|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

אנחנו האנשים להם חיכינו

בראיון בלעדי למגזין "כיוון חדש" מספרת מלי פולישוק-בלוך (67), פוליטיקאית בנשמתה, על תחילת דרכה כפעילה חברתית עוד בהיותה תלמידת תיכון, איך החמיצה קריירה של שחקנית תיאטרון, כיצד הפכה לדוחפת העיקרית לבחירתו של זאב בילסקי לראשות העיר רעננה, למה היא מפגינה בעקביות נגד דיירי הבית בבלפור, והיא גם מספקת לנו סקופ גדול: הקמה של מפלגה חדשה בשם "דמוקרטית"
04/11/2020  |   מאיר חוטקובסקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
מלי פולישוק [צילום: אלבום פרטי]

מלי פולישוק-בלוך מפגינה ברחבת העירייה [צילום: סלפי]


פרות קדושות

פולישוק-בלוך מדברת על הכל בפתיחות ובלהט ואינה נמנעת מלשחוט פרות קדושות. בצוק העתים נערכת פגישתנו בגינת ביתה כאשר שנינו עוטים מסכות ושולחן גינה רחב מפריד בינינו. "הדוגמה האישית מאוד חשובה אך, לצערי, המנהיגים שלנו נופלים בזה". במהלך הראיון אפשרה לי פולישוק-בלוך לצלמה ללא מסכה שהורידה מפניה לשניות ספורות. "אני רוצה שהקוראים ידעו שיש לי גם פנים", צוחקת פולישוק-בלוך ומיד שבה ועוטה את המסכה.

אני מאשימה

פולישוק-בלוך היא אישה עסוקה מאוד, בעיקר בהתנדבות במישור החברתי והציבורי. נפשה אינה יודעת מנוח מבחינת הכאוס בו מצויה המדינה. "איני זוכרת תקופה קשה כזו, והיו לנו בארץ תקופות קשות מאוד. המדינה בטירוף כי עומדת בראשה משפחה מטורפת. לא אכפת לי שתצטט אותי. אני מתכוונת לפילוג, לשנאה ולשסע במסר: 'אם אתה לא אתי אתה בוגד'. פולישוק-בלוך נסערת והדברים באים מדם ליבה. לדבריה גם סביבתו הקרובה של ראש הממשלה אינה חפה מאחריות.

ילדה טובה רעננה

פולישוק-בלוך היא הצעירה מבין שלושת הילדים למשפחת בלוך. הוריה הציוניים עלו לארץ ישראל מליטא ומפולין בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת. "סבי מצד אבי, ציוני ודתי, שלח את אבי, צעיר הבנים, לבדו לארץ ישראל בהיותו בן 18 בלבד על-מנת ליישב את הארץ. אמי עלתה בגיל 10 עם משפחתה והם התיישבו ברעננה. אבא היה אמור להצטרף לאחד הקיבוצים, אך לצערי (מאוד רציתי להיות קיבוצניקית) זה לא קרה. השלטון המנדטורי הציע לו לשמש כטכנאי טלפונים במפעל בלוד, ולימים נשלח לרעננה להקים בה מרכזיית טלפונים ולנהל אותה". ילדותה של פולישוק-בלוך ברעננה של אז הייתה מאושרת.

מספרת פולישוק-בלוך: "רעננה של ילדותי הייתה קהילה אינטימית בה כולם הכירו את כולם, הייתה ערבות הדדית, היו חברים, משפחה ותנועת נוער שהייתה מרכז חיי. השתייכתי לתנועת "המכבי הצעיר" מכיתה ג' בערך ועד הצבא. בכיתה ח' הייתי כבר מדריכה לאורך כל התיכון. אגב, את תכונת המנהיגות והרצון להיות מעורבת בפעילות חברתית גיליתי עוד כשהייתי בחמישית, וארגנתי מחאה מול דלת משרדו של מנהל בית הספר כי התנגדנו למחשבה לקצר לנו התלמידים את חופשת הקיץ עקב מלחמת ששת הימים".

שחקנית מבוזבזת

בעת לימודיה בתיכון בנתה פולישוק-בלוך את עתידה כשחקנית תיאטרון. "נמשכתי לתיאטרון כי כבר השתתפתי בהצגות בתקופת היותי ב"המכבי הצעיר". פולישוק-בלוך אינה מצטנעת ומחמיאה לעצמה. "הייתי רבת כישרונות: שירה, משחק, ריקוד, הכול. זו הסיבה שהלכתי ללמוד והוצאתי תואר באוניברסיטת ת"א באומנות התיאטרון מתוך מטרה ומחשבה להיות שחקנית. בסופו של דבר זה לא התחבר לי עם בן הזוג שמצאתי וויתרתי מרצון". מיד עם תום שירותה הצבאי בעזה במסגרת השב"כ נישאה פולישוק-בלוך לצלי פולישוק, לימים דוקטור פולישוק, גאולוג ומומחה בעל שם למינהור. "בחרתי טוב", היא צוחקת, "אני איתו עד היום". לפני שנים אחדות הופיעה פולישוק-בלוך כשחקנית אורחת בסדרה הטלוויזיונית "מנדלבאום בלש פרטי" וגילמה את עצמה כחברת כנסת. בכך מימשה חלום של פעם.

חינוך כאידאולוגיה שהוחמצה

אופציה ב' הייתה חינוך והוראה. "חשבתי, עוד כששימשתי מדריכה, שנורא חשוב לחנך את הדור הצעיר". מאחר שרצתה ללמד רק ברעננה אך באותה העת לא נזקקו למורים, היא שבה לאוניברסיטה להוציא תואר שני במדעי המדינה. "תוך כדי הלימודים צלצל אלי דוד קורנגרין, המנהל המיתולוגי של תיכון "אוסטרובסקי", והודיע לי שיש מקום. שימשתי כמחנכת ומורה לגאוגרפיה ולהיסטוריה". במהלך שנת חופשה שלקחה על-מנת לסיים מחויבויותיה לתואר השני נופלת עליה מהלומה. "אבא נפטר באופן פתאומי מהתקף לב. זה היה שוק רציני". כל ותוכניותיה של פולישוק-בלוך ירדו לטמיון. "הוריי ניהלו, יחד עם אחי, חנות חשמל בעיר. זו הייתה תקופה אינפלציונית מאוד קשה". יחד עם אחותה, האומנית בתחום הפיסול, הן עוזבות את עיסוקן וחוברות לאימן על-מנת לתמוך בה בניהול החנות.

"לא חזרתי להוראה. עבדתי בחנות כמעט 10 שנים. (בכאב) היום בדיעבד אני יכולה להגיד שהדבר תקע לי את החיים. נכון, לא הייתה בעיה של פרנסה אך לא אהבתי את מה שעשיתי. לא בשביל להיות חנוונית למדתי והוצאתי 5 תארים (מדעי המדינה, משפטים, מדעי התיאטרון, תואר מ.א. מדיניות ציבורית עם התמחות בהפרטה ותואר מ.א. במדעי המדינה עם התמחות ביחסי ישראל סוריה). נכון, עם זאת, שבאותה תקופה ילדתי ילד, הייתי יו"ר ועדי הורים בבתי הספר של ילדיי והקמתי את ועד ההורים המרכזי ברעננה, עשיתי מאסטר במדיניות ציבורית וגם התחלתי את פעילותי הפוליטית. אבל תמיד הצטערתי ששאיפתי לעסוק בהוראה לא הסתייעה כי עבורי ההוראה הייתה אידאל".

פעילות פוליטית מקומית

פולישוק-בלוך, שמעידה על עצמה כי היא אדם ליברלי בהשקפותיה ומתנגדת לכל קיצוניות שהיא, ראתה במפלגת המרכז "שינוי" שהוקמה בשנת 1974 על-ידי אמנון רובינשטיין, בית בו היא תוכל לממש את האג'נדה שלה. "הרמב"ם הוא מורה הדרך שלי, והערכים ש"שינוי" נשאה על דגלה דיברו אליי", אומרת פולישוק-בלוך ומוסיפה: "מרגע שהגעתי לחוג בית בכפר סבא של המפלגה בשנת 1977 נשאבתי לפעילות הפוליטית". פולישוק-בלוך הקימה את סניף "שינוי" ברעננה ועמדה בראשו. כשראש עיריית רעננה, בנימין וולפוביץ, החליט לפרוש, לאחר ארבע קדנציות, הייתה זו פולישוק-בלוך יחד עם פעילים נוספים שדחפו באינטנסיביות לבחירת זאב בילסקי לראש העיר.

"בילסקי עשה רושם של בחור על הכיפאק, אמין, ישר, עם המון מוטיבציה". היא הופכת להיות יד ימינו בקמפיין הבחירות, מייעצת, מסיעה, תומכת ופותרת משברים. לאחר קמפיין רווי יצרים זכה בילסקי בסיבוב השני בבחירות 1983 בראשות העיר. פולישוק-בלוך ביקשה מבילסקי לקבל על עצמה את תיק החינוך, אך לאכזבתה הוא היה מחויב קואליציונית לצבי קניג שעמד בראש הרשימה הדתית. שנים לאחר תמיכתה בבילסקי מצאה פולישוק-בלוך את עצמה מתמודדת בעצמה על ראשות העיר רעננה.

פעילות פוליטית ארצית

כחלק מפעילותה של פולישוק-בלוך כיו"ר "שינוי" ברעננה היא עיצבה את מצע המפלגה בתחום הכלכלי-חברתי. בשנת 1993 מונתה כיועצת לענייני הפרטה של השר אמנון רובינשטיין. "הגעתי למעמד היועצת כמומחית בתחום, ותוכנית ההפרטה של משק הדלק שאני הכנתי בוצעה במלואה על-פי המתווה שלי", היא מספרת בגאווה בלתי נסתרת. הסטטוס והפעילות בתור יועצת שר היו עבור פולישוק-בלוך דבר חדש שטרם נחשפה אליו. "אני ילדה טובה רעננה מגיעה עם אופי של מושבניקית ומתחככת עם מנכ"לי חברות גדולות של אנרגיה ועם באי-כוחם של שרים. זו הייתה חוויה מסוג אחר שלא הכרתי קודם לכן. נאמתי והצגתי בפני פורומים מקצועיים. חשתי שיש המון הערכה לעבודה שאני עושה".

חברות בכנסת

בשנת 2003 נבחרה פולישוק-בלוך בהצבעה במועצת המפלגה למקום השמיני לכנסת ה-16 מטעם מפלגת "שינוי". באותן בחירות זכתה שינוי ל-15 חברי כנסת. "שימשתי כיושבת-ראש של 3 ועדות: המדע והטכנולוגיה, החינוך, התרבות והספורט והוועדה לענייני ביקורת המדינה. יחסי עם יו"ר המפלגה, טומי לפיד, היו מצוינים, למרות שהיית צריכה להוכיח עצמך כאישה כדי לזכות בהערכתו". לדבריה, ההינתקות שהוביל אריק שרון מעזה הייתה מחויבת המציאות עקב הפגיעות הממושכות בחיילינו. "לסיעת "שינוי" בכנסת היה משקל רב בקבלת ההחלטה. עם זאת, כשמונתה פולישוק-בלוך ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה היא לא חסכה בדברים על הליקויים בביצוע ההינתקות.

טוהר מידות ומינהל תקין

פולישוק-בלוך שימשה כחברת כנסת קדנציה אחת בלבד. בבחירות לכנסת ה-17 מפלגת "שינוי" כבר לא עברה את אחוז החסימה. לא אישה כפולישוק-בלוך תשקוט על שמריה. היא עוסקת בעריכת דין במשרדה ברעננה. משמשת כיו"ר ועדת החינוך של המכביה, חברה בתנועת "נשים עושות שלום" ועוד.

ב-2008 מתמודדת פולישוק-בלוך לראשות העיר רעננה אך נוחלת תבוסה מול נחום חופרי, ראש העיר המכהן. היא שימשה כחברת מועצת העיר ומאוחר יותר כסגנית ראש העיר ללא שכר. בשנים 2010-2008 מונתה כחברה בוועדה המייעצת של מבקר המדינה, השופט לינדנשטראוס, ובשנים 2010-2012 הייתה חברה בוועדה לבחינת יחסי הון-שלטון שמונתה על-ידי מבקר המדינה.

בשנים האחרונות פולישוק-בלוך פועלת כחברת הוועד המנהל של התנועה לטוהר המידות ומשמיעה את קולה בכל מקום שניתנת לה האפשרות. היא מופיעה רבות בוועדת ביקורת המדינה בכנסת. "אנחנו רואים את עצמנו מומחים אובייקטיביים לטוהר מידות ומינהל תקין. אנו לא ימין ולא שמאל. יש לנו רק מטרה אחת: לתקן, לתקן לתקן. זו מטרת הביקורת".

השאיפה ל-comeback

מאז פרוץ מגפת הקורונה והפגנות האזרחים נגד הממשלה והעומד בראשה שהפכו לשגרה מתמשכת, פולישוק-בלוך לא נחה לרגע. היא יוצאת להפגין כמה פעמים בשבוע. היא מעלה פוסטים חריפים בדף הפייסבוק שלה. "יש ניהול גרוע של המדינה. שילוב של שחיתות עם ניגוד עניינים מטורף, עם החלטות גרועות ולא ענייניות ומינויים לא תקינים, תופעות שגורמות לשלטון לא תקין. הממשלה מושחתת. הראש שלה מושחת, אז אני יכולה לשבת בבית ולשתוק? אני מתפוצצת"!

לפולישוק-בלוך יש אמביציה לשנות את הרכב ההנהגה במדינה. היא נפגשת עם אישים שצברו ניסיון ניהולי ומנסים ליצור התארגנויות ואלטרנטיבה, ויכולים להוביל את המדינה לחוף מבטחים. "אני ממייסדי מפלגה חדשה בשם "דמוקרטית", מיסודו של פרופ' אהוד שפירא, פרופסור למדעי המחשב, מתמטיקה שימושית וכימיה ביולוגית במכון ויצמן.

המטרה המוצהרת של המפלגה היא לשמש מסגרת פוליטית לכל מי שלוקח חלק במחאה בכל רחבי המדינה ולכל מי שלא מוצא בכנסת הנוכחית מפלגה המייצגת את דעותיו נאמנה. ערכי היסוד של המפלגה הם שוויון, כבוד האדם וחירותו וערבות הדדית.

פולישוק-בלוך משמשת במפלגה המתהווה חברת מזכירות ופעילה בשלבי הקמתה. היא פועלת להביא לשינוי אמיתי בחברה הישראלית. "אני עדיין אופטימית ומשוכנעת שאם נרים ידיים הרעים ינצחו. כל זמן שיש לי אוויר בריאות וכוח במותניי אעשה הכל כדי שהם לא ינצחו. אני מאוד רוצה לחזור לפוליטיקה הארצית ולכהן בכנסת. אני רואה רבים מחבריי שהגיעו לשם ללא מושג בחקיקה ובעבודה פרלמנטרית וכואב לי הלב. פעילות פוליטית זו התמחות, ואם אתה עושה את זה כמו שצריך כולם מרוויחים. אני אומרת חד-משמעית שאני מומחית לנושא הזה של התנהלות הממשל. ניהלתי מאות ישיבות של ועדות בכנסת. באקדמיה למדתי את הנושא, וביקורת המדינה הוא תחום המקצועיות שלי".

גאווה משפחתית

היום משתייכת פולישוק-בלוך כבר לאוכלוסיית הגיל השלישי. "אנחנו צריכים לדעת לטפל בגיל הזה בצורה מכובדת וראויה ולא כסרח עודף של החברה, אלא להפך, כאל פלח שחי וקיים ויכול להועיל". לפולישוק-בלוך ארבעה בנים וחמישה נכדים. היא גאה מאוד בבניה. "הבן הגדול, דוד, הוא דוקטור במכון ויצמן לאסטרופיזיקה, חוקר אסטרואידים, אורי מנהל חברת סטרטאפ ותחת ניהולו כמה עשרות עובדים. יאיר הוא זמר אופרה ויובל בן הזקונים רוצה ללמוד רפואה". היא מעריכה מאוד את בעלה צלי המאפשר לה חופש פעולה בעיסוקיה הציבוריים. "כשהייתי חברת כנסת, צלי לא חיכה לי עם כוס תה כששבתי הביתה לקראת חצות, אך לקח על עצמו את ניהול הבית", היא צוחקת וממשיכה: "יצא מזה דבר טוב. כשלא הייתי בבית מישהו צריך היה לבשל.

איך היה אומר צלי: 'זה דבר של חיים ומוות'. חייבים לבשל. הוא התחיל לבשל והסתבר שהוא מבשל יותר טוב ממני. אז יש בינינו חלוקה - הוא מבשל ואני אופה את העוגות". הדבר שחסר לה במיוחד בימי קורונה אלה הוא המגע הקרוב עם הנכדים. "זה שאיני יכולה לחבק אותם זה מוציא אותי מדעתי. אני באמת מקווה ש'תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה' בכל מסגרות חיינו".

תאריך:  04/11/2020   |   עודכן:  05/11/2020
מאיר חוטקובסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תולדות חיו של יוסקה שפירא שזורות בתולדות האומה והציונות הדתית. הוא נולד בירושלים בשנת 1926 לאביו הרב ישעיהו שפירא, ממנהיגי תנועת העבודה של הציונות הדתית, שנודע בציבור כ"אדמו"ר החלוץ", ולאמו שרה-חיה בתו של הרב נתן נחום הכהן רבינוביץ' "האדמו"ר מקרימילוב". אמו של יוסקה נפטרה ימים ספורים לאחר לידתו ויוסקה הועבר למוסד לילדים בירושלים.
04/11/2020  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
הבחירות שנערכות בארצות הברית הן לא רק מבחנם של המועמדים, דונלד טראמפ וג'ו ביידן, אלא גם מבחנן הגדול של הרשתות החברתיות. למודות לקח מבחירות 2016, וחבולות מהביקורת ומהמאבק הישיר שמנהל נגדן טראמפ, הן יצטרכו להוכיח לציבור שהן מפנימות את העובדה שיש להן אחריות לתכנים המפורסמים בפלטפורמות שלהן, כמו גם יכולת השפעה על הבחירות בכלל ועל התוצאות בפרט.
כיכר העיר מלאה בשופטי בית דין שדה, בתליינים, בקברנים, ברושפי אש ובנוטפי ארס. הכתבים חידדו את להבי העטים שהפכו לחרבות, הפרשנים הוציאו את הגרזנים, מוכנים לכל גדיעה באבחה אחת. הכל מוכן. עוד רגע קט יוצגו ד"חות מבקר המדינה, עם רשימה ארוכה של מועמדים לעלות בזה אחר זה לגרדומים. ההצגה מוכנה, מבקר המדינה עוד רגע יכנס לכיכר, בידו הדוחות ועל פניו חיוך מותאם לצבע החליפה והעניבה העליזה.
בחירות 1977 שמו קץ לעשרות שנות שלטון מפא"י, "המפלגה שהקימה את המדינה", כאילו עובדה זו, גם אילו הייתה מדויקת, מקנה לה שלטון לנצח נצחים. ראשות הממשלה עברה מיצחק רבין למנחם בגין. יצחק בן אהרון, איש המא"דים (המחנה האנטי דמוקרטי) דאז, לא קיבל את תוצאות הבחירות וקרא "להחליף את העם".
סיפור חייו של אוהב ארץ ישראל המחלוקות, הריבים, העימותים שליוו באופן טבעי הקמת מוסדות אלו מתוארים מנקודת מבטו האישית-מאופקת של יוסי פלדמן
04/11/2020  |  חנינא פורת  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il