|   15:07:40
דלג
  יורם שוייצר  
ראש תוכנית המחקר INSS
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
יעד אפשרי 1: אזור תעלת סואץ [צילום: חסן עמר, AP] יעד אפשרי 2: תיירים מישראל [צילום: רשות שדות התעופה]

המחבלים עוברים מאזור רפיח לאזור התעלה

דאעש מרים ראשו בחצי-האי סיני

"מחוז סיני" ביצע בחודש יולי מתקפה חריגה בתעוזתה ובהיקפה נגד בסיס של צבא מצרים לא הרחק מתעלת סואץ פתיחתו המחודשת של מעבר טאבה עלולה להפוך תיירים ישראלים ליעד למתקפה המצרים כבר מתמודדים עם האיום וישראל צריכה להיות מתואמת איתם
05/12/2020  |   יורם שוייצר   |   כתבות   |   דאעש   |   תגובות

ב-21 ביולי השנה הפתיעו לוחמי "מחוז סיני", שלוחת דאעש במצרים, את חיילי הצבא המצרי כשביצעו מתקפה משולבת על בסיס צבאי באזור העיירה ראבעה. בניגוד להודעות הצבא הרשמיות, שטענו למספר נפגעים נמוך, כתוצאה מהמתקפה נהרגו על-פי חלק מהדיווחים כ-40 אנשי צבא וכ-65 נוספים נפצעו. אחריה תפסו פעילי מחוז סיני אחיזה זמנית בארבעה כפרים סמוכים לבסיס וניסו להשליט בו מעין ממשל איסלאמי הלכתי. רק לאחר כשלושה חודשים הצליח הצבא המצרי לטהר את המרחב מפעילי "המחוז", להחזיר לעצמו את השליטה על הכפרים ולשחררם.

המתקפה המוצלחת של מחוז סיני בראבעה הייתה הרקע להכרזה הפומבית על אודות "כיבוש" הכפרים ומתקפת הסברה, שהתמקדה לראשונה בהפגנת סממני משילות של מחוז סיני בכפרים, דוגמת הנפת דגל, השלטת סדר ציבורי ודאגה לאספקת מזון. לצד זאת הודגשה בהרחבה פגיעת הצבא המצרי בתושבי הכפרים, שנועדה להמשיך ולגייס תומכים חדשים מקרב האוכלוסייה הבדואית בסיני.

המתקפה בראבעה הייתה חריגה במובן דפוס הפעולה והיקפה, לעומת מאפייני הפעילות של אנשי דאעש בשנה האחרונה, אשר התאפיינה בעיקר בהטמנת מטעני נפץ, מיקושים, צליפות, פעולות פגע וברח וחיסול משתפי פעולה. לכן, אפשר שפעולה זו מבטאת שינוי במגמות הפעילות של הארגון, מעבר לרמה הטקטית.

חרף חולשתו הנמשכת מאז הושק המבצע הצבאי המצרי הנרחב למיגורו בפברואר 2018, מחוז סיני נמצא בתהליך של שינוי האסטרטגיה שלו ומעבר ממגננה והישרדות ליוזמה מבצעית ולפגיעה ניכרת בכלכלה ובממשל המצרי – באמצעות פגיעה בתעלת סואץ, בצינור הגז לישראל ובתיירות בסיני. השינוי משקף לאו-דווקא את התחזקותו, אלא יותר מכך את הסתגלותו לפעילות הצבא המצרי נגדו וחישוב מסלול מחדש כדי לייעל את פעילותו והשפעתו. ניסיונותיו החוזרים של הצבא המצרי להכיל את הטרור באזורים המדבריים הלא-מאוכלסים לא צלח בשנים האחרונות, וכן כשלו מאמציו ליצור הרתעה מול הטרור. על כן, ספק אם יעלה בידו לבלום את המגמה החדשה, למרות שנראה שהוא נערך לכך. בהקשר זה יצוין, כי מחוז סיני ממשיך לבצע מדי שבוע תקיפות ופגיעות בחילי הצבא מצרים גם באזור הפעילות המרכזי שלו בצפון סיני, במרחב רפיח אל-עריש.

בנוסף, לאור קריאת דובר ארגון דאעש העולמי בינואר השנה למחוז סיני לפגוע בישראל, מצטיירת אפשרות לתפנית של מחוז סיני בהקשר לפגיעה ביעדים ישראלים, אשר נדחקו בשנים האחרונות לסדר עדיפות משני לעומת המאבק העיקרי בצבא מצרים ובאזרחיה, בעיקר בסיני. בתוך כך, הימנעות הארגון מפיגועים לאורך גדר הגבול, עלולה להצביע על כוונה אפשרית לפגוע בתיירים ישראלים בסיני, כשייפתח מעבר טאבה (פיגוע שישרת גם את הפגיעה בכלכלת מצרים).

מחוז סיני עולה להתקפה

בשנותיו הראשונות, מאז הצטרף בנובמבר 2014 לרשימת הארגונים שהצטרפו לברית בהובלת דאעש, פעל מחוז סיני באופן התקפי נגד הצבא המצרי, כשמתקפותיו הולכות וגוברות ואף מתרחבות בהיקף הלוחמים ומשך הלחימה. ביטוי לכך היה ההתקפה בינואר 2016, שבמהלכה ביצע לחימה שנמשכה יממה ובסופה אף לקח טנק מצרי כשלל.

מאז תחילת "מבצע סיני" של צבא מצרים נגד פעילות הטרור הגוברת של מחוז סיני, בפברואר 2018, אימץ הצבא המצרי גישה התקפית יותר במלחמתו בטרור וכתוצאה נראה היה, כי "המחוז" נחלש במידה ניכרת. מספר פעיליו הצטמצם בחדות. בעוד שהערכות שונות אמדו בשנת 2017 את מספרם בכ-1,000, בשנת 2019 ההערכות צנחו ל-600-500 פעילים בלבד. לכן נראה היה, כי בשנים האחרונות נאלץ המחוז לנקוט אסטרטגיה הגנתית, שבמסגרתה כמעט לא פעל נגד יישובים כפריים, אלא התבסס באזורי הדיונות השוממים מדרום מערב לאל-עריש, שבהם יכול היה לשרוד ולהימנע מהכרעה על-ידי הצבא המצרי.

גם בממוצע הפיגועים החודשי נרשמה ירידה. בעוד בשנת 2017 נאמד ממוצע הפיגועים החודשי בכ-55, בשנת 2018 הוא צנח ב-40% לממוצע של כ-35 פיגועים בחודש, ובשנת 2019 לממוצע של כ-25 התקפות - רובן נועד להדוף את פעולות הנגד של הצבא. עד לפעולה ברבאעה, דפוסי הפעולה התכופים כללו הנחת מטענים, פגיעה בדחפורים ורכבי לוחמה אלקטרונית נגד מטענים שפועלים בראש הכוחות המתמרנים.

מכאן, שהמתקפה על המחנה בראבעה מצביעה על אפשרות לשינוי אסטרטגיה. היעד שנבחר, בסיס צבאי בעומק שטח בנוי, מחייב הערכות לוגיסטית מורכבת ורשת סייענים מפותחת. יתרה מזו: המתקפה תוכננה להיות מתמשכת ולא בדפוס "פגע וברח", שאפיין את מתקפות המחוז בשנים האחרונות.

זאת ועוד: מעטפת ההסברה לאירוע בערוצי הטלגרם המזוהים עם מחוז סיני כללה פרסומים כמעט בזמן אמת מהשטח, הצגה מגמתית של "פגיעת הצבא בתושבים" וצילום "סממני המשילות" בהרחבה. אלו העידו על מאמץ מיוחד לרכישת לב התושבים. למרות שנטילת האחריות הרשמית לפיגוע לא הייתה מיידית, ועל אף שרוב מאמצי ההסברה פורסמו בתקשורת המקומית בסיני ולא בערוצי התעמולה הרשמיים של דאעש. הצלחת הפיגוע בראבעה, כ-40 ק"מ בלבד מתעלת סואץ, עלולה לעודד את "המחוז" לנסות ולהרחיב את התפשטותו לאזורים הכפריים הקרובים יותר לתעלה, ובראשם היישוב גלבאנה, שבו פורסמו כבר עדויות לפעילויות חמושים. מרחב זה, המצוי כ-15 ק"מ מהתעלה, יאפשר למחוז לאיים על התעלה ולגרור אזרחים נוספים למעגל האלימות, שכן בתחילת נובמבר השנה פרסם מחוז סיני, כי תשתיותיו פרוסות מרפיח ועד קנטרה.

נראה, כי הצבא וכוחות הביטחון המצריים ערים למגמה זו ובחמשת החודשים האחרונים הואצו פעולות הסיכול נגדה. משרד הפנים המצרי הגביר את מספר הפשיטות והסריקות באזור ביר אל-עבד, ומאז המתקפה נפרסו מחסומים חדשים של הצבא גם באזורים שבהם לא הייתה נוכחות קבועה. ככלל ניכר, כי הצבא תגבר את המרחב בחטיבה נוספת, שהועברה ממזרח סיני אל המרחב הצפון המערבי של חצי-האי, במטרה לבלום את גלישת מחוז סיני מערבה.

במקביל ניכר, כי המחוז מחזק את כוחו במרכז סיני: בעקבות הקמת החומה סביב דרום אל-עריש וחיזוק האחיזה הביטחונית המצרית שם ולאורך צינור הגז בצפון סיני – מטרה נחשקת לפגיעה, כפי שהומחש ב-19 בנובמבר - מחוז סיני מרחיב את נוכחותו באזורי ההרים של מרכז סיני, ג'בל מע'רה וג'בל יעלק. ניסיונו להגביר את נוכחותו שם, נועדה לאפשר ציר עוקף לאחיזת הצבא ומרחבי פגיעה חדשים. בעקבות פעילות זו ניכרת עלייה במספר ההיתקלויות בין הצבא למחוז במרחב ובלחימה נגד השבטים המשמשים כפרוקסי של הצבא.

ישראל כיעד לפיגוע

מאז 2012 נמנע מחוז סיני (בגלגולו הקודם "אנצאר בית אל-מקדס", שהיה מזוהה עם אל-קאעידה בטרם נשבע אמונים לדאעש) מפגיעה בישראל והסתפק בירי רקטי ספורדי לעברה, לרוב כתגובה על מה שבראייתו היו תקיפות של ישראל נגדו. זאת, חרף יכולתו לבצע פיגוע לאורך גדר הגבול, שכן לארגון נוכחות קבועה בגבול ישראל מדרום לרפיח - מרחב בו הוא מתעמת באופן קבוע עם שבט התראבין.

נאום דובר דאעש מינואר האחרון וקריאתו לפגוע בישראל, עלול ליצור שינוי בסדר העדיפות של המחוז ולצרף את ישראל כיעד לפעילותו, בנוסף למיקוד המאמצים בצבא ובאזרחי מצרים. ייתכן, כי "המחוז" ישאף למלא את ההנחיה תוך הישג משמעותי כפגיעה בישראלים בסיני. סגירת מעבר טאבה בשל מגפת הקורונה בראשית מארס שללה אפשרות זאת, אך לאחרונה עומד שוב נושא פתיחת מעבר טאבה לישראלים על הפרק. יש לקחת בחשבון, כי כאשר יפתח הגבול וישראלים יחזרו לפקוד את חופי סיני, יגבר גם רצון הארגון לפגוע בהם.

פגיעה בישראלים בדרום סיני היא תרחיש שיקשה על מצרים וישראל להתמודד עם תוצאותיו, בעיקר אם יתרחש אירוע חטיפה או הוצאה להורג של אזרחים ישראלים (בסגנון הנודע לשמצה של דאעש). לכן על ישראל לבוא בדברים עם המצרים כדי לתאם מענה יעיל ומהיר לתרחישים מעין אלו, ולסייע בשיפור האבטחה המצרית וגיבוש המענה הנדרש.

יורם שוייצר הוא חוקר בכיר וראש תוכנית המחקר טרור ולוחמה בעצימות נמוכה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). תודת המחברים לאביעד מנדלבאום על סיועו בכתיבת המאמר.
תאריך:  05/12/2020   |   עודכן:  05/12/2020
יורם שוייצר, תומר נווה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דאעש מרים ראשו בחצי-האי סיני
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  דאעש
במהלך שנת 2019 התרחשו ברחבי העולם עשרות פיגועים של המדינה האיסלאמית או בהשראתה, בעיקר בחודשים אפריל-אוגוסט (בעקבות אובדן עמק הפרת בסוריה) ובדצמבר - בו בוצעו כשישים "פיגועי נקמה" בתגובה להריגת מנהיג התנועה אבו בכר בגדדי והדובר אבו חסן מהאג’ר. באמצעותם שודר מסר ברור - הארגון מצליח להתארגן מחדש לאחר מות הח'ליף ואף להגביר את נפח פעולותיו בשטח.
המצרים מודאגים מאוד מהתגברות פעילות הטרור של שלוחת דאעש בצפון סיני(ווילאיאת סינא-בערבית) בשבועיים האחרונים ששיאה היה התקפת טרור באזור העיירה ביר אלעבד שבה נהרגו 10 חיילים וקצינים של הצבא המצרי.
קבוצות הקשורות לדאעש ואל-קאעידה, ארגונים המנהלים מאבק קשה במזרח התיכון, פועלות במשותף כדי לתפוס את השליטה על שטחים במערב אפריקה – מצטט וושינגטון פוסט פקידים אמריקניים ומקומיים. לוחמים המזוהים עם שני הארגונים מתאמים מתקפות באזור ה"סאהל" שמדרום למדבר סהרה – שטח כפול מזה של עירק ואפגניסטן יחדיו.
25/02/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
דאעש מתארגן מחדש בסוריה ובעירק תחת מנהיג חדש, שהיה האחראי לפעולות רצח העם של הארגון נגד המיעוט היזידי – קובע דוח שהוגש (30.1.20) למועצת הביטחון של האו"ם בידי הצוות העוקב אחרי הטרור הג'יהאדיסטי ומצוטט בידי CNN.
31/01/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
תאים רדומים של דאעש מתחילים לפעול בלוב, בעיקר במדבר שבדרום המדינה, שם הארגון החביא לוחמים ונשק. בעבר פעלו באזור זה כוחות אמריקניים יחד עם מיליציות לוביות, אך הם שוב אינם שם – ודאעש מרים את ראשו, מדווח וושינגטון פוסט. מלחמת האזרחים הבלתי-מסתיימת בלוב יוצרת את התנאים להתחדשותו של דאעש במדינה.
29/11/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   דאעש  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
שמונה מסוקים, לוחמי "דלתא", כלבים ומפציצים  /  איתמר לוין
"אל-בגדדי מת כמו כלב, צועק ובוכה"  /  איתמר לוין
בכיר בפנטגון: מנהיג דאעש חוסל  /  איתמר לוין
סיוט דאעש של אירופה מתממש?  /  איתמר לוין
סכנה לעירק: "משפחות דאעש"  /  איתמר לוין
תעלומת יורשו של אבו בכר אל-בגדדי  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il