|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

כך בונים סיפורי מעשיות

רמת ואיכות הדיווחים שמספקים לנו כיום אמצעי התקשורת נמצאים בקו ירידה מתמיד ומטריד, בין אם מדובר בנושאים פוליטיים-חברתיים או בסוגיות בריאות וכלכלה בעידן של מגיפה משתוללת
28/10/2020  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   משפט נתניהו   |   תגובות
נתניהו. אשמת שווא [צילום: לשכת ראש הממשלה]

סימני שאלה
מאמצעי תורם לסולידריות ולכידות, הפכה התקשורת למנגנון ליצירת ניגודים והקצנה - והאמון הולך ונפרם. מאמרו של שי להב{1} מדגים היטב כיצד הפכה התקשורת ממקור ידע מהימן ובדוק, ליצרנית סימני שאלה על נושאי אקטואליה ולכן בחרתי בו כמאיץ לדיון זה.

למקרא מאמרו של שי להב "איזה צירוף מקרים", מתעוררת מיד שאלה: האמנם מדובר בצירוף מקרים או דווקא במניפולציה בתודעת הקורא?! להב שואל את נתניהו (בין כל המטפלים בתיקי כתב האישום - ר.ל.): "אין צדיק אחד בסדום? ותשובתי ללהב פשוטה: "מבחן הצדיק" איננו מספרי, כי אם איכותי-מוסרי. מבחנה של חברה איננו היחיד בה, לא לרעה ולא לטובה. המבחן הוא דרך החיים הציבורית והתנהלות המנהיגות; ומשפט צדק הוא אחד הקריטריונים החשובים למענה. בפרשת סדום ועמורה, אברהם מבקש על נפשה של סדום, תחילה בזכות 50 צדיקים וא"כ, משום שאינו בטוח שימצאו לו כמספר הזה בסדום, הוא יורד בהדרגה עד עשרה, וגם לכך מסכים ה'. אבל גם כמספר הזה לא נמצאו צדיקים בסדום והפור נופל. בעיני נתניהו ורבים אחרים בישראל, מערכת המשפט התנהלה בעיניינו כמעשהַ של סדום - עוולה קיבוצית, קיצונית, מחושבת ומתואמת, ובין מוביליה אין ככל הנראה צדיקים.

התרשמותי היא שתכלית מאמרו של להב היא לזרוע ספק על הספק הקיים כיום אצל רבים ביחס לדיווחים שאנו מקבלים מהתקשורת על "פרשיות נתניהו". אחת השיטות המקובלות, שבה משתמש גם להב, היא לאסוף שמות מוכרים, להציב אותם בטקסט בלקט אחד, תחת הקביעה המרמזת: "איזה צירוף מקרים", ולבנות סביב "מטבע הלשון" הנבחר, סדר לשוני שתפקידו לחזק את הספק שמעלה השאלה הראשונה, מבלי להוסיף ולו רמז לגבי התשובה הנכונה.

את התשובה אמור הקורא השטחי להסיק מ"תורת הסיכויים". תורת הסיכויים מובנת אצל רבים ככלל מתמטי שבא להדגיש את המקרה השכיח, כמקרה ודאי, כלומר: זה שבוודאי יקרה במציאות אף על-פי שמעצם היותו שכיח, נובעת מסקנה שהוא אינו ודאי. הצבה מרומזת של העובדה שמקרה שכיח איננו בהכרח בטוח, היא "מקדם ביטחון" של הכותב, שיוכל תמיד לטעון "שלא הבטיח" לקורא דבר, מלבד רמז לאפשרות המסתברת ביותר. כך הוא אינו "טועה", אינו "מוליך שולל" ובכל זאת מבצע מניפולציה על דעת הקורא, המבקשת ממנו להאמין ש..."לא ייתכן אחרת". כך מתנהל כיום רובו של השיח הציבורי, למורת רוחם של הקוראים, כטכניקה שעובדת, תוך מזעור הסיכונים למניפולטור.

מה אם כן ההבדל בין "טועה" ל"מרמה"? - טועה הוא מי שבחר בתום לב בחלופה לא נכונה מתוך שלל האפשרויות להתרחשות אירוע מסוים, וייחס לה את תכונת השכיחות הגבוהה ביותר, ואכן התבדה. מרמה, הוא מי שעושה אותו הדבר, אולם לא בתום לב.

קבוצת בכירים

על הפרק במאמרו של שי להב, עומדת השאלה: האם ייתכן ש"כל כך הרבה" (ניסוח שהוא חלק מההונאה הבסיסית) אנשים במערכת אכיפת החוק המעורבים בתיקי נתניהו, יטעו, יקשרו נגדו קשר או יפעלו "כברגים חשובים" במערכת מכובדת כמערכת אכיפת החוק, ליצירת אשמת-שווא נגד ראש הממשלה? תשובתי היא: כן! בוודאי! וזאת דווקא משום שמדובר כאן במקרה יוצא דופן - באשר לדמות הציבורית ולאופי האשמה, מצד אחד ולגבי הנפשות הפועלות והמניע ליצירת הפרשה כולה, מן הצד השני.

כאשר בוחנים את השאלה מזווית זו, מסתבר מיד שאם המניע לשותפות מוזרה זו הוא חשבון פוליטי, אישי אידאולוגי או חברתי, דווקא אלה הם האנשים המתאימים לארגן ולהפעיל מהלך רב ממדי, מורכב ורגיש דוגמת עלילה זו. אף-על-פי שמדובר באנשים שונים כביכול במערכת גדולה ומורכבת, מעמדם, עברם ורקעם דווקא במערכת זו, "מכשירים" אותם להיות שותפים פעילים בעלילה. אילו ביקש שי להב, לבחון באמת את סבירות האפשרות שקבוצת האנשים שהוא מונה2 או קבוצה אחרת, דומה בהרכבה ושונה בשמות הנפשות הפועלות, מסוגלת לחולל פרשיות מסוג זה, די היה אילו עיין בפרשיותיהם של בכירים מן העבר ובדק מי היו הנפשות הפועלות ומה היו תפקידיהם או מסלולי התפתחותם באותן מערכות. למעשה צריכה השאלה להיות מנוסחת כך: "האם בין כל האנשים במערכות הסובבות את נתניהו ומושפעות מדבריו או מעשיו, תתכן התארגנות קבוצת בכירים, להם חשבון עבר עמו, מוצדק בעליל או לא, או עם מי ממקורביו, שתיצור "קבוצת ענישה מאורגנת" נגד 'הנאשם'"? - התשובה לדעתי היא: בוודאי!

רוני אלשיך הפסיד את "תפקיד" חייו כר' השב"כ, שאליו חתר, כאשר "הוסב" על-ידי רה"מ לתפקיד המפכ"ל. לא רק שלא קיבל את מבוקשו, אולם, גם את תפקידו כמפכ"ל סיים בקולות צורמים. מנדלבליט וניצן, הם "החטא ועונשו" - את שניהם מינה רה"מ לתפקיד, ומול שניהם, כשהם פועלים בשילוב ידיים מוזר, הסתבך המינוי לכדי יריבות מעשית ואישית חריפה. אני משער שמדובר כאן במוטיבציות שונות, ובתכונות אישיות מנוגדות, אשר צירופן יחד בתפקידים מכריעים במערכת התביעה הכללית דרדרה את כולם. ניצן היה אחד האנשים שנתניהו הוזהר מפניהם כשעמד להחליט על פרקליט המדינה לפני כ-6 שנים.

מנדלבליט ככל הנראה הסתבך בפרשת הרפז, ונגרר נגד רצונו למאבק שהתווה ניצן. בן הברית שראה בו ראש הממשלה כאשר מינה אותו ליועץ המשפטי לממשלה אחרי שהיה מזכיר הממשלה, היה בפועל כלא היה. במאבקו של ראש הממשלה נגד בג"ץ בשאלות איו"ש, גירוש הפליטים הלא חוקיים מישראל, הפרדת הרשויות במדינה, פיקוח על המערכת המשפטית, בחירת שופטים ועוד, מצאו עצמם השניים נסחפים לעברים שונים, וממחלוקת עניינית, הפכה מערכת היחסים גם לאישית. השופטת רבקה פרידמן פלדמן, איננה מביאה עימה לחבילה זו קופת שרצים שאני מודע לה וליאת בן-ארי ויצחקי היו עושי דברם המובהקים של הממונים עליהם שי ניצן ואלשיך בהתאמה, והם אבני בניין "מן המניין" בגל-עד בעייתי זה.

ראש הפירמידה

אין אדם בתפקיד בכיר שלא טעה בבחירת לפחות חלק מעוזריו בזמן כזה או אחר. חלקם מתחילים אומנם בתפקיד זוטר יחסית אך מתקדמים לתפקידים מכריעים יותר. ראש ממשלה המכהן למעלה מ-10 שנים ברציפות, צריך להיות גאון מינהלי יוצא דופן בכדי להעריך מראש מי יגיע לאן ועם מי תהיה לו שפה משותפת לאורך זמן. בכל מערכות היחסים הללו אינו נפקד גם מקומן של תכונותיו האישיות של ראש הממשלה עצמו, אלא שהוא ראש הפירמידה: יתרונו על כולם וגם חסרונו עבור עצמו...

מסיבות אלה ורבות אחרות, חייבת כל מערכת ציבורית להיות מאורגנת כך שחילופי תפקידים ובקרה יעילה על ממלאי תפקידים בכל הרמות, לרבות, ואולי במיוחד, במערכת המשפט, יהיו הליכים סדירים ותקינים בה. בנושאים אלו מעולם לא הצטיין נתניהו, והוא שילם, משלם ועוד ישלם מחיר יקר על כך, חרף הישגיו; כמו כולנו. אין כאן סיפור של צירוף מקרים כפי שמשתמע משאלתו של שי להב. יש כאן צירוף של כשלים אנושיים חמורים לצד לקונה מערכתית בסיסית, שלא יושבו ולא תוקנו בעיתם. שאלתו של להב אינה מקהה, כהוא זה, את החשש או האפשרות שאנו עדים "לקשר". רק בדיקה עניינית וישירה של התנהלות אישית ומערכתית של כל שחקני המפתח במחזה האבסורד, תוכל לענות על כך, ולפי שעה ימשך ככל הנראה הדיון העקר, המבוסס על תורת הסיכויים, שלעולם אין איש היודע לחשב אותם כהלכה בנתונים הקיימים.

סימני השאלה המהותיים והעובדתיים הממשיכים לצוץ חדשים לבקרים, מעידים, שהפסיקה העממית הקובעת "אין עשן בלא אש" כרמז מנחה לחשיבה הציבורית, חזקה יותר משאלתו של שי להב3. מהות כתבי האישום ודרך פרסומם, לרבות העיתויים, הם עדות לניסיון לבנות כאן תקדים ותקדים הוא תמיד הימור, אם אינו מייצג דייג במים עכורים. בחירת נושא יחסי רו"מ-תקשורת כתקדים משפטי, בהעמדתו לדין של ראש ממשלה דווקא, הוא לדעתי מעשה איוולת. ניסיון להדיח רו"מ שאין מצליחים להדיחו בקלפי באמצעות משפט מפוקפק, הוא לא פחות מ"פוטש". ניסיון להעלים את "זכות החפות" המעוגנת בחוק יסוד ובפסיקות מוקדמות יותר, היא בוודאי קנוניה. משפטי השדה שמנסים לערוך נגדו יריבי רה"מ, באמצעות הפגנות חסרות אחריות בעידן של קורונה משתוללת, הם שערורייה. לכן, מותר להניח שביוּם כל התהליכים, מקורו אחד ומטרתו אחת.

דומני, ששני הצדדים - רה"מ ותומכיו מזה ויריביו מזה - מבואסים מההתרחשויות; וכך כמובן גם רוב הציבור. הראשונים לא האמינו שהדברים יגיעו עד לנקודות המבחן הנוכחית, ויריביו לא ציפו שהקשר המשפטי לבדו לא יספיק להדחה, ויגיע לכלל מבחן ציבורי ומשפטי מלא.

הערות

1. שי להב, מעריב, 4.9.2020, עמ' 34.
2. לנוחיות הקורא אציין את השמות שנוקב שי להב במאמרו: רוני אלשיך, אביחי מנדלבליט, שי ניצן, ליאת בן-ארי, מני יצחקי, השופטת רבקה פרידמן פלדמן - צמרת או מצמרת מערכת אכיפת החוק בישראל.
3. אותה טענה ניתן היה לטעון ביחס לכתבי האישום, אי-היה מדובר בהליך תקין שבו החקירה "נקיה ממניפולציות" וכוונות שליליות, עובדתית ואובייקטיבית, הטיעון המשפטי מוצק ולא פרשני ושנוי במחלוקת. אך לא זה המצב המקרה הנוכחי.

תאריך:  28/10/2020   |   עודכן:  28/10/2020
רפי לאופרט
+נסגרו שני תיקים בחשד לאיומים על מנדלבליט
23:16 28/10/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המאבטח של מנדלבליט וקצין משטרה סברו בשעתו ששני בני אדם איימו על היועץ המשפטי ורעייתו - אך הפרקליטות קבעה שאין מקום לנקוט הליכים פליליים
(מנדלבליט. "לא התלונן ולא העיד" [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כך בונים סיפורי מעשיות
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
28/10/20 15:57
 
רפי לאופרט
29/10/20 07:38
 
הירונימוס
29/10/20 14:49
 
תודא
31/10/20 14:11
2
בני בנקר
30/10/20 21:42
3
אקטואלי
31/10/20 10:38
4
‫אסף מדמוני‬‎
31/10/20 15:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט נתניהו
לאחר שמזקקים את השיחה המוקלטת שהתקיימה בין מנדלבליט לבין אפי נוה - נשארים עם המילים הבאות: "[שי ניצן] יכול להחזיק אותי בגרון... מה זה השיטה הזו שמחזיקים בגרון בן אדם?!". גם אם נקבל את הסברו של מנדלבליט שדבריו היו בעידנא דריתחא - יהיה בכך להסביר את ניבול הפה (כשתאר את שי ניצן "מניאק") אבל בשום אופן לא יהיה בכך לתרץ את האחיזה של שי ניצן בגרונו.
26/10/2020  |  יוסי דר  |   יומני בלוגרים
המדינה שינתה את עילת סגירת התיק נגד ניר חפץ, כאשר נחשד במעורבות בניסיון להציע את מינויה של השופטת הילה גרסטל ליועצת המשפטית לממשלה, אם תבטיח לסגור את תיקי נתניהו (תיק 1270). הפרקליטות אינה אומרת מה היה השינוי, אך נראה שמדובר בהעדר אשמה במקום בחוסר ראיות. הדברים נכללים (יום ד', 21.10.20) בתשובת הפרקליטות לבקשת הנאשמים בתיק נתניהו לקבל חומר חקירה. עוד היא אומרת כי תנאי מעצרו וחקירתו של חפץ היו הוגנים.
21/10/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
כל חומר החקירה ב"תיקי האלפים" מצוי זה מכבר בידי הנאשמים - בנימין נתניהו, שאול אלוביץ, איריס אלוביץ ונוני מוזס - ואין מקום לבקשותיהם לקבל חומרים נוספים. כך טוענת התביעה במשפט נתניהו, בתגובה שהגישה (יום ד', 21.10.20) לבית המשפט המחוזי בירושלים לבקשותיהם של הארבעה.
21/10/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) פנה באמצעות עורכי דינו ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בדרישה שיקבע כי ההחלטה שלא להקים ועדת איתור למפכ"ל המשטרה חורגת ממתחם הסבירות.
20/10/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט הינו, בנוסף לתפקידו המקצועי, גם אדם פרטי עם חיים אישיים; ובקיצור: בן אדם. ומותר לו, בכובעו כאדם אשר מחכה ומחכה ואינו מקבל הכרעה בתיק אשר עומד כנגדו, להתרעם על כך - אין שום פסול בדבר. הגיוני לחשוב שבשיחה אישית עם חברו, כאשר הוא מאוד לחוץ מן העניין ועתידו לוט בערפל, הוא יזדעק ויפרוש בפניו את תסכוליו האישיים שאין בהם דבר וחצי דבר בכדי ללמד על מערכת היחסים שלו עם הכפוף אליו בזמנו, פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן. המציאות בכלל מלמדת על מערכת יחסים טובה בינו ובין ניצן, עם כבוד והערכה הדדית; והסיבה היחידה שפרקליט המדינה לשעבר לא הכריע בתיקו של היועמ"ש, היא כי הוא היה מצוי בניגוד עניינים בגלל שהאחרון היה הבוס שלו, ולמעשה מוכיחה את ניקיון הכפיים של הראשון.
19/10/2020  |  טל בן-יעקב  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   משפט נתניהו  /  מי ומי  
תלונה ללא בסיס נגד בן-ארי  /  איתמר לוין
מנדלבליט לזוהר: איומים לא ירתיעו אותי  /  איתמר לוין
עוכבה בקשה לייצוגית נגד ידיעות   /  איתמר לוין
מנדלבליט - האם לקה במרמה ובהפרת אמונים  /  אפרים הלפרין
המכה ה-41   /  דן מרגלית
הקלף של גנץ  /  טל בן-יעקב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עם שלם עוטה מסכה כדי להסתיר את היגון והצער, להסתיר את החרפה והבושה, להסתיר את הכאב והגעגוע, להסתיר את החוסר הנורא, את השבר שהיה כחרס הנשבר
יקיר בן-משה
יקיר בן-משה
כל הספרים שתקו, מה יכולנו לומר? אפילו לסקלי הסמיק, לא ידענו שפוגל גונב, לא ידענו שהוא מחביא פירורים מעוגיות של אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il