|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

הסכנה האירנית

דאגה גדולה בישראל ובמדינות המפרץ מאפשרות חזרת הנשיא הנבחר ג'ו ביידן להסכם הגרעין עם אירן והסרת הסנקציות שהטיל עליה ממשל טראמפ. הממשל היוצא מתכנן להטיל על אירן סנקציות חדשות שיקשו על ביידן להסיר את הסנקציות מעל אירן, המזרח התיכון דרוך לקראת אפשרות הסלמה בנושא הגרעין האירני
10/11/2020  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
נתניהו וביידן. מאמץ ישראלי לשכנע [צילום: עמוס בן-גרשון, לע"מ]

אירן הפגינה יהירות רבה בהתבטאויות ההנהגה שלה לקראת פרסום תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב והיא המשיכה להפגין ביטחון עצמי גם אחר ההכרזה התקשורתית על ג'ו ביידן כנשיא הנבחר, נשיא אירן חסן רוחאני אמר לפני כמה ימים כי לא מעניין את ארצו מי ינצח בבחירות, הוא קרא לנשיא הבא של ארה"ב לכבד את החוקים והאמנות הבינלאומיות",אנו רוצים לקבל כבוד ולא להיות מטרה לסנקציות, לא חשוב מי ינצח בבחירות" הבהיר רוחאני. נשיא אירן טען כי לא משנה מי ינצח בבחירות וכי "לממשל הבא לא תהיה שום אופציה אלא להיכנע לאומה האירנית".

אולם, בסוף השבוע שעבר התייחס רוחאני לנושא הסנקציות ואמר: "אני מקוווה שנשיא ארצות הברית הבא כבר הבין שהסנקציות על המדינה לא יגרמו לה להיכנע, אנחנו מקווים שהחוויה של 3 השנים האחרונות תהיה שיעור לממשל האמריקני הבא: לפעול לפי חוקים ורגולציות ולחזור להתחייבויות שלהם,אנשינו הראו עמידות וסבלנות שאין שניות להן".

ב-8 בנובמבר אמר רוחאני כי" על גו' ביידן לחזור להסכם הגרעין מ-2015 כדי לפצות (את אירן) על שגיאות העבר". ואילו המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי אמר כי הבחירות בארה"ב לא ישפיעו על התנהלותה המדינית של ארצו כלפי ארה"ב, הוא הבטיח כי טהרן צריכה לשפר את יכולותיה בתחום הטילים הבליסטיים כדי "להגן על עצמה בעימות עם האויבים".

דאגה גדולה בישראל

אחד הנושאים שמדאיגים מאוד את ישראל, בעקבות תוצאות הבחירות בארה"ב, הוא הסכנה הנשקפת מאירן. על-פי הערכות בישראל, המבוססות על הצהרותיו של הנשיא הנבחר ג'ו בייידן, אם אירן תחזור לציות מלא להסכם הגרעין, הממשל החדש ינהל עמה משא-ומתן על הסכם חדש אך הוא צפוי להסיר את הסנקציות שהטיל עליה ממשל טראמפ. הכלכלה האירנית במצב קשה והסנקציות שהטיל עליה ממשל טראמפ הן כלי יעיל להפעיל לחץ על ההנהגה האירנית שממתינה בקוצר רוח לחילופי ממשל בארה"ב כדי להשתחרר מהסנקציות.

ההערכה בירושלים היא כי ממשל אמריקני בראשותו של ג'ו ביידן ישאף להכיל בהסכם החדש, שעליו הוא רוצה לנהל משא-ומתן עם ההנהגה האירנית, הגבלות על תוכנית הטילים הבליסטיים של אירן שכלל לא מוזכרת בהסכם הגרעין שנחתם בתקופת ממשל אובמה. אולם, החשש בירושלים הוא שרצונו של הממשל הבא בארה"ב בהסכם גרעין חדש יתפרש אצל משטר ההיאתולות כחולשה אמריקנית והוא ידרוש בראש ובראשונה להסיר את הסנקציות לפני כל משא-ומתן.

ההנהגה האירנית עלולה להעמיד את הממשל החדש של ביידן במבחן, מתוך הנחת עבודה כי הוא שונה מקודמו ולא יכניס את ארה"ב לעימות צבאי עם אירן, היא עלולה להגביר את קצב העשרת האורניום כדי לקבוע עובדות בשטח, דבר מגביר מאוד את סכנת העימות הצבאי בין ישראל לאירן, ישראל נחושה למנוע מאירן נשק גרעיני אך אם הממשל החדש של גו' ביידן ירתע ממדיניות תקיפה נגד אירן, עלול הדבר להגדיל את אפשרות ההתקפה הישראלית היזומה על מתקני הגרעין האירניים ואת המלחמה החשאית בין ישראל לאירן בנושא הגרעין.

עד היום לא ברורות הנסיבות המדויקות לפיצוץ המסתורי במתקן הצנטרפוגות המתקדמות בנתנז ששיתק את פעולתן כנראה לשנתיים הקרובות,אולם האירנים הפיקו לקחים, כעת הם בונים מתקן תת-קרקעי חדש, עמוק עמוק באדמה, כדי לחדש בו את פעילות העשרת האורניום מבלי חשש לפגיעה בו מן האוויר, במקביל ננקטים צעדי ביטחון חדשים בכל מתקני הגרעין באירן מחשש לחדירה של גורמים עויינים אליהם.

ישראל קבעה כבר ב-1981 את מדיניותה לגבי אפשרות החזקת נשק גרעיני בידי מדינות במזה"ת שעימן יש לישראל מצב של עויינות, היא תקפה את הכור הגרעיני בעירק שבנה סדאם חוסיין בבגדד וב-2007 תקפה את הכור הגרעיני שבנה הנשיא בשאר אסד בדיר א-זור שבסוריה. מבחינת ישראל, חזרה של ארה"ב להסכם הגרעין עם אירן והסרת הסנקציות שהוטלו עליה תהייה טעות אסטרטגית.

גורמים בכירים בירושלים אומרים כי אם יהיה לאירן נשק גרעיני הוא יסכן גם את ארה"ב, לכן, זהו גם אינטרס אמריקני ראשון במעלה למנוע מאירן השגת יכולת כזו, לדבריהם, נשק גרעיני אירני מסכן את האינטרסים האסטרטגיים האמריקנים.

עמדת מדינות המפרץ

מדינות המפרץ חוששות כי בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא האמריקני הבא תחזיר את מדיניותו הוותרנית של הנשיא ברק אובמה בנושא תיק הגרעין האירני, כלפי המליציות הפרו אירניות במדינות ערב וכלפי תנועת "האחים המוסלמים" המוגדרת בסעודיה כ"תנועת טרור". הן מאוד מוטרדות מנושא תוכנית הגרעין של אירן, זהו הלך הרוח בהנהגות של סעודיה ומדינות המפרץ והוא מתחיל לבצבץ החוצה באמצעות פרשנים ומעצבי דעת קהל.

העיתונאי הסעודי הבכיר, טארק אל-חומיד, לשעבר עורך היומון "אל-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, כתב בטורו ביומון " עוכאז" ב-8 בנובמבר:
"הענין המטריד ביותר ביחס לאזורנו הוא כיצד ג'ו ביידן יתמודד עם אירן? האם הוא ישוב ל)טפל) בנושא הגרעין הגרעין וכיצד? גם כאן ניתן לומר כי האזור השתנה, משום שביידן ימצא עמדה ישראלית קשוחה מול אירן בדומה לעמדה המפרצית, שבה חל שינוי עם תהליך השלום האמירתי-בחרייני-ישראלי". ואילו הפרשן מאמון פנדי פירסם ב-9 בנובמבר מאמר תחת הכותרת "האם ביידן יהיה המשך של אובמה?" שבו קבע כי ג'ו ביידן שונה מברק אובמה בהבנתו את העולם ובמיוחד את המזרח התיכון.

להערכתו, ג'ו ביידן ישתמש בתיק הגרעין האירני להחזיר את את ארה"ב לברית הבינלאומית שלה עם 5 במדינות הגדולות במועצת הביטחון פלוס גרמניה( 5 פלוס 1) כדי להוביל את העולם בנושא הבעיות הבוערות.

בכירים בסעודיה, באיחוד האמירויות ובבחריין עדיין לא התבטאו בגלוי באמצעי התקשורת שלהם לגבי חששותיהם מהאפשרות שממשל ביידן יסיר את הסנקציות מעל אירן אך הם מביעים את החששות האלה בשיחות סגורות עם גורמים אמריקנים וישראלים בכירים.

העובדה שהעיתונות המפרצית עוסקת כבר בנושא תיק הגרעין האירני כנושא מרכזי ובוחנת את האפשרויות של ג'ו ביידן כיצד לטפל בו, מעידה על הכנת דעת הקהל במפרץ לנושא הזה שאמור להפוך לנושא המרכזי שמעסיק את המזרח התיכון.
נושא נוסף המסכן את יציבות המזרח התיכון היא פרויקט הטילים המדויקים של ארגון חיזבאללה בלבנון, גם מאחורי הפרויקט הזה עומדת אירן, לחיזבאללה יש כמה מפעלים לדיוק טילים הפועלים בשטח לבנון וישראל איננה יכולה להתעלם מהדבר הזה המסכן מאוד את ביטחונה.

גם כאן ישראל זקוקה לגיבוי אמריקני מלא ולשיתוף פעולה מדיני וביטחוני מלא מצד הממשל החדש כדי לסכל את פרויקט הטילים המדויקים של ארגון חיזבאללה. אירן מפתחת טילים בליסטיים ומל"טים מתקדמים שמאיימים על האינטרסים האמריקנים בעירק ועל הספינות האמריקניות במפרץ הפרסי, בנסוף לאיום שלהם על סעודיה וישראל. הציפיה בירושלים היא כי הנשיא ביידן ימצא את הדרך להרתיע את אירן ולהפסיק את השפעתן של המליציות הפרו אירניות בעירק, סוריה ותימן.

תהליך הנורמליזציה

המשך תהליך הנורמליזציה בין ישראל לארה"ב הינו גם אינטרס אמריקני, הוא מגביר את היציבות במזרח התיכון ומניח את הבסיס להקמת ברית אזורית ישראלית-ערבית בחסות אמריקנית אל מול הסכנה האירנית. קיימת זהות אינטרסים בין כל מי שחבר בברית הזו והיא למנוע את מגמות ההתפשטות של אירן במזרח התיכון.
ארה"ב היא בת הברית החזקה והחשובה של ישראל והממשלה בישראל תדע לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם כל ממשל אמריקני.

מדינות המפרץ רואות באירן אויב מסוכן והן זקוקות לקואליציה עם ישראל, תחת מטריה אמריקנית כדי להתמודד עם הסכנה האירנית. מבחינת ישראל, חשוב שהמומנטום של תהליך הנורמליזציה, שהתחיל בשלהי כהונתו של הנשיא טראמפ, ישמר ואף יגבר, זה ישפיע באופן חיובי גם על הערוץ הישראלי-פלשתיני.

מדינות המפרץ שהמתינו לתום הבחירות בארה"ב כדי להודיע על נורמליזציה עם ישראל יבחנו כעת את התגובות של הממשל החדש לתהליך הזה, ג'ו ביידן בירך על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות וההערכה בדרג המדיני בירושלים היא שהוא תומך בתהליך הזה, מבחינת מדינות ערב ובראשן סעודיה הרי שהן ימתינו כנראה לראות את עמדת הממשל החדש בנושא הסכנה האירנית לפני שיקבלו את ההחלטה לגבי הסכמי נורמליזציה עם ישראל.

היחסים הביטחוניים בין ישראל לארה"ב הם יציבים מאוד ואינם נתונים לסכנה כלשהי במקרה של חילופי ממשל בארה"ב. ג'ו ביידן הינו ידיד גדול של ישראל והוא ימשיך לשמור על היתרון הצבאי האיכותי של ישראל, זו ההערכה בצמרת המדינית-ביטחונית בירושלים. על-פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, המשימה המיידית של ישראל תהייה לשכנע את הממשל החדש בארה"ב, להמשיך במשטר הסנקציות על אירן ולא להסכים לדרישה האירנית להסירן כתנאי לחידוש המשא-ומתן על הסכם הגרעין.

המזרח התיכון איננו עומד בראש סדר העדיפוית של הממשל החדש, הוא אמור לעסוק במשבר הקורונה, במצב הכלכלי הקשה בארה"ב ובעוד נושאי פנים, בסופו של דבר הוא יגיע גם לטפל בנושאים הקשורים למזרח התיכון ובראשם אירן, ישראל תצטרך להיערך היטב כדי להבהיר לממשל החדש ולנשיא ג'ו ביידן את הסכנה האירנית ומשמעות הסרת הסנקציות והחזרה להסכם הגרעין. אולם, בינתיים הסכנה האירנית איננה נרגעת בתקופת המעבר בין ממשל טראמפ לממשל ביידן, שלשום ביקר בישראל אליוט אברהמס, השליח המיוחד של הממשל לנושא אירן ובשבוע הבא יגיע לישראל שר החוץ מייק פומפיאו.

על-פי גורמים בכירים בירושלים, ממשל טראמפ, שיש לו את כל הסמכויות החוקיות עד ה-20 בינואר הבא, נערך להטלת סנקציות חדשות על אירן לפני כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן. אתר האינטרנט "אקסיוס" דיווח ב-8 בנובמבר כי בכירים בממשל טראמפ עובדים יחד עם ישראל ומדינות במפרץ כדי להטיל שורה של סנקציות על אירן וכי ביקורו של אליוט אברהמס בישראל עסק בנושא. גורמים בממשל טראמפ הביעו תקווה כי הסנקציות האלה יקשו על ג'ו ביידן לחזור להסכם הגרעין עם אירן שממנו פרש הנשיא טראמפ ב-2018.

תאריך:  10/11/2020   |   עודכן:  10/11/2020
יוני בן-מנחם
+הכנסת אישרה את ההסכם המדיני עם ממלכת בחריין
19:17 10/11/20  |  עידן יוסף
בתום דיון ממושך בו השתתפו קרוב ל-80 דוברים, אישרה מליאת הכנסת את ההודעה המשותפת בדבר כינון קשרי דיפלומטיה, שלום וידידות בין מדינת ישראל וממלכת בחריין, וזאת ברוב של 62 תומכים מול 14 מתנגדים וללא נמנעים.
([צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
סגן הנשיא ג'ו ביידן הוכרז מנצח בבחירות לנשיא ארה"ב לאחר שהשיג את 270 האלקטורים הנדרשים. למרות ההכרזה, הנשיא דונלד טראמפ טוען לזיופים ומתכוון לפנות לערכאות משפטיות, בין היתר כדי להביא לספירה מחודשת של הקולות. ניסיונו של טראמפ לקעקע את ההליך הדמוקרטי והכישלון המסתמן של הדמוקרטים להשיג "גל כחול" שיביא להם רוב בסנאט, ממחישים ביתר שאת את הקיטוב של החברה האמריקנית.
קשיים משמעותיים בשיחות בין ישראל ללבנון, לאחר ששני הצדדים העלו הצעות פרובוקטיביות וקיצוניות בהשוואה לעמדות הפתיחה. כך חושף הבוקר (ו') לראשונה, כתב המדיני של ישראל היום, אריאל כהנא.
06/11/2020  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
משלוח חקלאי ראשון יצא מישראל לאיחוד האמירויות לאחר שבשבוע שעבר קיבלה ישראל אישור רשמי מהשלטונות באמירויות לייצא תוצרת חקלאית טרייה וחומר ריבוי, לרבות זרעים, מישראל לאמירויות.
05/11/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
במסגרת המומנטום של קידום הסכמי שלום ונורמליזציה עם מדינות במפרץ ובאפריקה, לישראל אינטרס לקדם הסכם דומה גם עם הממלכה הסעודית בשל חשיבותה המדינית, הכלכלית והדתית. אולם, לסעודיה אילוצים שונים מבית ומחוץ, כמו גם רגישויות שמייחדים אותה. מחיר נרמול היחסים צפוי להיות גבוה יותר עבורה ביחס ליתר מדינות המפרץ. לפיכך, לא ברור מתי ובאלו תנאים היא תיאות לחתום על הסכם דוגמת הסכמי אברהם. מאמר זה מנתח את מערך השיקולים הסעודיים – ההזדמנויות והאתגרים הנלווים למהלך של נרמול יחסים עם ישראל – ויעמוד על המשמעויות וסיכויי ההיתכנות שלו.
31/10/2020  |  יואל גוז'נסקי  |   כתבות
מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה ב-26 באוקטובר לדון בקריאה של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לכנס בתחילת השנה הבאה ועידת שלום בינלאומית. קיילי קראפט, שגרירת ארה"ב באו"ם, חשפה בדיון את מותה של יוזמת השלום הערבית והניחה את הנושא על שולחן מועצת הביטחון ללא כחל וללא סרק. "יוזמת השלום הערבית איננה נחוצה עוד", אמרה קיילי קראפט, "מכיוון שאיננה מספקת את הפרטים הדרושים כדי להגיע לשלום בין ישראל לפלשתינים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il