|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

להכשיר את השרץ <br>

הרש"פ בוחנת ברצינות דרכים כדי להכשיר את תשלום המשכורות למחבלים ולבני משפחותיהם כדי לשפר את תדמיתה בעיני המדינות התורמות וממשל ג'ו ביידן ישראל חייבת להתנגד לכל פשרה בעניין התמיכה הכספית בטרור ובעידודו גם אם הרש"פ מנסה להציג את התמיכה במחבלים כבעיה הומניטרית
22/11/2020  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
משכורות קבועות [צילום: פלאש 90]

הרש"פ נערכת כבר לקראת תחילת עבודתו של הממשל האמריקני החדש של ג'ו ביידן בסוף חודש ינואר הבא. לאחר שהורידה מסדר היום את הנתק מישראל וחידשה את הקשרים האזרחיים והביטחוניים עם ישראל, היא בוחנת כעת את הדרכים להתמודד עם הסוגיה הרגישה של תשלום משכורות למחבלים ולבני משפחות ה"שהידים". על-פי גורמים בכירים בפתח, הרש"פ כבר החלה לטפל בנושא לפני כמה חודשים בעקבות תלונות של כמה מדינות אירופיות התורמות כספים לרש"פ.

הרש"פ גם קיבלה עצות מפעילים של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב כי כדאי לה לשנות מעתה את שיטת תשלום המשכורות למחבלים הכלואים בישראל ולמשפחות ה"שהידים" מכיוון שממשלו של ג'ו ביידן יתקשה לקבל זאת וכי טענותיה של ישראל בעניין הזה עשויות להישמע באזניו של הנשיא החדש כטענות הגיוניות וצודקות. על-פי המקורות האלה, יו"ר הרש"פ בוחן כעת ברצינות לשנות את השיטה כדי לשמוט מידיו של ראש הממשלה נתניהו קלף חשוב בשיחות עם הממשל החדש על חידוש המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים וחידוש העברת הסיוע הכספי לרש"פ.

קדרי אבו בכר, ראש מטה האסירים הביטחוניים, הודיע ב-20 בנובמבר כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס וראש הממשלה מוחמד א-שתייה החליטו כי 7,000 אסירים ביטחוניים ששוחררו מהכלא הישראלי יקלטו כפקידים לכל דבר במוסדות האזרחיים והצבאיים של הרש"פ. מדובר במחבלים שמקבלים משכורות קבועות ממטה האסירים הביטחוניים ושריצו עונש של יותר מחמש שנות מאסר בכלא הישראלי.

מחבלים משוחררים בשטחי הגדה כבר קיבלו בימים האחרונים טפסים מהמטה לענייני האסירים שבו הם נדרשו למלא פרטים על מצבם המשפחתי והשכלתם, הם התבקשו לבחור בכמה אפשרויות היכן ברצונם לעבוד בתחום האזרחי או במנננוני הביטחון של הרש"פ. אחרי החתימה על הסכמי אוסלו ב-1993 קלטה הרש"פ במנגנוניה השונים כ-12 אלף מחבלים ששוחררו מהכלא הישראלי במסגרת הסכם אוסלו.

האם ישונה חוק תשלום המשכורות למחבלים?

קליטת אלפי מחבלים משוחררים במנגנוני הרש"פ איננה פוטרת את בעיית חוק התשלום הפלשתיני למחבלים שעדיין אסורים בבתי הכלא בישראל. לפני כמה ימים אמר קדרי אבו בכר כי הרש"פ בוחנת את האפשרות לשנות את חוק תשלום המשכורות לאסירים הביטחוניים. לדבריו, נבחנת ברצינות האפשרות כי משפחות האסירים הביטחוניים הכלואים בישראל לא יקבלו עוד משכורות המבוססות על קריטריון חומרת המעשה של בן המשפחה הכלוא בישראל וחומרת העונש שקיבל בבית המשפט הישראלי, אלא משכורות המבוססות על מצבה הכלכלי והסוציאלי של המשפחה ומספר הנפשות שבה. על-פי גורמים בפתח, החוק ישונה וישומו יהיה בהדרגה כדי למנוע זעם ברחוב הפלשתיני.

לדבריהם, מלבד המחווה כלפי ג'ו ביידן יש פה גם היבט משפטי, הרש"פ רוצה להימנע מכך שתחשוף את עצמה לתביעות משפטיות בארה"ב, עקב חוק "טיילור פורס" האמריקני, לאחר שממשל ביידן יחדש את הסיוע הכספי לרש"פ. הנושא בבחינה ולפי גורמים בפתח מחמוד עבאס כבר נתן "אור ירוק" לעשות את השינוי, הרש"פ שומרת על איפול מלא בגלל רגישות הנושא.

זעם ברחוב הפלשתיני

אשרף אלעג'רמי, השר לשעבר לענייני אסירים ברש"פ, אומר כי השינויים האלה יביאו לזעם רב בחברה הפלשתינית, במיוחד לאחר ההצהרות של מחמוד עבאס בעבר כי לא יכנע ללחצי ישראל בנושא, אולם הרש"פ מחויבת לשנות את שיטת התשלום "נוכח הנזקים המדיניים שנגרמו לה מהמצב הקיים של שיטת התשלום לאסירים הביטחוניים".

ברחוב הפלשתיני יש התנגדות עזה לרעיון הזה שנתפס ככניעה ללחצי ישראל וארה"ב וכניסיון למחוק את הבעיה ולהפוך אותה מבעיה "לאומית" לבעיה סוציאלית. אחד מהמחבלים המשוחררים בגדה אומר: "אנו לוחמים צבאיים למען הבעיה הפלשתינית ולא מקרים סוציאלים, זה פוגע בכבוד הלאומי הפלשתיני, לא נסכים לתוכנית של אבו מאזן".

הקמת בנק מיוחד

בינתיים גם נמשך המאבק בין ישראל לרש"פ על תשלום המשכורות החודשיות למחבלים מתקציב הרש"פ, אחרי שישראל העבירה חוק בכנסת שמחייב לנכות מכספי המיסים שהיא גובה עבור הרש"פ את סכום הכסף שהיא מעבירה למחבלים ולמשפחותיהם מדי חודש בחודשו ("חוק הקיזוז"). קדרי אבו בכר, ראש מטה האסירים הביטחוניים גילה ב-21 בנובמבר כי הרש"פ תקים בנק ממשלתי באמצעותו ישולמו משכורות האסירים הביטחוניים ומשפחות "השהידים"בגדה וברצועה. הבנק יקרא "אלאיסתיקלאל" (עצמאות-בערבית) והוא יוקם בחודש ינואר הבא בגלל הסנקציות ישראל מאיימת לנקוט נגד הבנקים בגדה.

ישראל הודיעה רשמית לרש"פ כי בסוף חודש דצמבר השנה יכנס לתוקף הצו הצבאי נגד כל בנק בשטחים שמחזיק חשבונות שדרכם משולמות המשכורות למחבלים. הצו הצבאי שיכנס לתוקף חושף את הבנקים הירדנים והפלשתינים לסנקציות, עיקולים ותביעות, הדבר מעורר חשש רב בקרב הנהלות הבנקים. הבנקים הירדנים כבר הודיעו לרש"פ כי אם הצו יכנס לתוקף הם יסגרו את סניפיהם בגדה, גם הבנקים הפלשתינים צפויים ללכת בדרך דומה. על הצו חתם בזמנו שר הביטחון נפתלי בנט. כשר הביטחון גנץ,כשנכנס לתפקיד, הקפיא את ישום הצו אך עתה נפלה ההחלטה ליישם אותו בסוף השנה הנוכחית. בחודש מאי האחרון, לאחר שהצו פורסם לראשונה, מיהרו הבנקים בשטחי הגדה לסגור עשרות חשבונות של מחבלים שקיבלו דרכם את משכורותיהם.

הדבר עורר גל מחאה וכמה סניפי בנקים בערים הראשיות בגדה הותקפו בירי ובאבנים על-ידי מחבלים משוחררים ובני משפחותיהם. הלחץ העממי על הרש"פ גבר וראש הממשלה הפלשתיני מוחמד א-שתייה הודיע על הקמת ועדה מיוחדת למציאת פתרון למשבר ללא קשר לבנקים. ישראל נהנתה מגיבוי מלא של ממשל טראמפ בנושא והרש"פ במצוקה מכיוון שהמערכת הכלכלית שלה תלויה לחלוטין בישראל, ישום הצו הצבאי הישראלי אמור להשפיע על 12 אלף מחבלים ובני משפחותיהם, חלק מהם שאסור בבתי הכלא בישראל וחלק אחר שכבר שוחרר מן הכלא. הבנקים הפועלים בשטחי הגדה צריכים לקבל את אישור "רשות המטבע" הפלשתינית להפסיק את פעילותם בעניין חשבונות הבנק של המחבלים אך הם אינם ממתינים, הם חוששים מהסנקציות הישראליות נגדם. הרש"פ נדחקה לפינה. היא איננה יכולה למנוע מישראל ליישם את הצו הצבאי ומאידך-גיסא היא איננה יכולה לאלץ את הבנקים להמשיך ולשלם למחבלים את משכורותיהם דרך חשבונות הבנקים.

כיום משולמות המשכורות באופן ידני, והמחבלים מקבלים שיקים ממשרד האוצר הפלשתיני. לדברי גורמים בפתח, ברש"פ חששו מגל אלימות פלשתיני קשה כלפי מוסדות הרש"פ והבנקים בסוף השנה וזו סיבה נוספת להקמת הבנק הממשלתי הפלשתיני. הקמת הבנק הממשלתי שישלם משכורות למחבלים האסורים בישראל ולבני משפחותיהם היא התחכמות שנועדה לעקר את משמעות הצו הצבאי שעליו חתם שר הביטחון נגד הבנקים בגדה, כדי להמשיך ולשלם את המשכורות.

לישראל אסור להסכים לשום שינוי של הקריטריונים שעל פיהם משלמת הרש"פ משכורות למחבלים האסורים בישראל ולבני משפחותיהם. התוכנית של הרש"פ היא להמשיך ולשלם להם בכל מקרה משכורות חודשיות, פשוט תחת הגדרות אחרות כאילו הם "מקרים הומניטריים". עצם תשלום המשכורות החודשיות מהווה תמיכה בטרור ועידודו. הרש"פ רוצה "להכשיר את השרץ" ולמלכד את ישראל בפני הממשל האמריקני החדש, לכן ישראל צריכה כבר עכשיו, עוד לפני שנכנס הממשל החדש, להודיע כי הדבר איננו מקובל עליה. היא יכולה גם להיעזר עדיין בממשל טראמפ כדי שיתמוך בעמדתה. אסור לתת פרס לטרור והזרמת הכסף החודשי למחבלים ולבני משפחותיהם של כמה מיליוני שקלים בכל חודש חייבת להיפסק. זו העמדה שישראל צריכה להחזיק בה גם כשהממשל החדש יתחיל לפעול באופן רשמי.

תאריך:  22/11/2020   |   עודכן:  22/11/2020
+סוכל פיגוע מטענים נגד חיילים בבנימין
17:32 22/11/20  |  עידן יוסף
לוחמי צה"ל סיכלו הבוקר פיגוע באמצעות מטעני נפץ שהונחו סמוך לכפר אל-מועייר שבמרחב החטיבה המרחבית בנימין. ‏במהלך סריקות שגרתיות שביצעו הלוחמים בגזרה, הם איתרו מטענים שהוסוו במטרה לפגוע בחיילי צה״ל.
+ביבי פתח!
10:19 22/11/20  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - פייק-מדינה יהודית, דורשים הכרה, אנוכיות, ישוחרר ויפוצו  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  שבוע טוב והרבה בריאות ואושר
(ישראליות אנוכית [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90])
+אנטישמיות, הפלשתינים, ומדינת ישראל
08:49 22/11/20  |  טל בן-יעקב   |   לרשימה המלאה
ישנן מספר יסודות עליהן מושתתת האנטישמיות  ▪  בין השאר היא נובעת מהעובדה כי העם העברי הינו קדום, עתיק, שופע חוכמה, קטן, סגור ומסוגר, בעל השפעה עצומה על העולם, אשר שרד מספר ניסיונות השמדה ואשר שומר על ייחודיותו וצביונו  ▪  הפלשתינים מבקשים ליצור לעצמם היסטוריה שקרית  ▪  שלום איתם ישמר את הרוב היהודי בארץ
(שנאה נצחית )
+האם ארה"ב תחזור להתמקד בסוגיה הפלשתינית
08:20 22/11/20  |  יורם אטינגר   |   לרשימה המלאה
אסכולת "פלשתין תחילה", המאפיינת את יועציו הבכירים של ביידן, מאמצת לחיקה את העניין הפלשתיני, וסבורה שהוא לב הסכסוך ערב-ישראל ונושא מרכזי בסדר היום הערבי  ▪  היא מתעלמת מהעובדה שהערבים רואים בפלשתינים אב-טיפוס לטרור, חתרנות וכפיות-טובה
(ביידן. עידן חדש לפלשתינים? [צילום: אנדרו הרניק, AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - פייק-מדינה יהודית, דורשים הכרה, אנוכיות, ישוחרר ויפוצו "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) שבוע טוב והרבה בריאות ואושר
העם העברי, העם היהודי, עם ישראל - לא משנה השם, עם אחד הוא - הינו אחד העמים הקדומים והעתיקים ביותר בעולם. בשל עובדה זו, אשר לא ניתנת להפרכה, ולא רק בעקבותיה, הוא הפך לעם שנוא ורדוף. סיבה נוספת לכך היא כי מדובר בעם קטן יחסית אשר שרד אינספור פרעות וגם מספר ניסיונות השמדה; הישרדות היא חלק בלתי נפרד מן הדנא העשיר שלו, וכך, עם כל מלחמה שעוברת, עם כל דור שחולף, הדנא הזה בא לידי ביטוי ואף מתחזק.
22/11/2020  |  טל בן-יעקב  |   יומני בלוגרים
נביל עמר, מקורבו של מחמוד עבאס, כתב ב-12 לנובמבר 2020 במאמר דעה ביומון הסעודי היוקרתי, א-שרק אל-אווסט: "אם הייתה ברמאללה קלפי בחירות לנשיאות ארה"ב, הייתה גדושה בפתקים של ביידן... הרשות הפלשתינית מעריכה שניצחון ביידן ישקם את הקשר עם ארה"ב, יחדש את סיוע החוץ השנתי, יביא לפתיחה מחדש של משרד אש"ף בוושינגטון ושל הקונסוליה האמריקנית (לעניינים פלשתינים) בירושלים... ויחזיר את ארה"ב למסלול שתי המדינות וההתנגדות לסיפוח...."
22/11/2020  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
מחבלים פלשתינים שיגרו (שבת, 21.11.20) רקטה לעבר העיר אשקלון. האזעקה בעיר הופעלה בשעה 21:36 ותושבים באשקלון נכנסו בעקבותיה למרחבים המוגנים. מדובר צה"ל נמסר כי הרקטה התפוצצה בשטח פתוח וכי מערכת כיפת ברזל לא הופעלה.
21/11/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
היום, לפני 43 שנה, ב-19 לנובמבר, 1977, נפל דבר בישראל ובמדינות ערב. נשיא מצריים, אנואר סאדאת, הגיע לביקור בישראל. בכך הוא היה למנהיג הערבי הראשון שבא לביקור במדינת היהודים. סאדאת נאם במליאת הכנסת ונפגש עם כל סיעות הבית. הוא שהה בישראל שלושה ימים. ביקורו פתח תקופה חדשה בדברי הימים של המזרח התיכון.
19/11/2020  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il