|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

ישראל יכולה לעבוד עם ביידן

הנשיא החדש הוא ידיד אמת של ישראל, וגם אם יהיו חילוקי דעות - במיוחד בסוגיה האירנית - יש הרבה אפשרויות להסכמות ושיתופי פעולה אסטרטגיים
28/11/2020  |   אלדד שביט   |   כתבות   |   ממשל ביידן   |   תגובות
מחויב ליתרון האסטרטגי של ישראל [צילום: קרולין קסטר, AP]

ביידן במדיניות החוץ: בין המשכיות לשינוי
איתמר לוין
אמנם כל המינויים עליהם הודיע ביידן השבוע הם יוצאי ממשל אובמה, אך הוא רוצה גם חשיבה חדשה שתדע להתמודד עם העולם שהשתנה בארבע השנים האחרונות * ניו-יורק טיימס: ביידן יצטרך לאזן בין מדיניות זהירה נוסח אובמה לבין נתיבים אפשריים של עימות
לרשימה המלאה

כנס במכון למחקרי ביטחון לאומי
ב-24.11.20 התקיים במכון למחקרי ביטחון לאומי כנס שכותרתו "מזרח תיכון חדש? ישראל והאזור בעידן ביידן". הדיונים בכנס התמקדו בסוגיות הבאות: השפעת הבחירות על סדרי העדיפות של ארצות הברית; השינויים הצפויים במדיניות החוץ האמריקנית; המדיניות הצפויה מול המזרח התיכון; תגובת הגורמים האזוריים לתוצאות הבחירות; משמעויות והמלצות לישראל.

מנחה הכנס: תא"ל (מיל.) איתי ברון. משתתפים: דן שפירו, חוקר בכיר במכון ושגריר ארצות הברית לשעבר בישראל; ד"ר מיכל חטואל-רדושיצקי עמיתת מחקר במכון; ד"ר ערן לרמן, סגן נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון, שימש בעבר בתפקידים בכירים במל"ל ובאמ"ן ומרצה במרכז האקדמי שלם; טל שניידר, הכתבת המדינית והפוליטית של גלובס ומומחית לארצות הברית; תא"ל (מיל.) אסף אוריון, חוקר בכיר במכון ולשעבר ראש החטיבה האסטרטגית בצה"ל; סימה שיין, חוקרת בכירה וראשת תוכנית אירן במכון, לשעבר רח"ט מחקר במוסד; ד"ר שירה עפרון, חוקרת בכירה במכון; אל"ם (מיל.) אלדד שביט, חוקר בכיר במכון וראש תוכנית ארצות הברית; אלוף (מיל.) עמוס ידלין, ראש המכון.

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן והצוות שסביבו חוזרים ומדגישים, כי הממשל החדש יוביל שינוי כיוון מול הקהילה הבינלאומית: שיקום התפקיד האמריקני בזירה הגלובלית וחידוש שיתוף הפעולה המולטילטרלי. הממשל כבר החל בתהליך שתכליתו הוגדרה כשיקום היחסים של ארה"ב עם בעלות בריתה המסורתיות, ובעיקר מדינות אירופה. בד-בבד, ארה"ב תחזור להסכמים בינלאומיים שממשל טראמפ פרש מהם ותחדש את שיתוף הפעולה עם המוסדות הבינלאומיים שנזנחו בתקופתו. הממשל החדש מקפיד להדגיש, כי יש סוגיות שניתן להתגבר עליהן רק בדרך של התמודדות משותפת.

מעבר לכך, גם הממשל החדש ייאלץ להתמודד עם התחרות הבין-מעצמתית ובעיקר עם האתגרים שמציבות סין ורוסיה לארה"ב. אין שוני רב בראיית האיום בין הדמוקרטים לרפובליקנים. עם זאת, צפוי, כי ממשל ביידן יאמץ דרך התמודדות אגרסיבית פחות מזו שננקטה על-ידי הממשל הקודם.

המדיניות במזרח התיכון

סביר, כי ממשל ביידן ימשיך את המגמה שהתחילה עוד בתקופת ברק אובמה ונמשכה בעידן דונלד טראמפ. על כן צפוי המשך החתירה לצמצום המעורבות האמריקנית במזרח התיכון, אומנם תוך עידכון אופן ניהול האינטרסים בו. מבחינת ישראל, ביידן וסגניתו קאמלה האריס מיחסים חשיבות אסטרטגית למערכת היחסים הבילטרלית עימה וכבר הוכיחו בעבר, הלכה למעשה, כי הם ידידים גדולים שלה. על סמך אמירותיו המפורשות במהלך קמפיין הבחירות ניתן להבין, כי ביידן יישאר מחויב לשמירה על יתרונה האיכותי הצבאי (QME) של ישראל, לא יתנה את המשך הסיוע הביטחוני בשינוי מדיניות ישראלית, והוא אינו צפוי להעביר את שגרירות ארה"ב ממעונה בירושלים.


עם זאת, פערים עלולים לצוף בין עמדת ממשל ביידן לעמדת ישראל לגבי מספר סוגיות:

  • סוגיית אירן - צפויה לעמוד במוקד מדיניותו של הממשל במזרח התיכון. הממשל יבקש לאתר הדרכים לשיקום הסכם הגרעין, שממשל טראמפ פרש ממנו. במאמר דעה שפרסם במהלך הקמפיין פרס ביידן את מדיניותו בהקשר זה והתחייב לפעול למניעת השגת נשק גרעיני על-ידי אירן. כן קבע, כי אם אירן תחזור לציית להסכם, גם ארה"ב תעשה כן - כנקודת כניסה למו"מ שתכליתו, כך גם לפי השותפות האירופיות להסכם הגרעין, היא להאריך את משך הזמן של המגבלות שייכללו בהסכם המחודש וכן תהיה בו התייחסות לסטטוס ארסנל הטילים של אירן ולמתיחויות אזוריות במזרח התיכון. ביידן השאיר עמומה את התייחסותו לדרישה האירנית, המוצגת כתנאי מקדים לכניסה למו"מ - הסרת כל הסנקציות ופיצוי על השלכות הסנקציות האמריקניות מאז שהוטלו מחדש.

  • ההסדר עם הפלשתינים - ביידן לא ימהר להציע הצעות משלו[ בוודאי כל עוד לא יחול שינוי בהנהגה הפלשתינית. לא ברור עד כמה יראה הממשל הנכנס ב"תוכנית המאה" שגובשה בתקופת טראמפ, או ברכיבים ממנה, בסיס לחידוש התהליך המדיני. צפוי, כי ביידן ימשיך לתמוך בתהליך לקידום נורמליזציה בין ישראל למדינות ערב, גם אם אפשר שממשלו יהיה נדיב פחות מממשל טראמפ ב"תשלום" האמריקני עבור כינון יחסים עם ישראל. יצוין, כי גישתו של ביידן לסעודיה - הנחשבת השחקנית החשובה ביותר להשלמת המגמה – היא ביקורתית יותר מזו שאימץ טראמפ.

  • יחסי ישראל-סין – עיקר המתח הקשור בסין בין ארה"ב לישראל נוגע להשקעותיה של סין בתשתיות וטכנולוגיות ישראליות. לפיכך, על ישראל לבחון מקרוב מהם הקווים האדומים של יועצי ביידן בנושא השקעות והעברות טכנולוגיות וידע, תוך התמקדות בתחומים הטכנולוגיים המובילים בתחרות האמריקנית-סינית, שבהם ישראל מצופה להגביל את שיתוף הפעולה שלה עם בייג'ינג. כמו-כן, על ישראל לנצל את ההזדמנות הגלומה בהנחת היסוד של הדמוקרטים בזכות מינוף בריתות, ולמצב עצמה כשותפה מרכזית של ארה"ב בהקשר הרחב של יחסי ארה"ב וסין. לשם כך, עליה להמחיש הקפדה על מענה לחששות אמריקנים באמצעות פיקוח גובר על השקעות סיניות בתחומים מסוימים.

היערכותה של אירן לממשל ביידן

בחירתו של ג'ו ביידן לוותה באנחת רווחה בטהרן - יותר מכישלונו של דונלד טראמפ מאשר מעצם ניצחון ביידן. זאת, הגם שעדין לא ברור להנהגה האירנית מה תהיה עמדתו של הממשל החדש ביחס לאירן. במערכת הפוליטית האירנית מתנהל ויכוח חריף לגבי שאלת החזרה למו"מ עם ארה"ב על הסכם הגרעין. הדילמה המרכזית מבחינת טהרן היא האם לנצל את בחירתו של ביידן ועניינו לשקם את הסכם הגרעין כדי להיטיב את מצבה של אירן, או להתעקש על תמורות ולהסתכן במבוי סתום.

בינתיים מובהרות הדרישות המרכזיות: הסרה מוחלטת של הסנקציות כתנאי לחזרה לציית להסכם ולפיצוי על הנזקים שגרמו הסנקציות, וכן התנגדות למו"מ מחודש על ההסכם מ-2015, שאירן מציגה כעובדה מוגמרת. בתוך כך, מתקדמת תוכנית הגרעין, אם כי לא במהירות רבה, ועקב תקופת הזמן הקצרה שבין כניסת ביידן לבית הלבן (ינואר 2021) עד הבחירות לנשיאות אירן (יוני 2021), ספק רב האם ניתן יהיה לקדם הסכמות שישנו מהותית את המגמה הנוכחית.


משמעויות והמלצות לישראל

לאחר ארבע שנים של ממשל טראמפ, במהלכן הייתה לישראל השפעה ניכרת על המדיניות האמריקנית, יהיה עליה לבצע התאמות למציאות החדשה ולגבש אסטרטגיה מעודכנת להתקשרותה עם הצוות שיוביל את מדיניות החוץ של הממשל הנכנס. ביידן אומנם נחשב ידיד לישראל, אך ממשלו צפוי להיות חשדן לגבי כוונות ממשלת ישראל עקב משקעים מסוף תקופת אובמה והאינטימיות ששררה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין טראמפ.

שני הצדדים צריכים ללמוד לעבוד יחד מחדש וסביר, כי הממשל החדש יהיה מעוניין להתחיל "ברגל ימין". לכן קיימת חשיבות רבה לכך שגם ישראל תגיע למפגש עם הממשל החדש בידיים נקיות. חשובה הפנמה מהירה לכך שהמציאות השתנתה וכי יש להתאים את ההתנהלות למדיניות האמריקנית המתעצבת וגם לדרך התנהלותם של הנשיא הנכנס והממשל החדש.

מומלץ, כי לפחות בחודשים הקרובים ישראל תקיים את השיח עם הממשל החדש בדיסקרטיות, תוך הימנעות מביקורת וממתן עצות בפומבי, ובעיקר תימנע מצעדים מתריסים. עליה להימנע מלהצטייר כמי שמנסה לאגף את הממשל דרך הקונגרס, בעיקר אם יישמר הרוב הרפובליקני בסנאט.

חשוב כי ישראל תתעדף את הנושאים שיועלו לדיון. במוקד צריכה לעמוד הסוגיה האירנית, שלגביה סביר שיתעוררו חילוקי דעות. על ישראל להציג צעדים שניתן לקדמם, לא רק להתמקד בשלילת רעיונות שיעלה הממשל. פערים צפויים לצוף גם לגבי הסוגיה הפלשתינית. בהקשר זה, האסטרטגיה הישראלית צריכה להתמקד במאמץ לשכנע את הממשל החדש לשמר את הרכיבים החיוביים ב"תוכנית המאה", תוך וידוא שהממשל אינו דוחה את התוכנית כולה מרצון להתנכל למורשת טראמפ.

מומלץ לישראל לפעול לתיאום המדיניות האזורית, בעיקר בהקשר לצעדים שישראל נוקטת לבלימת ההתפשטות האירנית. לעומת זאת, לא צפויים חילוקי דעות עם הממשל בהקשר להתקדמות בתהליכי הנורמליזציה עם מדינות באזור, למרות שהממשל עלול להסתייג במידה מסוימת מתמורות מצדו עקב החשיבות שהוא מייחס לנושא זכויות האדם. כן על ישראל להתאים את מערכת היחסים שלה עם ארה"ב לתחרות בין המעצמות ולעבות את שיתוף הפעולה הטכנולוגי עימה, עד כדי יצירת ברית טכנולוגית שתהיה בחזית המאבק הבין-מעצמתי.

בנוסף, חשוב למקד לאלתר מאמץ נמרץ בשיקום היחסים עם המפלגה הדמוקרטית, ובכלל זאת לבסס קווי תקשורת פתוחים עם נבחרי המפלגה, כמו גם עם הקהילה היהודית בארה"ב. זאת, כדי לתת מענה למה שנתפס כהזדהות של ישראל עם המפלגה הרפובליקנית ואובדן המעמד הדו-מפלגתי.

בשורה התחתונה: ממשל ביידן רק מתחיל בהכנות לכניסה לתפקיד, ועקב מרכזיותן של סוגיות פנים מאתגרות יעבור זמן עד שיתפנה למהלכים בנושאי חוץ. גם כשיידרש לנושאי חוץ, המזרח התיכון אינו צפוי לעמוד בראש סדר העדיפות שלו, שכן הוא ייאלץ להתמקד בראש ובראשונה בשיקום יחסי ארה"ב עם בעלות בריתה המסורתיות ומנגד עם האתגר שמציבה סין.

אשר למזרח התיכון: כהונת טראמפ עדיין בתוקף למשך החודשיים הקרובים וייתכן שפעולות שינקוט הנשיא היוצא כדי לבסס את מורשתו (פעולה אפשרית בזירה האירנית או ניסיון לעודד נורמליזציה בין ישראל לסעודיה) ישפיעו על תנאי הפתיחה שבמסגרתם יהיה על הממשל החדש לנהל את מדיניותו באזור. עם זאת, התפקידים שכבר אוישו על-ידי ביידן מעידים על גישה מפוקחת, החותרת להידברות. בין היתר, ביידן עצמו ואנשיו מבטאים ראייה דו-מפלגתית של ישראל, ועל ישראל למנף זאת לביסוס יחסים קרובים עימם. חשיבות יתרה נודעת למעורבות ישראל בעיצוב מדיניותו של הממשל החדש מול אירן.


הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  28/11/2020   |   עודכן:  28/11/2020
אלדד שביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל יכולה לעבוד עם ביידן
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישראל בר-ניר
28/11/20 22:38
 
פרידה
30/11/20 04:19
2
שלמה מחיפה
30/11/20 08:25
3
החבר הדמיוני
3/12/20 05:27
4
קאטו הזקן
8/12/20 15:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשל ביידן
במהלך שנות כהונתו של הנשיא דונלד טראמפ חוו יחסי סעודיה וארה"ב פריחה על-רקע העניין המשותף להדק את היחסים כך שישרתו את האינטרסים של שתי המדינות, ובלטה האהדה הרבה שהפגינו בכירי הממשל ליורש העצר והשליט בפועל של סעודיה, מוחמד בן סלמן. לחלק מנושאי התפקיד הבכירים בממשל האמריקני היוצא היו יחסי ידידות קרובים ביותר עם הבכירים הסעודים, וטראמפ אף ערך בריאד את ביקורו הראשון כנשיא מחוץ לגבולות ארה"ב.
חוסר המעש בתחום המינויים מלמד על מעילתם של נתניהו וגנץ באמון הציבור יש לדרוש מוועדות האיתור שלושה מועמדים ראויים פרקליט המדינה הבא חייב לבוא מבחוץ מדוע יש להימנע משימועים פומביים למועמדים לשיפוט ג'ו ביידן טועה כאשר הוא מבטיח "קבינט שייראה כמו ארה"ב" הבעייתיות שבמינוי אפי איתם ליו"ר הנהלת יד ושם
27/11/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
בבחירות 2016 נדהמו האמריקנים לגלות כיצד השתמשה רוסיה ברשתות החברתיות כדי להציף אותם בדיסאינפורמציה כדי להשפיע על הצבעתם. בבחירות 2020 מנעה ארה"ב פעילות דומה, אך דיסאינפורמציה ממשיכה להיות מופצת בקנה מידה נרחב בידי דונלד טראמפ ותומכיו, מה שמוכיח שמדובר במחלה פנימית – כותבת נינה ינקוביץ, מומחית לדיסאינפורמציה במכון וילסון, גוף מחקר לאומי מן החשובים ביותר בארה"ב, ב-Foreign Affairs.
26/11/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
במשך ארבע שנים התלוננו פקידים סינים, כי דונלד טראמפ הוא בריון בלתי צפוי, המודרך לעיתים בידי האינטרסים האנוכיים שלו ולעיתים בידי יועצי שונאי סין. הנשיא שי ג'ינפינג התלונן באוזני מבקרים מאירופה, כי היחסים עם ארה"ב הם כמו קרב אגרוף נטול חוקים. אנשיו של ג'ו ביידן רוצים שההתמודדות תהיה יותר מסודרת, פחות אידיאולוגית ויותר מאתגרת מבחינת סין - כמו הקאמבק של מתאגרף במשקל כבד, כותב The World in 2021 של אקונומיסט.
25/11/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ד"ר אלברט אליס, מאבות הפסיכולוגיה הקוגניטיבית-התנהגותית, טוען שהבנת התנהלות העבר חיונית להערכה אמינה של התנהלות העתיד: "התחזית היעילה ביותר לגבי התנהגות עתידית מתבססת על התנהגות העבר".
25/11/2020  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il