|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

עסקת מטוסי ה"חמקן" - מבחן "אגו" לעיתונאי

ההמולה סביב עסקת מטוסי F-35 מארה"ב לאיחוד האמירויות, וקרב הגרסאות סביבה, מעמידים במבחן סוגיות של אתיקה עיתונאית מזה ושל אמינות מנהיגים מזה. האגו העיתונאי הופך אפוא בהקשר הנוכחי לחזות הכל, ולעזאזל העובדות
28/10/2020  |   רפאל בוכניק   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
F-35 [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

אירוח חשאי
גורמי מודיעין וחיל-האוויר הישראלים היו בהכרח מודעים למגעי הרכש של האמירויות מול ארה"ב מזה כעשור, וכפי שפורסם, גם ארחו בחשאי (ב-2018) משלחת מדובאי בבסיס 'נבטים'.

עצמאותו של עיתונאי אינה בהכרח מתכון לאובייקטיביות. פרשנים וכותבי מאמרי מערכת בד"כ יבטאו דעה, אולם מקור האמינות שלהם, לעולם ינבע מהצמדות לעובדות, מיכולת אינטלקטואלית סבירה ומאמנות העידכון ללא הטיה מובנית. לפיכך, העיסוק בעיתונאות חדשותית שומה שיתבסס על המאמץ לחשוף את האמת ולהנחיל אותה לקהל הקוראים.

מרכיב האגו אצל עיתונאים בכירים הוא בשר מבשרה של תעשיית העיתונות, ובהשאלה מאמרתו האלמותית של הפילוסוף הצרפתי דקארט, "אני חושב, משמע אני קיים", בהקשר הנדון, מתקיים המשפט "אני עיתונאי (בכיר), משמע אני מקור סמכות".

ההמולה סביב עסקת מטוסי ה-F-35 מארה"ב לאיחוד האמירויות, וקרב הגרסאות סביבה, מעמידים במבחן סוגיות של אתיקה עיתונאית מזה, ושל אמינות מנהיגים מזה. חומרת הדברים חורגת מעבר לוויכוח סביב אמירת אמת או שקר, מאחר שככל שהפולמוס עולה מדרגה כך עלול להיגרם נזק מהותי לסוגיות הנוגעות לאינטרסים אסטרטגיים של ישראל עד כדי הזרקת סממנים של חוסר אמון ביחסים המתהווים עם מדינות המפרץ.

דיווחו של העיתונאי נחום ברנע (ידיעות אחרונות מ-18 אוגוסט 2020) על-פי מקורות אמריקנים ואמירתיים, לפיהם, "מה ששכנע את שליט האמירויות לעשות את המהלך היה סיכום על עסקת נשק בת עשרות מיליארדי דולרים, שכוללת מטוסי F-35, כטב"מים (מטוסים ללא טייס) מהסוג המתקדם ביותר ועוד, שיסופקו לה על-ידי ארצות הברית". עוד דווח כי "לפי אחת ההערכות, השלמת העסקה הייתה אחד התנאים שהציב השייח. "אם אין נשק אין הסכם". לכך ניתנה הסכמה שבשתיקה מצד בנימין נתניהו. יתר על כן, כותרת הידיעה מזכירה במפורש "סעיף סמוי בהסכם" בהקשר זה.

יודעי דבר

העיתונאי הבכיר, כמקור סמכות, עושה פלסתר מהודעת ההכחשה של ראש הממשלה נתניהו ומוליך את קוראי העיתון לשתי תובנות. האחת, ראש הממשלה שיקר באומרו כי השלום עם האמירויות הוא בבחינת "שלום תמורת שלום". השנייה, שר הביטחון ושר החוץ נעקפו ולא עודכנו בדבר עסקת רכש משמעותית זו. משכך, מצב הדברים, נחום ברנע מנחיל את התובנה לפיה אנו עדים לדפוס פעולה שגור אצל ראש הממשלה (דהיינו אמירת שקר), גם בהינתן עסקות רכש אסטרטגיות של מדינות ערביות, העלולות לפגוע ביתרון האיכותי של ישראל.

אל ניתמם, נחום ברנע אינו "ניטראלי" והוא רחוק מלהיות גרופי של ראש הממשלה. אין הוא חוסך שבט לשונו, כמעשה של שגרה, כאשר בבנימין נתניהו עסקינן. ראוי אפוא להידרש לשאלה בדבר אובייקטיביות הדיווח בעניין עסקת המטוסים, מקורותיו והפן המניפולטיבי המשולב במסגרתו. בהנחה סבירה, שמקור הדיווח בחוגים המזוהים עם המפלגה הדמוקרטית בארה"ב שאינם חשודים באהדה יתרה לנתניהו, ומסויגים מ'תוכנית המאה' של טראמפ, הרי שהצגתם בדיווח העיתונאי בהסוואה, מייצגת טכניקת פעולה שגורה המנסה לשוות לדיווח נגישות לחוגים בכירים ויודעי דבר. בפועל, מאפשרת גישה זו מרחב פעולה כמעט בלתי מוגבל לטפלול, לגוזמה ולפרשנות מגמתית.

העובדה שבדיעבד ברור כי לא היה כל סעיף סמוי בהסכם שבין ישראל לבין האמירויות, אינה עושה רושם על נחום ברנע. הוא בשלו, נתניהו נתן הסכמתו לעסקת המטוסים לאיחוד האמירויות כאתנן, שאם לא כן, לא היה נחתם הסכם השלום. ברנע מתעקש לטעון כי נתניהו שיקר במצח נחושה ומשקר גם היום, ובחסות התגייסות לא מפתיעה של תקשורת המיינסטרים, הוא מוכתר כמעין "אורקל מדלפי" שמוצא פיו הוא בבחינת 'אורים ותומים'; וכאילו מבלי משים, הוא מזריק עוד "דלק" למדורת המחאה נגד ראש הממשלה ("בוגד" כבר אמרנו?), ומגמד את הישגיו של נתניהו במהלכי השלום הדרמטיים באזורנו.

אגב-כך, מה שמדאיג לא פחות הוא המשתמע מהודעתו של שר הביטחון בני גנץ, לפיה "לאחר חתימת הסכם השלום עם האמירויות, התגלה לשר הביטחון כי במקביל מתקיים משא-ומתן בין ארה"ב לבין האמירויות, למכירת נשק מתקדם, דבר אשר היה ידוע לגורמים הישראלים שהיו מעורבים במשא-ומתן, אך הוסתר ממערכת הביטחון, שלא הייתה שותפה לו". האמנם הופתעה מערכת הביטחון מעובדת המשא-ומתן בין ארה"ב לבין האמירויות?

תנאי מוקדם

העובדות הגלויות הן כי מאז אמצע העשור, מתנהלים מגעים בין איחוד האמירויות לבין ארה"ב בהקשר לרכש מטוסי 35-F. עניין זה נדון במספר הזדמנויות בין שתי המדינות אך לא הוכרע עד לאחרונה. נעלה מכל ספק כי סטטוס המגעים בין שתי המדינות היה ידוע לאגף המודיעין ולמודיעין חיל-האוויר של צה"ל. ההיתכנות לחתימת עסקת רכש בשלב כזה או אחר נלקחה בחשבון. זאת אף זאת: על-פי ידיעה שפורסמה ברשת הטלוויזיה 24-I מ-5 יולי 2018, חיל-האוויר הישראלי אירח בחשאי בבסיס נבטים, משלחת מאיחוד האמירויות להתרשמות מתפעולם המבצעי של מטוסי ה-35-F של ישראל. על-פי הדיווח, נכחו באירוע גם נציגים אמריקניים רשמיים. האמנם הופתעה מערכת הביטחון?

כאמור, ההתעניינות האמירתית במטוסי 35-F נרשמה כבר בשנת 2011, אולם רק לאחרונה, בשלהי הקדנציה הנוכחית של הנשיא דונלד טראמפ, הבשיל המו"מ לכדי סף עסקה. אין ספק כי הסכם השלום בין ישראל לבין איחוד האמירויות שימש מאיץ לסיכום העסקה, והכשיר את הדרך לריכוך העמדה הישראלית בהקשר זה, גם אם לא היה תנאי מוקדם לכך.

האגו העיתונאי הופך אפוא בהקשר הנוכחי לחזות הכל, ולעזאזל העובדות. הבון-טון שבהבאשת ריחו של ראש הממשלה מעצם ההתעקשות להציגו כשקרן מועד, נתפס כגימיק קליט אצל יריביו הפוליטיים, שכבר ממילא סיווגו אותו ככזה סביב עסקת הצוללות מגרמניה.

בנסיבות של המחאה נגד ראש הממשלה, כל האמצעים כשרים, גם אם משמעות הדבר תקיעת מקלות בגלגלי תהליך השלום ההיסטורי, החדרת ספקות אצל המדינות הערביות הנוספות הבשלות להסכמי נורמליזציה עם ישראל, וכרסום באסטרטגיה המשנה מן היסוד את מיצובה האסטרטגי של מדינת ישראל, בפרט בהתמודדות אל מול האיום הקיומי האירני.

הכותב הוא עמית מחקר במכון בגין-סאדאת ואל"ם בדימוס.
תאריך:  28/10/2020   |   עודכן:  10/04/2024
רפאל בוכניק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עסקת מטוסי ה"חמקן" - מבחן "אגו" לעיתונאי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לא לפייסבוק
31/10/20 19:20
2
אישש
31/10/20 20:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
בימים הקרובים יציינו ממשלת ישראל ומשפחת רבין את יום השנה ה-25, לרצח יצחק רבין ז"ל (4 בנובמבר 1995). במועד זה צפות ועולות, מטבע הדברים, שאלות משאלות שונות. המרכזית שבהן מתייחסת לבירור המובע בכותרת דלעיל: מהי מורשת רבין? לא נפרוש כאן את מלוא היריעה. לרבין זכויות רבות בהיסטוריה של מדינת ישראל. בחינת תפקודו שלו ושל שמעון פרס בתקופת הסכמי אוסלו, מחייבת, באספקלריית השנים שעברו מאז, בחינה מחודשת ומדוקדקת של הסכמים אלה. אין להתחמק מבירור מידת הצלחתו או כשלונו של הצמד רבין/פרס. כאשר שאלה זו לפותה ללא הפרד בשאלה מה הביאו לנו בכנפיהם הסכמי אוסלו כשלעצמם.
28/10/2020  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
הנה בא השלום, לא עם מדינה ערבית אחת, לא שתיים, שלוש מדינות, והתור לחתימה על הסכמי שלום ונורמליזציה עם מדינת היהודים, מדינת ישראל, רק מתארך. בקבוקי שמפניה היו אמורים להיפתח באולפני החדשות, מגישות עם חיוך של שמחה ומגישים עם מבע של אושר אינסופי היו אמורים לפתוח את מהדורות החדשות.
הבחירות לפרלמנט הירדני יתקיימו ב-10 בנובמבר, אלא אם יחליט המלך עבדאללה לדחותן בשל הקורונה. על-פי החוקה הירדנית, הממשלה היוצאת הייתה חייבת להגיש את התפטרותה ואכן עשתה זאת. המלך העדיף לא למנות מחדש את עמר אל-רזאז כראש ממשלה והטיל את הרכבתה על ד"ר בישר אל-חצאונה, שמילא שורת תפקידים בכירים במשרד החוץ הירדני, ובשנים האחרונות היה יועצו המדיני הקרוב של המלך. הממשלה החדשה הושבעה ב-12 באוקטובר בטקס שנערך על-פי כללי התקופה – הנוכחים עטו מסכות ולא צולמה תמונה קבוצתית.
24/10/2020  |  עודד ערן  |   כתבות
ב-3 בנובמבר יכריעו אזרחי ארצות הברית בין דונלד טראמפ לבין ג'ו ביידן. הבחירות ישפיעו לא רק על עתידה של אמריקה, אלא על המזרח התיכון בכלל ועל מצרים בפרט. חילופי נשיאים עשויים להציב בסימן שאלה את ההתחממות שחלה ביחסי קהיר-וושינגטון, שהתאפיינו בתקופת טראמפ בקשר טוב בין המנהיגים ובשדרוג שיתופי הפעולה בתחומים הצבאי והכלכלי. מצרים לא מתערבת בבחירות, אך הלך הרוח התקשורתי נוטה בבירור לטובת הנשיא המכהן. בעוד טראמפ מתואר כמי שאינו שוגה באשליות ביחס לאחים המוסלמים, ביידן מוצג כממשיך דרכו של הנשיא ברק אובמה, וכמי שעלול להתקרב מחדש לצירים הרדיקליים – האיסלאמיסטי והאירני – על חשבון הציר האזורי הפרגמטי. כך למשל, אתר המקורב למשטר הזהיר מכך שביידן "יעניק לאיסלאמיסטים במזרח התיכון 'אביב [ערבי]' שני".
24/10/2020  |  אופיר וינטר, צבי לב  |   כתבות
ההסכמים בין ישראל לאמירויות ולבחריין מתחילים לנוע, לא עוצרים. נורמליזציה מתחילה להתרקם בשורה של צעדים. הסכמים נחתמים; אזרחי ישראל ינצלו לבטח את שפע הטיסות השבועיות של חברת "אל איתיחאד" בקו בן-גוריון לאבו דאבי; ולאזרחים דוברי ערבית נפתחו הזדמנויות כלכליות. בעולם הערבי הסוני אין קול ואין מצפצף. ברקע זה כמה הערות:
22/10/2020  |  עמוס גלבוע  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
טראמפ: סודן תוסר מרשימת תומכי הטרור  /  איציק וולף
ארה"ב חתמה על חוזה לשת"פ צבאי עם מרוקו  /  אביתר בן-צדף
אמיר כוויית סבאח מת בגיל 91  /  איציק וולף
טעם החיים  /  ציפי לידר
מצטרפים לציר האנטי  /  עמנואל בן-סבו
בין המפרץ הערבי לבין המפרץ הפרסי  /  אליהו קאופמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אמיר אביבי
אמיר אביבי
המתקפה האירנית כשלה לחלוטין והעניקה למדינת ישראל הזדמנויות להבין את כוחה מול אירן, ליצור בריתות חשובות, לרתום את דעת הקהל העולמית, ולקבל חופש פעולה בעזה ובלבנון    עם זאת, המתקפה גם...
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il