|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

תבוסה מול כנופיות במערכת הקסטל ב'

הכוחות, שיצאו למבצע "נחשון", היו בלתי-מאומנים בלחימה, לא-ממושמעים, וחסרו לכידות וכושר גופני; וזה ניכר בקרבות. מעבר לזה סבלו ה'הגנה' והפלמ"ח מליקויים יסודיים, שהכשילו אותם בקרבות בארבעת החודשים הראשונים למלחמת הקוממיות ואולי גם לאחר מכן מערכת הקסטל הנה בבואה של הליקויים הללו
04/11/2020  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
יעקב דורי


לא-צבא

צבא נבחן בארגונו, שהוא הנשק החשוב ביותר במלחמה. כך טוען מארק דיוויד מנדליס, חוקר צבא אמריקני, בספרו, "עתיד המלחמה. ארגון כנשק"1. ה'הגנה' לא הצליחה להתארגן לצבא בארבעת החודשים הראשונים (דצמבר 1947 עד מארס 1948) במלחמת הקוממיות, ואולי לא במהלך כל המלחמה, כיוון שאינטרסים מפלגתיים, כִּתתיים ואישיים הנחו את ראשיה, שסבלו מחוסר משווע בידע צבאי, בעיקר, בהשוואה למומחים זרים, שהגיעו ארצה לייעץ2, ובהשוואה לשירות האוויר שלה. כתוצאה מאינטרסים שונים, כמעט שלא השתמשה ה'הגנה' בידע, שצברו יהודים בצבאות זרים, ולא בידע ובניסיון של ארץ-ישראלים, ששירתו בצבא הבריטי וב'חטיבה (בריגדה) היהודית הלוחמת' בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. מעֵבר לשחצנות הבורים, יש לתופעה הגדרה במדעי הניהול: נדחה כיוון ש"לא הומצא פה" (Never invented here - NIH).

כך מתאר את התסמונת NIH ד"ר עזריאל לורבר: "אנשים מכובדים, ובדרך כלל ותיקים במקצועם... מאבדים את עשתונותיהם כאשר מציג מישהו אחר (פתרון) בתחום ההתמחות 'שלהם'... במקום לקבל את בעל הרעיון ולעודדו, ואולי אף לעבוד אתו בשיתוף פעולה, מתחיל מחול שדים של השמצות אישיות, (של) פסילת הרעיון מכול וכול או שתיקה רועמת שלפעמים משיגה את מטרתה. הרעיון אינו נבדק, וכך הוא עובר בשקט מן העולם"3. תיאור דומה של התסמונת, מבלי לקרוא בשמה, נתן אנטואן סנט אקזופרי בספרו, הנסיך הקטן, בפרשת התוֹכֵן (אסטרונום) הטורקי - לא הקשיבו למומחה הזר משום שלבש בגדים מוזרים; וכעבור כמה שנים, כשבא לוועידה בינלאומית בבגדים אירופיים הדורים, "הכול קיבלו את דעתו"4.

יתר-על-כן, ל'הגנה' היה מטה-כללי לא מקצועי (כפי שדיווחו זרים, שבדקוהו), וראש המטכ"ל, יעקב דורי, לא תפקד עקב מצב בריאותו כל המלחמה. ראש אגף המבצעים, יגאל ידין, שהחליפו, חסָר ניסיון קרבי, אך התברר בדיעבד, כי תפקד היטב לנוכח אתגרי מלחמת הקוממיות.

בארבעת החודשים הראשונים למלחמה לא הצליחה ה'הגנה' להשתחרר מתפיסות מקומיות וכתתיות, כיוון שהייתה מיליציה פוליטית. ה'הגנה' הגיעה למלחמה, שהתפתחה בהתמדה למלחמה סדירה, בלי ארגון מתאים, בלי די סגל פיקודי בכל הדרגים (מ"כים, מ"מים, מ"פים, מג"דים ומח"טים) למימוש כל התקנים בפיקוד החטיבות ובמטותיהן, בלי תורת לחימה ברורה ומסודרת, וללא אימון קרבי הולם לאנשיה. מפקדיה הוכשרו הכשרה קצרה בלוחמה זעירה, שרובה היה פוליטי ולא צבאי, משום שראשיה הניחו, שבזמן הקרוב לא תפרוץ מלחמה בארץ-ישראל; וכשתפרוץ, ישתתפו בה ערבים מקומיים וצבאות פולשים.

ראשי ה'הגנה' דבקו במתכונת המוכרת להם של "מאורעות", שניתן להתמודד עמם עם מיליציה פוליטית, שאינה צבא, בשיטות של לוחמה בטרור ובגרילה, שאפיינו את ה"הגנה" מאז "מאורעות" 1936-1939 בהשראת אורד צ'ארלס וינגייט, "הידיד"5. גם הפלמ"ח - הכוח המגויס היחיד ב'הגנה' - לא היה אלא מיליציה פוליטית, וחסר מפקדים מוכשרים ומאומנים בלחימה סדירה, אך חסה תחת כנפי מפלגת מפ"ם, האופוזיציה לבן-גוריון ב'יישוב המאורגן', וראה אִתה כל ניסיון לשנות את דרכיו כמזימה פוליטית של בן-גוריון. יתר-על-כן, אנשיו סירבו בתוקף ללמוד מניסיון מי ששירתו בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה, דחו את רעיונותיהם, ולעגו להם6.

גם לאחר עשרות שנים המשיכו אנשי הפלמ"ח לשאת את הרעיון, שצה"ל צריך לשלב בדמות המפקד את "המשמעת הצבאית הקפדנית ואת כושר הביצוע עם רוחה של תנועת הנוער", במקום לשאוף לצבא מקצועי7. כלומר, זו מורשת, שהנחילו לצה"ל בשנות שלטונם בו (לפחות, עד מלחמת יום הכיפורים), אך רוחם עדיין מרחפת כעת (2020) מעל הכשרת המפקדים בצבאנו. את כל הליקויים הללו אִבחן בן-גוריון כבר ב"סמינר" שלו8, וכוחות פוליטיים ושמרנות ארגונית הכשילו את ניסיונותיו לשפר את המצב - לקראת המלחמה ובמהלכה.

קריאה ביקורתית במורשת הפלמ"ח מלמדת היטב על רצון מפקדיו לשמר את "החטיבה" (כך נקרא הפלמ"ח בפי אנשיו) כמות שהיא - גם מסיבות פוליטיות, למרות הכישלונות המצטברים בארבעת החודשים הראשונים למלחמת הקוממיות. תפיסה מעוותת זו של ארגון צבאי ושל תורת לחימה הונחלה לצה"ל, המנציח אותה עד עצם היום הזה9.

דיווחי שקר

מבצע 'נחשון' לידתו בדיווחי-שקר, שהשפיעו, לשם שינוי, לטובה, על גורל המערכה. דיווחי שקר מחבלים ביכולת המפקדים לדעת מה קרה בשדה הקרב, מה הצליח ומה השתבש, לתכנן פעולות, ולהפיק לקחים לקראת הבאות. חמור ביותר, שמנציחים אותם כחלק מהתרבות הארגונית של הכוח - בניגוד לערכי הצבא. דיווחי טבנקין על מה שאִתרע לשיירת חולדה ודיווחי דוד שאלתיאל, מח"ט 'עציוני', ודב יוסף, מושל ירושלים, על המחסור בירושלים אינם הדוגמה היחידה לדיווחי-שקר במלחמת הקוממיות.

הם נובעים מסיבות שונות - טבנקין רצה להסתיר את תפקודו הכושל ואת אי-תפקוד אנשיו; שאלתיאל, שהיה מנותק במפקדתו מהאוכלוסייה היהודית בירושלים, והיה שנוא עליה, קרא לעזרה מבלי שהכיר את המצב בירושלים לאשורו; ודב יוסף, שהיה מקורב לבן-גוריון, תמך בו. כתוצאה מדיווחיהם החליט בן-גוריון לשנות את האסטרטגיה היהודית במלחמה - בניגוד לדעתו. החלטתו הביאה, כאמור, לשינוי מהותי ביותר במערכה נגד ערביי ארץ ישראל, והוציאה אותם מהמשחק - עד פלישת צבאות ערב, עם תום הכיבוש הבריטי בארץ-ישראל.

את תרבות דיווחי-השקר ירש צה"ל מהפלמ"ח ומה'הגנה', והם מאפיינים את כל פעולותיו, גם הלא-מבצעיות, למרות מס-שפתיים, שמשלמים ראשיו לַערך אמת10 שקרים - לגבי העבר ולגבי ההווה - מאפיינים את מורשת הקרב, שמונחלת לחיילי צבאנו11. חקר מלחמות והיסטוריה צבאית אינם מתקיימים בו, כדי שלא תיפגע יוקרת מפקדים, גם אם נכשלו בקרב.

אחוות לוחמים

עוד ערך, שחוּלל אין-סוף פעמים במערכה על הקסטל, היה אחוות לוחמים. כתוצאה מכך הפקירו אנשי הגדוד של הפלמ"ח את לוחמי החי"ש מחטיבת 'עציוני' בקסטל, שנטבחו, ואבד משלט בעל חשיבות אסטרטגית בדרך לירושלים. כשכבר הואיל יוסף טבנקין, מג"ד הרביעי בפלמ"ח, לשלוח תגבורת בפיקוד נחום אריאלי, היא הייתה קטנה מדי, הגיעה מאוחר מדי, ונטבחה עם אנשי החי"ש, שהופקרו על הקסטל ובסביבותיו.

"אמרתי לו (ליוסף טבנקין), 'למה עשית לנו את זה? אנשים נהרגו, ואתה לא שלחת תגבורת. למה הונית אותנו? אספקה לא שלחת, לפינוי לא דאגת'. טבנקין גמגם, והאחרים שתקו" 12. כך סיפר יעקב סלמן, מפקד כוח החי"ש מחטיבת 'עציוני', שנסוג מהקסטל עם אנשיו מותש לאחר שהפלמ"ח לא חש לעזרתו. בכך הצליחו הערבים להחזיר לידיהם את ההר, שבדיעבד הסתבר, שיש לו חשיבות אסטרטגית במלחמת השיירות.

את ההתעלמות ממצוקת אנשי 'עציוני' בקסטל אפשר להסביר ביריבות ארגונית, ששררה בין הפלמ"ח ל'הגנה', וכמקרה פרטי - בין גדודי הפלמ"ח בגזרת הדרך לירושלים לבין חטיבת 'עציוני'. לימים - ישדדו אנשי הפלמ"ח נשק, שנועד ל'עציוני', והגיע בשיירה לקריית-ענבים. מכל מקום, טבנקין ומג"דים אחרים בפלמ"ח סירבו עקרונית להיות תחת פיקוד אנשי 'הגנה'.

התעלמות הפלמ"ח ממצוקת לוחמי 'עציוני', שנאחזו בקסטל, בולטת בתיאור המערכה על ההר. אך זו בולטת גם בקרבות שיירות אחרות במלחמת הדרכים. לעזרת שיירת חולדה לא יצאו הפלמ"חניקים, שישבו בקיבוץ, כמה מאות מטרים ממקום לכידתה. לעזרת שיירת יחיעם הלכודה לא באו חטיבתם ('כרמלי'), תושבי היישובים בסביבה ולוחמים, שהוצבו בגזרה.

השיא, כנראה, היה בקרב שיירת נבי-דניאל. המפקדים - צבי זמיר, מפקד-הגדוד השישי של הפלמ"ח, ומישאל שחם, קצין המטה לענייני השיירות במטכ"ל ה'הגנה', שהיה המפקד הבכיר באירוע - חזרו לכפר עציון, ועִמם חלק מאנשיהם, נשק כבד ומכשיר לקשר עם מטוסי שירות האוויר, והותירו את השיירה ללא פיקוד. על הקרב בבית הקיץ בנבי-דניאל ובקרבתו, שבהם הסתופפו רוב אנשי השיירה, הופקד מפקד המחלקה אריה טפר, שהיה מפקד חוד השיירה, והובילהּ חזרה לירושלים - כפי שצפו הערבים, ובניגוד לכל היגיון צבאי. מפקדי הפלמ"ח לא העריכו את מעשי טפר בקרב הזה, שהציל 186 מאנשי השיירה, והעלימו אותם, כיוון שסירב למלא פקודות של צבי זמיר, שלא היה במקום, אלא נסוג לכפר עציון. בנוסף, הוענש טפר, ולא הוטלו עליו תפקידים קרביים להבא.

שבועות ספורים אחרי 'נחשון' (23 באפריל), התנהל הקרב הכושל לכיבוש נבי-סמואל, שבו הפקירו אנשי הפלמ"ח את חבריהם המותקפים, ולא חשו לעזרתם13 גם הסיפור הזה הושמט, כמובן, ממורשת הפלמ"ח וממורשת צה"ל.

חלק שני (מארבעה) במאמר, שפורסם בראשונה בכרך השמיני בסדרה "בשדות הקרב של מלחמת העצמאות", שכותרו, "מבצע נחשון וקרב הקסטל" מאת ד"ר אורי מילשטיין. הספר יצא לאור בימים האלה בהוצאת 'שרידות' והמדרשה הלאומית.

הערות

1. The future of war. Organization as weaponsMandeles, Mark D. Potomac Books, Washington, DC, 2005. .2 למשל, מונטי גרין ודוד דניאל מרקוס ("מיקי סטון").
3. עזריאל לורבר, מדע, טכנולוגיה ושדה הקרב, קרוננברג, 1997, עמ' 156. 4. אנטואן דה סנט אקזופרי, הנסיך הקטן (תרגם: אריה לרנר), עם עובד, 1964, עמ' 13.
5. מנגד – אצ"ל ולח"י סבלו מאותה הבעיה: הם לא אומנו למלחמה סדירה, אלא ללוחמה זעירה, ולא היו להם מפקדים, שהתאמו לפקד על יחידות צבאיות במלחמה. 6. ראו – מרדכי נאור, לסקוב, ההוצאה לאור של משרד הביטחון, 1985, עמ' 177. הוויכוח בין אסכולת הפלמ"ח לבין אסכולת הצבא הבריטי נמשך שנים רבות, גם לאחר קום המדינה. ראו – שגיא טורגן, ממני אישית לא יצא גנרל. הכשרת הפיקוד הקרבי בצה"ל, 1956-1949, יד בן-צבי, 2017; מרדכי בר-און, כשהצבא החליף מדיו. פרקים בהתפתחות צה"ל בשנים לאחר מלחמת העצמאות 1953-1949, יד בן-צבי, 2017.
7. ראיון עם מאיר פעיל, ראיינו חיים לפיד וחגי בן-צבי. "פרק בתולדות בית הספר לקצינים – דפי הכשרה כביטוי לתפישת עולם", סקירה חודשית, 1 באפריל 1988.
8. עמיר בר-אור, מחולשה לחלישה. הפיקוח הפוליטי על הכוח הצבאי במעבר מיישוב למדינה, נבו, 2018, עמ' 228-226.
9. אביתר בן-צדף, "מנבי סמואל ל'עופרת יצוקה': צבא החובבנים לישראל" (להלן – צבא החובבנים), באורי מילשטיין, קרב נבי סמואל. הכתובת על הקיר שלא נקראה, (להלן – נבי סמואל), שרידות והמדרשה הלאומית, 2009, עמ' 140-117.
10. לדוגמה עדכנית (2020) – דיווחי-השקר של אכ"א על גיוס חרדים. במחקרי על הצל"שים ועל העיטורים בצה"ל גיליתי עשרות עיטורים, שהוענקו ממלחמת הקוממיות ועד עתה, על מעשים, שלא נעשו כלל. אביתר בן-צדף, "עיטורים וצל"שים כמשאב בצה"ל", במיכאל ברונשטיין (עורך), ניצחון בסבירות נמוכה. אמיתות על מלחמת יום הכיפורים (להלן – ניצחון בסבירות נמוכה), שרידות ואפי מלצר, 2017, עמ' 571-544.
11. כך, מחנכים עד עתה בחטיבת הצנחנים 35 את הלוחמים, שאנשי גדוד הצנחנים 890 כבשו במלחמת יום הכיפורים את 'החווה הסינית' בסיני, למרות חשיפה מפורטת של מה שאִתרע בקרב הצנחנים, שהיה ב'טרטור' 42, הרחק מ'אמיר' – בנייני החווה. את 'החווה הסינית' כבשה חטיבת השריון 14 בפיקוד אל"ם אמנון רשף, שהועלמה משך כארבעים שנה מהמיתוסים השקריים, שנפוצו בצה"ל ובקרב אזרחי מדינת ישראל. עד היום מסרבת מפקדת קצין החינוך הראשי לתקן את המעוות. אותו הדבר לגבי קרבות גדוד-הסיור 288 בפיקוד סא"ל צבי דהב בדרום רמת הגולן באותה המלחמה ולגבי חלקה של פלוגה ג' בגדוד 51 של 'גולני' בקרב על החרמון באותה המלחמה ולגבי חלקם של צנחני המילואים מחטיבת 317 באותו הקרב.
12. ראיון של אורי מילשטיין עם יעקב סלמן.
13.מילשטיין, נבי סמואל.

תאריך:  04/11/2020   |   עודכן:  04/11/2020
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תבוסה מול כנופיות במערכת הקסטל ב'
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פיק ניוז
8/11/20 04:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשיר האלמותי "לונדון" ששרה הזמרת חווה אלברשטיין כותב המחזאי חנוך לוין ש"בלונדון הייאוש נעשה יותר נוח". זה מה שחשבו המוני ישראלים שבעת הסגר השני החליטו להזמין חופשה ביוון כדי לברוח מתלאות הסגר השני שהונהג בישראל. לרוע מזלם, הם שכחו דבר אחד: בניגוד לפיגועי הטרור שהיו בישראל בתחילת שנות האלפיים שהיו תופעה לוקאלית, נגיף הקורונה הוא תופעה גלובלית שפוגעת ומשפיעה על רוב מדינות העולם.
04/11/2020  |  רועי אורן  |   יומני בלוגרים
איש אינו יכול לחשוד בי שאני מאמין למילה אחת היוצאת מפיו של בנימין נתניהו. זה החל מזמן והגיע לשיאו כאשר שמעתי על מתן ההיתר בחשאי לגרמניה למכור צוללות משופרות מאוד למצרים.
04/11/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בראיון בלעדי למגזין "כיוון חדש" מספרת מלי פולישוק-בלוך (67), פוליטיקאית בנשמתה, על תחילת דרכה כפעילה חברתית עוד בהיותה תלמידת תיכון, איך החמיצה קריירה של שחקנית תיאטרון, כיצד הפכה לדוחפת העיקרית לבחירתו של זאב בילסקי לראשות העיר רעננה, למה היא מפגינה בעקביות נגד דיירי הבית בבלפור, והיא גם מספקת לנו סקופ גדול: הקמה של מפלגה חדשה בשם "דמוקרטית"
תולדות חיו של יוסקה שפירא שזורות בתולדות האומה והציונות הדתית. הוא נולד בירושלים בשנת 1926 לאביו הרב ישעיהו שפירא, ממנהיגי תנועת העבודה של הציונות הדתית, שנודע בציבור כ"אדמו"ר החלוץ", ולאמו שרה-חיה בתו של הרב נתן נחום הכהן רבינוביץ' "האדמו"ר מקרימילוב". אמו של יוסקה נפטרה ימים ספורים לאחר לידתו ויוסקה הועבר למוסד לילדים בירושלים.
04/11/2020  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
הבחירות שנערכות בארצות הברית הן לא רק מבחנם של המועמדים, דונלד טראמפ וג'ו ביידן, אלא גם מבחנן הגדול של הרשתות החברתיות. למודות לקח מבחירות 2016, וחבולות מהביקורת ומהמאבק הישיר שמנהל נגדן טראמפ, הן יצטרכו להוכיח לציבור שהן מפנימות את העובדה שיש להן אחריות לתכנים המפורסמים בפלטפורמות שלהן, כמו גם יכולת השפעה על הבחירות בכלל ועל התוצאות בפרט.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il