|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
רות שפירא וילדיה רוני וניבי 1958 [צילום: באדיבות המשפחה]

סיפורה של רות שפירא מראשוני קול ישראל

רות שפירא-סמילן מראשוני קול ישראל הייתה מקריינות הרדיו הבולטות והאהובות בשנות ה-40 וה-50 התוכניות "פינת הנוער" ו"שירים כבקשתך" אותן הגישה בקולה החם והמרשים היו מתוכניות הרדיו הפופולריות באותן שנים בנובמבר 1965 הלכה לעולמה, נדם קולה והיא בת 43 במותה
06/12/2020  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
הזמנה לאזכרה לרות שפירא במלאת 50 לפטירתה

בימים אלה מלאו 55 שנים למותה ללא עת של רות שפירא קריינית "קול ירושלים" וקול ישראל המיתולוגית. באירוע לזכרה, מציין חוקר תולדות רשות השידור ומגיש תוכניות ברדיו איזי מן, כי רות הייתה למעשה מחלוצות סגנון ההגשה האישית ברדיו. היא דיברה אל המאזינים באופן אישי ולא קריינה בצורה יבשה ונהגה לפתוח את תוכניתה במילים: " שלום ילדים, כאן רותי המדברת אלכם (בחטף פתח). סגנון הגשה אישית זה, לא היה מקובל אז ברדיו "המכופתר". לימים ירשו סגנון הגשה אישית זו, מגישות הרדיו אסתר סופר ובהמשך נילי המאירי ("שלום לכם ילדים כאן נילי ")עם השנים נשכח שמה ופעלה של רות שפירא-סמילן. כתבה זו באה לזכור ולהזכיר.

רות שפירא -פרקי חייה

רות שפירא נולדה בצפת ב-17 ביולי 1922, בת לעולי העלייה השלישית, ד"ר חיה רוזנברג ויהודה שפירא, שעלו מרוסיה בשלהי 1920, נישאו ב-1921 והתגוררו בטבריה. חיה, שהייתה מרופאות השיניים הראשונות בישוב היהודי בגליל ובעמק עבדה בטבריה כרופאת שיניים, ויהודה שהיה מהנדס, הועסק בפרויקטים הנדסיים מטעם ממשלת המנדט. בפברואר 1926 נולדה לרות אחות קטנה, ציפורה (ציפיתה), לימים ציפורה שר, אשת פלמ"ח ומורה.

ב-1929 עברה המשפחה לירושלים. בשלוש השנים הראשונות בירושלים התגוררה המשפחה בשכונת תלפיות, ורות למדה בבית הספר העממי "למל". ב-1931 ייסד אביה יהודה שפירא עם כמה שותפים שכונת מגורים קואופרטיבית (שיתופית) המכונה מעונות עובדים א' ברח' אבן שפרוט שברחביה, והמשפחה עברה להתגורר בשכונה החדשה ברח' אבן שפרוט 14. רות למדה בגימנסיה העברית ברחביה.

מצטרפת עם חבריה לגימנסיה ל"קול ירושלים"

את קריירת הרדיו שלה החלה רותי ב-1938 בהיותה בת 16 כשצורפה לקבוצת תלמידי תיכון מכיתתה בגימנסיה, שגויסה על-ידי עורכי "השעה העברית" בתחנת הרדיו המנדטורית "קול ירושלים", כדי לקרוא תסכיתי רדיו בתוכניות לנוער במסגרת שידורי השעה העברית. בקבוצת הקריינים הצעירים היו שמואל כצנלסון (לימים שמואל תמיר שר בממשלת ישראל), לאה פורת וגרא בן ענת.

ב-1940 סיימה רות את לימודיה בגימנסיה במחזור כ'. באותה שנה הכירה את שמעיה סמילנסקי, בנו של הסופר ממייסדי תל אביב דוד סמילנסקי. שמעיה למד באוניברסיטה העברית באותה עת, והתגורר בחדר שכור ברח' אברבנאל הסמוך לרח' אבן שפרוט.

רות החלה את לימודיה באוניברסיטה העברית במקרא ובפילוסופיה, ושמעיה התגייס לצבא הבריטי. לאחר חברות של ארבע שנים, ותוך כדי שירותו של שמעיה בצבא הבריטי נישאה רות לשמעיה ב-1 באוגוסט 1944 בירושלים במועדון הקצינים מנורה.

עובדת מן המניין ב"קול ירושלים" ובהמשך בקול ישראל

ב-1944 הפכה רות לעובדת מן המניין ב"קול ירושלים", וקיבלה את הגשת התוכנית שירים כבקשתך. היא המשיכה לשדר את תוכניות פינת הנוער, וקראה חדשות. הגשת תוכניות הנוער והתוכנית "שירים כבקשתך" הפכו את רות לקריינית מאוד פופולרית ואהודה. באותה תקופה הדריכה גם קריינים צעירים שהצטרפו לקול ישראל.

עם קום המדינה הפכה תחנת "קול ירושלים" לקול ישראל. בראשית מלחמת השחרור שידרה התחנה מ"בית החלוצות" שברחביה, כי אזור רח' מליסנדה (לימים הלני המלכה) שבו שכנו אולפני השידור היה ממש בעין הסערה של הקרבות. עם ההפוגה ירד צוות של שדרנים תל אביבה ורות ביניהם, והתחנה החלה לשדר באופן זמני מתל אביב.

לאחר מלחמת השחרור החל שמעיה לעבוד במשרד החוץ, שאף הוא שכן בתל אביב באותה עת, ורות ושמעיה התיישבו בתל אביב ברח' קרן קיימת 12 (לימים רח' בן-גוריון).

ב-1952 נולד בנם בכורם אמנון שכונה "נוני" לימים מוסיקאי. רות המשיכה בעבודה בקול ישראל שבקריה בתל אביב. ב-1956 נולדה לשמעיה ולרות בת, ניבי לימים ד"ר ניבי גומל מורה ללשון ומרצה ללדינו במוסדות אקדמאים .

המשפחה יוצאת לשליחות בחו"ל

בקיץ של שנת 1956 יצאה המשפחה להאג שבהולנד לתפקידו הדיפלומטי הראשון של שמעיה בשירות החוץ - מזכיר שני בצירות ישראל בהאג (בהולנד). כנהוג בימים ההם התבקשו שליחי ונציגי המדינה לעברת את שם משפחתם, ושם המשפחה "עוברת", או יותר נכון קוצר, מסמילנסקי לסמילן.

ב-1958 מונה שמעיה סמילן לכהן כקונסול ישראל הראשון במילאנו והמשפחה עוברת להתגורר באיטליה. רות החלה לשמש כתבת של העיתונים "דבר", "דבר לילדים" ו"למרחב" וכן כתבת קול ישראל בהולנד. ב-1961, לאחר 5 שנות שהות באירופה, חזרה המשפחה ארצה מן השליחות, שבה לירושלים והתגוררה ברח' רד"ק 30. רות מונתה למנהלת המחלקה לקשרי חוץ ולמנהלת שירות ההקלטות של קול ישראל. במסגרת תפקידה זה ארגנה, בין השאר, את חידון התנ"ך הבינלאומי שהתקיים בדצמבר 1964, והייתה מופקדת על הקשר ושיתוף פעולה בינלאומי בין קול ישראל לתחנות רדיו בחו"ל. בנוסף הגישה וערכה מידי פעם תוכניות בנושאי מוזיקה קלאסית ואופרה. בתה ניבי מספרת כי מלבד אהבתה של אמה לזמר עברי אהבה מאוד מוזיקה קלאסית ואף ניגנה בעצמה בפסנתר יצירות קלסיות שונות.

"אוהבת הזמר העברי"

בראיון למושיק טימור בתוכניתו "שישי אישי" ברדיו ב-2005, במלאת 40 שנים למותה של רות שפירא, סיפרה הבת ניבי גומל: "אימא הייתה אישה מאוד נאה, תמיד עסוקה, הרבה שעות מחוץ לבית, מידי פעם נסעה לחו"ל לייצג את המדינה בשליחות קול ישראל. מהבחינה הזאת הקדימה את זמנה, שכן לא היה אז מקובל שלאשה יש קריירה והיא עומדת בפני עצמה".

ניבי מספרת עוד כי אמה רות שפירא, הייתה אוהבת את הזמר העברי, עקבה אחריו ובמידה רבה קידמה אותו כששידרה ושילבה שירים עבריים בתוכניותיה. זאת ועוד, מאחר שמספר השירים המוקלטים בעברית ברדיו של אותן שנים היה מצומצם נרתמה לצאת לשטח, לקיבוצים ולישובים ולהקליט עם תזמורות ומקהלות מקומיות שירים חדשים. ניבי גומל: הייתה לה אוזן מוזיקלית וכשרון מוזיקלי שירשה מאביה. בנוסף היה לה כשרון לשפות, היא ידעה שפות רבות: אנגלית, צרפתית, גרמנית, הולנדית ובביקור שערכה ברוסיה בראשית שנות ה-60 יש המעידים כי דיברה רוסית שוטפת.. את כשרונה המוזיקלי הורישה לבנה אמנון ("נוני") סמילן ז"ל שהיה מוזיקאי.בשנות ה-90 אמנון נפטר פתע והוא בשנות ה-40 לחייו.

רות שפירא הקפידה בקריינותה לבטא ולהדגיש את ה-ח' וה-ע' הגרוניות כפי שנדרש אז מהקריינים, ועשתה זאת כהלכה "נוסח ראומה אלדר" עד כי לעיתים נדמה לשומעים את קריינותה של רות כי מוצאה מתימן. בתה ניבי גומל סמילן, מגלה כי אימה סיגלה את ה-ח' וה-ע הגרוניות לצורך הקריינות בלבד ובחיי היום יום לא דיברה כך.

מותה והלוויתה של הקריינית האהובה

ב-15 בנובמבר 1965 נפטרה רות שפירא ממחלת קשה בטרם עת בגיל 43. אבל כבד ירד על מכריה ומאזיניה הרבים עם היוודע דבר מותה של הקריינית האהובה והמוערכת. בהלוויתה, שיצאה מבית החולים "אביחיל" במגרש הרוסים בירושלים, השתתף קהל רב ובתוכו ראש העיר מרדכי איש שלום. בין הבאים לחלוק לה כבוד אחרון: פרופ' יגאל ידין, פרופ' גרשום שולם, סופרים אמנים ועיתונאים. בשם עובדי קול ישראל ספד לה הפסנתרן והמלחין אריה זקס. היא נטמנה בבית העלמין בהר המנוחות בירושלים. הניחה אחריה את בעלה שמעיה סמילן ושני ילדים אמנון (נוני) בן ה-13 וניבי בת ה-9.5.

זוכרים ומספרים על רות שפירא

לציון 50 שנה למותה נערך (31.10.15) בבית הארחה שעל-יד הכנסייה הסקוטית בירושלים אירוע לזכרה בהשתתפות בני משפחתה ואנשי רדיו בהווה ובעבר. האירוע הונחה על-ידי איש הרדיו וחוקר תולדות הרדיו איזי מן ובתה ניבי גומל סמילן.

איזי מן סיפר באירוע, בין השאר, על התוכנית הפופולרית שירים כבקשתך שהגישה רות שפירא בשנות ה-50 ושודרה בשבת בשעה 12 בצהריים לערך. בתוכנית קראה רות גלויות ד"שים ששלחו מאזינים מכל רחבי הארץ ושילבה בין לבין שירים עבריים של אותה תקופה. התוכנית הייתה פופולרית במיוחד בקרב ילדים ובני נוער וילד או נער שקראו את שמו בתוכנית הרגיש "סלב" וחשוב לתקופה לא קצרה".

איזי מן מציין כי התוכנית "שירים כבקשתך" בהגשתה של רות שפירא הייתה כה פופולרית עד כי אנשים שלא היה ברשותם מקלט רדיו היו עומדים מתחת למרפסות בתים ובמקומות ציבוריים ומאזינים לתוכנית.

אריה אורגד על רות שפירא

איש הרדיו והטלוויזיה לשעבר אריה אורגד, מספר כי רות הייתה מדריכה שלו ושל אחרים ב"אולפן הילדים" בו הוקלטו תסכיתים בהשתתפות ילדים ובני נוער. במאי האולפנים היה "יקה" בשם אלף ארי וולף, וזה לא הצטיין במיוחד בידיעת השפה העברית. רות הופקדה על כך שהילדים ידברו בעברית נכונה והקפידה על כך מאד. במקרה והילדים טעו מהרה לתקן, להסביר ולתת להם טיפים כיצד נכון וראוי להגות ולומר המילים.

בתה של רות שפירא ניבי גומל מספרת לי כי בני משפחתה של רות שפירא, העלו למרשתת אתר מיוחד לזכרה המספר באומר, בצליל ובתמונה את תולדות חייה ופעליה, מלווה בסרטי וידאו מסמכים ועוד. האתר מפורט ויפה. כתבה זו נסמכת על מידע ונתונים באתר זה ועל ידע אישי.

ניבי גומל מספרת כי אמה הונצחה ברחוב על שמה, רחוב רות שפירא בשכונה בדרום באר שבע סמוך לנחל בקע, ואף שלחה אלי בזמנו צילום של שלט הרחוב.

רות ביום חתונתה 1944 [צילום: באדיבות המשפחה]
תעודת זהות מנדטורית של רות שפירא [צילום: באדיבות המשפחה]
תאריך:  06/12/2020   |   עודכן:  06/12/2020
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורה של רות שפירא מראשוני קול ישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מ. עמיר
7/12/20 04:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מדינת ישראל התברכה במערכת בריאות מעולה. יש בה רופאים מעולים, אחיות מעולות, בתי חולים מעולים ואפילו חולים מהמעולים בעולם. למרות זאת, רווחת אצלנו תחושה של חוסר נחת, ושל חוסר שביעות רצון מהמערכת. כמו בהרבה תחומים אחרים בחיינו התקבעה בציבור תפיסה, שאינה ממש מוצדקת, לפיה המערכת לא מנוהלת ולא מתנהלת כהלכה, שלא די משאבים מוקצים לבריאות ובעיקר שהמערכת "מורעבת", לשון אחרת, זקוקה בדחיפות לעוד ועוד כסף פן תקרוס.
06/12/2020  |  ד"ר דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
בשנת 1984 נפגש שגריר ישראל באו"ם בנימין נתניהו עם הרבי מליובאוויטש. הרבי אמר לבנימין נתניהו: "אתה הולך לאו"ם. מקום של שקר נצחי, חושך ואפלה. זכור, כשאתה מדליק נר אחד של אמת באפלה הגדולה ביותר, החושך מגורש, הדלק נר של אמת".
06/12/2020  |    |   יומני בלוגרים
משלל הנושאים להם נתוודע בפרשת השבוע "וישלח" בספר בראשית, אני מתמקד בעיקר בפרק ל"ב פסוקים י"א-י"ב. אנחנו מתוודעים מצד אחד לגילוי ענווה כובשת לב של יעקב אבינו, המנסח את ענוותו במלים הבאות: "קָטֹנְתִּי מִכָּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל-הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׁיתָ אֶת עַבְדְּךָ".
לפני מספר שבועות, הגישה מכינת עצמונה תביעה כספית נגד כתב ערוץ 13 עמרי מניב, אשר פרסם בשנת 2019 מידע שקרי אודות שיעורו של הרב אסף נאומבורג. הכתב, שהפיץ את הקלטת הרב, ערך את הדברים כך שיישמע שהרב לכאורה מחנך את תלמידיו לתפיסה מעוותת שיש בה ערכים אנטי ציוניים, שונאי חילוניים. מאוחר יותר התברר כי הדברים הוצאו לחלוטין מהקשרם וכי מדובר בעריכה מכוונת ומגמתית. בפועל, הרב שיחק משחק תפקידים אינטלקטואלי כחלק ממערך השיעור. הרב ניסה לתאר בפני תלמידיו את נקודת מבטם של מגזרים שונים בחברה על-מנת לחנך אותם כן לערך הציונות, גיוס לצה"ל וחיבור הציבור הדתי והחילוני כאחד.(קלמן וסג"ל 2019). עיתונאים רבים שמסקרים אירוע או מקרה אקטואלי נוטים לתאר מציאות חיים מייאשת, אך לעיתים מסתתרים מאחורי הסיקורים הביקורתיים סיפורים חיוביים, מקרים אופטימיים, אליהם הקורא לא מודע. אזי היכן מוחבאים אותם סיפורים?
06/12/2020  |  בושמת גואטה  |   יומני בלוגרים
אני זוכר בערגה את הסופגניות מטוגנות בשמן עמוק שאמי הכינה. כבר שנים רבות שלא אכלנו כאלו. אני זוכר את הנסיעות למאפיות בכל רחבי העיר לוס אנג׳לס, למצוא את הסופגניות הטובות ביותר, וההחלטה, שנה אחר שנה, שהסופגניות הפשוטות ביותר דווקא במאפיה הפרסית לה-פאלה, הן הטובות ביותר. טובות יותר מאלו במאפיות הישראליות והיהודיות, וזולות בהרבה (וכמה אלפים הם אופים מדי יום). ויותר מכל זוכר אני את המבחר הענק בארץ, ואת מגוון המחירים (שלא לדבר על ציפויים ומילויים ושפע סגנונות). אלא שבשבילי סופגניות אינן העיקר בחג החנוכה.
06/12/2020  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il