונית לכיכר דיזנגוף בפיגוע נרצחו 22 בני אדם ונפצעו עשרות
21/10/2020  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
פיגוע בקו 5 בשנת 1994

האירוע התרחש דקות ספורות לפני השעה 9 בבוקר. מחבל שהשתייך לארגון החמאס ונשא עמו מטען חבלה רב עצמה, ובו על-פי הערכה כ-20 ק"ג חומר נפץ, פוצץ עצמו בתוך האוטובוס עמוס הנוסעים שהיה בדרכו לכיוון צפון. הפיצוץ האדיר החריד את כל האזור. עוברים ושבים ברחוב שהיו עדים לפיצוץ הוכו בהלם ובמקום הייתה המולה ובהלה. תוך דקות הגיעו למקום כוחות משטרה ואמבולנסים של מד"א. המחזות שנגלו להם היו קשים ומזעזעים. האוטובוס היה מפויח ומעצמת הפיצוץ האדיר התפרק כמעט לגמרי וחלקים ממנו עפו למרחק רב. גופות, חלקי גופות, איברים כרותים היו פזורים בכל מקום. בבתים ומשרדים ברחוב התנפצו זכוכיות ונגרם נזק רב לרכוש.

רוב ההרוגים והפצועים קשה ישבו בחלקו הקדמי של האוטובוס שם אירע הפיצוץ. לאחר זעזוע והלם ראשוני מהמחזות והזוועה שנראו בתוך האוטובוס, החלו אנשי כוחות הביטחון ההצלה בפינוי הפצועים והעברתם לבית חולים. בשל המצב הקשה של הגופות היה קושי רב בזיהוי הגופות, וגופות וחלקי גופות נשארו במקום הפיגוע שעות רבות. אנשי זק"א עמלו שעות ארוכות באיסוף חלקי ושיירי גופות כדי לקברם. מספר כלי רכב שנסעו בסמוך לאוטובוס בו אירע הפיצוץ נפגעו אף הם, ובהם אוטובוס נוסף (קו 5 אף הוא) שנסע במסלול הנגדי.

רק סמוך לשעה 5 בערב לאחר ששרידי האוטובוס פונו ממקום הפיגוע והמקום נוקה ונשטף, נפתח רחוב דיזנגוף לתנועה לאחר שהיה חסום בחלקו לאורך היום בשל הפיגוע.

מפיגועי ההתאבדות הראשונים בישראל

היה זה אחד מפיגועי ההתאבדות הראשונים בישראל. הפיגוע היה אולי הפיגוע הגדול ביותר עד לאותה עת ובו כאמור נהרגו 22 בני אדם ונפצעו עשרות, עורר זעם וזעזוע במדינה. בעקבות הפיגוע הטיל צה"ל סגר על שטחי יהודה שומרון ועזה. פועלים ערבים שעבדו בשטח ישראל הצטוו לחזור לבתיהם מחשש לפעולות נקם נגדם.

הפיגוע אירע כשנה לאחר חתימת הסכמי אוסלו (הראשונים). גורמי אופוזיציה ותנועות ימין בארץ האשימו את ממשלת ישראל בראשה עמד אז יצחק רבין שהיא נושאת באחריות לפיגוע בקו 5 ולגל פיגועי הטרור שהיו בשנים אלה בישראל, בשל הסכמתם לדבר עם ראש ארגון הטרור אש"ף יאסר ערפאת ולהגיע עמו להסכמי אוסלו, שלדבריהם הם הסכמי כניעה לטרור ועלולים לפגוע בביטחונה של מדינת ישראל. זמן קצר לאחר הפיגוע בקו 5 הפגינו מפגיני ימין במקום הפיגוע ברחוב דיזנגוף כנגד הממשלה וכנגד תהליך הסכמי אוסלו. הם נשאו שלטים בנוסח "ממשלת דמים" ועוד.

כללי אתיקה לשידור או פרסום צילומים באירועים מסוג זה

ערוצי הטלוויזיה שידרו בשידור חי ממקום הפיגוע, ושידרו צילומים מהמקום לפני שעברו עריכה מוקדמת. בצילומים ניראו תמונות ומחזות קשים. אחד הצילומים המזעזעים שפורסמו בכמה כלי תקשורת היה צילום גופתו של נהג האוטובוס כשהיא רכונה על הגה האוטובוס ובמצב קשה.

לבני משפחתו של אחד ההרוגים בפיגוע נודע דבר מותו מצפיה בשידורי הטלוויזיה. תמונות הזוועה וצילומים של נפגעי הפיגוע שהופיעו בכלי התקשורת השונים עוררו זעם ומחאה ובעקבות כך נקבעו כללי אתיקה לגבי אופן שידור או פרסום צילומים באירועים מסוג זה.

תאריך:  21/10/2020   |   עודכן:  21/10/2020
אלי אלון
+הספין החדש של הרש"פ
08:13 21/10/20  |  יוני בן-מנחם
הרש"פ זועמת ומתוסכלת מחתימת הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לבין איחוד האמירויות ובחריין, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ממתין בקוצר רוח לתוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב בתקווה שג'ו ביידן ייבחר לנשיא האמריקני הבא ואז הוא והרש"פ יחלצו מהמצוקה המדינית והכלכלית של הרש"פ.

הפלשתינים בשטחי הגדה נמצאים במצב כלכלי קשה מאוד בגלל מגיפת הקורונה, האבטלה גואה וגם עשרות אלפי הפקידים של הרש"פ מקבלים משכורות חלקיות בלבד בגלל הקופה המרוקנת של הרש"פ, אחת הסיבות העיקריות לכך היא סירובה של הרש"פ לקבל מישראל את כספי המיסים שישראל גובה עבורה, כ-180 מיליון דולר מדי חודש בחודשו, הפלשתינים מחרימים את קבלת הכסף מישראל מאז חודש מאי כצעד של מחאה על תוכנית הסיפוח של ישראל בשטחי הגדה ועל "חוק הקיזוז" שעבר בכנסת שעל פיו ישראל מנכה מהכסף שהיא מעבירה לרש"פ את הסכום שהיא משלמת מדי חודש למחבלים ולבני משפחותיהם.

תוכנית הסיפוח איננה נמצאת כרגע על הפרק והלחץ בקרב צמרת פתח על מחמוד עבאס גובר להתפשר עם ישראל ולהסכים לקבל ממנה את כספי המיסים כדי לחלץ את הרש"פ ממצוקתה הכלכלית, בשטחי הגדה החל מסיק הזיתים וגברו העימותים בין תושבי הכפרים הפלשתינים לבין מתנחלים המתגוררים לשטחים שבהם יש מטעי זיתים, זו תופעה שחוזרת על עצמה בכל שנה, בנוסף למוקדי החיכוך הקבועים בשטחי הגדה בין האזרחים הישראלים לתושבים הפלשתינים.
בעקבת תוכנית הסיפוח הישראלית קיבל מחמוד עבאס החלטה, שזכתה גם לגיבוי ממוסדות אש"פ, להשתחרר מכל ההסכמים וההבנות בין הרש"פ לישראל, כולל הסכמי אוסלו ופריז, והפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל.

אולם, בפועל, הנהגת הרש"פ איננה מעיזה להתנתק מישראל מכיוון שהיא תלוייה בה בכל ההיבטים של חיי היום יום, דוגמה בולטת לכך ניתן לראות בעצם ימים אלה באישפוזו של בכיר אש"ף סאאב עריקאת בבית חולים ישראלי לאחר שנדבק בנגיף הקורונה.

תושבי הגדה לא האמינו מהיום הראשון להחלטת ההנהגה הפלשתינית על ההינתקות מההסכמים עם ישראל, הם היו בסרט הזה בעבר כבר כמה פעמים, אולם הרש"פ ממשיכה במלאכת הספינים שלה מול תושבי הגדה כדי להראות שהיא מיישמת כביכול את ההחלטה שקיבלה ההנהגה הפלשתינית.

ספין פלשתיני חדש

הספין החדש מבית מדרשה של הרש"פ קשור ליחסים בין האזרחים הישראלים המתגוררים בשטחי הגדה לבין התושבים הפלשתינים. הרש"פ מנסה להראות כי היא בעצם הריבון על שטחי הגדה בעקבות ההחלטה להתנתק מהסכמי אוסלו, זאת למרות שלא חל שום שינוי בשטח וצה"ל ממשיך לשלוט בכל שטחי הגדה.

שר המשפטים הפלשתיני מוחמד שלאלדה הודיע ב-14 באוקטובר כי מערכת המשפט הפלשתינית תתחיל בתוך ימים לדון בהפרות של מתנחלים ישראלי כלפי תושבים פלשתינים. הודעתו באה בעקבות החלטת הממשלה הפלשתינית על "הקמת צוות לאומי לחקור ולרדוף את המתנחלים אשר ביצעו פשעים נגד העם הפלשתיני ולהביאם לדין בפני בתי המשפט הפלשתינים". על-פי דברי שר המשפטים הפלשתיני, מדובר במתנחלים ששמותיהם ידועים לרש"פ והם מתגוררים בעיר העתיקה בחברון וסמוך לכפר בורין באזור שכם. על-פי גורמים ברש"פ, הצוות הפלשתיני החל כבר באיסוף הראיות שיובאו לבתי המשפט הפלשתינים שם יתקבלו גם ההחלטות וגזרי הדין נגד הנוגעים בדבר.

המהלך הפלשתיני הינו אקט הצהרתי בלבד, הרש"פ מנסה ליצור בקרב תושבי הגדה את הרושם כי היא אוכפת את ריבונותה על כל השטח הפלשתיני בגדה למרות הנוכחות של כוחות צה"ל.
מדובר במהלך פלשתיני המנוגד להסכמי אוסלו ומהווה הפרה חמורה שלהם, הטיפול המשפטי באזרחים ישראלים המתגוררים בשטחי יהודה ושומרון הינו של ישראל בלבד. הממשלה הפלשתינית מנסה להפגין ריבונות מלאכותית על כל שטחי הגדה ולהראות שהיא מיישמת את החלטות ההנהגה הפלשתינית להשתחרר מכל ההסכמים עם ישראל, בשטח עצמו אף פלשתיני לא מאמין להודעות הרש"פ בעניין הזה.

על-פי הסכמי אוסלו, אסור לרש"פ לעצור אזרחים ישראלים או לעכב אותם, במקרים של חשד לביצוע עבירות בתחומי הרש"פ על-ידי אזרחים ישראלים על הרש"פ להודיע מייד על כך לישראל באמצעות משרדי הקישור המשותפים ולהמתין עד להגעת כוחות צה"ל למקום כדי שיטפלו בנושא.
מדובר גם בצעד שאינו עולה בקנה אחד עם החוק הבינלאומי, הרש"פ איננה מדינה והריבון בשטח הינו מדינת ישראל, במיוחד אם הרש"פ הודיעה באופן חד-צדדי על הינתקותה מהסכמי אוסלו.

גורמים ברש"פ מודים כי שום ישראלי לא יעצר ויועמד לדין ללא הנחייה מפורשת של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אשר יודע היטב את המשמעות של החלטה כזו, לכן צריך להתייחס להחלטה של הממשלת הפלשתינית גם כמהלך של "הוצאת קיטור" בגלל התסכול הרב האופף אותה בתקופה הזו, הדבר האחרון שהרש"פ צריכה כעת היא להתעמת עם ישראל על מעצר של אזרחים ישראלים בתחומי הרש"פ, לישראל יש מנופי לחץ חזקים ומרתיעים והנהגת הרש"פ מודעת לכך היטב.
(חיילים מאבטחים מסיק זיתים [צילום: AP])
+צה"ל אטם את ביתו של המחבל שרצח את עמית בן יגאל
06:32 21/10/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
האטימה בוצעה לאור החלטת בית המשפט העליון אשר ביטל את צו ההריסה שהוצא ביחס לבית המחבל תוך שקבע כי שמורה הסמכות להמיר את צו ההריסה בצו לאטימת החדר בו התגורר המחבל
([צילום: דובר צה"ל])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
הלילה (יום ד', 21.10.20), אטמו כוחות צה"ל את החדר בו התגורר המחבל נד'מי אבו-בכר בכפר יעבד שבמרחב החטיבה המרחבית מנשה. המחבל ביצע את הפיגוע בו נפל לוחם צה״ל סמל-ראשון עמית בן יגאל ז״ל במהלך פעילות מבצעית ביום 12 במאי 2020.
21/10/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
כוחות צה"ל חשפו (יום ג', 20.10.20) מנהרת טרור התקפית, שחדרה לשטח מדינת ישראל מדרום רצועת עזה, במרחב חאן יונס.
20/10/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
ברש"פ מודאגים מאוד מהסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בכל הקשור לנעשה במזרח ירושלים,הביקור בתחילת השבוע של משלחת מאיחוד האמירויות בהר-הבית הדליק "אור אדום" ברש"פ כי ישראל ואיחוד האמירויות פועלות יחדיו להשתלט על מזרח ירושלים ולהקים בה מאחזי התיישבות ישראלית בחסות כביכול ערבית של איחוד האמירויות, גורמים בכירים בתנועת פתח אומרים כי מדובר בפרויקטים בשכונות שיח' ג'ראח, מוסררה וואדי ג'וז. לדבריהם, הביקור של שרי הכלכלה והאוצר של איחוד האמירויות שיגיעו היום לישראל קשור לתוכנית הזו.
שלוש תחנות משנה לייצור חשמל ביהודה ושומרון חוברו לרשת ההולכה והועברו לניהול חברת פטל הפלשתינית. מדובר בתחנות משנה שתוכננו והוקמו על-ידי חברת החשמל לישראל שהפעלתם אמורה להקל על תושבי יהודה והשומרון - הישראלים והפלשתינים - הסובלים מדי חורף מניתוקי חשמל רבים בשל העומס על רשת החשמל.
19/10/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
האמירה הזו שבכותרת "צוייצה" על-ידי ישראלי, יהודי, אחד החי בתוכנו ומתיימר להיות אחד מאתנו, אחיו היהודים. אינני חי בעולם הזה של המצייצים, של המכורים לווצאפ ולפייסבוק אך לאמירה הנ"ל נחשפתי לאחר שהדברים הובאו באחד מערוצי התקשורת. תחילה לא האמנתי (נטייה טבעית לדון אדם לכף זכות?..) אבל מיד התעשתתי שהרי היו דברים מעולם.
19/10/2020  |  בעז שפירא  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דרור גרין
דרור גרין
הרהור על שיר עגום ביותר מאת דן פגיס    את השיר 'הקרב' קראתי בספר 'שנים-עשר פנים'    הכותרת 'הקרב' אינה מתאימה לשיר, שאינו מתאר קרב אלא תהלוכה של מתים
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אנשים מתגעגעים לבית, לעצים ולפרחים, לרוח הקיבוצית לרוח העירונית, לרוח המושב, לרוח היישוב, לרוח שהוכתמה בזעם השנאה ונפלה שדודה בחבל ארץ יפה כל כך, פורח כל כך, חבל חנק המשווע לנתיבי ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il