|   15:07:40
דלג
  חגית כהן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

לאן נעלם הקולנוע היפה

הסרטים הקלאסיים הפכו לא נגישים מזל שדני מוג'ה בנה לאוהביהם אולימפוס קולנוע פרטי קולנוע המודרני מעניין אותי ברובו כמו קולורבי דאשתקד רק 'מודרניים' מועטים צולחים את השוּנית הגדולה שבניתי בין הקולנוע הקלאסי לזה שאחריו
17/12/2020  |   חגית כהן   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
חמים וטעים [צילום: יח"צ]

את עושה לי בלאגן
ציטוט: טעם דלוח: מי שלא צפה בסרטים כמו 'מארני' ו'האדם השלישי' - עלול להתפתח כמו השכן שלי, ששומע פופ בנוסח "את עושה לי בלגאן, מתי יהיה פנאן".

סרטים ישנים לופפים אותי בקורי הקסמות, כפי שהגברים בסרטי האימה של רוג'ר קורמן לפופים קורי עכביש. כי בסרטים ישנים יש שיק, שנינות, אפלוליות ושחקנים שאפילו לצֵל שלהם יש יותר כריזמה מאשר לשחקנים של היום. גם בסרטים ישנים מהזן המטופש יש איזו קְסַמְסָמוּת שובבית או ביזארית.

אחד ממבקרי 'הארץ' הגדיר סרטים ישנים כ"בוץ נוסטלגי". נו טוב, ביש-המזל הזה נולד בעידן הדוֹקוֹ, ולא גדל כמוני על נכסי צאן צלולואיד ששידרו ערוץ 1 ואחר כך ערוץ TCM, ומן הסתם הוא גם לא הספיק לתפוס את זנבו של קולנוע פריז, שהִרציד רָצוֹד-ושוֹב את פליני וטריפו. לכן, שום פיק-רגש אינו תוקף כנראה מבקר זה למראם של גרגורי פק ואודרי הפבורן ב'חופשה ברומא' (סרט שרוֹבץ אומנם רק למרגלות רכס המדיום, אך זרוי עליו חן נאיבי).

הקולנוע המודרני מעניין אותי ברובו כמו קולורבי דאשתקד. רק 'מודרניים' מועטים צולחים את השוּנית הגדולה שבניתי (ואולי היא נבנתה מעצמה) בין הקולנוע הקלאסי לזה שאחריו. אני מתכוונת ליצירות כמו 'השִיבָה' של זוויאגניצב, 'עולם מושלם' של איסטווד ו'המיועד' של דני וקסמן.

בעצם, הגעגוע אל סרטי עבר הוא כפול, ועל כן צובט כפליים: גם אל סרטים ישנים שראיתי בנעוריי, ולא הבנתי אותם במלוא אשוּרם משום שהייתי אז רק צוערת בקסרקטין של החיים - אך גם געגוע, עמוק אף יותר, אל סרטים ישנים שטרם ראיתי, והם מרחפים מעליי יתומי-מבט, מחכים שאאמץ אותם אל חיק דעתי, זיכרוני ואהדתי.

אני מחפשת אחר הסרטים הללו, אך הם מעלימים עצמם ממני. אולי הם סבורים עליי בטעות שאני שייכת לרוב האנושות, אשר אדישה למסוּגננוּתם, ואינה מבחינה שדווקא מתוך ה'מלאכותיות' שלהם בוקעוֹת אמיתוֹת אנושיוֹת נוקבות יותר; הווה אומר, טרגיוֹת יותר.

פילם-נואר? לא אצלנו

תיאורטית לפחות, הסינמטק אמור להיות כתובת טבעית בשביל נוטרי קדמוניות כמוני. הוא אמור להיות מחויב לקולנוע הקלאסי, כדי לספק לדורות שלא גדלו על בילי ויילדר ואורסון ויילס תשתית תרבותית, או בלשון פשוטה: לעשות מהצעירים בני אדם. כי בעיניי, מי שניזון בניקול קידמן, אדם סנדלר וג'ניפר אניסטון, לא רק הטעם שלו בקולנוע יהיה דלוח אלא גם טעמו באנשים, במוזיקה ובתחביב הכללי הידוע בשם 'חיים'.

מי שלא צפה ב'מארני' עם טיפי הדרן וקרי גרנט, ב'אדם השלישי' של קרול ריד ובסרטים צרפתיים עם ז'אן מורו, איב מונטן ומישל פיקולי - עלול להתפתח כמו השכן שלי, בן 30 ומשהו, שצופה שעות על שעות בערוץ הספורט, עושה מנגל במרפסת עם חבורת גברים קבועה, שותה איתם בירה, שומע פופ בנוסח "את עושה לי בלגאן, מתי יהיה פנאן" ושר איתו בהתרגשות.

אלא שהסינמטק התל אביבי מצפצף על המחויבות שלו לשדר תופיני עבר, בין שהם מרירים כמו 'שדרות סנסט' או 'ביטוח חיים כפול', ובין שהם מתַקתקים יותר כמו 'ליידי איב'. לוח ההקרנות שלו מתנכר לפילם-נוארים, דרמות, מלודרמות, קומדיות רומנטיות וכו', ובמקומם הוא מציע מבול של קומדיות צרפתיות עכשוויות, שהן קרקוש הבלים עולץ שדופק כרטיס נוכחות בבית החרושת ל'יצירות הומניות חמודות'. הנה כי כן, הקולנוע עבר תהליך דומה לזה שעברה המוזיקה: הוא נדחק מעידן המגניפיקט אל עידן "המגניב וקט". אם כבר סרטים צרפתיים, היכן 'על גגות פאריס' של רנה קלר?

המזנון של הוט מגיש קלוריות קולנועיות ריקות עוד יותר, ומאביס את לקוחותיו בִּיְרוּדוֹנִים בנוסח 'ארוס בהפרעה', 'סבא בהפרעה' ו'רווק בהפרעה'. מתאים בעיקר למי שהנירונים שלו בשנת שבתון. אני מציעה לענקית השידור לשנות את הלוגו ל"הוט - אין מה לִרְהוֹט".

אפילו קופסית ה'קודי' שגיסי שתל בסלון שלי מחרימה את הקולנוע הקלאסי, ומסרבת להעלות גם סרטים ידועים כמו 'זה קרה לילה אחד', קל וחומר סרטים מוּצללי רייטינג. ניסיתי לדפוק את הממסד ולהירשם לאתר TCM, המשדר סרטים ישנים סביב השעון, אך האתר לא מספק שירות לישראל.

הפעם האחרונה שהסינמטק אכן תפקד כבית לאוהבי קולנוע הייתה בתקופה של אלון גרבוז כמנהלו. גרבוז ארגן למשל פסטיבל סרטים פולניים ובהם סרטי הבוסר של קישלובסקי, כמו 'קאמרה באף'. הסטודנטית שהייתי זוכרת שגרבוז הרשה לה להיכנס לחלק מהסרטים הקצרים חינם אין כסף. היום נתבלעו היוצרות: גם חינם אין כסף לא הייתי צופה ברוב הסרטים שהסינמטק מקרין.

ארוחת גורמה של 100 מנות

והנה, נקיפות הרעב שלי לסרטים ישנים הושקטו במקצת בזכות ספר שנתקלתי בו במקרה, אף כי אינני מאמינה במקריוּת יותר מאשר בקרדיות שמתעניינות בתולדות ביזנטיון.

זה קרה לילה אחד, כאשר נפל שוב לידיי ספרו של דני מוג'ה '100 ספרי מופת - אהבנו כל כך', שבזמנו כתבתי עליו ביקורת. התמגנטתי פנימה. מוג'ה קושש 100 סרטים שהוא אוהב במיוחד, ואשר רובם נחשבים עידית גם בקרב אניני קולנוע אחרים. הוא תיאר את תקציר העלילה של כל אחד מנבחרי ליבו, והספיג אותו בפרשנות אישית ובפרטים על ההפקה, על כוכבי הסרט וכו'.

הספר הוא דליקטס לכל שממית קולנוע שעצמותיה התרככו מרוב שעות חושך, באשר הוא מספק מעין חוויית צפייה מילולית, מועשרת בתובנות של סנוב מסך. וכך, דרך הספר ניתן לִצְפּוֹת-כמעט באלפיון העליון של המדיום כמו 'גונבי האופניים', רשומון', 'חמים וטעים', ועוד 97 'עוֹדים'.

עיקר קצפי על הספר, באותה ביקורת ששיסיתי בו בנועם, יצא על כך שרשימת '100 הגדולים' לא כוללת יצירות שהסבו לי טראומת עונג כמו 'מְגָדֵל הדבורים' של אנגלופולוס. ברשימה הפרטית שלי הייתי כוללת גם את סרטו הראשון של רומן פולנסקי, 'שני אנשים וארון'. הייתי כוללת אותו אף כי פולנסקי גנב את הרעיון לסרט זה מתוך ספר נשכח, ולא העניק למחברו כל קרדיט. 'שני אנשים וארון' הוא אומנם רק סרט סטודנטים קצר ודל תקציב, אך לטעמי הוא הטוב ביותר של הבמאי הפולני. אהין לומר אף זאת: בהיבטים מסוימים - כמו פיוטיות, מופשטות, חן ואנושיות - סרט ביכורים זה של פולנסקי מתעלה אף על 'צ'יינטאון'.

ואגלה לך עוד סוד, מר דני מוג'ה: קיים בעולם הזה סרט שראוי להיכנס לרשימת '100 הסרטים הטובים ביותר בתולדות הקולנוע' ואתה לא מכיר כלל. אתה לא מכיר את הסרט הגאוני הזה, שהוא ז'אנר בפני עצמו ושפה קולנועית בפני עצמו, משום שהוא מוחזק בשבי אצל מפיק פולני נוכל, שמונע את הפצתו ואת ההכרה העולמית בו. בשל כך נאסר על במאי הסרט, אדוארד אטלר, להקרין את יצירתו באופן פומבי ולזכות איתה בפסטיבלים. לסרט קוראים 'שועל הכסף של פליציה ט", ויש טריילר שלו ביוטיוב.

הביקורת האֵי-אזית שכתבתי על ספרו של מוג'ה הייתה חצי אוהדת וחצי מקניטה ("הספר הוא קריצת עין הגונה אל הקאנון, שהוא טעמם האישי של כל מבקרי הקולנוע שנולדו אי-פעם, ושל אף אחד מהם"). לו הייתי יודעת אז שיבוא יום וספר זה ישמש תחליף לקולנוע עצמו, ייתכן שהייתי מתייחסת אליו בפחות עוקצנות. ובכל זאת, אפילו ספרו המרתק של מוג'ה, המספק ארוחת גורמה בת 100 מנות, לא השקיט לגמרי את רציצוּת-הכמיהה שלי אל סרט ישן - כי לילה אחד חלמתי חלום בנוסח פילם-נואר, עם גיבור דמוי קרי גרנט.

ובחלומי, 'קרי גרנט' מגיע לאולם הומה אנשים שמתנהגים מוזר, ספק אנשים חיים ספק בובות אדם. כאשר 'קרי גרנט' המוטרד מתחיל לעזוב את האולם, שיערו מקליש ומלבין. הוא סוגר אחריו את הדלת, ומבחין שהרווח בין הדלת לרצפה מוצף אור ירוק-רעל. מין נוגה זרחני שזולג החוצה. רק כעת מבין 'קרי גרנט' שבאולם מתבצע ניסוי ממשלתי מרושע ברדיואקטיביות, והאנשים שבו נחשפים לקרינה עזה ללא ידיעתם. 'גרנט' חובש חזרה את המגבעת, והולך לדרכו מבלי להציל איש. אולי גם לא את עצמו.

תאריך:  17/12/2020   |   עודכן:  21/12/2020
חגית כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לאן נעלם הקולנוע היפה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
17/12/20 17:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מה המשותף לעיתונאי איתן הבר, השגריר אליהו בן-אלישר, המשפטן בני דון-יחייא, איש השב"כ יורם כהן, ומבקר הספרות הלל ברזל? ובכן, גלריית ידוענים מפוארת זו, היא רשימה חלקית של ידוענים ובעלי שם בוגרי-תלמידי בית הספר ביל"ו בתל אביב המיתולוגי. עוד ברשימת ידוענים ובעלי שם שלמדו ב"בילו": ההיסטוריון פרופ' עמנואל אטקס, התשבצאי שילה הרשושנים, המשפטן הבכיר שמואל ילינק, הקרימינולוג אבי דוידוביץ', חוקר התנ"ך והמרצה פרופ' שמואל ורגון, ועוד רבים וטובים. גם הסופר והעיתונאי ישראל זמיר איש "השומר הצעיר", למד תקופה מסוימת בבית ספר ביל"ו (כשנתיים בכיתות ד' וה' עד סוף שנת 1941).
17/12/2020  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
רגע, רק עוד, תנו לסגור את השכפ"ץ, להדק את הקסדה לראש, להרכין את הראש טרם שתירו לעברי בכינון ישיר בליסטראות של האשמות, נאצות, חרפות וגידופים.
בשבוע שעבר קראנו את פרשת "וישב", שהחלומות מלאו בה תפקיד משמעותי. כך גם בפרשת השבוע שלנו, פרשת "מקץ", לחלומות יש משמעות רבה. רבים הם החולמים: יוסף חולם, שר המשקים חולם, שר האופים חולם, פרעה חולם. גם בהפטרת השבוע, הלקוחה מספר מלכים א', החולם הוא החכם באדם, המלך שלמה. גם בפרשת "ויצא", שקראנו לפני שלושה שבועות יעקב אבינו הוא החולם בבית אל ולחלום הזה יש תפקיד משמעותי.
מחר, יום ששי, יחול היום השמיני והאחרון של חג החנוכה. אני חוזר היום ומספר על אירוע הקשור לחג החנוכה, עליו כתבתי לפני 5 שנים. אני מוצא צורך לחזור עליו, בשל החשיבות שאני מייחס לו. וזהו הסיפור:
17/12/2020  |  עמוס גלבוע  |   יומני בלוגרים
על-פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, סגן נשיא ארה"ב מייק פנס יבקר בקרוב בישראל, עוד לפני שהנשיא טראמפ יעזוב את הבית הלבן, ויתכן שיביא עמו בשורה על הצטרפותה של מדינה ערבית נוספת לתהליך הנורמליזציה עם ישראל.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il