|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מקיאוולי. טיעון מבית מדרשו
הוויכוח על המהפכה החוקתית (ג')

טיעון האליטות אינו מחזיק מים

האמנם האליטה האשכנזית-חילונית-בורגנית ניסתה לשמר את מעמדה? בדיקה הגיונית ועובדתית מראה שלטענה זו אין על מה לסמוך פרק מהספר החדש "מלחמות הבג"ץ"
17/11/2020  |   עמיחי כהן   |   כתבות   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
האמנם מהפכה? האמנם חוקתית?
פרופ' עמיחי כהן
מטבע הלשון של אהרן ברק אולי לא היה הכי מוצלח, אבל בחינת הטענות העיקריות נגד המהפכה החוקתית מעלה שהן אינן משכנעות * פרק מהספר החדש "מלחמות הבג"ץ"
לרשימה המלאה

עם סמכות, ללא הטעיה
פרופ' עמיחי כהן
בחינת חוקי היסוד וההיסטוריה שלהם מלמדת, כי הכנסת ידעה היטב שהיא מעניקה לבית המשפט העליון את הסמכות לבטל חוקים * פרק מהספר החדש "מלחמות הבג"ץ"
לרשימה המלאה


הטיעון ההשוואתי
בית המשפט העליון הבריטי [צילום: האתר הרשמי]

ב-80% מכלל מדינות העולם יש לבית המשפט סמכות מפורשת לבטל חוקים הנוגדים את החוקה, ובדמוקרטיות הליברליות האחוז גבוה עוד יותר. בכמה מדינות, למשל ארצות הברית, ארגנטינה ונורווגיה, סמכותם של בתי המשפט לבטל חוקים אינה מפורשת בחוקה, ובתי המשפט לקחו אותה לעצמם

כמה אנגלופילים לעת-מצוא מקפידים לטעון שאין כל צורך בביקורת שיפוטית בישראל שכן אפילו בבריטניה, מלכת הדמוקרטיות, אין ביקורת שיפוטית על חקיקה. נכון שבבריטניה ובעוד כמה מדינות דמוקרטיות (הולנד, ניו-זילנד ומדינות נורדיות שונות) אין הליך של ביטול חוקים הסותרים את החוקה על-ידי בית המשפט,1 אך מספרן של אלה קטן מאוד. לעומת זאת, ב-80% מכלל מדינות העולם יש לבית המשפט סמכות מפורשת לבטל חוקים הנוגדים את החוקה, ובדמוקרטיות הליברליות האחוז גבוה עוד יותר. בכמה מדינות, למשל ארצות הברית, ארגנטינה ונורווגיה, סמכותם של בתי המשפט לבטל חוקים אינה מפורשת בחוקה, ובתי המשפט לקחו אותה לעצמם.

המסקנה הברורה היא שלפחות ברמה ההשוואתית, החריג הוא המצב הבריטי. יש מעט מאוד דמוקרטיות בעולם שאין בהן ביקורת שיפוטית. יתר על כן: אומנם הקביעה שבבריטניה אין חוקה כתובה נכונה פורמלית, אבל היא מתעלמת ממנגנוני ביקורת שיפוטיים משמעותיים המגבילים את כוח הפרלמנט שם. כך למשל, בריטניה כפופה לאמנה האירופית לזכויות אדם. מאז 1998, לבית המשפט העליון שלה יש סמכות להצהיר על אי-התאמה בין חקיקה בריטית לאמנה האירופית לזכויות אדם. הוא עשה זאת בכ-30 מקרים, וברובם הגדול המחוקק שינה את החוק.

עוד נקודה חשובה לגבי בריטניה בהקשר הזה היא שלאורך רוב ההיסטוריה הארוכה שלה, המחוקק כמעט לא התערב בהחלטות של בית המשפט. בתי המשפט הבריטיים הם שהביאו לעולם את החידוש שהפסיקה אינה לפי חוק אלא לפי "המשפט המקובל באנגליה מאז ומעולם". הרעיון הזה העניק לבתי המשפט כוח עצום בקביעת תוכנו של המשפט.2 נכון, הפרלמנט יכול להתערב בקביעות של בית המשפט ולשנות את המשפט המקובל, אך עד לאמצע המאה ה-20 הוא מיעט לעשות זאת.

מוזר להביא את בית המשפט האנגלי כדוגמה לבית משפט חסר כוח. ההפך הוא הנכון. למיטב ידיעתי, אין בהיסטוריה מערכת בתי משפט שפעלה לאורך מאות שנים ללא סמכויות מוגדרות ובצורה נרחבת כל כך, כמו בתי המשפט באנגליה.

טיעון שימור ההגמוניה
לוי. אולי השופט האקטיביסט ביותר [צילום: פלאש 90]

אם הירידה בכוחה של האליטה התחילה ב-1977 או ב-1981, מדוע חוקי היסוד נחקקו רק ב-1992? יתרה מכך: חוקי היסוד נחקקו במארס 1992, בעת שלטון הליכוד וממש לפני הבחירות שהעלו לשלטון את יצחק רבין. סקרים מאותה תקופה העידו על ניצחונה הצפוי של מפלגת העבודה, המייצגת החשובה ביותר של ההגמוניה האשכנזית-חילונית. אם מפלגת העבודה עמדה לנצח בבחירות ולהשיב לעצמה את שליטתה בכנסת, אין שום היגיון בחקיקת חוקי יסוד בדיוק לפני כן. הרי היה ברור שאחרי הבחירות מצבם של תומכי חוקי היסוד, אנשי המרכז והשמאל, יהיה טוב יותר

זהו הטיעון הידוע ביותר נגד המהפכה החוקתית. על פיו, המהפכה החוקתית היא לא יותר מניסיון של האליטה האשכנזית-חילונית-בורגנית לשמור על כוחה. טענה זו פותחה בנפרד על-ידי פרופ' מני מאוטנר מאוניברסיטת תל אביב ופרופ' רן הירשל, ישראלי לשעבר המלמד באוניברסיטת טורונטו. מאוטנר החל לפתח את הטיעון עוד בראשית שנות התשעים בספרון בשם "ירידת הפורמליזם ועליית הערכים במשפט הישראלי". הטיעון המלא הוצג לראשונה על-ידי הירשל באנגלית.3 עד היום התיאוריה הזאת היא הבסיס לרבות מהביקורות של חוגי הימין כלפי בית המשפט העליון.

הסיפור שמספר הירשל הוא זה: מאז הקמת המדינה היו האשכנזים-חילונים-בורגנים הקבוצה ההגמונית. היא שלטה בפוליטיקה באופן מלא, החינוך שהעניקה לצעיריה היה טוב יותר משזכו לו בני קבוצות אחרות, וההכנסה של חבריה הייתה גבוהה באופן משמעותי מכל קבוצה אחרת במדינת ישראל. ב-1977 היא הפסידה בבחירות, ועם עליית הליכוד לשלטון, כוחות דתיים ומסורתיים צברו עוד ועוד כוח בפוליטיקה הישראלית, החלה להתפתח כאן חברה רב-תרבותית, וכוחה של הקבוצה ההגמונית האשכנזית-חילונית-בורגנית נשחק. נציגיה בכנסת זיהו את התהליך וביקשו ליצור מנגנון שיפעל לשימור ערכיה הליברליים של הקבוצה כערכי המדינה, וכן להגן על האינטרסים הכלכליים שלה. חברי כנסת מהליכוד, מהעבודה וממרצ, שייצגו את הקבוצה ההגמונית, התאגדו לשם העברת כוח לבית המשפט העליון, שהרכבו והאידיאולוגיה שלו ייצגו אותם. הם הצליחו לעשות זאת עם חקיקת חוקי היסוד.

כוחו הגדול של הסיפור של הירשל הוא פשטותו - שורה של שינויים שהתרחשו בתוך מסגרת פוליטית מובנית, מתוארת כמאבק שליטה בין קבוצות שונות בחברה הישראלית. אך בתיאור זה יש כמה בעיות. מדוע, למשל, כאשר ההגמוניה הפוליטית השתנתה בסוף העשור הראשון של המאה ה-21, הכנסת לא ביטלה את חוקי היסוד? למה שופטים בבית המשפט העליון, גם אלה שאינם שייכים לאליטה ההגמונית (מזרחים, דתיים, ערבים) הצטרפו לעמדה שהמהפכה החוקתית אכן התחוללה?4 כנראה גם הם סברו שנחוצה ביקורת שיפוטית על החקיקה.

התיאוריה של הירשל בעייתית גם מבחינה היסטורית. אם הירידה בכוחה של האליטה התחילה ב-1977 או ב-1981, מדוע חוקי היסוד נחקקו רק ב-1992? יתרה מכך: חוקי היסוד נחקקו במארס 1992, בעת שלטון הליכוד וממש לפני הבחירות שהעלו לשלטון את יצחק רבין. סקרים מאותה תקופה העידו על ניצחונה הצפוי של מפלגת העבודה, המייצגת החשובה ביותר של ההגמוניה האשכנזית-חילונית. אם מפלגת העבודה עמדה לנצח בבחירות ולהשיב לעצמה את שליטתה בכנסת, אין שום היגיון בחקיקת חוקי יסוד בדיוק לפני כן. הרי היה ברור שאחרי הבחירות מצבם של תומכי חוקי היסוד, אנשי המרכז והשמאל, יהיה טוב יותר.

בסיפור של הירשל יש נקודה נוספת הדורשת תשומת לב. הירשל מניח שפוליטיקאים מתעניינים בשימור הכוח של קבוצתם ושלהם אישית. מכאן שהמהפכה החוקתית היא מהלך מקיאווליסטי קלאסי – הפוליטיקאים הליברלים, האשכנזים-חילונים, ביקשו לשמר את ההגמוניה שלהם. לכן הם שללו כוח מן המוסד שכוחם נחלש בו (הכנסת) והעבירו אותו אל המוסד שעדיין שלטו בו (בית המשפט העליון). 5 טיעונים ציניים מהסוג המקיאווליסטי הם חרב פיפיות. במקרה שלנו, אם הטיעון נכון לגבי ההגמוניה האשכנזית-חילונית-בורגנית של ראשית שנות התשעים, הוא נכון גם לגבי ההגמוניה של "ברית הפריפריות" שהגיעה לשלטון בעשור השני של המאה ה-21 וביקשה לערוך שינויים בסמכותו של בית המשפט העליון. כלומר: משתמע מכך שכל הדיונים החוקתיים המלומדים הם רק כסות למאבקי כוח הישרדותיים והשאלה מי צודק חסרת משמעות. אם כך, אפשר לחתום את הספר כאן.

דעתי שונה. אני מסכים כמובן עם ההנחה שיש פוליטיקאים ציניים שכל מה שמעניין אותם הוא שימור כוחם, אבל פוליטיקה חוקתית עשירה הרבה יותר. יש בה מאבקי כוח - אך גם עקרונות ופעולות לטובת הציבור. אנו מכירים את האנשים שעיצבו את חוקי היסוד ותמכו בהם, הם חיים איתנו היום. אפשר לטעון, כי פוליטיקאים כמו דן מרידור, בני בגין, אמנון רובינשטיין ודוד ליבאי אולי התעניינו בשימור הכוח של האליטה האשכנזית-חילונית-בורגנית (אם כי קצת יותר קשה לטעון זאת לגבי תמר גוז'נסקי מחד"ש ויצחק לוי מהמפד"ל, שאף הם הצביעו בעד החוק), אבל קשה מאוד לטעון ששימור הכוח הוא כל מה שעניין אותם, ולא היה להם שום עניין בטובת הציבור.

הטיעון של מאוטנר דומה לזה של הירשל, אבל שונה ממנו בפרט חשוב. לפי מאוטנר, המטרה העיקרית של חיזוק כוחו של בית המשפט העליון לא הייתה שימור כוח, אלא שימור ערכים. פוליטיקאים ליברליים הבחינו בהתחזקות השמרנות הפוליטית בארץ, חששו מהשתלטותה ולכן ביקשו לשמר כנגדה את מערכת הערכים הליברלית-חילונית.

זו טענה חשובה, ומכל הטענות התוקפות את המהפכה החוקתית היא החזקה ביותר. אם ההצדקה לכוחו של בית המשפט היא שימור שלטון העם, וקבוצת פוליטיקאים העניקה לבית המשפט כוח לשמר ערכים המנוגדים לרצון העם, עלולה להיות כאן פגיעה בעקרונות הדמוקרטיה כשלטון העם. להתמודדות עם טיעון זה מוקדש הפרק הבא.

סיכום

אני מסכים שהמונח "מהפכה חוקתית" בעייתי, גם כיוון שלא אירעה כאן מהפכה וגם כיוון שהמושג "חוקה" אינו מתאים לגמרי למשטר המשפטי הקיים של ישראל. אבל המונח הזה נולד ככלי רטורי, והרטוריקה אינה העניין המרכזי כאן. הנקודה המרכזית היא שכל עוד מדינת ישראל לא קיבלה חוקה, יש לה "חוקי יסוד", ואלו, כל עוד הכנסת אינה משנה אותם, מגבילים את סמכות הכנסת לחוקק חוקים.

רוב הביקורת נגד חוקי היסוד של 1992 אינה תקפה בעיני. מבחינה משפטית טהורה אני מקבל את עמדתו של ברק. הכנסת יכולה בהחלט להגביל את יכולת החקיקה של עצמה, וכפי הנראה עשתה זאת. אבל, השאלה איננה רק משפטית, היא גם היסטורית. על כן יש לבחון ביתר עיון את התיאוריה של מאוטנר ואת ההיסטוריה של חקיקת חוקי היסוד.

הערות

1. בבריטניה ובניו-זילנד - משום שאין להן חוקה כתובה. בהולנד – משום שהחוקה קובעת במפורש שלבית המשפט אין סמכות לבטל חוק שסותר את החוקה. העובדה הזאת לא מנעה, כמובן, מבית המשפט ההולנדי לפרש את סמכותו בהרחבה כך שאמנם מכוח החוקה אין לו סמכות לבטל חוקים, אבל חוקים שסותרים את המשפט הבינלאומי בוודאי שיתבטלו. כך למעשה מבטל בית המשפט בהולנד חוקים הסותרים זכויות אדם, אך מכוח המשפט הבינלאומי ולא מכוח המשפט ההולנדי.

2. אומנם בתי המשפט האנגליים טענו שהם בסך-הכל מיישמים את המשפט המקובל באנגליה מאז ומעולם (ומכאן שמה של הגישה האנגלית - "המשפט המקובל"), אך ברור לכל שהם עסקו בפיתוח המשפט, או ליתר דיוק - בהמצאתו.

3. Ran Hirschl, Towards Juristocracy: The Origins and Consequences of the New Constitutionalism (2007) p. 50-65.

4. אדמונד לוי (2014-1941), למשל, מזרחי, דתי וימני שהחל את דרכו כמחלק תה בבית המשפט, היה כנראה השופט האקטיביסט ביותר בתולדות בית המשפט העליון בישראל.

5. ניקולו מקיאוולי היה פוליטיקאי ופילוסוף פוליטי שפעל בצפון איטליה בסוף המאה ה-15 ובראשית המאה ה-16. בספרו "הנסיך" הציג את התזה שהקנתה לו את פרסומו: על השליט לפעול בצורה המועילה ביותר, בלי קשר לעקרונות דתיים ואתיים. כלומר, פוליטיקה ומוסר מנותקים זה מזה.

עמיחי כהן, מלחמות הבג"ץ: המהפכה החוקתית ומהפכת הנגד (דביר, המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2020). אירוע השקה וירטואלי לספר יתקיים ב-22.11.20:

[קישור]

[קישור]
תאריך:  17/11/2020   |   עודכן:  17/11/2020
פרופ' עמיחי כהן
+עם סמכות, ללא הטעיה
11:01 17/11/20  |  פרופ' עמיחי כהן   |   לרשימה המלאה
בחינת חוקי היסוד וההיסטוריה שלהם מלמדת, כי הכנסת ידעה היטב שהיא מעניקה לבית המשפט העליון את הסמכות לבטל חוקים  ▪  פרק מהספר החדש "מלחמות הבג"ץ"
פרידמן. למעשה הפיכה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טיעון האליטות אינו מחזיק מים
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עוד סמולן הזוי
17/11/20 15:01
2
באום
17/11/20 17:44
3
גילוי נאות
17/11/20 18:14
4
עובד 1
18/11/20 14:11
5
יאיר4
21/11/20 21:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אקטיביזם שיפוטי
יו״ר הכנסת, ח״כ יריב לוין, תוקף את החלטת בג"ץ, לנמק בתוך שלושה שבועות מדוע לא יבוטל התיקון לחוק יסוד הממשלה אשר עיגן את מנגנון ממשלת החילופים ולנמק מדוע לא יבוטלו שינויים בחוק יסוד הכנסת, המקשים על הבעת אי-אמון בממשלה ועל ביטול חקיקת ממשלת החילופים.
12/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
יו"ר הכנסת, יריב לוין, מחריף את התקפותיו על בית המשפט העליון. לוין אומר (יום ה', 3.9.20): "מה שהורס את החברה הישראלית וקורע אותן לגזרות, אלו החלטות שאין כל קשר בינן לבין עולם המשפט ושכל מקורן בהשקפת עולם של בית המשפט. אלה דברים מקוממים ובלתי נסבלים.
03/09/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
האפשרות שבג"ץ יפסול חוק, גם אם זה קורה לעיתים רחוקות, קוממה עליו חלק מן האישים בממסד הפוליטי, אשר פתחו בהתקפות על בג"ץ בלשון שנעשתה בוטה יותר ויותר. אומנם גם קודם לכן הושמעה ביקורת על פסקי דין של בג"ץ, אך בדרך כלל הייתה הביקורת נקודתית, עניינית ומכובדת.
15/08/2020  |  יצחק זמיר  |   כתבות
בית המשפט העליון עשוי לשנות פסק דין קודם שלו ולקבוע, כי עמדתו של מאסדר המוצגת בפני בית המשפט לא תהיה ברירת המחדל לפרשנות מעשיו, אלא שההכרעה תהיה בידי בית המשפט. כך מסתמן (יום א', 26.7.20) מדבריהם של כמה מן השופטים בדיון שנערך בנושא בהרכב מורחב.
26/07/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
כותב שורות אלה מאמין בכל ליבו כי אין דמוקרטיה ראויה לשמה ללא רשות שופטת עצמאית. זאת ועוד: גם חקיקת הכנסת, במקרים חריגים ויוצאי דופן, היא עניין לביקורת שיפוטית. ב-72 שנות המדינה, הרשות המבצעת והרשות המחוקקת נהגו כבוד ברשות השופטת ושמרו על מעמדה, גם כשהתגברה הביקורת בקרב העם ונציגיו. מסכנה אחת אין ולא תהיה לאיש אפשרות לשמור על הרשות השופטת: מפני עצמה.
01/05/2020  |  גדעון סער  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
שלט בכיכר פלשתין בטהרן [צילום: ואחיד סלמי, AP]
איל השקס
האירנים שיגרו עלינו טילים, וזו עילה מוצדקת לסקירה על כלכלת אירן    ספויילר: לא כל כל מוצלחת    מהן בעיות היסוד של הכלכלה האירנית? מה קרה בכלכלת אירן בשנה החולפת? ומה קרה כלכלית מאז מ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il