|   15:07:40
דלג
  דוד ארגז  
רופא פנימי מרכז רפואי קפלן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

לידתה של תסמונת

המומחים מאמצים טענה לא מוכחת ומאוד לא סבירה שבעתיד יתגלו סיבוכים בשכיחות גבוהה בקרב חולי קורונה קלים אגף המודיעין שוב יורה חץ ומצייר סביבו מטרה דרגת אמינות החרדים נוהרים לבקו"ם נו טוב... נראה שלפחות את לקחי מלחמת יום כיפור הם סוף-סוף למדו, אין לזלזל באויב ובתחבולות תעשה לך מלחמה
08/11/2020  |   דוד ארגז   |   יומני בלוגרים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
מפחידים את הציבור [צילום: צ'ארק סוקולובסקי, AP]

עוד לא התאוששנו מגל הקורונה השני וכבר אנחנו ניצבים בפני איום גדול הרבה יותר: תסמונת ה-long-covid. לאלו שלא מעודכנים, מדובר בטענה שלמעלה מ-10% מחולי קורונה לרבות חולים קלים, צפויים לסבול מתסמינים כגון עייפות, קוצר נשימה, הפרעות בריכוז ומיחושים שונים למשך חודשים אחרי שהמחלה חלפה. כיון שאני נתקל בלא מעט חולי קורונה ולא יצא לי להיתקל באף חולה שלקה בתסמונת, יצאתי לבדוק מהיכן נחתה עלינו הרעה החולה הזו.

חיפוש קצר מעלה שרוב הפרסומים על ה"תסמונת" החדשה מקורם במאמרים בעיתונות היומית והפופולרית אך ניתן למצוא דיווחים גם בספרות רפואית מקצועית. ה-BMJ הבריטי הקדיש כמה מאמרי מערכת לנושא. המרכז למחלות מדבקות (CDC) בארה"ב כתב לאחרונה שהוא "עוקב אחרי המצב ומנסה ללמוד יותר על ההשפעות ארוכות הטווח של מחלת הקורונה" וש"נזק ללב או לריאות כתוצאה מהמחלה אפשרי אך שכיחות התופעה וחשיבותה אינם ידועים". ארגון הבריאות העולמי (WHO) פרסם מצגת עידכון שמתייחסת לנושא ובה נכתב ש"הנגיף יכול לגרום למחלה ממושכת כולל בצעירים ובילדים ושישנם דיווחים לא מעטים על אנשים שלא חזרו לדרגת פעילות מלאה אחרי שחלו".

עם זאת גם מחברי המצגת מסכמים, שמעט מדי ידוע על הנושא ונדרש עוד זמן רב ומחקר נוסף לפני שניתן יהיה להגיע למסקנות כלשהן. לעומת הזהירות המובנת של הארגונים הבינלאומיים, אצלנו "מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה" (גוף שהוקם על-ידי אגף המודיעין בצה"ל) פרסם ביולי מסמך בן 35 עמודים, עמוס בפרטים ובמבואות שהצהיר בריש גלי כי "חולי קורונה עלולים לסבול מתסמינים מתמשכים ואף מסיבוכים ארוכי טווח לאחר החלמתם, גם אם סבלו ממחלה קלה בלבד".

כדי להבין איך הגיעו הכותבים למסקנה מרחיקת לכת זו אין מנוס מלחטט בפח הזבל המילולי הזה כלומר לקרוא את המסמך עצמו. הקורא הערני יבחין מייד שהמסמך עשיר בהשערות ודל בעובדות. אולי כדי להסתיר את דלות החומר הוא רצוף ביטויים לא מתחייבים למשל: "ייתכן כי בחלוף הזמן יתברר", "להערכת החוקרים הדבר מעלה אפשרות" וכן הלאה. חלק ניכר מהטקסט עוסק במנגנונים תיאורטיים שמנסים להסביר תופעה שאולי בכלל לא קיימת. רוב המובאות בסיום המסמך הם אזכורים לתיאורי מקרים בודדים או לדיווחים עיתונאיים ולא למחקרים מדעיים. מעט המאמרים שמצוטטים עוסקים בנושאים אחרים, למשל סיבוכים חריפים של קורונה וסיבוכים מאוחרים של מחלות אחרות כגון מחלת ה-SARS.

ה"מאמר" היחיד שמצוטט במסמך ובאמת עוסק בנושא אינו מאמר אלא מכתב למערכת שנשלח ממחלקה גריאטרית בבית חולים ברומא וסקר 143 חולי קורונה רובם עם דלקת ריאות שאושפזו באותו בית חולים. הסקר נערך כ-60 יום מתחילת הסימפטומים ו-36 ימים משחרורם מבית החולים ומצא שרובם עדין התלוננו על חולשה, קוצר נשימה או כאבים. אשר לחולים קלים שאינם מאושפזים, העבודה היחידה שמצותתת היא סקר טלפוני על חולים מהקהילה שהתקיים שבועיים -שלושה אחרי שחלו. בסקר נמצא ששליש מהחולים הצהירו שעדין לא הבריאו לחלוטין.

אגף המודיעין

לבסוף נחשפת ה"הוכחה החותכת": מחקר שבוצע בבית החולים "שערי צדק" ופורסם ב"ידיעות
אחרונות" ב-28.6. החוקרים דווחו ש "לפחות 50% מעשרות חולי הקורונה שאחריהם עקבו,
המשיכו לחוות חולשה כללית וקשיים נשימתיים שבועות עד חודשים לאחר שהחלימו ורוב החולים לא חזרו למצב בריאותי ולתפקוד שבהם היו לפני שחלו". יתרה מזאת, החוקרים הצליחו איכשהוא להסיק מהנתונים שאפילו חולי קורונה במצב קל עשויים לסבול מנזק ריאתי לטווח הארוך. כיוון יהראשונים של קורונה בישראל אושפזו באמצע מרץ והמחקר פורסם ביוני ניתן לשער שתקופת המעקב ברוב החולים לא עלתה על חודשיים. כמה חולים נבדקו? מה היה מצבם לפני שחלו? מה הייתה חומרת מחלתם? כמה זמן נמשך המעקב ומה הוא כלל? רק לחוקרים ולמערכת ידיעות אחרונות פתרונים ולמרבית הצער מאז הפרסום פורץ הדרך, לא שוחררו נתונים נוספים.

אז מה קורה כאן ואיך עובד ההיגיון של מומחי הקורונה שבאגף המודיעין? אז הנה: קורונה היא מחלה חדשה ואנחנו יודעים עליה מעט, ישנם דיווחים על סיבוכים מאוחרים בחולי קורונה לכן לא ניתן לשלול שחולים רבים יסבלו בעתיד מסיבוכים. לשון אחרת, כיוון שאנחנו לא יודעים מה
יקרה, הבה נצא מהנחה שיקרה הגרוע מכול. יאללה כסת"ח יאללה. מתוך אותו היגיון מגיעים כותבי המסמך למסקנה ש"מומלץ לשלב את הסוגיה הנ"ל כרכיב נוסף במדיניות ההסברה הלאומית תוך הדהוד המסר לפיו ייתכן שמחלת הקורונה עלולה לגרום לנכויות ארוכות טווח גם בקרב אוכלוסיות צעירות ובריאות, ואף באלו שסבלו ממחלה קלה בלבד".

תרגום לעברית: המומחים מאמצים טענה לא מוכחת ומאוד לא סבירה שבעתיד יתגלו סיבוכים
ואולי נכות בשכיחות גבוהה בקרב חולים קלים, מתוך כוונה להפחיד את כלל אוכלוסייה. אגף המודיעין יורה חץ ומצייר סביבו מטרה. דרגת אמינות החרדים נוהרים לבקו"ם. נו טוב... נראה שלפחות את לקחי מלחמת יום כיפור הם סוף-סוף למדו, אין לזלזל באויב ובתחבולות תעשה לך מלחמה.

אז איך נולדת תסמונת חדשה? פשוט מאוד, מתוך מפגש אינטרסים של כמה גורמים: התקשורת, שנוטה לפרסם ולהדהד ידיעות סנסציוניות כיון שהן מעוררות יותר עניין, מערכת הבריאות, שמחפשת דרכים להתריע להזהיר ולהפחיד אותנו כדי למנוע הדבקה, הרופאים - מי לא חולם לפרסם תסמונת חדשה שאולי תיקרא על שמו? מי לא רוצה להתפרסם ולהתקדם? להיהפך בן לילה למומחה לתחום ולמוביל דעה? הרבה רוצים ומפרסמים. החולים - מטופלים רבים מסתובבים עם תלונות ללא הסבר או פתרון ומחפשים נחמה פורטה באבחנה. במיוחד עבורם הומצאו האבחנות הפונקציונאליות כגון: "תסמונת מלחמת המפרץ", "תסמונת הבניין החולה", "קנדידה" ו"תסמונת התשישות הכרונית". אז הנה עוד תסמונת אחת. עוד משהו לתלות בו את התלונות. אחרונים ולא חביבים - עמותות ועורכי דין שמייצגים את החולים ותובעים את הרשויות כדי לקבל פיצויעל הסבל שנגרם להם.

אחרי הכל תסמונת היא לא הרבה יותר מספקולציה עם יחסי ציבור טובים ואי אפשר להכחיש
לקורונה שלנו יחסי ציבור מעולים. רק למען הסר ספק, נזק כרוני אחרי מחלות, תאונות וניתוחים הוא תופעה קיימת ולא נדירה. מחלת הפוליו גרמה לנזקים נירולוגים בלתי הפיכים, חולים שמונשמים ביחידות לטיפול נמרץ עלולים לסבול מנזק גופני ופסיכולוגי ממושך ובחלק מחולי SARS מחלה שנגרמת על-ידי נגיף הקורונה אחר, קיימת פגיעה קבועה בריאות. גם בחולי קורונה סיבוכים מאוחרים קורים (למשל תסמונת ה-PIMS) ברפואה כמו באהבה אין תמיד ואין אף פעם. השאלה היא לא איכותית אלא כמותית, לא האם ייתכן נזק כרוני אלא האם מדובר בתופעה נדירה כפי שנראה לי, או שכיחה כפי שאגף המודיעין מאיים עלינו? צריך גם להגיד שקיים נזק מאוחר אמיתי ומוכח מקורונה: הנזק שנגרם לאלו שנמנעים מללכת לבית החולים מפחד להידבק, הנזק שנגרם מדחיית ביקורים, טיפולים וניתוחים. הנזק מחוסר ויטמין D כתוצאה מהסתגרות בבית. הנזק מירידה בכושר גופני ובניידות והפגיעה הנפשית כתוצאה מבידוד חברתי.

מרכז המחקר והמידע לא רק "מטגן חביתה מביצה שעוד לא נולדה" אלא גם תוחב אותה לגרוננו ומכריח אותנו לבלוע. לא צריך לאכול את כל הביצה הזו כדי לדעת שהיא מקולקלת. לעת עתה תסמונת ה-long covid היא בגדר שמועה לא מבוססת. מה יתגלה בעתיד? ימים יגידו. מצד שני, בימים אלו של אבטלה, תסמונת ה-long-covid מפרנסת לא מעט אנשים וגם זו חצי נחמה.

תאריך:  08/11/2020   |   עודכן:  08/11/2020
ד"ר דוד ארגז
+המשטרה תחסום גישה למערת המכפלה בשבת חיי שרה
23:50 08/11/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מיום חמישי בלילה עד ראשון לפנות בוקר לא תתאפשר הגעה לחברון ולקריית ארבע למי שאינם תושבי המקום  ▪  המפקד הצבאי באזור חתם על צו לסגירת מערת המכפלה למתפללים יהודים
([צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90])
+מסתמן: הגבלות על מפגשים משפחתיים בחנוכה
20:09 08/11/20  |  עידן יוסף
בכירים במשרד הבריאות: אם מגמת התחלואה תימשך, אין שום סיכוי שנוכל לחגוג את חנוכה כרגיל. מניסיון העבר, תידרש קביעת הגבלות תנועה או הגבלות מחמירות על מפגשים משפחתיים (חדשות 12).
+על-סף התפרצות מחודשת של המגפה
20:02 08/11/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הד"ר שרון אלרעי-פרייס אומרת כי העלייה במקדם ההדבקה מלמדת שהישגי הסגר השני שבריריים  ▪  "לא ירחק היום שנעבור למקדם הדבקה 1 - והמגפה תתפשט"  ▪  "זה הזמן להתחסן משפעת"
אלרעי-פרייס. חשש לאיבוד שליטה
חנות בראש פינה [צילום: דוד כהן/פלאש 90]
+פרופ' גרוטו התפטר ממשרד הבריאות
18:23 08/11/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות התפטר לאחר 13 שנים כראש שירותי בריאות הציבור וכמשנה למנכ"ל  ▪  "יש משמעות לערך הרוטציה ולהזרמת דם חדש לתוך המערכות הציבוריות"
(פרופ' גרוטו. שנה מתוחה ועמוסה [צילום: פלאש 90])
+ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה כללי במשק
13:06 08/11/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
בר-דוד: "המאבק הוא למען כל העובדים בכל רחבי מדינת ישראל, ובפרט למען העובדים המוחלשים. זהו אינו מאבק רק של העובדים המאוגדים. המתווה לתשלום ימי הבידוד אליו הגענו הוא מאוזן ולא נותן פתח לניצול"
(בר דוד. להכיר בימי הבידוד כימי מחלה [צילום: ההסתדרות])
+מי מדביק בקורונה
09:18 08/11/20  |  רות רזניק   |   לרשימה המלאה
היכן נדבקים וכמה נפטרים בגלל הזנחה  ▪  השמועות בדבר הידבקות בתוך כתלי בי"ח, חוזרות ועולות שוב ושוב  ▪  ואנשים הנזקקים לשירות בי"ח מהססים להגיע למוסד החשוב בגלל אותו חשד
(נתונים קשים [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לידתה של תסמונת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
9/11/20 13:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
למרבה הצער, אנו מתבשרים, לעתים קרובות, בדרכים שונות, על פטירת חבר יקר, חברה אהובה, קרוב משפחה. זו דרכו של עולם. אולם מאז, פרצה מגיפה זו לתודעתנו, שיבשה את חיינו, יצרה היסטריה בכל אמצעי התקשורת שאינם חדלים לעסוק בנושא זה. כאילו אין בעיות חשובות אחרות בחברתנו. אנו המומים לשמוע בדרכים שונות כי אדם יקר ואהוב, נעלם מחיינו ונפל קורבן למחלת הקורונה.
08/11/2020  |  רות רזניק  |   יומני בלוגרים
משטרת ישראל הקימה (יום שבת, 7.11.20) מחסומים בכבישים המובילים אל היישובים מג'דל שמס, בוקעתא ומסעדה, בעקבות הכרזתם כאזורים מוגבלים למשך חמישה ימים. הכניסות שנחסמו: הכניסות לכפר מסעדה מכביש 978 וכביש 99, הכניסה לכפר בוקעתא מכביש 98 צומת אלרום, הכניסה לכפר מג'דל שמס מכביש 989 נווה אטיב. ציבור המטיילים באזור רמת הגולן מתבקש שלא להגיע לאזורים אלו.
07/11/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
.
06/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
מנכ"ל רשת ביג, חי גאליס, מבקש לסכל אכיפה משטרתית נגד מרכזי הקניות בבעלותו, ובמכתב מקדים רפואה למכה ששלח (יום ו', 6.11.20) ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וליועצת המשפטית של משטרת ישראל תנ"צ אילת אבישר, הודיע להן מדוע בכוונתו לפתוח את החנויות ביום ראשון הקרוב (8.11.20).
06/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
משרד הבריאות: 560 נדבקים חדשים אובחנו אתמול, אחוז הבדיקות החיוביות עמד על 1.7%.
06/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לצערי, מנהלי המשא-ומתן לפדיון 133 יהודים, הנמצאים כבר מאה ותשעים יום בגיא ההריגה העזתי, אינם משתחררים מיצר הנקמה
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il