|   15:07:40
דלג
  דב גולדפלם  
מרצה לחינוך מכללת ליפשיץ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

נפטר בשיבה טובה טרם זמנו

כל הזמן מנקרת בתוכנו התחושה שהוא עזב אותנו טרם זמנו למרות הקורונה, עם רצון טוב והתייחסות קצת פחות ביורוקרטית ויותר אנושית, היינו זוכים לעוד זמן איכות עם אבא
22/10/2020  |   דב גולדפלם   |   יומני בלוגרים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
תצלום אילוסטרציה [צילום: סנטי פלסיוס/AP]

אבי, אליעזר גולדפלם ז"ל, נפטר ונקבר בערב יום הכיפורים. בן 99 היה במותו. אמנו, רחל גולדפלם ז"ל, נפטרה בשנת 1996 ואבא חי בגפו בדירתו בשכונת בית הכרם עד שנת 2009, שאז נשלמה בנייתו של הדיור המוגן "אחוזת בית הכרם" ואבא היה מראשוני הדיירים בו. אבא נהנה מאוד מהדיור המוגן. הייתה לו בריכה שבה שחה מדי יום, חדר כושר, חוגי לימוד, הרצאות מגוונות בערבים ומעל הכל הוא לא היה יותר בודד בדירתו. הכיר חברים חדשים ופגש גם מכרים ותיקים שעברו להתגורר שם. הוא דאג להקמת מניין קבוע, לאווירת שבת בחדר האוכל ועוד. הוא היה מאושר ואנחנו, המשפחה, מאושרים לא פחות. למרות קשיים פיזיים (הליכון, מכשירי שמיעה) וצורך בטיפולים רפואיים שהזמן והגיל גרמן, אבא היה בריא ועצמאי לחלוטין ולא נזקק לעזרה ביום יום.

אבא ידע לנהל את חייו בדיור המוגן בצורה מושכלת כפי שנהג כל חייו. הוא היה אומר לנו "לי יש משימה בחיים - לנהל את הזקנה" והוא עשה זאת בצורה מושלמת. סדר יומו היה מתוכנן וקשוח: תפילת שחרית, ארוחת בוקר, קניות (במידת הצורך), שחיה יומית וחדר כושר. בשנים הראשונות עוד צעד מדי יום לבית הכנסת המרכזי בבית הכרם ללימודים בכולל שהקים. אחרי ארוחת צהריים ומנוחה השתתף בחוגים, קרא עיתונים וספרים ולא החמיץ משחקי כדורגל בטלוויזיה. בערבים ירד לעתים לאולם המרכזי לתוכנית הערב.

עד שהגיעה הקורונה. בפורים ביקרו אותו נכדים ונינים והוא היה בשמחה עילאית. למחרת הוטלו הגבלות הקורונה והעולם התהפך. הבריכה וחדר הכושר נסגרו, החוגים וההרצאות בוטלו, בית הכנסת נסגר. נאסר על יציאה מהדירה ונאסרו ביקורים מהחוץ. הדיירים הפכו בפועל ל'אסירים' בדירותיהם. כל הסדר שהחזיק אותו ואירגן את יומו התמוטט לחלוטין. כדי להבין את משמעות הדברים ואת מה שעבר עליו בחודשים שיבואו, אספר לכם בקצרה ובראשי פרקים בלבד מי היה האבא שלנו.

נולד בוורשה (1921), בן 17 וחצי עלה לארץ כמעפיל באונייה אסימי בחול המועד פסח 1939 והוא היחיד שנשאר ממשפחתו שלא שרדה בשואה. היה חבר בהגנה, מפקד העלייה לכפר דרום בעליית 11 הנקודות במוצאי יום כיפור תש"ז, במלחמת העצמאות לחם בקיבוץ סעד שהיה בין מקימיו והיה שליח למחנות המעצר בקפריסין. בשנים 1950-1964 היה מנהל המשק החקלאי במוסד עליית הנוער כפר בתיה ועסק בחינוך וקליטת עליה. בשנת 1964 חזר לנגב והקים, יחד עם אמנו רחל ז"ל, את קריית החינוך עזתה (כיום מכללת חמדת הדרום). בין לבין השתתף במלחמת סיני ובמלחמת ששת הימים.

בשנת 1968 הגיע לירושלים וכסגן מנהל חברת הבניין משה"ב בנה בשכונותיה החדשות של ירושלים ובין היתר ניהל מטעם החברה את ראשית חפירות מנהרות הכותל. בשנת 1972 התבקש על-ידי שר הרווחה מיכאל חזני להקים ולנהל את היחידה לתכנון ופיתוח מוסדות רווחה של המשרד, תפקיד שמילא עד פרישתו לגמלאות בשנת 1986. התקציב שעמד לרשותו עם כניסתו לתפקיד היה 3 מיליון שקלים וכשפרש הסתבר שהיקף הפרויקטים שבנה ברחבי הארץ הגיע ל-500 מיליון שקלים.

עם פרישתו לגמלאות לא הפסיק לעבוד. היה מעמודי התווך של הקמת בית הכנסת המרכזי בשכונתו בית הכרם, ובו הקים כולל גמלאים ובית מדרש של יום שישי. היה חבר הוועד המנהל של מכון לב. יחד עם פעילותו מצא זמן לטייל בעולם יחד עם אימנו, והיה אבא וסבא למופת למשפחה שגדלה והלכה. ועם כל פעילותו ועיסוקיו המרובים, מצא את כל הזמן שבעולם לסעוד באהבה ובמסירות את אימא שחלתה בסרטן בשנת 1983 והלכה לעולמה בשנת 1996. בשנת 2009 עבר לדיור המוגן "אחוזת בית הכרם".

ללא שליטה

נחזור לימי הקורונה. ברגע שהוטל הסגר לא היה ניתן לקיים את השגרה שתוארה למעלה. פעילותו האינטנסיבית נפסקה באחת והיכולת ל'ניהול הזקנה' נלקחה ממנו. לא הוצע תחליף לפעילות היומיומית. ארוחות הצהרים סופקו בחמגשיות שהונחו מחוץ לדלת הדירה. פעם ביום או יומיים התקשרה אתו נציגה מטעם ההנהלה לשאול לשלומו. אף אחד מעובדי המקום לא דפק על הדלת והראה את פניו. נאסר על העובדים להיכנס לדירות הדיירים. הנהלת הבית הודיעה שתארגן לדיירים קנייה בסופר.

הם נתבקשו להכין רשימת קניות לכל השבוע. אבא מעולם לא קנה לכל השבוע. כשנגמר משהו במלאי היה יורד לסופר וקונה. זה גם נתן לו תעסוקה. עזרנו לו טלפונית להכין רשימה. המשלוח הגיע למחרת. חלק מהמצרכים שסופקו לא היו ברשימה. אחרים היו חסרים. לא ניתן היה לעשות הזמנה נוספת. מה יעשה אדם בן 99 הסגור בחדרו? מטלפן לילדים. הפסקנו את הקניה בסופר ועברנו לקניה במכולת השכונתית. הם היו נהדרים. המשלוחים הגיעו ללא דיחוי ואם הייתה טעות - מיד תיקנו.

סדר פסח הציבורי בוטל. הדיירים התחילו להתארגן בחבורות קטנות. התחלנו לבדוק עבור אבא חבורה לסדר והגיעה הוראה - כל דייר עושה את הסדר בדירתו. אין חבורות. הפאניקה השתלטה, הנהלת המקום לא השכילה למצוא איזה פתרון יצירתי לדיירים הבודדים. "אנחנו פועלים לפי הוראות משרד הבריאות" הייתה התשובה המקובלת.

דקה לפני שנסגרו השמים קטע נכדנו הבכור את הטיול בדרום אמריקה וחזר לארץ. מבן גוריון נהג בעצמו לבית הוריו במכונית שחיכתה לו ונכנס, על-פי הוראות משרד הבריאות, לבידוד בן שבועיים. הבית התארגן בצורה שונה והתאים עצמו למצב החדש. למרות שהקפיד על בידוד הוא היה חלק מהמשפחה ולא מנותק וסגור באופן הרמטי בחדרו.

הדיור המוגן הוא ה'משפחה' של הדיירים. צוות הבית, כדבר מובן מאליו, אמור לספק לדייר את אותו הטיפול שהיה מקבל ממשפחתו. זה מחייב התארגנות מתאימה, שונה מההתנהלות הרגילה. זה בוודאי מחייב הוצאות כספיות נוספות אבל כך נוהגת כל משפחה וכך אמורה לפעול הנהלת הדיור המוגן. דומה שהנהלת הדיור המוגן של אבא בחרה בדרך הקלה - לסגור את הדיירים בדירותיהם ולנתק את המקום מהעולם החיצון. העיקר שלא תיכנס המחלה. לא הייתה כל חשיבה יצירתית, לא היה כל ניסיון למצוא פתרונות חלופיים לפעילויות, להעסקת הדיירים, במיוחד הבודדים, ולהפגת תחושת הבדידות.

אז נכון, הקורונה לא נכנסה בשערי הדיור המוגן אבל אנחנו התחלנו לראות כיצד הבדידות ובעיקר חוסר הפעילות הגופנית מתחילים להשפיע, פיזית ומנטאלית. החלו בצקות, מיחושים וכאבים שלא היו קודם. ביוני אבא הובהל למיון ואובחנה דלקת ריאות. השבועיים בבית החולים היו גורליים. אבא איבד את העצמאות שלו. לא היה מסוגל ללכת לבד לשירותים ולעשות דברים קטנים עדינים כמו לרכוס כפתורים או לכוון את מכשיר השמיעה. הוא התנגד לסגירת מעקות המיטה כי מבחינתו זה היה איבוד מוחלט של עצמאות שעוד נותרה לו. צוות בית החולים עמד על הסגירה כדי לשמור שלא ייפול. בלילה, כשרצה לצאת לשירותים ולא היה יכול, ניסה לטפס מעל המעקה. למזלו הגיע אח מכוח העזר ועזר לו.

התחלנו לחפש מטפל ובחרנו עובד זר לאחר כמה ראיונות. בינתיים אבא שוחרר מבית החולים והועבר למחלקה הסיעודית באחוזת בית הכרם עד לקבלת האישור להעסקת המטפל. הוא היה קומה אחת מתחת דירתו, בחדר לא מוכר, בתנאים מינימליים. בגלל סגר הקורונה נאסר על כל דיירי המחלקה הסיעודית לעזוב את המחלקה. אבא, שהרגיש בריא, טיפס מעל מעקה המיטה (להזכירכם - בן 99 !) הופיע בשבת בבוקר בבית הכנסת לחרדתם של המתפללים שידעו שאסור לו להיות שם. במוצאי שבת אבא החליט שדי לו במחלקה הסיעודית וחזר בכוחות עצמו לדירתו. הצוות הרפואי החליט לוותר לו אבל, לזכותם יאמר, ידעו להשגיח ולפקוח עליו עין. בסוף אותו שבוע קיבלנו אישור להכניס את המטפל לאחר שיצא שלילי לקורונה ומאותו רגע ולמשך שלושה חודשים, יולי - ספטמבר, היה לו מטפל צמוד שעזר לו בכל ואבא התייחס אליו כבן משפחה. הצוות הרפואי המצוין נענה לכל פנייה ולכל בקשה וטיפל באבא בצורה יוצאת מן הכלל בכל שעות היום והלילה לפי הצורך.

בתקופה זו אבא כל הזמן חשב וקיווה שהכול זמני. עוד מעט המצב ישתפר. במיוחד היה בטוח שברגע שיתנו לו לחזור לבריכה הוא יתגבר על הקשיים ויחזור לאט לשגרה הקודמת. הבריכה סימלה עבורו את הנורמליות ואת התקווה לחזרה לניהול החיים שהיה רגיל להם. ראינו שהתקווה הזו נותנת לו כוח ויכולת להילחם.

ללכת כבר לא היה יכול והוא התנייד בעזרת המטפל שלו בכיסא גלגלים. אבל לא הפסיק ללכת לבית הכנסת, לקרוא עיתון יומי, לראות טלוויזיה ואפילו לבדוק את חשבונות הבנק. כשהבריכה נפתחה לא היה מאושר ממנו. הרופא נתן לו אישור והוא מיהר לבריכה. התחיל לשחות וכוחו לא עמד לו. הוא נאלץ להחזיק בדופן הבריכה והתקשה מאוד עד כדי סכנת טביעה. המציל הוציא אותו מהמים וסרב להתיר לו להיכנס שנית לבריכה. בקשתנו לאפשר לו להיעזר במטפל שלו או על-ידי מדריך חיצוני במימון המשפחה נענתה בשלילה.

לא עזרו התחנונים שעבורו הבריכה היא סם חיים. הנהלת הבית עמדה בסירובה העיקש להתיר למטפל האישי או לאיש מקצוע מבחוץ להיות אתו בבריכה. אבא קיבל את הדין והרים ידיים. מאותו רגע ואילך ראינו שהוא הפסיק להילחם. הוא נהיה יותר אפאטי, לעתים התבלבל במניין הימים והניצוץ בעיניו כבה. בערב שבת שובה שוחחתי עמו בטלפון. הוא סיפר לי ששולחן השבת ערוך ועוד מעט ידליק נרות שבת והמטפל ייקח אותו לבית הכנסת. במוצאי שבת שובה הלך לישון ולא התעורר.

טרם זמנו

סבא אליעזר ראה את כל 11 נכדיו נשואים וזכה ל-46 נינים. הוא השתתף בחתונת נינה וקיווה לראות חימש. לנכד אחר הבטיח שישתתף בבר המצווה שלו שתהיה אי"ה בפסח תשפ"א, קרוב ליום הולדתו ה-100. אנחנו מודים לקב"ה שזיכה את אבינו באריכות ימים ובשיבה טובה אולם כל הזמן מנקרת בתוכנו התחושה שהוא עזב אותנו טרם זמנו. למרות הקורונה, עם רצון טוב והתייחסות קצת פחות ביורוקרטית ויותר אנושית, היינו זוכים לעוד זמן איכות עם אבא. זכותו תגן עלינו. תהי נשמתו צרורה בצרור החיים.

הכותב הוא מרצה בכיר לחינוך בגמלאות.
תאריך:  22/10/2020   |   עודכן:  22/10/2020
דב גולדפלם
+עשרות עצמאים הפגינו בת"א
23:51 22/10/20  |  עידן יוסף
עשרות עצמאים הפגינו בכיכר רבין. במהלך ההפגנה נאם פרופסור ירון זליכה ותקף בדבריו את ראש הממשלה נתניהו. המארגנים קטעו את נאומו, והוא הגיב: "חצופים, אתם לא תשתיקו אותי אני אגיד את מה שאני חושב על ראש הממשלה". והמשיך לדבר. מארגני ההפגנה בתגובה כיבו את ההגברה.

במקביל מאות מפגינים נגד ראש הממשלה מחו בכיכר הבימה ויצאו לתהלוכה, המתואמת עם המשטרה, לכיוון אבן גבירול. במקביל, כ-2,000 מפגינים מחו במרכז הכרמל בחיפה משם צעדו לאורך שדרות מוריה עד למרכז חורב, והתנועה בכרמל נחסמה ע"י המשטרה לכמה שעות. מפגינים התאספו גם במחלף חבצלת השרון ובחולון.
[צילום: דוברות המשטרה]
+כפר קאסם: המשטרה פיזרה התקהלות בחתונה
21:47 22/10/20  |  עידן יוסף
בכפר קאסם פיזרה המשטרה חתונה שהתקיימה בניגוד לכללי הקורונה. החתן ואביו עוכבו לחקירה.
[צילום: שימוש לפי סעיף 27א]
+סלובקיה: מערכת החינוך תושבת לחודש
21:40 22/10/20  |  עידן יוסף
עקב התפשטות נגיף הקורונה, בסלובקיה מתכננים להטיל סגר על רוב אזורי המדינה החל משבת. מערכת החינוך תושבת החל מיום שני למשך חודש.
+פקע"ר נערך לגל תחלואה שלישי בינואר
21:38 22/10/20  |  עידן יוסף
בפיקוד העורף כבר נערכים לגל תחלואה שלישי שיגיע בינואר בשל חוסר הישמעות להנחיות היציאה מהסגר (כאן חדשות).
+קנסות כבדים למוסדות חינוך שייפתחו
19:49 22/10/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה יביא בשבוע הבא הצעה להחלטה להעלאת הקנסות  ▪  במכתב ששלחה השרה מירב כהן לראש המל"ל כתבה כי החומר המקצועי לא עובר בזמן הנדרש לשרי קבינט הקורונה, והפורום עוסק בהחלטות טקטיות ולא אסטרטגיות
מלמד בתלמוד תורה [צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/פלאש 90]
מירב כהן. השרים בקבינט מגיעים לא מוכנים [צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]
+המשימה של ביידן: להעניק סיוע
17:59 22/10/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אם ביידן ייבחר והרפובליקנים ישלטו בסנאט, הוא יצטרך להעניק סיוע בצווים נשיאותיים  ▪  אם הדמוקרטים ישלטו בסנאט - יהיה צורך לבטל את הפיליבסטר
(אישור חבילת הסיוע בסנאט, מארס 2020 [צילום: AP])
+עשרות נדבקו לאחר מגע עם חוזרים מטורקיה
14:25 22/10/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
דוח של פיקוד העורף קובע כי אותרו עשרות מקרים של הידבקות בקורונה לאחר מגע עם אנשים ששבו לישראל מטורקיה וממליץ להגביר האכיפה על בידוד לנכנסים לישראל  ▪  רוב המקרים - באזור חיפה והצפון  ▪  עלייה קלה בשיעור הבדיקות החיוביות במגזר הערבי
תחושת התרופפות בציות להנחיות [צילום: פלאש 90]
מפרי בידוד צפויים לקנסות [צילום: דוברות המשטרה]
+מאתמול: 3,614 חזרו לעבודה, ו-2,582 איבדו עבודה
12:48 22/10/20  |  איציק וולף
מאתמול ועד היום בבוקר הגיעו לשירות התעסוקה 3,614 דיווחים על חזרה לעבודה, ונרשמו 2,582 דורשי עבודה חדשים. כיום רשומים בשירות התעסוקה 972,979 דורשי עבודה, מהם 623,914 בחופשה ללא תשלום.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
משרד הבריאות מעדכן (יום ה', 22.10.20) 1,089 נדבקים מאומתים לנגיף הקורונה אובחנו אתמול . מצבם של 581 חולים מוגדר קשה, 231 מונשמים. 2,292 נפטרו מהנגיף במצטבר מפרוץ המגפה. אתמול נערכו 40,915 בדיקות, מהן 2.7% נמצאו חיוביות.
22/10/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
בלהט ההתגוננות מהקורונה וההגנה על אוכלוסיית הקשישים, רבים מהם סובלים מבדידות, מחוסר-מגע אישי זה חודשים עם בני המשפחה, והיום (ד', 21.10.20) נדרשה לכך וועדת הקורונה, שדנה בדוח מכון "זולת" בעניין.
21/10/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
ישיבת קבינט הקורונה הסתיימה לאחר מספר שעות דיון ללא כל החלטה. חברי קבינט הקורונה התכנסו לדון בשלבים הבאים של פתיחת מערכת החינוך והמשק ושל היציאה מהסגר. בשל כך - לא צפויות כיתות א' עד ד' לחזור ללימודים בבתי הספר בשבועיים הקרובים.
21/10/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
השלטים החלו להופיע בשבוע שעבר בחנויות ספרים ברחבי ארה"ב: "קנו ספרים ממי שרוצים למכור ספרים, לא לכבוש את הירח". "אם אתם רוצים שאמזון תהיה הסוחר היחיד בעולם, תמשיכו לקנות בה". המסר: תקנו בחנויות הללו, אחרת הן לא יתקיימו. לדברי אגודת מוכרי הספרים האמריקנית, אשר יזמה את הקמפיין, למעלה מחנות ספרים פרטית נסגרה מדי שבוע מאז פרצה הקורונה. רבות מאלו ששרדו צופות לעונת החגים רבת החשיבות, ורואות שילוב רעיל של עלייה בהוצאות, ירידה במכירות וחוסר ודאות כבד.
21/10/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
קבינט הקורונה מתכנס לדון בשלב ההקלות הבא וחזרת בתי הספר לפעילות. ראש הממשלה בנימין נתניהו הזהיר בפתח הישיבה כי "אם המצב ידרדר לא תהיה לנו ברירה אלא להטיל מגבלות מחדש". הדיון בקבינט מתקיים על-רקע המחלוקת בין שר הבריאות אדלשטיין ושר החינוך גלנט בסוגיית החזרה ללימודים של כיתות א' ו-ב'.
21/10/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il