|   15:07:40
דלג
  צבי שוב  
עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

המטרו ידרוס בעלי נכסים

תמ"א 70, המשלימה את תוכנית המטרו בגוש-דן, תאפשר להקפיא ואף לבטל זכויות של בעלי נכסים – תוך פגיעה בלתי מידתית בהם
06/12/2020  |   צבי שוב   |   מאמרים   |   תגובות
מתישהו אצלנו? [צילום: יהב גמליאל, פלאש90]

תוכנית המטרו החשובה אך האימתנית ממשיכה להתקדם בקצב רב וכבר גורמת לרעש רב (תרתי משמע). המטרו יעבור ב-23 ערים, בתוואי של 145 ק"מ במרכז הארץ, כשמטרתו בין היתר לקצר משמעותית את זמני הנסיעה למרכזי התעסוקה בת"א, תוך יצירת נגישות והפיכת חייו של האזרח הקטן לטובים ונוחים יותר. סביר שזה אכן מה שיהיה; השאלה היא מה יהיה בטווח הקצר.

במקביל להפקדת תוכניות המטרו, מתקדמת גם תמ"א 70 המהווה מעין השלמה לקווי המטרו. תמ"א 70 היא תוכנית לפיתוח המרחב העירוני סביב תחנות המטרו ושטחי הדיפו. מדובר בתוכנית ארצית המצויה בשלב ראשוני, שמטרתה ציפוף והגדלה של עצימות הבנייה תוך הוספת שטחים סחירים ויצירת עירוב שימושים, הן בשטח התחנות שיוקמו מסביב והן בשטחי הדיפו (מרכזי תפעול). המטרה היא אישור תוכניות המטרו הנוכחיות (תת"לים) ובשלב מאוחר יותר להוסיף על גביהן שטחי מסחר, מגורים, תעסוקה, מלונאות וכו', הן בשטח התחנות ומסביבן והן בשטחי הדיפו, שם בכוונת המדינה להקים מתחמים מסחריים ואחרים, בין היתר על-מנת ליצור מקורות מימון לפרויקט הענק.

ממש לאחרונה, פורסמו הודעות מכוח סעיפים 77-78 לחוק התכנון והבנייה, המורים על הכנת התוכנית והגבלת תנאים על-מנת שתמ"א 70 תוכל להתקיים בהמשך. סעיף 77 מסמיך את מוסד התכנון המוסמך לפרסם הודעה בדבר הכנתה של תוכנית. על-אף שכיום לא קיימת חובה לפרסם הודעה כזו, ראוי לפרסם אותה – במיוחד כאשר מוסד התכנון מחליט על קביעת תנאים על-פי סעיף 78. יתרה מכך הדבר, כאשר המתכנן הוא משרד ממשלתי או גוף ציבורי המגבש תוכנית משמעותית שעשויות להיות לה השפעות על הציבור או על בעלי זכויות אחרים. כך למעשה מובטח שבזמן שהתוכנית מגיעה לשלב בשלות תכנוני משמעותי – יקבל הציבור מידע על כך.

סעיף 78 מסמיך את מוסד התכנון המוסמך לקבוע תנאים למתן היתרי בנייה, היתרים לשימוש בקרקע ועוד. מכוחה של סמכות זו עשוי מוסד התכנון להגביל ואף לאסור כליל על הוצאתם של היתרי בנייה, אף שהם תואמים את התוכנית התקפה החלה על הקרקע או להתנות הוצאתם בתנאים.

כאשר מאושרת תוכנית ונכנסת לתוקף, היא מעניקה לבעלי הקרקע זכות לפעול על-פי הוראותיה, לפתח את הקרקע ולהשתמש בה בהתאם למותר על-פי אותה תוכנית, סעיפים אלו מתייחסים בדרך כלל לתקופה שעד הפקדה של התוכנית, שאז ממילא מוגבלת הוצאת היתרים הסותרים את התוכנית המופקדת.

כידוע, תוכנית מאושרת היא בגדר חיקוק, ולכן נקבע כבר רבות, כי ככלל מוסד תכנון אינו רשאי לדחות בקשה להיתר בנייה התואמת את התוכנית התקפה. סמכותו של מוסד תכנון לסרב להיתר תואם תוכנית, מוגבלת למקרים חריגים, בהם ברור וגלוי שהתוכנית אינה תואמת עוד את הדרכים החדשות והבנייה המבוקשת על פיה תפגע בציבור. לרוב, גם אם מדובר בתוכנית ישנה שאינה עדכנית, לא יהיה בכך על-מנת להצדיק סירוב לתת היתר בנייה על פיה.

הדבר תקף גם אם מוסד התכנון עוסק בהכנתה של תוכנית חדשה, המשקפת עמדות תכנוניות חדשות יותר ומשרתת טוב יותר את האינטרס הציבורי. על כן ברור, כי הדין ככלל אינו מתיר להגביל את הזכות לממש תוכנית תקפה מחמת הכנתה של תוכנית זו ועל בסיסה של תוכנית בהכנה. הסמכות על-פי סעיף 78 לחוק חורגת מעקרונות אלו, ומאפשרת שלילה או הגבלה של זכות המימוש כבר בשלב מוקדם יחסית בחיי התוכנית, לפני הגשתה למוסד התכנון ולעיתים גם לפני גיבושה הממשי. ברור אפוא, שסעיף זה הוא כלי תכנוני שיש להשתמש בו בזהירות, לאור הפגיעה שצפויה לבעלי הקרקעות.

ההגבלות שנקבעו בתמ"א 70 ואופן בחירת האזורים הנכללים בתהליך על-פי מינהל התכנון, הוא בחירת מתחמים ומגרשים הנמצאים בטווח של 300-100 מטר מהתחנות. מדובר במתחמים שטרם נבנו ובעלי תוכנית מאושרת, עליהם קיימת אפשרות להוצאת היתרי בנייה בעתיד הקרוב. כמו-כן, מדובר באיזורי תעסוקה/תעשיה ותיקים בעלי מגרשים גדולים בטווח עד 300 מטר, בהם קיימת אפשרות להוצאת היתרי בנייה בעתיד הקרוב.

מלבד זאת, תשריטי ההגבלות והדברים שהועלו בדיון מלמדים, כי קיימת אבחנה בין שני איזורי הגבלות: אזור להגבלות בנייה ופיתוח; ויתרת שטח ההגבלות (שם ההגבלות יהיו מחמירות פחות). מסתמן שבאיזורים המסומנים בתשריטי ההגבלות, בבקשות להיתרי בנייה בעצימות גבוהה, שתעמוד ברף מינימלי שיקבע בהגבלות, ניתן יהיה להעבירן להליך בחינה של גורם מאשר (לא ידוע מיהו בשלב זה), שיאפשר את הוצאתן כפוף לשיקול דעתו; בקשות מצומצמות מרף זה כלל לא יתאפשרו.

נכון לעכשיו נראה שהרף המינימלי לבחינת בקשה להיתר הוא כדלקמן: במגרשים בגודל של מעל שני דונמים - לכל הפחות 4,000 מ"ר בנוי במסגרת הבקשה להיתר (עיקרי פלוס שירות מעל הקרקע), ובמגרשים מעל 400 מ"ר - 1,000 מ"ר בנוי (עיקרי פלוס שירות מעל הקרקע). משמע: בכדי שיוכלו לקדם תוכניות להעצמת זכויות בטווח ההשפעה המיידי של המטרו, המורכב בעיקר מרחובות ראשיים ומתחמי חלק מהתחנות, צפויה להיכנס לתוקף באזורים אלו הקפאה תכנונית לשנים. על כן, ככלל, כל העצמת זכויות מכל סוג שהוא, כולל תוכניות והיתרים הקרובים לאישור באיזורים אלו, יוקפאו לשם כך. בנוסף, מסתמן שתקני החנייה באזורים אלו יצומצמו מאוד, ואף ייתכן שיבוטלו לחלוטין, וזאת כחלק ממגמת העצמת השימוש בתחבורה הציבורית.

היכן הבעייתיות? הרי מדובר בתוכנית אסטרטגית האמונה על הוצאת המדינה מעבדות הפקקים לחרות התחבורה הציבורית והנגישות למטרופולין גוש-דן. אולם, יש לשים לב שלשם מטרה זו, פרויקטים רבים של התחדשות עירונית יידחו, כך שזו תהפוך לאופציה רחוקה מאוד עבור יזמים ובעלי נכסים שעלולים להינזק בסכומי עתק. זאת, כאמור, מאחר שהאיזורים הנכללים בתהליך הם לרוב כאלה שחלה בהם תוכנית מאושרת וקיימת אפשרות להוצאת היתרי בנייה. יתרה מכך: האיזורים שעליהם יחולו ההגבלות הם נרחבים, ויש בהם לא מעט מבנים שיתברר שאין להם כל פוטנציאל להגדלת זכויות והשבחה במסגרת תמ"א 70.

סימון איזורים נרחבים תוך גרימת נזק ליזמים ולבעלי זכויות, כך שאלו לא יידעו כיצד לכלכל את צעדיהם, מתבצעת ללא קיום הליך ראוי של שמיעת עמדת הציבור באשר לנוסחן של ההגבלות. הדבר מהווה פגיעה משמעותית בזכות הקניין, מה גם שהפגיעה הופכת קשה יותר כאשר מדובר בהגבלות שמקורן במוסד התכנון העליון במדינה. שכן, סעיף 78 מאפשר הגשת ערר על החלטה של מוסד תכנון, אם האדם רואה עצמו נפגעה מההחלטה.

אלא שהחוק דן בהחלטות של הוועדה המקומית והוועדה המחוזית. כך שאם מישהו חפץ בתקיפת ההגבלות של המועצה הארצית, כמו בתמ"א 70, קיימת לקונה והפנייה נעשית לגוף המנסח את ההגבלות, וברור שאין היגיון בכך. לחלופין, ייתכן שיהיה צורך לפנות לערכאות משפטיות שכידוע, אינם מוסד תכנוני ולרוב אינן נוטות להתערב בשיקול דעתו של מוסד התכנון, כך שהפנייה עשויה להיות בטלה מעיקרה.

נקודה נוספת שעולה מפרסום סעיפים 78-77 היא שהטלת מגבלות על ניצול הקרקע על-פי סעיף 78 אינה מצמיחה זכות לפיצוי דוגמת זו הקיימת בגין פגיעה עקב תוכנית על-פי סעיף 197 לחוק. נקודה זו, לא רק שאינה הוגנת; היא למעשה גורמת נזק ממשי מבלי להתחשב ולו במעט ביזמים, בבעלי הזכויות ואנשים נוספים המעורבים בפרויקטים ובהליכי תכנון. הללו לעיתים קרובות אורכים שנים רבות וכוללות הוצאת כספים ועלויות, שכעת פשוט לא נלקחים בחשבון, היה מקום לשקול, כי תקופת ההקפאה תילקח בחשבון בעת חישוב היטל השבחה/מס מטרו עתידי המתבשלים להם. לא ייתכן שאדם ישלם היטל השבחה ומס מטרו, כאילו לא המתין או הוגבל בשימוש שנים רבות.

יש לבחון היטב את האיזורים שסומנו, להבין לעומק אם אכן יש צורך בכל המגבלות שהוטלו, לסמן באופן ספציפי את אלו הדרושים. אכן – יידרש יותר זמן לבדיקה שכזו, אך צעד שכזה יוביל לצמצום הפגיעה באזרח משלם המיסים. ברור, כי קידום המדינה לעתיד טוב יותר, עם תחבורה ציבורית איכותית בעלת נגישות, הוא אינטרס חשוב וראוי, אך אל למדינה לשכוח שפרויקט המטרו נועד לשרת בסופו של יום את האזרח הקטן, ואל לה לדרוס אותו.

הכותבים הם ממשרד צבי שוב ושות', העוסק בתחום הנדל"ן
תאריך:  06/12/2020   |   עודכן:  06/12/2020
עו"ד צבי שוב, שיר בן-אטיה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבת זו חל י"ט כסלו, היום בו שוחרר מייסד חסידות חב"ד, ר' שניאור זלמן המכונה אדמו"ר הזקן, ממאסרו בעקבות הלשנה מצד יהודים שהתנגדו לדרך החסידות שהתווה והוביל. לשלטונות הרוסיים הוצג ר' שניאור זלמן כמי שפועל נגד הממלכה, על זה הוא נחקר ובחסדי שמים הוא הצליח להוכיח שההפך הוא הנכון, שהוא מקפיד על שמירת חוקי הממלכה וכך הוא גם מחנך את תלמידיו. בסופו של דבר הוא שוחרר לאחר חמישים ושלושה יום נקי מכל אשמה ומאז ועד ימינו נחוג יום זה כראש השנה לחסידות ולהפצת התורה בכלל. בעיני בשר, הרקע למאסר הייתה ההלשנה הנ"ל, אבל האמת היא שמה שקרה למטה רק שיקף את המאבק שהתחולל בעולמות העליונים.
04/12/2020  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
הרפורמה בתקנות סדר הדין האזרחי (תקסד"א), אם חלילה תיכנס לתוקף ב-1.1.21 כמתוכנן, תהיה המשך ההפיכה השיפוטית של הנשיא אהרן ברק, אותה היכרנו עד כה בעיקר בהקשר המשפט הציבורי, במשפט האזרחי. בעלי הדין במשפט אזרחי צפויים לאקטיביזם שיפוטי מכל שופט בערכאה הדיונית ובערכאת הערעור, כל אחד לפי מידת היצירתיות שלו, השקפת עולמו ותפיסותיו האישיות. את המחיר ישלמו בראש ובראשונה בעלי הדין אבל גם אוצר המדינה, כלומר ציבור משלמי המיסים, או במילים אחרות - כולנו.
גשמי הברכה טיהרו את האוויר וכעת אנחנו נושמים אוויר נקי. מבחינה גשמית. מהבחינה הרוחנית לעומת זאת, האוויר עודנו מזוהם ולצערנו קל לזהות שהזיהום מתגבר והולך מיום ליום. אומנם אני לא זוכר שהיה פה אי-פעם שיח של אהבה אבל גם לא זכור לי שהיה שיח של שנאה כזאת שוצפת. אכן, למיטב זכרוני תמיד הייתה פה שנאה כלפי אלה שהם 'לא משלנו' אבל בדרך כלל היא הייתה כבושה, לא הניפו אותה כדגל. מה שהתחדש בזמן האחרון זה הקצנת השנאה והחצנתה עד כדי כך שכבר קשה למצוא בתקשורת הכללית אמירות שאינן מבטאות שנאה. וזה משפיע, אין ספק שזה משפיע. כי חלק ממושאי השנאה מגיבים באותו סגנון, מתקשים להבליג והתוצאה היא זיהום אוויר חמור.
26/11/2020  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
שמה של פרשת השבוע מתחיל ומסתיים באות האחרונה מאותיות לשון הקודש, האות ת' (בראשית כה): [יט] וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק, בֶּן-אַבְרָהָם: אַבְרָהָם, הוֹלִיד אֶת-יִצְחָק. פרשה אחת ובה מאה וששה פסוקים בלבד מקדישה התורה לסיפור חייו של יצחק; מעט מאוד בהשוואה לחיי אברהם אביו וכל שכן לחיי יעקב בנו, שזכו לתיאורים ארוכים ומפורטים הרבה יותר. אפשר לחשוב שזה מכיוון שלא היה מה לספר, אבל זו עצמה שאלה, מדוע לא היה מה לספר? יצחק חי מאה ושמונים שנה, יותר מאביו שחי מאה שבעים וחמש שנים ומבנו שחי מאה ארבעים ושבע, החיים שלו היו משעממים? לא היה מה לספר? מן הסתם היה, אבל התורה מספרת רק את מה שנוגע גם לנו, סיפורים המכילים מסר עבורנו.
20/11/2020  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
שמה של פרשת השבוע הוא 'חיי שרה' והיא פותחת בפסוק (בראשית כג): [א] וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה, מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים--שְׁנֵי, חַיֵּי שָׂרָה. אבל מיד בהמשך מספרת התורה: [ב] וַתָּמָת שָׂרָה, בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן--בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַיָּבֹא, אַבְרָהָם, לִסְפֹּד לְשָׂרָה, וְלִבְכֹּתָהּ. גם כל הפרק הראשון בפרשה עוסק בסידורי הקבורה לשרה, רכישת מערת המכפלה וכו', אז איך נסביר את העובדה ששמה של הפרשה הוא חַיֵּי שָׂרָה? ובכן, בסיפורים שבתורה בכלל ובספר בראשית בפרט, התורה מלמדת אותנו כיצד לחיות נכון, איזו הנהגה לאמץ לעצמנו ומאיזו הנהגה להתרחק. בפרשה הזאת מלמדת אותנו התורה מה הם החיים האמיתיים עבור בני אברהם ושרה. נכון, חיים ופועלים בעולם הזה נשמה בגוף, אבל מה הלאה?
12/11/2020  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il