|   15:07:40
דלג
  אפרים הלפרין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

גם שופטים עליונים עשויים לטעות <br>

בית המשפט העליון החליט במעמד שלושה, פה אחד, בפסק דינו של השופט עמית, כי לא קיים ניגוד עניינים בין תפקידו של הד"ר מנדלבליט בוועדת האיתור של פרקליט מדינה ובין עניינו האישי מול הפרקליטות לדעתי בית המשפט טעה, ולא הוסיף בהחלטתו אמון למערכת המשפט, נהפוך הוא
01/12/2020  |   אפרים הלפרין   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
מנדלבליט. אין לו אינטרס [צילום: אריאל שליט/AP]


מהו ניגוד עניינים

מהו ניגוד עניינים? מהו ניגוד אינטרסים? מאחר שאנו מדברים בלשון רבים הרי מדובר בשני אינטרסים לפחות. לשם הפשטות בואו נעסוק בשניים בלבד ומאחר שהמדובר ב"ניגוד" אנו עוסקים באינטרסים סותרים.

ואיזה צמד אינטרסים יכולים להיות לאיש ציבור? יכולים להיות לו שני אינטרסים פרטיים נוגדים, אבל באינטרסים הפרטיים של איש הציבור איננו מתערבים. יכולים להיות לו שני אינטרסים ציבוריים נוגדים, ויתכן שאינטרס פרטי נוגד אינטרס ציבורי. ניגודים אלה אסורים על איש ציבור כאשר מידת החומרה של השני היא בדרך כלל רבה יותר כי היא נחשבת כחצי הדרך לקבלת טובות הנאה, ומשם להפרת אמונים ובסוף עלולה להגיע גם לכדי שוחד.

לטעמם של העותרים, ניגודי העניינים של מנדלבליט הם מהסוג של פרטי לציבורי. מהו אינטרס פרטי מהרמה הגבוהה ביותר? זה אותו אינטרס שנוגע ישירות לאיש הציבור. לא לאח שלו, לא לדוד שלו, לא לסבתא שלו.

שני האינטרסים של מנדלבליט

בואו נבחן אם כן את שני האינטרסים של הד"ר אביחי מנדלבליט כפי שאני מבין אותם:

1. אינטרס א' ציבורי - הרצון של מנדלבליט למלא את תפקידו, ובמסגרת זו להשתתף או לנהל את ועדת האיתור של פרקליט המדינה, אינטרס זה הוא מובהק ומובן. היועמ"ש לממשלה ופרקליט המדינה נדרשים לאמון הדדי רב, ומחייבים סנכרון רב. על-פי החלטת ממשלה מס. 1585 מיום 29.02.2004 היועץ המשפטי לממשלה אמור לעמוד בראש ועדת האיתור לפרקליט המדינה, ועל כן ברור שיש כאן אינטרס מובהק ולגיטימי של הד"ר מנדלבליט למלא את החלטת הממשלה כלשונה ולעמוד בראש ועדת האיתור.

2. אינטרס ב' פרטי/אישי - הרצון המאד מובן ותקין שייעשה עמו צדק והתיק הפלילי שהופל עליו בשולי פרשת הרפז על לא עוול בכפו, או כפי שקבע בג"ץ מבלי שדבק בו רבב, ינוקה גם מבחינה פורמלית מרישומי המשטרה ולא יעיב עליו ועל עתידו הפרטי והמקצועי, לפחות להבנתו הסובייקטיבית.

שני האינטרסים ברורים, שני האינטרסים לגיטימיים, שני האינטרסים מובנים ומעוררים אהדה. והשאלה שעמדה בפני בית המשפט היא האם האינטרסים האלה יכולים לדור בכפיפיה אחת או שמא הם מתנגשים.

קביעתו התמוהה של בית המשפט

בית המשפט העליון קבע כי אין ניגוד עניינים ואין אף חשש לניגוד עניינים. הרחיק לכת בית המשפט ושולל אף מראית עין, ובקליפת אגוז הוא מנמק זאת לטעמי, בכך שהאינטרס הפרטי איננו קיים כלל כי הפרקליטות ובית המשפט הבהירו בשלב אישור בחירתו של מנדלבליט לתפקיד, ובמועד מאוחר יותר, שבפועל התיק נגד מנדלבליט סגור מחוסר אשמה ורק מגבלה טכנית מונעת את שינויו בפועל מ"כלום" ל"חוסר אשמה".

אין לי אלא להתפלא על קוצר ראותו המשווע של בית המשפט העליון. נניח שלבעל תפקיד בכיר היה נרשם דוח תנועה על נסיעה בניגוד לכיוון, הוא היה נחקר, והיה מוגש נגדו כתב אישום פלילי חסר כל בסיס על נהיגה פרועה וסיכון חיי אדם. כאשר ברור שהוא נסע עם הכיוון, כי 10 מצלמות רחוב הצביעו על כך שנסע באורח תקין. רגע לפני שהוא הגיע לדיון הפלילי בעניינו, החליט התובע המשטרתי שלא להגיש את כתב האישום, ולאחר יום נוסף אף מונה אותו איש ציבור לתפקיד בכיר ביותר. אממה סגירת הרישום הפלילי, לא טופלה, וכאשר פנה אותו איש ציבור בבקשה למחוק את הרישום, היה איזה מניע טכני שלא איפשר לעשות זאת, ולכן הוא פנה שוב ושוב, ואפילו עתר לבג"ץ - כולם הכשירו את התנהגותו אבל לעניין הרישום, קצרה ידם מלהושיע. הוא רתח, הוא רגז, הוא זעם, הוא התקומם, מחד כולם אומרים שהוא צח כשלג, ומאידך הרישום לא נמחק פורמלית.

אז האם האינטרס של אותו איש ציבור לביטול הרישום נמוג? נהפוך הוא! האינטרס הברור והמובהק שלו היה ונשאר לבטל את הרישום. כל עוד הרישום קיים שנתו בלילה נודדת, הכעס שלו על המערכת שהטילה כתם בל יימחה על דש בגדו, על לא עוול בכפו, הוא רב, ואין בכל ההחלטות האוהדות מהמסד עד הטפחות בכדי לאיין את האינטרס האישי הפרטי המובהק של אותו איש ציבור.

האם ההחלטות של בית המשפט ושל פרקליטות המדינה הקטינו את האינטרס של הד"ר מנדלבליט לביטול הרישום? ודאי שלא, כי הן לא פתרו לו את הבעיה, סימפטיה הוא מקבל מרעייתו, מילדיו, אל הרשויות הוא פנה לצרכים מעשיים, והמערכת השיבה פניו ריקם. ולכן הוא המשיך ללא לאות לטפל בנושא הזה אף לאחר ההחלטות האוהדות, ואנו יודעים מהקלטת השיחה עם אפי נוה שהנושא הטכני הזה לכאורה, לא ירד אצלו מסדר היום, מאוד הטריד אותו, על-אף שהקביעות של המנהל הציבורי בעניינו, כולל של בית המשפט העליון, ניקו אותו מכל רבב.

האינטרסים של אדם הם האינטרסים שלו, אפילו אם בית המשפט סובר אחרת, בייחוד אם האדם מתנהג באופן ברור ומובהק כאילו ההחלטות של בית המשפט ואחרים בעניינו לא מאיינות את האינטרס הזה.


התעלמות מהחלטת רוזן

הגדיל בית המשפט לעשות כאשר הוא נמנע (בנימוק פורמלי...) מלהתייחס להחלטת השופט דוד רוזן, המתבססת על החלטה מוקדמת יותר של נציב שירות המדינה, שמדובר בניגוד עניינים. החלטה אשר התנתה את מינוי מנדלבליט לוועדה בהתחייבות שלא לעסוק בנושא האישי שלו מול פרקליט המדינה שייבחר, ובפועל נראה לי שהחלטת בית המשפט אף משחררת את מנדלבליט מהתחייבותו שלא לעסוק בנושאיו האישיים מול פרקליט המדינה החדש.

הבעיה והפתרון

גם השופט רוזן לא היכה במוקד הבעיה, כי המוקד האמתי, לפחות למראית עין, אך ודאי לא רק למראית עין, הוא שאדם הממנה בעל תפקיד כאשר יש לו בעיה מכבידה שהממונה החדש יכול לפתור לו, יעדיף אותו מועמד אשר ייטיב עמו אישית, ושני פתרונות לקושי הזה:

1. ביטל האינטרס הציבורי, באמצעות מניעת השתתפותו של אותו איש ציבור בבחירה.

2. ביטול האינטרס הפרטי באמצעות החלטה שהנושא המעניין את הבוחר לא יטופל בכל תקופת הקדנציה של הנבחר.

לו אני מנדלבליט ואני מסכים עם השופטים שהאינטרס האישי איננו קיים, זה מה שהייתי מציע. כי אין לו אינטרס. מה אכפת לו שפרקליט המדינה הנכנס לא יטפל ב"לא אינטרס" הזה? אך מנדלבליט לא הציע, ומכאן שאין אלא להסיק שהאינטרס הזה קיים ובועט.

הנימוקים החסרים בפסק הדין

תודה לשופט יצחק עמית על כי קיצר בפסק הדין. אני מניח שהיה גם לחץ זמן לפרסם את פסק הדין, כי ועדת האיתור סיימה את עבודתה. עם זאת לצערי פסק הדין חסר את ההנמקות העיקריות כי כך כותב השופט עמית בפסק דינו: "הנה כי כן, לא ניגוד עניינים מצדו של המשיב יש כאן, ואף לא חשש לניגוד עניינים. ובכלל, המילה "ניגוד עניינים" אינה מילת קסם שניתן להדביקה לכל עובר ושב. כל סוגיה של ניגוד עניינים צריכה להיבחן לגופה על-פי הפרמטרים שהותוו בפסיקה ועל-פי הקשר הדברים והדבקם". הפכתי והפכתי בפסק הדין וחיפשתי את הפרמטרים שהותוו בפסיקה הרלוונטיים לעניין שלנו ואותם לא מצאתי, תמוה, תמוה מאד.

והקורבן - האמון האובד של ציבור גדל והולך בבית המשפט

ומה התוצאה? התוצאה היא ההבנה שלי שמראית העין שלי ושל שופטי בית המשפט העליון שונה באורח קיצוני. הם רואים יום, אני רואה לילה, הם רואים חורף אני רואה קיץ, ואם הפערים בינינו כל-כך גדולים בנושאים פעוטים, איך אסמוך עליהם בכל הנושאים האחרים?

ומילא אני, בית המשפט והשופט רוזן מביטים באותה תמונה. זה אומר יום, והם אומרים לילה, זה אומר מערב והם אומרים מזרח, איך נאמין בהם? האם הם פועלים על-פי שני ספרי חוק שונים? האם תורת משפט שונה לחלוטין מדריכה אותם?

ומילה אחת לעותרים

לא נמאס לכם? אתם משועממים? יש לכם עודף כסף? ראו, יש לנו שני מעוזי שלטון, על מעוז אחד, בית המשפט, השתלט היריב הפוליטי, והמעוז השני הממשלה והכנסת נשלט על ידינו. למה להתערבב? הם שם, אנחנו פה, כמו בהפגנות, הפרדה. הם עם דגלים שחורים, ואנחנו בבית או עם דגל המדינה. כל אחד בצד שלו. לא חראם? כל פעם שאתם הולכים לרשויות המשפט הופכים לכם את העתירות לבומרנג שנותן חותמת הכשר של הרב הראשי, לפעולות שאתם עותרים נגדן, אז בשביל מה לכם? גם אני הייתי פעם כזה פראייר, עד אשר רעייתי הסבירה לי מאיפה משתין הדג.

הבינו, מערכת המשפט נמצאת במגננה, היא מתכרבלת בתוך עצמה. נקודת ההנחה הבסיסית שלה היא שמתחת לשמיכה הכל טהור ומחוץ לשמיכה הכל טמא. אנשי המשפט רואים עצמם כמלאכים מורמים מעם. עמם אין צורך להקפיד, להם יש דם כחול.

אז רבותי העותרים מימין, שבו בבית, שחקו עם הנכדים, כמוני, ב-ZOOM, ואם אפשר גם הקפידו על לשונכם בעותרכם לבית המשפט העליון. אמירות קיצוניות, אפילו אם לדעתכם הן נכונות להפליא, לא יוצרות את האווירה המתאימה לקבלת החלטות אוהדות בבית המשפט, אשר ממילא הסיכוי שלהן שואף לאפס.

תאריך:  01/12/2020   |   עודכן:  01/12/2020
אפרים הלפרין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גם שופטים עליונים עשויים לטעות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ממרום היישוב עלי - מקום עוצר נשימה ביופיו - יצא מסר חד וחלק וברור, שאני ממתין לו כבר זמן רב. הרב נתנאל אלישיב, בן 45, יליד ארצות הברית, בוגר ישיבות וחניך של תפישת הרב אברהם יצחק הכהן קוק ובנו צבי, צנחן בשרותו הצבאי, נשוי ואב לשמונה, שיגר קרן ראשונה של אור מן השומרון.
01/12/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
ב-2011 הובילה ארה"ב מתקפה צבאית של נאט"ו על קדאפי, למרות שקדאפי הפך (מ-2002) מתומך טרור ללוחם נחוש בטרור האיסלאמי, וחרף העובדה שהעביר לארה"ב את תשתיות הגרעין, הטילים הבליסטים והנשק הביולוגי והכימי.
01/12/2020  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
הידיעה על ההכנות שמבצעת מדינת ישראל לרגל עלייתם של יהונתן פולארד ורעייתו אסתר, מרגשת עד מאוד את העם היושב בציון. כמעט את כולם. שאלו את ראש ממשלה לשעבר, אהוד אולמרט ותשובתו תהיה צמד מילים עם סימן קריאה 'שלא יעלה'. אם תלחצו אותו יותר יוסיף אולמרט: ' לא חייבים לו כלום'.
אני חושש מהשיח האלים, שמשתלט על החברה הישראלית. אני שומע את קולות כוהני הבעל ברחוב הישראלי, שמעלים לשיח בחברה הישראלית טונים ותכנים אלימים, כמו שהעלו כוהני הבעל אל מול אמת החיים של אליהו הנביא.
הלועזית בכלל והאנגלית בפרט, לרבות אנגלית באותיות עבריות, מכות מזה זמן רב בשפה העברית, שהפכה לאסקופה הנדרסת תחת רגליהם של תקשורת ושל ציבור שאינם מכבדים את שפתם. מגמה זו, trend בפיהם, התפשטה כאש בשדה קורונה, במקביל להתפשטות המגיפה. דוגמאות אינן חסרות.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il