|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

פרשת השבוע חיי שרה (המקאם חיג'אז)

כבוד אחרון

הפרשה נועדה לספר חיי שרה, אך היא מספרת על מות שרה, אשר מהוה אירוע יחודי המסמל סיום תקופה וראשית תקופה
12/11/2020  |   אברהם הללי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
אירוע ייחודי [צילום: יעקב נחומי/פלאש 90]


שָׂרָה וְהָגָר
גְּבִירָה וְאָמָה בְּצַוְתָּא חַדָּא
אַחַת בָּרָמָה וְהַשְׁנִיָּה תַּחְתָּא
הַגְּבִירָה נִחֲנָה בִּלְשׁוֹן חַדָּה
שִׁלְחָה אֲמָתָהּ לִהְיוֹת לְבַדָּהּ
בְּמוֹת שָׂרָה סֻפַּר על חַיֵיהָ
וּבְחַיֵּי הָגָר דֻּבַּר בְּצֶאֱצָאֵיהָ
וְשָׂרָה אֶת חַיֵּי הָגָר מֶרְרָה
שֶׁנִּשְּׂאָה לְאַבְרָהָם כִּקְטוּרָה
חַיֵּי שָׂרָה מְלֵאֵי הוֹד וְהָדָר
וְחַיִּים קָשִׁים הָיוּ חַיֵּי הָגָר
וְגָם דַרְכֵי הַצֶּאֱצָאִים נִפְרְדוּ
וְּשׁוּב לֹא חָיוּ יַחַד וְהִתְאַחְדּוּ
לָכֵן זֶה עִם זֶה לֹא הִתְוָעֲדוּ
וּכִשְׁנֵי לְאֻמִּים זָרִים שַׂרְדּוּ
וּבְאַחֲרִית הַּיָּמִים יִתְאַחֲדוּ
לְהָעִיד שֶׁאֵין אֱלֹהִים מִלְּבַדּוֹ


שרה נסיכה בביתה והגר מהגרת מביתה

הפרשה נועדה לספר חיי שרה, אך היא מספרת על מות שרה, אשר מהוה אירוע יחודי המסמל סיום תקופה וראשית תקופה. ועוד עולה מן הכתוב כי אברהם לא ישב בקריית ארבע-חברון שם מתה שרה. אברהם ישב בבאר שבע ומשנודע לו על מות שרה ויבא אברהם לספד לה וֻלְבַכּוֹתָהּ (כג/ב). לא רק אלא כלשון ימינו לעשות לה את הכבוד האחרון. חכמינו ז"ל אמרו: אין אישה מתה אלא לבעלה ואין איש מת אלא לאשתו. אומנם האישה מתה גם לילדיה ולעתים גם להוריה ככל שהיא מתה בקיצור ימים ושנים. מצאנו בדברי יעקב אבינו שאמר בסוף חייו: בְּבֹאִי מפדן ארם מתה עלי רחל (מח/ז) משמתה האישה לבעלה, קופצת על הבעל זקנה כי השפעתה על חייו הייתה משמעותית. ומיד אחרי שנאמר "קבר אברהם את שרה אשתו" (כג/יט) נאמר: ואברהם זקו בא בימים (כד/א) מכאן למדים שבמות שרה נפלה על אברהם זקנה. מכאן הרעיון שנאמר: על כן יַעֲזֹב-איש את אביו ואִמּוֹ ודבק באשתו והיו לבשר אחד (בראשית ב/כד). ברם גם האיש מת לאשתו מצאנו זאת במגילת רות שם נאמר: וימת אלימלך איש נעמי (רות א/ג) ראינו עד כמה חשוב היה לאברהם לקנות אחוזת קבר בכסף מלא ולא הסכים לדברי בני חת שאמרו לאברהם: אתה בתוכנו במבחר קברינו קְבֹר אֶת מֵתֶךָ (כג/ו). לא נתפתה אברהם לדברי הַחֲנֻפָּה של עפרון שאמר לאברהם: לא אדני שמעני השדה נתתי לך והמערה אשר בו לך נתתיה לעיני בני עמי נתתיה לך קְבֹר מֵתֶךָ (כג/יא) אברהם גם רצה להנתק מן הַכְּנַעֲנִי שאברהם יושב בארצו (זה דבר שבא להתריע על הסכנה לעם ישראל מנשואי תַּעֲרֹבֶת הַמְכַלִּים את עם ישראל ובמקום שיתרבה, ככתוב, הוא מתמעט). לכן השביע אברהם את אליעזר - זקן ביתו המושל בכל אשר לאברהם, שלא יקח ליצחק אישה מבנות הכנעני, אלא מבנות משפחת אברהם שבאור כשדים, משם אברהם יצא במצות האלוהים שאמר לו: לך לך מארצך וגו'. וכאן מתחיל למעשה הדור השני דור של יצחק אבינו ורבקה אמנו. כאן המקום לשאול, הרי לאברהם היה לו בן לא רק יצחק ולא כבן יחיד, הרי היה לו ישמעאל כבן ראשון שאברהם אהבו, זאת למדים כאשר שרה אמרה לאברהם כמצוה עליו: גרש האמה הזאת ואת בנה כי לא יירש בן האמה הזאת עם בני יצחק (וירא כא/י) נאמר: וַיֵרַע הדבר מאוד בעיני אברהם על אודות בנו (ישמעאל) (וירא כא/יא). אחרי מות שרה נאמר: וַיֹּסֶף אברהם ויקח אישה ושמה קְטוּרָה (כה/א) רש"י אומר קטורה זו הגר ונקראת קטורה על שנאים מעשיה כקטרת. המדרש מרבה לדבר בשבחה של הגר, ואברהם מתקן את העולות שנעשו להגר ולבנה ישמעאל ומחזירה אליו כאשתו.

יקון עולה שנעשתה בעתה מִכֹּרַח המציאות

ניתן למצוא רמזים די ברורים כי אחרי מות שרה ואברהם יצחק רצה לתקן עולה שנעשתה לאחיו ולאמו החורגת. זה למדים מן הכתוב שמספר על הבאת רבקה אל יצחק שם נאמר: ויצחק בא מִבּוא באר לחי רֹאִי (כד/סב) זה המקום אליו ברחה הגר מבית אברהם מפני שרה והשאלה מה עשה יצחק במקום זה, מכאן לפי המדרש עולה כי ביקורו ב"באר לחי ראי" לאחר מות שרה אמו בקש יצחק להחזיר את הגר לאביו היא אמו החורגת ובכך לתקן את העוולה להגר ולאחיו ישמעאל שבגללו נגרמה. רבותינו אמרו כי ישמעאל חזר בתשובה ובכך זכה אברהם בסוף ימיו לראות אחים מאוחדים בצל קורתו ובחסותו. לפיכך במות אברהם נאמר: ויקברו אתו יצחק וישמעאל בניו אל מערת המכפלה (כה/כט) לא רק אלא שהבכור ישמעאל נותן לאחיו יצחק את זכות הבכורה בקבורתו של אברהם. למעשה ניתן לאמר כי תפיסה זו בין אחים, מתרחשת בין צאצאי ישמעאל לצאצאי יצחק בימינו אלה, בהסכם הנורמליזציה המכונה "הסכם "אברהם" (معاهدة ابراهيم) עם האמיריות המדבריות, לשם גם נשלח ישמעאל על-ידי אברהם אביו ושם ישב. לא בכדי לא נאמר "חוזה שלום", כי לא הייתה מלחמה בין האמיריות לבין ישראל, זה מעין ברית פיוס בין צאצאי יצחק לבין צאצאי ישמעאל. לא בכדי מזכיר הכתוב בין שמות ילדי קטורה-הגר ומשמע ודומה ומשא (כה/יד). תפיסת עולם זו מקובלת בעם ישראל, ולא מקובלת אצל יושבי ארץ ישראל שאינן בני ישראל הפלשתינים. הרמב"ם אשר חי בעולם המוסלמי הערבי כתב באגרת תימן ששלח לקהילת יהודי תימן אשר סבלה מרדיפות הישמעאלים, ומקנאין מוסלמים שרדפו את יהודי תימן, בתשובה לפניתם אליו כגדול הדור דאז כך: ואתם אחינו ידוע לכם שהקב"ה הפילנו במהמורות עוונותינו בתוך אֻמָּה זו, שהיא אֻמַּת ישמעאל, שרעתם חזקה עלינו, והם מתחכמים להרע ולמאוס אותנו, כמו שגזר עלינו יתברך שמו, שנאמר "ואויבינו פלילים" (דברים לב/לא) ושלא עמדה על ישראל אֻמָּה כמוהם יותר אויבת ממנה ולא אֻמָּה שהרעה בתכלית הרעה לדלדל אותנו ולהקטין אותנו ולמאוס אותנו (זה נכתה כמובן לפני השואה שאז קמה ועוד איך קמה אֻמָּה שבקשה לעקרנו מן השרש ולהשמידנו) ומוסיף הרמב"ם וכותב: שאפילו דוד המלך עליו השלום כשראה ברוח הַקֹּדֶשׁ כל הצרות העתידות לבוא על ישראל, התחיל לקונן אז "אויה-לי כי גרתי משך שכנתי עם-אהלי קדר" (תהלים קכ/ה) וראו איך זֶכֶר 'קיד"ר משאר בני ישמעאל (הוא שבט קורייש) לפי שהמשוגע (הכונה למוחמד שהוא משבט קורייש) הוא מבני קדר כמו שהוא מפורסם בייחוסו, ואנחנו בעודנו סובלים שעבודם וכזביהם ושירותם למעלה מיכולתנו, שאין ביכולת האדם לסבול, ויהי כמו שאמר דוד המלך עליו השלום: "ואני כחרש לא אשמע וכאלם לא יפתח-פיו (תהלים לח/יד) וממשיך וכותב, וכמו שהוכיחונו רבותינו לשאת כזבי ישמעאל ושקריו ולשתוק ממנו, וסמכו זה לפסוק שכתוב בשם בניו: "וּמַשְׁמָע וְדוּמָה וּמַשָּׂא" (חיי שרה כה/יד) זהו רמז לישראל אמר הרמב"ם כעצה ליהודי תימן: שְׁמַע דֹם וְשָׂא, והרמב"ם ממשיך באגרתו לאמר להם, שלא להביא עצמם לידי מיתה.

אברהם רואה קנינו שלם בשלמו תמורתו

אברהם אב המון גויים שהוגדר על-ידי בני חת נשיא האלוהים, לא הסכים לקבל מתנות חנם. אפילו הובטחה לו הארץ כולה לו ולזרעו אחריו הוא לא רצה לקבל חלקת קבר לשרה חִנָּם אין כסף, למרות שהארץ ומלואו ניתנה לו על-ידי אלוהים קנין עולם לו ולזרעו אחריו אשר תר אותה אברהם לארכה ולרוחב, אלא שאברהם רצה לבסס בעלותו וקנינו כנגד תשלום למחזיק במקום הוא עפרון החתי, אף על-פי שעפרון ועמו אינם בעלי הקנין של חלקת ארץ בה ישב הוא ועמו כולל השדה שבו נמצאת מערת המכפלה. זה מביא אותנו לשאלה מה משמעות המושג "קנין שלם" שאין עליו עוררין. שני אלמנטים מהווים סימני הכר לכך, הישיבה במקום והחזקה בקרקע, לרבות עִבּוּדָהּ והוצאת פרי ממנה והדבר הנוסף הוא תשלום שוויה. למדנו עוד במרוצת השנים כי תשלום תמורת הקרקע בלי ישיבה וחזקה בה, איננו נותן למשלם התמורה הכספית זכות ללא עוררין, לכן חשוב קיום התנאי השני להחזיק בקרקע לעבדה אם היא נועדה לעיבוד ולהתישב בה אם אם היא נועדה למגורים. משנעדר אחד משני התנאים האלה, הקנין איננו שלם. אברהם שהובטחה לו הארץ ומלואה על-ידי בורא עולם ראה עצמו גר ותושב בארץ. זה גם עיקר הרעיון של שיבת ציון לחידוש קוממיות עם ישראל בארצו, שהדריך את שבי ציון הם החלוצים של הציונות החדשה. מן הראוי ךהבהיר כי לפי חוקי א"י העותומאניים והמנדטוריים, לא ניתן לקבור מתים בקרקע מסוג מירי או אמירי, שהבעלות בה היא ל"אמיר". זו הטעם במשא-ומתן שנהל אברהם עם החתים לקבל בקנין מלא ובתמורה מלאה את מערת המכפלה כדי להבטיח קבורת אבות ואימהות האמה זוגות זוגות אברהם בצד שרה, יצחק בצד רבקה ויעקב בצד לאה ולפי המסורת גם אדם וחוה קבורים שם. אברהם ידע בחזונו וברוח הקדש כי זה אשר נתן לישראל קנין מלא על הארץ כלה. לכן מששבי ציון קנו את זכות החזקה בקרקע בתשלום כספי מלא מידי מי שהחזיק בקרקע, מיד החלו בהכשרתה וְעִבּוּדָהּ ובנית ביתם בה לקנין עולם, כי בעלות בקרקע בלי חזקה ועיבוד סופה שתשמט מידי זה שקנה אותה.

הֵם וְאָנַחְנוּ וְהוּא יְקַיֵּם אֶת הַבְּרִית כִּי אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים שׁוּב לֹא יַכְרִית
כֹּל שֶׁצָרִיךְ לְסַלֵּק מְחִיצוֹת פֹּה וְשָׁם לִזְכּוֹר וּלְהַזְכִּיר לָנוּ כִּי כֻּלָנוּ בְּנֵי אַבְרָהָם
וְכִי לָנוּ אֶרֶץ זוֹ וְלָהֵם אֲרָצוֹת וּמִדְבַּר וְכִי זֶה אֲשֶׁר כָּתוּב בַּקֻרְאָן וְשָׁם נֶאֱמַר
בַּל יָשִׂימוּ בְּנֵי כּוּרַיֶשׁ לָבוּז וְלִשְׁנִינָה אֲשֶׁר קִדֵּש לָהֶם נְבִיאָם מַכֶּה וּמְדִינָה
מוּטָב גָּם לָשׁוּב וּלְשַׁנֵּן לְעַם בְּנֵי הָגָר לֹא בִּכְדִּי שַׂם מִקְדָּשֵׁיהֶם שָׁמָּה בַּמִּדְבַּר
וְלָנוּ בְּמוֹרִיָּה שָׁם שַׂם מִקְדָּשׁוֹ הָאֵל לְהַפְרִיד בֵּין צֶאֱצָאֵי יִצְחָק לְיִשְְׁמָעאֵל
לְהַשִׁכּין שָׁלֹום בֵּין צֶאֱצָאֵי אַבְרָהָם לָתֵת לָזֶה חֶלֶק וְנַחֲלָה פֹּה וְלָהֵם אֵי שָׂם
ולָשִׂים זֹאת לְפָנֵינוּ וְגָם בֵּין עֵינֵינוּ בִּשְׂרוֹר שָׁלוֹם בֵּינֵינוּ יִשְׂרוֹר עִם שְׁכֵנֵינוּ
כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבוֹתֶינו וְלָנוּ

תאריך:  12/11/2020   |   עודכן:  12/11/2020
עו"ד אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנשים מהשמאל שלחו תנחומים לרשות הפלשתינית על מותו של סאיב עריקאת. מצער מאוד שאנשים אלה מתעלמים מהצהרות מפורשות של עריקאת, המוכיחות שפניו אינם לשלום אמת. כל ימי השתייכתי לשמאל הציוני אך מעולם לא חשבתי שעריקאת מאמין באמת בפתרון של שתי מדינות. עריקאת היה מכשול לשלום, לא איש שלום.
הפלשתינים ציינו אמש את יום השנה ה-16 למותו של יו"ר הרש"פ לשעבר יאסר ערפאת שמת בבית החולים הצבאי הצרפתי "קלאמאר" ב-11 בנובמבר 2004. בחלוף 16 שנים למותו נותרה סיבת מותו כתעלומה למרות ידיעות שהפיצו רעייתו סוהא ערפאת בכירי הרש"פ מאז יום מותו ועד היום כי הוא הורעל למוות. בית הדין האירופי לזכויות האדם קיבל החלטה לחדש את חקירת נסיבות מותו של יאסר ערפאת, כך הודיעה סוהא ערפאת בראיון מיוחד שהעניקה לערוץ הטלוויזיה "אל-ערביה" ב-5 בספטמבר מביתה במאלטה במסגרת המתקפה התקשורתית שלה נגד הרש"פ.
לפני כמה זמן כתבתי לנציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות בקשור לאביחי מנדלבליט, ליאת בן-ארי וכדומה. לא התלוננתי. אין לי עניינים משפטיים ולכן אין לי כל מעמד להתלונן.
בשבת המתקרבת נקרא את פרשת "חיי שרה". בפרשת זו אנחנו עדים למשא-ומתן ארוך ומייגע כפי שמתואר בבראשית כ"ג. אנו מתוודעים לבקשות, הפצרות, עניינים פורמליים של מיקח וממכר.
כהנא נולד ביפו בשנת 1911 לאפרים ומרים כהנא. אמו, מרים בלקינד השתייכה למשפחת נעמן בלקינד ואבשלום פיינברג ועלתה לארץ ישראל בשנת 1893 בסיוע בן דודה ישראל בלקינד, ממנהיגי תנועת הביל"ויים. אביו של בנימין, אפרים-שמואל כהנא, יליד רומניה, עלה בגפו לארץ-ישראל, הקים משק חקלאי בסג'רה (1904), ובהמשך עבר עם משפחתו ליפו והקים קו דיליז'נסים (כרכרות) יומי מיפו לזכרון יעקב ומיפו לירושלים.
11/11/2020  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il