|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
אסד. ניטרליות פסיבית בין היריבים [צילום: AP] כוחות צה"ל ברמת הגולן [צילום: אריאל שליט, AP]

אלימות, תקריות ביטחוניות, עוני וחוסר יציבות

מי שולט בדרום סוריה? כולם ואף אחד

רוסיה, אירן, אסד, חיזבאללה, מיליציות מקומיות, נכבדים מסורתיים - כל אלו מתחרים על השליטה בדרום סוריה ישראל נמנעה במשך שנות מלחמת האזרחים מהתערבות בנעשה בסמוך לגבולה, אך כעת הפסיביות הזאת מסוכנת ויש לפעול נגד אירן ושלוחיה
19/12/2020  |   אודי דקל   |   כתבות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
ההתקפות הישראליות בסוריה / כאן חדשות

בקיץ 2018 השיב משטר אסד את שליטתו על דרום סוריה לאחר שהושגו בתיווך רוסי הסכמי "פיוס" בינו לבין המורדים. רוסיה גם הבטיחה לארה"ב, לישראל ולירדן, כי בתמורה לאי-התערבות מצידן, היא תפעל להרחיק את הכוחות האירניים מהאזור. בשונה מגירוש תושבי אזורים אחרים לצפון המדינה לאחר הסכמי כניעה, רוב תושבי הדרום, שהצטרפו קודם לכן לארגוני המורדים, לא גורשו לאידליב שבצפון, אלא גויסו לכוחות ביטחון מקומיים המצייתים למשטר אסד, תמורת הבטחה שזה ישכין יציבות ולא ינקום בהם.

מאז, על-אף שליטתו הנומינלית של המשטר באזור, בפועל שלושת מחוזות דרום סוריה נתונים למרותם ולהשפעתם של גורמי כוח שונים.

  • מחוז דרעא, שבו כמיליון תושבים, סונים ברובם, נתון למרותם של מכובדים מקומיים, שבעבר נמנו על האופוזיציה למשטר אסד וכיום הם נהנים ממידה של אוטונומיה בניהול חיי היומיום. גורמים אלו נתמכים על-ידי כוחות גיס 5 ובעיקר חטיבה 8, שהוקמו על-ידי רוסיה כמסגרת ייחודית בסדר הכוחות של הצבא הסורי. במחוז יש נוכחות מוגבלת של גורמי משטר אסד, שבהתאם למצב מתוגברים בכוחות נוספים, למשל בפריסה של יחידות בדיביזיה 4. כן פועלות באזור מיליציות הגנה מקומיות הנתמכות ומאומנות על-ידי אירן, לצידן יחידות מחטיבת 313 שהוקמה כמסגרת נפרדת בצבא סוריה בהשפעה ובשליטה אירנית, המתחרה בגיס 5 שהוקם בהשפעה רוסית.

  • במחוז קוניטרה שבמערב, בו 90,000, בעיקר סונים, בולטת יותר נוכחותם של המשטר וחיזבאללה.

  • מחוז סווידא שבמזרח, שבו כחצי מיליון תושבים, דרוזים ברובם, נתון לשליטה של גורמים דרוזים מקומיים (ביניהם כוחות אל-כראמה). על-אף הדומיננטיות הדרוזית, ניכרת במחוז זה נוכחות הולכת וגוברת של גורמים פרו-אירניים, בעיקר של כוחות ההגנה הלאומיים. משטר אסד נעזר במיליציות הנתמכות על-ידי אירן כדי ליצור פילוג בתוך הקהילה הדרוזית ולדכא את שאיפתם לאוטונומיה בגזרת סווידא ובג'בל דרוז.

תהליך המיליטריזציה של תושבי האזור, כמו גם האינפלציה במוקדי הכוח, יצרו בדרום סוריה משוואת כוחות שברירית המאופיינת ברמות גבוהות של אלימות, תקריות ביטחוניות, עוני וחוסר יציבות.

התחרות הרוסית-אירנית

הדינמיקה השוררת בדרום סוריה בחודשים האחרונים וריבוי העימותים בין גורמים הנתונים להשפעה אירנית לבין אלו השמים את מבטחם ברוסיה, מעידה על תחרות השפעה גוברת בין רוסיה לאירן, כביטוי לאינטרסים מנוגדים באזור, על-אף היותן שותפות בקואליציה הפרו-אסדית.

אירן שואפת לבסס את סוריה כשלוחה, באמצעות חדירה מעמיקה ורב-תחומית למערכות הסוריות – ביטחון, כלכלה, חינוך, חברה, תרבות, דת – ובתוך כך היא משתלטת על תשתיות חיוניות, תומכת במיליציות פרו-אירניות, מעורבת בבניית הצבא הסורי ומובילה שינוי אידיאולוגי ודמוגרפי. יתר על כן: אירן מעגנת את נוכחותה במחוזות דרום סוריה בסמוך לגבול עם ישראל, כדי לעצב באזור חזית חיכוך ועימות נוספת עם ישראל באמצעות שלוחיה. האירנים משחדים גורמים מקומיים ומעוררים מתחים פנימיים, כדי לפגוע במרקם החברתי ולקנות נאמנות של קבוצות מקומיות, ובה בעת מפיצים את האידיאולוגיה של המשטר האירני.

עם זאת יצוין, כי על-אף נחישותה של אירן להמשיך ולהיאחז בסוריה, מדיניות "הלחץ המירבי" האמריקנית שמופעלת עליה, התקיפות הישראליות, וכן התחרות מול רוסיה, מאטות את קצב ההתבססות ומאלצות את טהרן לשנות את אופי היערכותה בגזרת הדרום. בעבר פעלו באזור מיליציות שיעיות שהובאו מחוץ לסוריה, אך כיום מסתמכים האירנים על גורמים מקומיים - כוחות להגנת המולדת וכן מיליציות הגנה מקומיות שאותן היא מגייסת, מציידת ומאמנת; על יחידות הצבא הסורי הנתונות להשפעתה (ביניהן דיביזיה 4 בפיקודו של מאהר אסד); ובעיקר על חיזבאללה.

שני גופים מרכזיים של חיזבאללה פועלים כיום בדרום: מיפקדת הדרום, המשלבת קציני חיזבאללה כיועצים ומפקחים בשורות הצבא הסורי, ויחידת תיק הגולן בפיקודה הישיר של מיפקדת הארגון, המקימה תאי טרור של סורים מקומיים. זאת ועוד: חיזבאללה שותף לפעילות האירנית בדרום, החורגת מההיבט הצבאי, כולל הפעלת רשת של הברחות סמים, רכישת אדמות, אספקת שירותים ומוצרי יסוד, במטרה להרחיב השפעה ולגייס דעת קהל מקומית אוהדת.

מנגד, רוסיה שואפת לייצב את המצב בדרום סוריה. גורמי הצבא הרוסי מפגינים פעלתנות ונוכחות באזור ומקיימים מגעים עם גורמי הכוח השונים. ככלל, רוסיה מבקשת להשיג יציבות בסוריה, תוך שימור המשטר המרכזי בראשות בשאר אסד, כדי לתרגם את הצלחתה הצבאית במלחמת האזרחים להישג מדיני, לרווחים כלכליים ולהשפעה ממושכת במדינה ובמזרח התיכון בכלל. למרות שמחוזות הדרום נתונים רשמית לשליטת המשטר בדמשק, נראה, כי רוסיה עדיין בוחנת נוסחה פדרלית של שלטון מקומי, בהתאם למודל הרוסי שמופיע בטיוטת החוקה שהציעה לדמשק בתחילת 2016, המבוססת על עיקרון "ביזור הכוח".

בד בבד, רוסיה מעוניינת לשמור על יחסים תקינים עם ישראל ולשמר את התיאום האסטרטגי שהתגבש ביניהן בזירה הסורית. לפיכך, היא מפגינה נכונות לממש את הבטחתה לארה"ב ולישראל להרחיק את הנוכחות וההשפעה האירנית לטווח של 80 ק"מ מהגבול עם ישראל.

כבר בשנת 2018 הקימה רוסיה את חטיבה 8 המסונפת לגיס 5, לאחר שנטלה חלק פעיל בתהליך הסדרת מעמדם של המורדים במחוז דרעא. כיום החטיבה פועלת בין היתר לצמצום החדירה של שלוחי אירן לדרום, ולעיתים קרובות אף מתעמתת עם כוחות המשטר, ובעיקר עם דיביזיה 4. אחד המנהיגים המקומיים המעניינים הוא מפקד חטיבה 8, אחמד אלעודה, בן ה-38, בן העיירה בצרה א-שאם, שהתחיל את דרכו כלוחם בשורות המורדים נגד המשטר הסורי. השפעתו התרחבה לאחרונה ממחוז דרעא למחוז סווידא. על-אף כפיפותו לגיס 5 שבהכוונה רוסית, הוא דואג לשמר מידה של עצמאות ולבטא בגלוי את התנגדותו לנוכחות זרה על אדמות סוריה ואת עוינותו כלפי אסד והאירנים.

ריבוי השחקנים בדרום סוריה ותחרות ההשפעה בין רוסיה לאירן מובילים לביזור דינמי של ההשפעה באזור. האוכלוסייה המקומית מעדיפה להצטרף למי שנתפס כגורם הכוח החזק, ובעיקר לזה שמשלם ומעניק מעטפת סיוע ביטחונית ואזרחית. על-אף הנחישות האירנית להעמיק את אחיזתה באזור, היא נאלצת למתן את פעילותה בו בשל מגבלות תקציביות וגם כתוצאה ממהלכים מרסנים שנוקטת רוסיה. אולם לרוסיה עצמה יכולת מוגבלת בלבד לצמצם את ההתבססות האירנית באזור, שלא לומר לדחוק אותה ואת שלוחיה ממנו. משטר אסד אימץ למעשה "ניטרליות פסיבית" ביחס לתחרות בין רוסיה לאירן, ומאפשר את המאבקים המקומיים בין השחקנים השונים כדי למנוע התבססות של גורם דומיננטי אחד במרחב, להניח להם לשחוק זה את זה, וזאת גם לנוכח העובדה שבעת הנוכחית דרום סוריה מדורג בעדיפות נמוכה בסדר יומו.

משמעויות והמלצות לישראל

מראשית מלחמת האזרחים בסוריה, ישראל בחרה מדיניות של צפייה מנגד ואי- התערבות במאבק על השליטה בדרום סוריה. זאת, לצד פעולות צבאיות גלויות וחשאיות נגד איומים מוחשיים באזור. עם חזרת משטר אסד לדרום אף ביטלה ישראל את פרויקט "שכנות טובה" שנועד להעניק סיוע הומניטרי לתושביו, בעיקר ביישובים הסמוכים לגבול ברמת הגולן, בתמורה ליציבות ולמניעת פעולות טרור נגד ישראל.

אותה מדיניות של אי-התערבות שגיבשה ישראל בתחילת מלחמת האזרחים בסוריה, למעט תקיפות לסיכול טרור והעברות אמצעי לחימה מתקדמים מאירן דרך סוריה לחיזבאללה, אפשרה לאירן, עת לחמה לצידו של משטר אסד, לנצל את ההזדמנות כדי לבנות תשתיות ויכולות צבאיות נגד ישראל ולהתבסס בסוריה לאורך זמן וכן להפעיל חזית לחימה נוספת נגד ישראל, לצד זו הלבנונית, בעיתות מלחמה או הסלמה. כאשר התבהרה תמונת המצב לישראל, היא נדרשה לגבש מענה צבאי נגד ההתבססות האירנית, ובמקביל השליכה את יהבה על רוסיה לגבי דחיקת הנוכחות הצבאית האירנית מסוריה, ועיצוב הסדר עתידי שיהיה נוח לישראל, אך מוסקבה לא סיפקה את הסחורה.

המדיניות הישראלית כלפי דרום סוריה היא בחזקת "מהדורה חוזרת" של אותה מדיניות – אי-התערבות, אשר בפועל מאפשרת לציר האירני-שיעי לבנות בדרום מאחזים צבאיים ותאי טרור, שיוכוונו נגד ישראל.

כדי למנוע מאירן לחולל גבול של טרור וחיכוך גבוה ברמת הגולן באמצעות שלוחיה, על ישראל לנצל את חולשתו הנוכחית של הציר האירני-שיעי, כולל משטר אסד, ואת מנגנון התיאום עם הצבא הרוסי, כהזדמנות לנקוט מדיניות פרו-אקטיבית בדרום סוריה, לפגוע בשלוחים האירניים, כולל בכוחות חיזבאללה. במקביל, על ישראל לחזק כוחות מקומיים, הן סונים והן דרוזים, ולכונן קשרים עם אוכלוסיות מקומיות מתנגדות משטר, באמצעות סיוע הומניטרי – מזון, דלק, שרותי בריאות – שיאפשר ליצור "איי השפעה ישראלית", וכך לשבש את תוכנית ההתבססות האירנית במרחב דרום סוריה.

אודי דקל הוא מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). כרמית לוגסי היא עמיתת מחקר במכון, מנהלת תוכנית המחקר סוריה ועורכת כתב העת "עדכן אסטרטגי".
תאריך:  19/12/2020   |   עודכן:  19/12/2020
אודי דקל, כרמית לוגסי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי שולט בדרום סוריה? כולם ואף אחד
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
19/12/20 14:20
 
ל-חשדנית
19/12/20 14:33
2
דודי דר
20/12/20 04:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
את הפרק הראשון של הסדרה "לבנון", בערוץ 1, ראיתי בשני חלקים. אבל אחרי שראיתי בלילה כל חלק, היו לי סיוטים איומים. הסדרה היא ממש מצוינת, וכל כך אקטואלית וקרובה אל המציאות שלנו. בנוסף, אני מתחבר אליה, כי אני זוכר היטב את כל התקופה שהסדרה מדברת עליה. את כל ההיסטוריה הזאת, שהיא בעצם ההיסטוריה של תנועות הטרור הפלשתיניות הארורות. אבל החלטתי לא לראות אותה יותר.
ברכות לכל מי שנטל חלק בנרמול היחסים עם מרוקו. גם לנתניהו. אלו יחסים עמוקים שנפרשים על כמעט שלושה דורות. לפני 42 שנה התארחתי עם ראש המוסד דאז, בארמונו של המלך חסן השני לרגל יום הולדתו ה 50. המלך מוחמד השישי היה אז נער בן 15, והבאנו לו במתנה משחק מחשב של שנות ה-70, מתוצרת ׳תכן׳ הישראלית.
11/12/2020  |  אהוד ברק  |   יומני בלוגרים
המדינה המוסלמית הרביעית שצפויה לכונן יחסים דיפלומטיים עם מדינת ישראל היא מרוקו. כך הודיע (יום ה', 10.12.20) נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. מדובר בחידוש כינון יחסים, שכן לשתי המדינות היו יחסים דיפלומטיים בשנים 2000-1995.
ערוץ החדשות הבינלאומי i24NEWS, המשדר מישראל לעולם בשלושה ערוצים ובשלוש שפות, ו-Abu Dhabi Media, קבוצת התקשורת והשידור הציבורי המובילה באיחוד האמירויות, חתמו על הסכם לפיו שני כלי התקשורת ישתפו פעולה במספר תחומים. ההסכם יכלול בין היתר דיווחים משותפים והדדיים, כמו גם שיתוף תוכן והפקות.
07/12/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
באמצע נובמבר ביצע צה"ל תקיפה אווירת נרחבת גלויה ומוצהרת בסוריה. כפי שתיאר דובר צה"ל, הייתה זו פעולת גמול לזירת מטענים סמוך למוצב 116 ברמת הגולן, שהונחה בהכוונת יחידה 840 של כוח קודס האירני, המפעיל מתנדבים סוריים לפעולות טרור. צה"ל פגע בשמונה מטרות ובהן מחסני אמל"ח, סוללות טילי קרקע-אוויר, מפקדה של כוח קודס ומפקדת דיביזיה 7 הסורית, ובמהלכה נהרגו מספר חיילים סורים ואירנים. וזאת, כאשר מאז יולי מצוי פיקוד הצפון בדריכות מוגברת מול חיזבאללה לאחר תקיפה שיוחסה לישראל בסוריה שבה נהרג פעיל של הארגון.
05/12/2020  |  גל פרל-פינקל  |   כתבות
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי  
אל-על: נסייע באישורים לאמירויות  /  איציק וולף
בסוריה מדווחים על תקיפה ישראלית  /  עידן יוסף
גנץ: הדלפת הטיסה לסעודיה - צעד חסר אחריות  /  עידן יוסף
שקט הוא רפש  /  עמנואל בן-סבו
פתאום ערב הסעודית ירוקה  /  שאול מנשה
עוד נדבך בחומת השלום הנבנית מול אירן  /  מרדכי ליפמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il