|   15:07:40
דלג
  איתן גלבוע  
פרופ' למדעי המדינה ולתקשורת באוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

גם הרדיקלים יקבלו תפקידים - ממשל ביידן מתחיל להרכיב כוורת

עד 20 בינואר יעבוד צוותו של הנשיא הדמוקרטי הנבחר כדי להבטיח העברת שלטון חלקה. כדי לשמור על אחדות המפלגה, ביידן יצטרך לתת תפקידים לנציגי האגף של וורן וסנדרס, אך הסנאט הרפובליקני ימנע צעדים אנטי-ישראלים
15/11/2020  |   איתן גלבוע   |   יומני בלוגרים   |   ממשל ביידן   |   תגובות
ברני סנדרס, ג'ו ביידן [צילום: אוון ווצ'י, AP]

החוקה האמריקנית קובעת פסק זמן של כחודשיים וחצי בין יום הבחירות, יום שלישי הראשון בנובמבר, לבין היום שבו נשיא חדש מושבע ונכנס לתפקידו - 20 בינואר. פסק הזמן הזה נועד להעברה מסודרת של השלטון בין הממשל היוצא לבין הממשל החדש. צוות בראשותו של טד קאופמן, מקורבו של ג'ו ביידן ואיש אמונו ומי שהחליף אותו תקופה קצרה בסנאט לאחר שנבחר לסגנו של ברק אובמה, עובד כבר כמה חודשים על בניית ממשלו.

הצוות בוחן מיניסטריונים, סוכנויות ממשלתיות ומשרדים ותוכניות לרפורמות ולחקיקה. הוא קובע סדרי עדיפות למאה הימים הראשונים, וממיין ומסנן מועמדים לאיוש תפקידי מפתח. עיקר הבדיקה היא לגלות מראש לא רק התאמה לכל תפקיד, אלא "שלדים בארון" שעלולים להביך את הנשיא.

הצוות מנסה לגייס אישים שהוא מעוניין בהם. אלפים מציעים את מועמדותם, בעיקר לתפקידים מתחת לשרים, שולחים קורות חיים ומשתמשים במקורבים וביחסי ציבור כדי לקדם את עצמם. בין ממשל לממשל הם עובדים במכוני מחקר נוטים לדמוקרטיים בוושינגטון, כותבים ספרים, מאמרים וניירות עמדה, שומרים על קשר עם חברי קונגרס ומחכים לניצחון מפלגתם ולחזרה לעבודה בממשל.

המועמדים לתפקידי המפתח בתחומי הפנים, החוץ והביטחון באים מכמה מגזרים: חברי קונגרס, אישים שכיהנו בממשל אובמה, יריבים שהשתתפו בפריימריז, מנהיגים מוכשרים בממשלים מקומיים שמיועדים להגיע לרמה הארצית ואישים בולטים בתחומים פרטיים או ציבוריים שאינם פוליטיים.

סנאטורים דמוקרטים כמו ברני סנדרס, אליזבת וורן ואיימי קלובשר שהתחרו בביידן היו רוצים תפקידים מיניסטריאליים. הבעיה שהם יצטרכו להתפטר, ואם המושל במדינתם הוא רפובליקני, כמו למשל במסצ'וסטס שאותה מייצגת וורן, הוא ימנה רפובליקני במקומם עד הבחירות הבאות וכך יגדל הרוב הרפובליקני בסנאט. פיט בוטיג'ג' הוא דוגמה למתחרה בפריימריז שמועמד כרגע לתפקיד השגריר לאו"ם.
כדי לשמור על אחדות המפלגה, ביידן יצטרך לתת תפקידים לנציגים בולטים של האגף הפרוגרסיבי-רדיקלי במפלגה כמו סנדרס ווורן. יש לקוות שאלו לא יהיו תפקידים חשובים בעיני חוץ וביטחון משום שהאגף הזה עוין לישראל.

מועמדים שכיהנו במשרות בכירות בממשל אובמה, ששואפים לחזור לממשל ולקבל קידום. הרלוונטיים לישראל הם ניק בלינקמן, שהיה סגן שר החוץ וסגן היועץ לביטחון לאומי, הוא מועמד מוביל לתפקיד היועץ לביטחון לאומי; סוזן רייס, שהייתה היועצת ושגרירה לאו"ם מועמדת לתפקיד שרת החוץ, ומישל פלורנוי, תת-שרת ההגנה מועמדת לתפקיד שרת ההגנה.

אריק גרסטי, ראש עיריית לוס אנג'לס, היהודי הראשון וההיספני השני שנבחר לתפקיד הזה, קצין בחיל-הים לשעבר, מייצג כוכבים חדשים של המפלגה והוא מועמד לתפקיד שר התחבורה. אם יתמנה, יהיה בהחלט גורם שישראל תוכל להיעזר בו במגעים עם הממשל.

יחסי הבית הלבן והקונגרס

הקונגרס האמריקני הוא שותף מלא בקביעת המדיניות של הממשל. בלי אישור הקונגרס, נשיא אינו יכול להוציא דולר אחד, למנות שרים, שופטים ושגרירים, וכמובן להעביר חוקים. לקונגרס יש סמכויות משמעותיות בהרבה תחומים הנובעות ממבנה המשטר הפדרלי המבוסס על ריסונים ואיזונים בין הרשויות.

בשל חוסר אמון מתמשך של הציבור בממשל, הבוחרים נוטים לפצל את הכוחות גם בין שני בתי הקונגרס, בית הנבחרים והסנאט. במשך כל שמונה שנות כהונתו של אובמה, הוא נהנה מרוב של מפלגתו בשני בתי הקונגרס רק בשנתיים הראשונות. גם טראמפ, נהנה מרוב של מפלגתו בשני בתי הקונגרס רק בשנתיים הראשונות שלו.
לפי תוצאות הבחירות, הדמוקרטים ימשיכו לשלוט בבית הנבחרים אבל בשלב זה הם לא הצליחו להשיג רוב גם בסנאט, שכנראה יישאר בשליטת הרפובליקנים. הם לא יוכלו להעביר רפורמות משמעותיות שתכננו כמו הגדלת מספר השופטים בבית המשפט העליון, הלאמת מערכת הבריאות או יישום תוכנית "האנרגיה הירוקה" השאפתנית שלהם.

למרות שהסנאט הרפובליקני יקשה על ממשל ביידן, זו תהיה הזדמנות לתקן את התרבות הפוליטית של שיתוף פעולה בין שתי המפלגות, שנפגע קשות כבר בתקופת אובמה והחמיר בתקופת טראמפ.

לחלוקת השליטה בקונגרס יש גם היבט ישראלי. הואיל ויחסי הרפובליקנים עם ישראל הרבה יותר הדוקים מיחסי הדמוקרטים, ישראל תוכל להסתייע בסנאט להדוף או לצמצם חוקים והחלטות או פעולות אנטי-ישראליות.

ממשל ביידן וישראל

ברור שלא יחזרו יחסים קרובים ושיתוף פעולה הדוק כפי שהיו בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין הנשיא המכהן דונלד טראמפ. אבל גם לא יתפתחו בהכרח יחסים עוינים עם ביידן, עקב התייצבות נתניהו לטובת הרפובליקנים והמחלוקות הקשות שהיו לו עם אובמה. ביידן הכריז שהוא לא נוקם ולא נוטר וישמור על יחסים טובים עם ישראל.

הנושאים החשובים ביותר לישראל הם שיתוף הפעולה הצבאי-ביטחוני; ההתמודדות עם הפצצה האירנית; הפעילות העוינת של אירן בסוריה ובלבנון; צירוף מדינות ערביות לברית האסטרטגית האזורית; והמדיניות כלפי העימות עם הפלשתינים.

שיתוף הפעולה הביטחוני ימשיך כבעבר. הוא בנוי על יחסי תועלת הדדיים, אם כי ברור שהם לא סימטריים. ארצות הברית מסייעת לישראל הרבה יותר מאשר ישראל מסייעת לארצות הברית. ביידן לא יפגע ולא ישתמש בסיוע הצבאי האמריקני לישראל כדי לכפות עליה מהלכים מול הפלשתינים, כפי שתובעים הפרוגרסיביים הרדיקלים. הסיוע מעוגן בהסכם לעשר שנים נחתם על-ידי אובמה ונתניהו ב-2016 ונכנס לתוקף ב-2018. כל ניסיון לפגוע בו יהיה הפרה של ההסכם, וביידן שהיה שותף לגיבושו, לא ייתן יד למהלך כזה.

האתגר העיקרי יהיה אירן. ביידן מעוניין לחדש את המשא-ומתן עם אירן על הסכם גרעין חדש במקום זה שטראמפ ביטל. לאירן יש תנאי מוקדם והוא הסרת הסנקציות הכבדות שטראמפ הטיל עליהם. ביידן עלול לקבל את התנאי הזה. ייתכן שהפיק לקחים מכשלי הסכם הגרעין שעליו חתם אובמה ב-2015, ואולי לא.

הבעיה הגדולה יותר היא הרחבת והעמקת הברית האסטרטגית של ישראל ומדינות ערביות שטראמפ פעל במרץ רב לכינונה. אחד הגורמים שהביא לנורמליזציה של היחסים בין ישראל לבין האמירויות, בחריין וסודן הוא הצורך לבלום את השאיפות האזוריות והחתרניות של אירן. טראמפ תכנן להוסיף מדינות ערביות אחרות כמו סעודיה, עומאן, כווית ומרוקו. חלקן החליט לשבת על הגדר עד שיתברר אם טראמפ מנצח וממשיך.

ביידן עלול לעצור את המהלך הן משום שהוא סותר לכאורה את השאיפה להשיג הסכם גרעין חדש עם אירן והן משום שהרדיקלים הדמוקרטים רוצים לנתק את ארצות הברית מסעודיה וממדינות המפרץ, שאותן הם מגדירים כמדינות מהריאקציוניות ביותר בעולם.

הנושא אינו תיאורטי. שיקולי המשא-ומתן על ההסכם הגרעין של 2015 השפיעו על מדיניות ארצות הברית כלפי אירן. ב-2009, זויפו הבחירות לנשיאות אירן והאופוזיציה יצאה להפגנות המוניות שדוכאו בכוח רב. המוחים ציפו לתמיכה אמריקנית בטוהר הבחירות, אבל אובמה שתק. התברר שהוא חשש להכעיס את האייתוללות ובכך לסכן את הסיכוי להשיג את הסכם הגרעין.

בסוגיה הפלשתינית, ביידן לא יחזיר את שגרירות ארצות הברית מירושלים לתל אביב, אבל יפתח מחדש קונסוליה לפלשתינים במזרח ירושלים וגם את משרד אש"ף בוושינגטון, שטראמפ סגר. הוא גם יחדש את הסיוע הכלכלי לרשות הפלשתינית ולסוכנות הסעד של האו"ם לפלשתינים; יתנגד להרחבת ההתנחלויות ויתעלם מתוכנית השלום של טראמפ. ספק רב אם יפתח תוכנית משלו, אחרי כישלון אובמה, הנשיא האמריקני הכי פרו-פלשתיני בתולדות ארצות הברית, לקדם משא-ומתן ופתרון.
ביידן בהחלט מוכן להיכנס לבית הלבן ולהתחיל לממש את תוכניותיו ומדיניותו, לרבות אלו שנוגעות לישראל ולמזרח התיכון.

תאריך:  15/11/2020   |   עודכן:  15/11/2020
איתן גלבוע
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גם הרדיקלים יקבלו תפקידים - ממשל ביידן מתחיל להרכיב כוורת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשל ביידן
מפלגתיות צבעה זמן רב את ההתייחסות בארה"ב לקורונה. עם זאת, הניגוד בין שתי המפלגות היה ברור ביותר ב-9.11.20, היום בו חצתה המדינה את רף 10 מיליוני החולים, כותב אקונומיסט. באותו יום עסק דונלד טראמפ בדיווחים לפיהם ייתכן ששוב ערך בבית הלבן אירוע שהפך למוקד הדבקה – הפעם במסיבת מוצאי יום הבחירות, בה ככל הנראה נדבק שר השיכון, בן קרסון. באותו יום הודיע ג'ו ביידן על הקמת כוח המשימה למאבק בקורונה ובו מומחים לבריאות הציבור שטראמפ אוהב ללעוג להם.
13/11/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
  • אנדי קארד היה ראש הסגל בבית הלבן של ג'ורג' בוש הבן, וג'ון פודסטה מילא את אותו תפקיד בבית הלבן של ביל קלינטון. מאמרם בוושינגטון פוסט (11.11.20) נכתב חלקית בגוף ראשון וכך מובאים כאן עיקריו.

12/11/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
כתבתי בשבוע שעבר, עוד בטרם נודעו תוצאות הבחירות, על הסיבות לפיהן השמאל הישראלי במובנו הרחב העדיף את ביידן על פני טראמפ הידיד החם. כאשר נודעו התוצאות, נדהמתי מעומק השנאה לטראמפ, מלווה בבורות, מהשמחה המופגנת לאיד, ומהחפיפה המוחלטת בין הקריאה ביבי "לך" וטראמפ "לך". מהים הגדול דליתי חמישה מקרים:
12/11/2020  |  עמוס גלבוע  |   יומני בלוגרים
צוותו של ג'ו ביידן צריך להיות מודאג לא רק מן הרפובליקנים, סבור ניוזוויק בסקירה מקיפה על 100 הימים הראשונים של הממשלה החדש, אלא גם מן האגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית ומן המתחים הגוברים בתוכה. פעילים ליברלים רבים מכירים היטב בקשיים הצפויים, אך מקווים שביידן יצליח לקבל ממנהיג הרוב הרפובליקני, מיץ' מקונל, לכל הפחות את השימועים וההצבעות לאישור חברי הקבינט שלו ושימונו לפחות כמה בעלי תפקידים בכירים מן האגף הזה. לשרים יש כוח משמעותי לקדם כללים ורגולציה בלא אישורו של הקונגרס, דבר העשוי להיות חשוב במיוחד אם ביידן אכן ייאלץ להסתמך על צווים במקום חקיקה.
11/11/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
עוד לפני שהוכרז נצחונו של ג'ו ביידן, החלו אנשיו בהכנות לממשלו – במפגשי זום, בשיחות ועידה ומדי פעם גם בפגישות (במרחק בטוח) בוושינגטון ובעירו וולמינגטון. מבחינת העובדים הרבים של צוות המעבר, בראשותו של טד קאופמן, ארבעת הימים שבין הבחירות לבין הניצחון בפנסילבניה יכלו להתרחש ביקום מקביל. הם נותרו ממוקדים ביצירת ממשלה שבדרך, מתכננים איוש של משרות מפתח ומגבשים אסטרטגיות למימוש התוכניות השאפתניות של ביידן.
11/11/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   ממשל ביידן  
הבית הלבן אסר שת"פ עם צוות ביידן  /  איתמר לוין
העם האמריקני רוצה שנשתף פעולה  /  איתמר לוין
רחוק מטראמפ; רחוק מאובמה?  /  איתמר לוין
טראמפ יתקשה להפריע למעבר  /  איתמר לוין
אמריקה קרובה  /  טל בן-יעקב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il