הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור בארה"ב (להלן - הרשות או FinCEN) פרסמה הנחיה חדשה לגבי האופן שבו בנקים וגופים פיננסים אחרים יכולים לחלוק בניהם מידע המאפשר זיהוי אישי של לקוחותיהם, כאשר הם סבורים שהלקוח קשור בעסקה חשודה. הנחיה זו משרטטת למעשה את המגבלות החלות על שותפויות לשיתוף מידע, שהוקמו בארה"ב מכוח חוק הפטריוט האמריקני (atriot ActPSA U), ומציעה כלים לטיפול במקרים החשודים כהפרה של איסור הלבנת הון ומימון טרור.
מידע נוסף על הנחיה הזו ניתן על-ידי מנהל הרשות, קנת 'בלנקו (Kenneth Blanco), בנאום שנשא ב-10.12.2020 בפני איגוד הבנקאים ולשכת עוה"ד האמריקנים, בו ציין כי שיתוף מידע הוא דבר קריטי לזיהוי, דיווח ומניעה של פשעים פיננסים
1. בדבריו הוא סיפק הבהרה חשובה לגבי תוכנית לחלוקת מידע על חשדות להפרות חוק של FinCEN על-פי סעיף 314(b) לחוק הפטריוט בארה"ב. לדבריו FinCEN עתידה לבטל את הנחיה FIN-2009-G002 וכן את הפסיקה המנהלית FIN-2012-R006 ולפרסם תחתיה דף עובדות חדש (314(b) Fact SheetSection )
2.
סעיף 314(b) לחוק פטריוט הוא כלי חשוב למאבק בפשע פיננסי. הוא מספק למוסדות פיננסיים את היכולת לחלוק מידע זה עם זה כדי לזהות ולדווח טוב יותר על מקרים החשודים כהלבנת הון או מימון טרור, תוך שהוא מעניק להם הגנה מפני אחריות לנזקים שעלולים להיגרם עקב כך (הגנה מפני תביעות אזרחיות).
יו"ר הרשות (FinCEN) סיפק למעשה בנאומו שלושה הבהרות עיקריות הנוגעות בנושא:
א. מוסד פיננסי רשאי לחלוק מידע הנוגע לפעילויות שלדעתו עשויות להוות מימון טרור או הלבנת הון. המידע הספציפי על הפרת חוק (SUA) לא חייב להוות "עסקה"
3, ו/או לגעת ישירות בפעולה המהווה הפרת חוק ואף אין חובה שהמידע שברשותם הנו וודאי, כדי ליהנות מהגנות הקבועות בחוק.
ב. כל גוף שאינו מוסד פיננסי על-פי החוק (Bank Secrecy Act) רשאי להקים ולהפעיל איגוד של מוסדות פיננסיים שחבריהם חולקים מידע על-פי סעיף 314(b).
ג. גם ישות לא מאוגדת, הפועלת מכוח חוזה בין גופים פיננסיים שונים, רשאית לעסוק בשיתוף מידע לפי סעיף 314(b).
חשוב לציין כי סעיף 314(b) לא מטיל על מוסדות פיננסיים חובה לשתף בניהם מידע בתחום הלבנת ההון, אך ללא ספק שכלי זה יכול לשפר את עמידתם בדרישות איסור הלבנת הון ומימון נגד של טרור. אשר על כן יש להניח שעם הזמן גופים אלה הכפופים לתקנות FinCEN בתחום הלבנת הון יעשו, לאור ההגנה שהוא מעניק להם מפני תביעות, שימוש בסעיף 314(b).
מציאות זה מלמדת עד כמה מורכבת עבודתם של תאגידים פיננסים שנדרשים לעמוד במשטר רגולטורי דינמי ומתפתח, המציב בפתחם אתגרים. מציאות זו ללא ספק מחייבת ארגונים פיננסים להשקיע יותר ויותר משאבים בקציני הציות שלהן, ואלה מצדם יהיו חייבים בהתמקצעות מתמדת. בימים אלה מוקם בישראל איגוד קציני ציות שנועד כדי להקנות כלים ולספק הסמכה לקציני ציות כדי להבטיח שהללו עומדים בחזית הידע.