|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

מטרו בתל אביב או רכבת מהירה לאילת ולקריית שמונה

על-פי הערכות מתונות שמתעדכנות מדי חודש בחודשו, עלות פרויקט המטרו עשויה להתקרב לסכום הדמיוני של 200 מיליארדי שקלים (ובעברית פשוטה: מאתיים אלף מיליוני שקלים...)
27/10/2020  |   עמית דובקין   |   יומני בלוגרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
משימה מרחיקת לכת [צילום: יהב גמליאל/פלאש90]

מאחורי הצהרת שרת התחבורה מירי רגב, כי תעדיף רכבת לאילת ולקריית שמונה על פני מטרו בתל אביב, עומדת התמודדות מעניינת בין שתי תפיסות שונות ואף מנוגדות:

האם על מדינת ישראל להשקיע במהלך העשור הקרוב, ובכלל, מאות מיליארדי שקלים בתוכנית ענק כמו המטרו, שאמורה לפתור את בעיית התחבורה במטרופולין גוש-דן המורחב, "מדינת תל אביב", אם תרצו, או שמא עדיף להניח תוכנית זו בצד לטובת המשך פיתוח התשתיות שיקרבו את הגליל והנגב למרכז הארץ?

דילמה לא פשוטה

מחד-גיסא אין ספק שהמטרופולין הענק, שסביב שנת 2050 ימנה כ-12-10 מיליון תושבים(!) זאת מתוך כ-18-16 מיליון תושבים שיתגוררו אז בישראל, יהיה זקוק למערכת היסעים המונים משוכללת ומודרנית שתקיף את כל המטרופולין ותאפשר ממשק מיידי מהבית לעבודה, לקניות ולבילוי, לכל מיליוני היוממים שיתגוררו בצפיפות מרובה בעשרות ערים ויישובים במרכז הארץ. תהיה לכך, ללא ספק, משמעות כלכלית מרחיקת לכת, חסכון עצום בעלויות ופקקים למשק הישראלי, שיפור דרמטי באיכות החיים של האזרח הממוצע ובכלל, תראו לי כיום מטרופולין שאין בו מטרו או מערכת היסעים כהלכתה?

לתוכנית המטרו תהיה גם השפעה לא מבוטלת על השבחת ערכי הנדל"ן ב"מדינת תל אביב" במיליארדים רבים של שקלים, שיקול שהינו ללא ספק משמעותי לא פחות מהשיקול התחבורתי נטו. ניתן יהיה באמצעות המטרו לשחרר עתודות קרקע משמעותיות לטובת בנייה, שלא לדבר על השבחת מתחמים קיימים ובמיוחד אלה המצויים ברדיוס הליכה אל תחנות קווי המטרו העתידית. המטרו, ללא ספק, תייצר ביקושים משמעותיים לדיור בשכונות ומתחמים רבים שכיום הביקוש אליהם נמוך יחסית, זאת בשל העובדה שאינם ממומשקים כהלכה אל מקומות העבודה, הקניות והבילוי של הכרך הגדול.

מאידך-גיסא, ועל-פי הערכות מתונות שמתעדכנות מדי חודש בחודשו, עלות פרויקט המטרו עשויה להתקרב לסכום הדמיוני של 200 מיליארדי שקלים (ובעברית פשוטה: מאתיים אלף מיליוני שקלים...) שזה יותר מכפליים מהנזק שגרמה עד כה לתקציב המדינה מגיפת הקורונה, וקרוב למחצית מתקציב המדינה השנתי. סכום עצום זה, יש להדגיש, אינו כולל בתוכו נזקים עקיפים שעדיין לא גולמו כלל ועיקר בתוכנית, דוגמת הצורך ל"הזיז" אלפים רבים של בניינים ברחבי גוש-דן לטובת המטרו וכמו גם העובדה שנחשפה לאחרונה כי ברדיוס מסוים מקווי המטרו לא ניתן יהיה בשום פנים ואופן לבנות מגדלים או בנייה רוויה משמעותית.

גורם מרתיע נוסף, שאין להתעלם ממנו, הינם הפקקים האדירים שילוו את "מדינת תל אביב" לאורך עשרות שנים ארוכות כנצח שילוו את הקמת המטרו. פקקים אלה גם יעלו הון תועפות למדינה, יחבלו בפעילות העסקית וכמובן באיכות החיים של תושבים רבים וטובים, שמן הסתם, ייזכרו בגעגועים בהקמת הקו האדום הראשון של הרכבת הקלה, שייראה כמו טיול בוקר קליל לצד הבוקה ומבלוקה של הבלגאן שישתרר עם הקמת המטרו.

וכעת, לגבי הרכבת לקריית שמונה ואילת. ראשית, אין ספק שישראל, כמו כל מדינה "נורמלית" אחרת, צריכה וחייבת נגישות תחבורתית טובה אל כל חלקיה, כולל הפריפריה הנידחת והרחוקה ביותר. אין שום סיבה, למשל, שקרית שמונה, 70 שנה לאחר הקמתה, תמשיך להיות עיירה שכוחת אל שזוכה מפעם לפעם לביקורים של פוליטיקאים חובבי פלאפל ואין שום סיבה שזמן הנסיעה מאצבע הגליל למרכז הארץ לא יהיה יותר משעה עד שעה וחצי באמצעות רכבת מהירה ישירה. כנ"ל רכבת לאילת שתפתח עוד יותר לא רק את עיר הנופש הדרומית, אלא גם את הנגב והערבה, שהינם בעלי פוטנציאל תיירותי בפרט וכלכלי בכלל שעדיין לא מומש כלל ועיקר.

התשובה שלי לדילמה הזו הינה פשוטה בתכלית: להעניק, כפי שנעשה ברבות מהמדינות הנאורות בעולם, את הזיכיון הן למטרו והן לרכבת מהירה לקריית שמונה ולאילת לגורמים פרטיים שיממנו את הפרויקטים הענקיים הללו, או לכל הפחות חלקם, ויזכו בתמורה בזיכיון ארוך טווח לכמה עשרות שנים קדימה. למדיה יישאר פיקוח מירבי על התכנון ועל תהליך ההקמה וכמובן יובטח לה שבתום מועד הזיכיון תקבל בחזרה לידיה הן את המטרו והן את הרכבת. פעולה זו תוכל להצעיד את מדינת ישראל הרחק קדימה, זאת ללא צורך להתכנס להתחייבות שלא תוכל לעמוד בהם. חומר למחשבה למקבלי ההחלטות.

*כותב המאמר עמית דובקין הוא אסטרטג נדל"ן, יועץ תקשורת ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור
תאריך:  27/10/2020   |   עודכן:  27/10/2020
עמית דובקין
+מירי רגב תוקעת את הפריפריה
20:06 27/10/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
גחמתה האומללה של שרת התחבורה נגד המטרו - מיזם-העל החשוב ביותר של המדינה לתחבורה ציבורית - בניגוד לעמדתם של גורמי המקצוע בכל משרדי הממשלה ובלי לקיים התייעצות מעידה על חובבנות שלטונית וחוסר אחריות שיפגע לא רק בגוש-דן אלא במדינת ישראל כולה
(רגב. ליקוי מאורות שמבריח משקיעים [צילום: פייסבוק])
+פורסמו שמות עשר הזוכות במכרז הנופית
15:27 27/10/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
חברת חוצה ישראל מפרסמת היום את שמות 10 החברות הקבלניות שזכו במכרז לביצוע עבודות בינוי ותשתית בתוואי העירוני והבין-עירוני במיזם הרכבת הקלה מחיפה לנצרת  ▪  בשלב ראשון יבוצעו עבודות באזור נוף הגליל וקרית אתא
(הדמיית תחנת הר יונה [in3D עבור חוצה ישראל])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מטרו בתל אביב או רכבת מהירה לאילת ולקריית שמונה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מ. עמיר
29/10/20 11:16
2
מיאו - חתולה
29/10/20 13:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
שרת התחבורה מירי רגב מאיימת (יום ב', 26.10.20) לתקוע מקלות בגלגלי תוכנית המטרו לרישות גוש-דן ברכבות תחתית להסעת המונים, שאישר השר לשעבר ישראל כ"ץ.
26/10/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
עשרות רבות של פניות זרמו למוקדי פניות הציבור של הארגונים ׳15 דקות׳ ו׳בארכבת׳ מנוסעים בכל רחבי השרון, לאחר שב-1 באוקטובר בוטלה תנועת הרכבות בקו השרון, במקטע כפר סבא-הרצליה וכך נפגעה משמעותית יכולתם של רבבות נוסעים ללא רכב פרטי להגיע לעבודה. הארגונים פנו (יום א', 26.10.20) במכתב ישיר הדורש מהשרה להשיב לאלתר את קו הרכבת שבוטל.
26/10/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה הורתה למפעילי התחבורה הציבורית לחדש מהיום את קווי השירות למוסדות האקדמיים.
25/10/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת אגד, מפעילת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל, הודיעה (יום ג', 20.10.20) כי היא מוציאה למכירה את מלוא אחזקותיה בחברת אגד תעבורה. אגד, אשר מחזיקה כיום 50% ממניות אגד תעבורה, מוציאה את כלל המניות למכירה במסגרת התחייבותה למכור את כלל אחזקותיה באגד תעבורה, על-פי ההסכם שנחתם ב-2018 בין אגד למדינה.
20/10/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
דירקטוריון חברת מטרופולין, מהגדולות בארץ בענף התחבורה הציבורית, מינה את רן מרום למנכ"ל החברה. מרום מחליף את הבעלים ערן כץ, ששימש בתקופה אחרונה גם כמנכ"ל מאז שלורנס מועלם סיים את תפקידו כמנכ"ל.
20/10/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il