|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

ארה"ב וישראל; במלתעות הרפיסות המנהיגותית

ארה"ב וישראל, שתי ישויות פוליטיות א-סימטריות, בבחירות כלליות גורליות. שתיהן נאבקות מבית על דרכן החברתית-כלכלית-לאומית, מעוצבות על-ידי משקלם המכריע של שינויים דמוגרפיים מעצבים ושתיהן בבחירות אלה על פרשת דרכים
30/11/2020  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: קרולין קסטר, AP]

פרסום התוצאות הלא סופיות של הבחירות לנשיאות בארה"ב ב-7.11.2020, על-ידי רשתות התקשורת הגדולות בזו אחר זו, בקש לקבע עובדות. רשתות התקשורת אינן גורם רשמי מוסמך ופרסומיהן אינם מעלים ואינם מורידים מבחינה חוקית או משפטית; ובכל זאת. בעולם בו לידיעה שפורסמה שמורה זכות הבכורה ביצירת השפעות על הציבור עד כדי עיצוב ההוויה כביכול - משתמשות רשתות התקשורת בעוצמה כלכלית, חסות פוליטית וחוצפה אזרחית, בניסיונותיהן להכתיב מציאות, ולו לפרק זמן קצר או קצרצר. ברישומי ההיסטוריה הפופוליסטית, זו שלעיתים מזומנות מחליפה את האמת - מה שנרשם, לעולם כבר אינו נמחק.

אנחות הרווחה לצד אנקות הצער שהשמיעו המפלגות המתמודדות בארה"ב, המחישו לצופים בעולם את המתח בו היו נתונים שני הגושים הפוליטיים הגדולים, שנאבקו על ההגמוניה. בסופו של יום הבחירות עברה המערכת החברתית-דמוקרטית האמריקנית, טלטלה דומה לזו שעברה בבחירות 2016 כשהנשיא המכהן טראמפ - שהוא לרוב הפייבוריט לניצחון בבחירות לקדנציה שניה שלו - לא עמד, ככל הנראה, בציפיות תומכיו והוא בדרכו להעביר את השרביט ליריבו הרפובליקני, גו' ביידן. נראה שהפעם הטיבו הדמוקרטים לשחק במגרש שהועמד לרשותם, ומיצו את שגיאתו האסטרטגית של טראמפ בטיפולו הכושל במגיפת הקורונה. הנשיא המכהן ומפלגתו כשלו גם בארגון ציבור התומכים במוקדי התמיכה הקריטיים - ה"רוב האלקטורלי" החיוני לזכייה בנשיאות. טראמפ הוא שחקן פוליטי אינדיבידואלי ואפילו שחקן טוב.

בבחירות הקודמות, התמודד מול 8 שנות נשיאות אנמיות של אובמה, שבהן הישגי מדיניות החוץ היו זניחים והשגי מדיניות הפנים עלובים. בתחומי התעסוקה, רמת החיים, והאופק הכלכלי, יצר עבורו ממשל קודמו תנאים טובים לשכנוע קבוצות גדולות בציבור האמריקני, במיוחד במגזר הצווארון הכחול ובשכבות הכלכליות הנמוכות של חוגי הצווארון הלבן, שהמשך "שלטון אובמה" (גם אם יעשה באמצעות נפשות פועלות אחרות) יהיה עבורם מכה כלכלית והרעת תנאים קבועה. בתקופת כהונתו אותגר הנשיא בשני תחומים עיקריים: מימוש הבטחות הבחירות שלו מ-2016, ומגיפת הקורונה. בראשון היו הישגיו חלקיים ובשני נקט גישה כושלת, שהייתה לו לרועץ בבחירות.

הדמוקרטים, לאחר שהפסידו, הטיבו לשחק את "מלחמת ההתשה הפוליטית", כאשר בשנתיים הראשונות התישו את ממשל טראמפ במאבקי-סרק פרלמנטריים, כשהם בולמים בכך את תנופת ניסיונותיו להתניע בו-זמנית כמעט את כל הנושאים הגדולים עליהם דיבר במערכת הבחירות של 2016. מבנה הממשל בארה"ב, בו מדיניות החוץ והביטחון השוטפת נשלטת כמעט באופן מלא ע"י הנשיא, אפשרה לנשיא מהלכים משמעותיים ברבים מנושאי החוץ. מול אלה הפעילו הדמוקרטים את השפעתם באמצעי התקשורת לביקורת נוקבת על מהלכים אלה וביטול משמעותם וערכם. מדיניות החוץ נמצאת בארה"ב תמיד במקום שני או שלישי אחרי נושאי החברה, כלכלה, תעסוקה ושוק ההון. בבחירות האמצע, מעד טראמפ כאשר נכשל בשמירה על הרוב שהיה לו בשני בתי הקונגרס אחרי בחירות 2016. את הרוב בבית הנבחרים איבד ואילו הרוב בסינט צומצם, וגדלה תלותו של הנשיא בכל קול רפובליקני ובכל גחמה של חבר קונגרס; כאלה יש רבות מאוד בארה"ב.

בבחירות 2016 עמדו לרשות טראמפ עוזרים נאמנים בדמותם של סטיב בנון, האסטרטג הראשי של התוכנית האסטרטגית ועקרונותיה, וקלי אן-קונווי, שניהלה את מסע הבחירות עצמו. סטיב פרש מהצוות עוד בתחילת הקדנציה, ואן שנותרה בצוות, הנמיכה פרופיל ומעורבות, ככל הנראה מסיבות אישיות. במהלך הקדנציה, הפך הנשיא לדובר, איש התקשורת, מנהל התדמית והמסביר הראשי. בתנאים אלה, חרף כישורים רבים שהפגין ובכללם הספקי עבודה בלתי שכיחים לגילו, להערכתי, לא יכול היה להקצות את הקשב הדרוש למערכת בחירות אינטנסיבית, בתנאי הנחיתות שצבר. טראמפ ייצג בעולם הפוליטי האמריקני דמות אקסצנטרית לא שכיחה, שאצל רבים שנטו לבלבל סגנון עם יכולת מימוש, עוררה בקורות ואפילו סלידה. מול דמויות "מבריקות" של נשיאים כקלינטון ואובמה, שהיו בפועל כשלון כדמויות מנהיגות של "אמריקה הגדולה", היה הנשיא "עוף מוזר" שעורר סימני שאלה וביקורת אפילו בין חבריו למפלגה הרפובליקנית.

יחסי המפלגה הרפובליקנית לטראמפ הם בעיני אניגמה, חרף כל מה שנאמר לעיל. לכולם היה ברור עוד בבחירות 2016, בזכות החשיבה המתודית של באנון, שהבחירות אינן "עוד מערכת פוליטית תחרותית על הגמוניה זמנית בתפקיד הבכיר ביותר של הממשל, אלא מאבק על דמותה של ארה"ב". החלופה הראשונה הייתה: דמוקרטיה ליברלית עם כלכלה חופשית (שרווח בה הוא מטרה לא אבסולוטית), שמבקשת להמשיך את דרכה של ארה"ב הוותיקה עם תיקונים מתבקשים, כמו גם לשמר את מעמדה כמעצמה הבכירה בעולם, תוך התאמת מערכות היחסים עם מדינות אחרות להתפתחויות הטכנולוגיות והפוליטיות הרב-קוטביות החזויות בעשורים הקרובים. החלופה השנייה הייתה: מדינה סוציאל-דמוקרטית, שנותנת חסות כלכלית וסוציאלית מלאה לאזרחים ושמה בראש סולם עדיפויותיה הלאומיות את שותפויות הגלובליסטיות תוך שהיא דוחקת לשוליים את הלאומיות. זוהי מדינה "אחות" לאחרות, הפועלת כשותפה מן המניין ומוותרת על הייחודיות וההשפעה הבינלאומית שהשיגה בעולם במאה ה- 20, בתחומי הכלכלה, העוצמה, המשטר בעולם וההשפעה הבינלאומית. שלה. כזו המאפשרת (לעיתים קרובות במחדל במקום מרצון) הגירה חופשית לכל דיכפין, ללא מדיניות הגירה לאומית. אי-סדרים מתמשכים בסוגיה זו בעידן אובמה וגם לפניו, הפכו את ההגירה הבלתי חוקית לארה"ב, לגורם מכריע בעיצוב תמהיל האוכלוסייה המשנה את אופיה ואת עתידה, כבר עתה. המשך מצב זה עתיד בעוד כ-10- 15 שנים לשנות את ארה"ב ללא יכולת הפיכוּת.

מבחינה זו, הורגש במערכת הבחירות האחרונה חסרונם של אידאולוג מסוגו של בנון ומנהיגות מפלגתית לאומית שסוחפת אחריה את חברי המפלגה ואת כל אזרחי ארה"ב שהשקפת העולם הדמוקרטית-ליברלית הקלסית ולא הסוציאל דמוקרטיה הפוסט-מודרנית, היא דרכם. בהעדר מנוע רב עוצמה מסוג זה, נגררה מערכת הבחירות לדיון אנמי וחסר משקל היסטורי, שבו נבחנו בעיקר שאלות "דמי הכיס" בפוליטיקה האמריקנית, במקום שאלות "ההון הלאומי הכולל".

כאן כשלו גם הנשיא וגם מפלגתו, ולדעתי זו עשויה להיות בכייה לדורות. בבחירות 2016 השכיל טראמפ להוביל התעוררות אידאולוגית לצד כמיהה לשלטון של מנהיגות ביצועיסטית; לימים כונה שילוב זה "טראמפיזם". קדנציה נוספת של הנשיא מחולל הזרם המחשבתי קונספטואלי הנ"ל, אמורה הייתה לבססו, לחזקו ולהרחיבו לממדים שיקבעו אותו לפחות לשנות דור, "כדרך המלך" הלאומית. הכשלון בבחירות 2020, מציב מעצור ל-4 שנים על דרך זו, ולא רק זאת, אלא שעל-פי הכרזותיו של ביידן, נראה מצידו ומצד המפלגה הדמוקרטית ניסיונות רציניים, רצופים ומעמיקים לבטל, לשבש, ולנטרל כל מה ששייך לדרך הנוגדת את הגישה הדמוקרטית, ההפוכה ל"טרמפיזם" ב-180 מעלות.

התפתחות זו מאיימת לא רק על ארה"ב, אלא על העולם הדמוקרטי כולו. שכן, דמוקרטיה פוסט-מודרנית, היא למעשה אנרכיזם מוסווה, שכוונתו לייצר שלטון אליטות חדש, שיהיה מושתת על הגמוניה אידאולוגית משפטנית או אחרת, יקיף את קבוצות העוצמה בחברה שכיום הן: ההון הגדול, התקשורת - ששולטת בעולם הפייק-ניוז ומטשטשת באופן יסודי ושיטתי את הגבולות בין האמת והעובדות לעולמות וירטואליים ואמוציונליים מסוגים שונים - האקדמיה, הצבא וחוגים מסוימים בעולם האמנות והבידור. כל אלה הם מיעוט מבוטל באוכלוסייה, שריכוז הכוח השלטוני - בגלוי או סמוי בידם - מבשר את קץ הדמוקרטיה. כאשר יבין הציבור את המציאות אליו נקלע, ימעיט להשתתף בבחירות, משום שאלה תהיינה חסרות ערך ומשמעות. הדבר יוביל להתנוונות המפלגות ומכאן קצרה הדרך לתוהו ובוהו או לדיקטטורה של האוליגרכיות.

הבחירות האחרונות חשפו לא מעט ליקויים בשיטת הבחירות האמריקנית - חלקם טכניים ואחרים קונספטואליים ומתודיים. בעולם משתנה במהירות, ובעולם שמגיפה משבשת את סדרי החיים בו, אסור להניח שתהיה קביעות באיזשהו תחום עשייה. התהליכים הם מעגליים ולעיתים מחזוריים, משמע, התפתחויות טכנולוגיות יוצרות יכולות חדשות ואלו, אם אינן מיושמות כהלכה, מחוללות תקלות בהיותן מנוצלות לרעה ע"י בעלי עניין זריזים וערמומיים. ארה"ב חייבת תהיה לדון בנושאים אלה בדחיפות, לתקנם בחלקם כבר לקראת בחירות האמצע ב-2022 ולהשלים מאמץ זה לקראת בחירות 2024.

באותו זמן שארה"ב ניהלה את ענייניה בחוסר כשרון בראיית בעיות האמת, התנהלה ישראל, שבעיות היסוד שלה דומות מאוד לאלה של ארה"ב, בטירוף מערכות מלא. שיטת הממשל השונה איפשרה זאת והעדר חוקה מסודרת הגביר את הכאוס ה פנימי, כאשר בכל תחומי הממשל הישראלי "משתוללת" מערכת אכיפת החוק, בשם "המהפכה השיפוטית" של חוק כבוד האדם וחירותו, ומנסה להכתיב לזרועות הממשל האחרות והבלתי תלויות בה, כיצד עליהן להתנהל.

מבחינה זו, מקדימה ישראל את "מגדל בבל" שעשוי להתחולל גם בארה"ב, בדרך בה היא עתידה ללכת בימי ממשל ביידן. שלוש מערכות בחירות שלא הניבו ממשל יציב, ניסיונות הדחה של ראש ממשלה נבחר באמצעות מלכודות משפטיות, אינספור בג"צים שכל כולם מכוונים לאפשר לבית המשפט להפוך לכלי שלטוני כשלא נועד לכך ומאבק ציבורי תקשורתי ארסי, מכוער, נבזי ושיקרי כמעט בכל נושא ציבורי עיקרי. כפתרון ביניים - תולדה של הכאוס השלטוני, משפטי, ציבורי - הוקמה ממשלת חירום, שהחירום היחיד בו עסקה, היה הפוליטיקה של המאבקים הפנימיים בתוכה, ומראית-עין של טיפול במגיפת הקורונה. לפי שעה הניב "הטיפול" מספרי חולים ומתים גבוהים, משבר כלכלי מחמיר, אובדן הזדמנות לטפל במשבר הביטחוני החמור ביותר - תוכנית הגרעין האירנית - וניצול עלוב של ההזדמנות של ממשל אוהד בארה"ב לקידום שליטה והתיישבות מואצת באיו"ש. הואיל ונראה שגם אצלנו אנו בדרך לבחירות חדשות, כמעט כל שנאמר על המציאות האמריקנית, רלוונטי גם לישראל. בראש וראשונה עומדת על הפרק שאלת היסוד של הכרעה בין השקפות ודרכי פעולה שבחירות קרובות אלה עתידות להכריע בהן. הסיכונים הפנימיים המהותיים שבפניהם עומדת ישראל ותמשיך לעמוד אם לא תיתן להם מענה בבחירות הקרובות, דומים להפליא לאלו של ארה"ב. ההבדל המהותי העיקרי הוא גודל המדינות ואוכלוסייתן וכושר הספיגה שלהן. מה שעקרונית קריטי אצל האמריקנים, יהיה כך גם אצלנו, אבל ככל הנראה קשה בהרבה.

ארה"ב וישראל, כל אחת בדרכה ובתנאיה המיוחדים נצבות, על פרשת דרכים של שני מסלולים מנוגדים. בשל משקלה הסגולי, הדרך בה תתמקד ארה"ב בעשור הקרוב, ואפשר שתקבע גם את גורלו של המשטר הדמוקרטי, הקלאסי - "שלטון העם, ע"י העם, למען העם". ישראל תושפע ללא ספק ע"י בחירתה של ארה"ב, אבל תעמיד את דרכה הלאומית כמדינה יהודית ודמוקרטית להכרעה לאומית כבר בבחירות הקרובות. להערכתי, האופי הלאומי הישראלי, לרבות התנהלות הציבור בנתוני משבר הקורונה, מצביעה על העדפת הדרך הדמוקרטית הקלאסית, שמתאימה יותר למדינה קטנה, מרובת עדות ומסורות ובעלת שורשים יהודיים אתניים מובהקים. אם יחזור "הטראמפיזם" לשלטון בארה"ב בבחירות 2024, תלך בסופו של דבר גם ארה"ב בדרך הדמוקרטית הקלאסית. וָלא - תיווצר סכנה מוחשית להמשך קיומה של הפדרציה האמריקנית.

1. בתחילת מסע הבחירות האינטנסיבי במחזור 2016, היו בארה"ב לפי אומדנים שונים כ-11 מיליון מהגרים בלתי חוקיים ובלתי מוסדרים. רובם ממדינות מרכז ודרום אמריקה ומיעוטם מהמזרח הרחוק. בעידן טראמפ, הפכו רבים מהם לבעלי זכות בחירה, ונוספו מהגרים בלתי חוקיים נוספים . זאת חרף העובדה שטראמפ ביקש לבלום מגמות אלה ונבלם ע"י הדמוקרטים ולא במקרה. העובדה שבבחירות 2020, היה מספר מצביעי ביידן גדול ממספר מצביעי טראמפ בכ-6 מיליון איש, כאשר ב-2016, היה הפער בין הדמוקרטים (הילרי קלינטון) לטראמפ רק כ-3 מיליון, היא תוצאה ישירה מן האמור לעיל. לא רק הגירה חוללה זאת, אבל להגירה משקל כבד בשינוי. זאת ועוד: קהילת ההיספנים בארה"ב מונה כיום קרוב ל-60 מיליון נפש, היא הגדולה ביותר אחרי הרוב "הווספי" וממשיכה לגדול במהירות בזכות המשך ההגירה הבלתי חוקית.
תאריך:  30/11/2020   |   עודכן:  30/11/2020
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב וישראל; במלתעות הרפיסות המנהיגותית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרשת "וַישלח" היא מותחן מרתק, שיש בו גם עלילת מסתורין. אך יש בו גם לקחים לקיומנו מאז ומעולם.יעקב שב לָארץ לאחר שָהות ארוכה בחָרן אצל דוֹדוֹ לבן הארמי. הוא יצא לחרן בודד, מתוך החשש שעשָׂו יפגע בו. עתה בשובו, הוא מוקף במשפחה עניפה שהקים (שתי נשים ושתי פילגשים), אחד עשר בנים ובת (בנימין עדיין לא נולד, הוא היחיד שנולד בא"י), צאן ובקר ורכוש רב.
30/11/2020  |  בלפור חקק  |   יומני בלוגרים
תאונת השיט הטראגית בה נהרג אבי רן, התרחשה ביום שבת 11 ביולי 1987 סמוך לשעה אחת בצהריים. אבי, שהיה אמור להשתתף מספר שבועות לאחר מכן בנבחרת "כוכבי העולם", נגד נבחרת אנגליה, בילה עם חבריו לקבוצה באזור "חוף גיא" בטבריה ומחוף זה יצא באופנוע ים לעבר מרכז הכנרת. לפתע הגיחה סירת מרוץ שבבעלות צעיר בן 29 מפתח תקוה, ופגעה בו. התאונה אירעה במרחק 300-250 מטרים מהחוף. הסירה הפוגעת חילצה את רן והביאה אותו אל חוף מלון "גלי כנרת". למקום הוזעקה ניידת טיפול נמרץ, והרופא שהיה בניידת קבע את מותו. בן 24 היה במותו. פטירתו של רן הכתה בהלם את חובבי הספורט בישראל, דבר מותו שודר בראש מהדורות החדשות.
30/11/2020  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
מי שמאמין לסיסמה השחוקה: "ישראל לפני הכל", חי בעולם אלטרנטיבי, עם מנהיגות שחוקה והישגים חסרי חשיבות מדינית פוליטית.
כל אדם בעולם צריך לברך על חיסולו המוצלח והמבורך מאוד של עוד גורם לרוע בעולם, אבי פצצת הגרעין האירני מוחסן פח'רי-זאדה. יש כמובן את המגנים והמקוננים מרה על אובדן הצדיק טוב הלב, המשקה חרציות ורקפות, על סילוקו של הרוע מעל פני האדמה והצטרפותו לחברו הטוב קאסם סולימאני, האיחוד האירופי, הפרוגרסיביים באמריקה, הטרוריסטים חובקי עולם, מאירן דרך עזה ועד לבנון, סוריה, תימן, עיתונאים בעלי אג'נדה של שונאי אדם, יהודים וישראלים במיוחד.
אני ער לתופעה מצערת, שהאלהת דמותו של בנימין נתניהו מקובלת ונתמכת על-ידי חלקים גדולים בחברה הישראלית. אני ער לתגובות של רבים מהעוברים ושבים בצמתים הצועקים לעברנו, המפגינים - "אין כמו ביבי משיח צדקנו", "לא יעזור לכם, אחד אלוהינו בשמים ואחד נתניהו על הארץ", ויש המסתפקים בתגובה קצרה - "רק ביבי לשלטון".
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il