|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
השרים שלנו ודאי אינם תותחים...[צילום: דוד כהן, פלאש 90] ...אך מתחלפים בקצב של גרביים [צילום: יהב גמליאל, פלאש 90]

שישה בשישי / יחי הברדק

הגן עליה מראשיה, שריה ויועציה

מדינת ישראל אינה מסוגלת לתכנן דבר וחצי דבר מגיפת הקורונה מבליטה זאת בצורה החמורה ביותר - החל בהעדר ההיערכות לחיסונים וכלה בחוסר הטיפול בהשלכות ארוכות הטווח הברדק חוגג גם ברכבת הקלה בתל אביב מי שמתלונן על חוסר משילות, כדאי שיראה איזה ברדק מייצרים הפוליטיקאים במשרדים החשובים ביותר
18/12/2020  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   הרכבת הקלה בגוש-דן   |   תגובות


החיסונים
דרוש תכנון מדוקדק [צילום: רוס פרנקלין, AP]

חודשים רבים ידוע, שהפתרון האמיתי היחיד לקורונה יהיה חיסון. חודשים רבים ידוע, ששורה של חיסונים נמצאים בפיתוח ושהתהליך מתקדם במהירות שיא. חודשים רבים ידוע, שכאשר יהיה חיסון – לא ייוצרו בבת אחת כל הכמויות הדרושות אפילו למדינה קטנה כמו ישראל. חודשים רבים ידוע, שרמת הסיכון לתחלואה בקורונה ולתמותה ממנה משתנה בהתאם לגיל, למין ולתפקיד. בקיצור: חודשים רבים ידוע, שיש צורך בתכנון מדוקדק של מתן החיסונים – מי ראשון ומי שני, מהו הסדר הפרטני בתוך כל קבוצה, היכן לתת אותם, כיצד לקבוע תורים, מה לעשות כדי להימנע מהפיכת מוקדי החיסונים למוקדי תחלואה.

מה עשתה ישראל עם כל הידע הזה? כלום ושום דבר. בארה"ב ישבה על המדוכה קבוצה של מומחים מובילים במשך חודשים, והוציאה מתחת ידיה המלצות לפרטי-פרטים. אבל מה מבין הראש הגויי הזה; הראש היהודי כבר ימציא פטנט שייתר את כל עבודת ההכנה המעצבנת הזאת. וליתר דיוק: הראש הישראלי, כי אם הראש היהודי היה מנהל את מדינת ישראל (ולא נשאר במגזר העסקי), מצבנו היה הרבה יותר טוב.

כך קיבלנו שר בריאות – או שמא: שר בורות – המבטיח שבתוך כמה חודשים כל ישראלי יוכל להתחסן כרצונו. כך קיבלנו נייר עמדה בנוגע לסדר החיסונים ארבעה ימים בלבד לפני המועד להתחלתם. כך קיבלנו מוקד של קופת חולים מכבי לקביעת תורים, הקורס בתוך שעתיים. וכך נקבל ברדק שעלול לעלות בחיי אדם, כי הרי כולנו יודעים כיצד בדיוק ייראו מתחמי החיסונים וכמה סדר ושלווה ישררו בהם בעיצומה של מגיפה. למה? כי אנחנו ישראלים. ה' ישמור. הוא כנראה התקווה היחידה שלנו, וכפי שהציע מישהו לאחרונה לתקן את התפילה לשלום המדינה: "הגן עליה מראשיה, משריה ומיועציה".

נתב"ג
כוח עליון במהירות הסילון [יוסי אלוני, פלאש 90]

אני באמת לא מבין מה רוצים מרשות שדות התעופה, הנהלת נמל התעופה בן-גוריון ומשרד התחבורה. מי יכול היה לצפות שאלפי ישראלים יסתערו על הטרמינל, כך שלא ניתן יהיה לשמור אפילו על ריחוקון חברתי, שהתורים לבידוק הביטחוני יימשכו שעתיים ושהמערכת לא תעמוד בנטל? איך אפשר לדעת כזה דבר מראש? מה, יש לוח טיסות? מה, יודעים כמה נוסעים יש בכל טיסה? מה פתאום, זה כוח עליון במהירות הסילון.

ועכשיו ברצינות. הברדק ששרר השבוע בנתב"ג היה סימן מובהק מאין כמותו לתרבות ה"סמוך, יהיה בסדר" שלנו. העומס לא אמור היה להפתיע איש, ולו רק מן הסיבה הפשוטה והידועה לכל ילד: לטיסות צריך לקנות כרטיסים מראש ולוח היציאות שלהן נקבע מראש אף הוא. אני לא יודע מי אחראי למחדל שראינו השבוע, אבל ברור לי שמדובר באדם שחייב היה לעוף לא בתוך 24 שעות אלא בתוך 24 דקות – משום שהוא צריך להיות או אידיוט מושלם או חסר כל התאמה לתפקידו. אלא שאיש לא יפטר אותו, כי אצלנו אין אחריות. חוץ מזה, אם הוא יפוטר – זו תהיה אכיפה בררנית לעילא: למה דווקא הוא, מכל הברדקיסטים ה"מנהלים" את חיינו?

עוד הערה על נתב"ג והקורונה. למרות שהשדה פתוח לטיסות, תחנת הרכבת שלו עדיין סגורה. זה אומר, שצריך להגיע ולחזור בתחבורה פרטית או במונית יקרות ומזהמות – במקום בתחבורה ציבורית זולה ונקייה. העובדה שהן נתב"ג והן הרכבת מצויים באחריות משרד התחבורה, לא גרמה לאיש במשרד הזה לחשוב על הצורך בסנכרון שלהם. ומירי רגב היא האדם האחרון שאפשר לצפות ממנו לחשיבה רוחבית, או בעצם – לחשיבה בכלל.

החינוך
שנה, אולי שנתיים [גרשון אלינסון, פלאש 90]

החינוך הוא המפתח שאין בלתו לסגירת פערים חברתיים וכלכליים, והוא הנשק שאין בלתו לשמירת יתרוננו האיכותי הגובר על היתרון הכמותי של אויבינו. כאשר זמן כה רב יורד לטמיון, המשמעות היא גם העדר ידע וערכים חיוניים, וגם אובדן של מיומנויות למידה קריטיות

ברור לחלוטין שלא ניתן לתכנן לטווח הארוך את הלימודים בזמן הקורונה, ואפילו הטווח הקצר הוא משימה קשה. הנגיף הארור הזה מהתל בכולנו, וגם באירופה נאלצות יותר ויותר מדינות לסגור את בתי הספר למרות הכוונה המוצהרת להשאיר אותם פתוחים לאורך החורף. אבל זה לא אומר שמערכת החינוך צריכה להיות מבורדקת כפי שהיא כעת. משרד הבריאות אומר א', משרד החינוך מצהיר ב', ראש הממשלה מחליט ג', הרשות המקומית מודיעה ד' ובית הספר עושה ה'. תלמיד שמצליח להבין מה הוא לומד, מתי, היכן ועם מי – מגיעה לו בגרות במתמטיקה בלי שום בחינה נוספת.

הפשע הגדול עוד יותר בתחום החינוך הוא העדר כל תכנון להתמודדות עם השלכות הקורונה כאשר המגיפה תסתיים. תלמידי ישראל איבדו לכל הפחות שנת לימודים אחת, וייתכן שאפילו שתיים. זהו אסון בקנה מידה לאומי וההיבט החמור ביותר של הקורונה לטווח ארוך. החינוך הוא המפתח שאין בלתו לסגירת פערים חברתיים וכלכליים, והוא הנשק שאין בלתו לשמירת יתרוננו האיכותי הגובר על היתרון הכמותי של אויבינו. כאשר זמן כה רב יורד לטמיון, המשמעות היא גם העדר ידע וערכים חיוניים, וגם אובדן של מיומנויות למידה קריטיות.

אם לא היינו כל כך מבולגנים, משרד החינוך היה עמל כעת ימים ולילות על תוכנית רב-שנתית למזעור הנזקים. צריך לקבוע אלו תכנים ייגרעו בשנים הבאות ואלו תכנים יישמרו, צריך לקצר חופשות ולהאריך ימים, צריך לקבוע את מתכונת בחינות הבגרות, צריך אולי לדבר עם צה"ל על מועדי גיוס. כל מי שנמצא היום במערכת החינוך – 1.5 מיליון ילדים ונערים – יושפע מן הקורונה לכל אורך שנותיו בה. ההשפעה על המדינה תהיה לשנים רבות, אולי בלתי הפיכה. ומה מכל זה נעשה? סליחה שאני חוזר על עצמי: כלום ושום דבר.

התקציב
האחראים הראשיים [יונתן זינדל, פלאש 90]

בסוף חודש נובמבר עמד הגרעון על 151.3 מיליארד שקל, שהם 11.1% מן התוצר – ועד סוף הקורונה המספרים יהיו עוד יותר גרועים. יהיו עוד מגבלות, יהיה עוד סיוע ובשנה הבאה תצטרך המדינה להחזיר הרבה כסף לעוסקים ששילמו השנה מקדמות מס וידווחו על הפסדים או צניחה ברווחים. זהו מצב חסר תקדים בחומרתו

גם המשק הישראלי יושפע מן הקורונה למשך שנים על גבי שנים. ההתאוששות בעולם מן המשבר הפיננסי של 2008 נמשכה קרוב לעשור, והמשבר של הקורונה הוא חמור בהרבה. ממשלות – כולל ממשלת ישראל – הזרימו סכומי עתק לכלכלותיהן, ובצדק רב; וזה במקביל לצניחה בתפוקה וברווחים במגזר העסקי, המתורגמת מיידית לצניחה בהכנסות ממיסים של המדינה והרשויות המקומיות. המצב שלנו חמור עוד יותר, כי אנחנו כלכלת מוטת ייצוא – והשווקים העיקריים שלנו (ארה"ב ואירופה) נפגעו מן הקורונה בצורה קשה במיוחד.

כל זה אומר, שאפילו אם המשק הישראלי יחזור בתוך שנתיים-שלוש למצבו ערב הקורונה – וזה בכלל לא בטוח – יהיה צורך לממן לאורך הרבה מאוד שנים את סיוע החירום ואת ההוצאות האחרות שגרמה הקורונה, ולצמצם את הגירעון העצום שנוצר בתקציב המדינה. יש שלוש דרכים לעשות זאת: ליטול הלוואות בארץ ובחו"ל, להעלות מיסים ולקצץ את ההוצאות. קרוב לוודאי שיהיה צורך בשילוב של שלושתן, כי המספרים כל כך גדולים – עד שצריך יהיה להשתמש בכל כלי אפשרי.

תראו את המספרים. בסוף חודש נובמבר עמד הגרעון על 151.3 מיליארד שקל, שהם 11.1% מן התוצר – ועד סוף הקורונה המספרים יהיו עוד יותר גרועים. יהיו עוד מגבלות, יהיה עוד סיוע ובשנה הבאה תצטרך המדינה להחזיר הרבה כסף לעוסקים ששילמו השנה מקדמות מס וידווחו על הפסדים או צניחה ברווחים. זהו מצב חסר תקדים בחומרתו.

ממשלה שפויה ואחראית הייתה מטילה כבר לפני חודשים על משרד האוצר להכין לכל הפחות מתווה לתוכנית רב-שנתית להתמודדות עם השלכות המשבר. ואצלנו? מתווכחים אם תקציב 2020 יאושר או לא יאושר ב-23 בדצמבר 2020, ואם תקציב 2021 יאושר כבר במארס 2021 או הרבה יותר מאוחר, ובעוד עשרה ימים עלולים כל המשרדים לספוג קיצוץ של 25%, ומשרד האוצר מתרוקן בקצב מסחרר מעובדיו הבכירים, ובראשו עומד אדם חף מכל ידע רלוונטי, וראש הממשלה עסוק בתמרונים פוליטיים על-רקע פלילי. בקיצור: אותם אנשים, אותו ברדק ואותם קורבנות – המדינה ותושביה.

הרכבת הקלה
השתלת כבד ובאותה הזדמנות השתלת לב

נעבור למשהו ברמה המקומית, אבל עם ברדק בקנה מידה לאומי. תל אביב מעולם לא הייתה עיר ידידותית לתנועה; כבר בשנות ה-60 סיפר אפרים קישון, איך התחיל ללכת לאחר שקנה מכונית והתברר לו שבתל אביב צריך להחנות אותה במרחק של קילומטרים רבים מן היעד. לאורך השנים המצב החמיר, כי נוספו מכוניות, לא ניתנה עדיפות לתחבורה הציבורית ואת הכבישים כמובן אי-אפשר להרחיב.

בשנים האחרונות סובלים, אנחנו התל אביבים וגם אורחינו מערים אחרות, מעבודות הקו האדום של הרכבת הקלה. דרך נמיר, דרך ז'בוטינסקי ושדרות ירושלים העמוסות ממילא הם אתרי עבודות, רחובות הפכו לעיי חורבות ועסקים קרסו עוד לפני הקורונה. מובן שהוא לא יהיה גמור בזמן; נכון לעכשיו, האיחור הצפוי הוא של למעלה משנה, אבל אני מוכן להתערב שבפועל הוא יהיה הרבה יותר ארוך. ההיגיון הבסיסי אומר, שאם נכנסים לכזה פרויקט ענק שמשבש את החיים (ונניח בצד את השאלה האם הוא בכלל רלוונטי, שני עשורים לאחר תכנונו), לא עושים לצידו שום דבר שאינו חיוני – ודאי שלא בעיר צפופה ממילא.

לא זה ההיגיון של הברדקיסטים שלנו. כעת מתחילים לעבוד במקביל על הקו הסגול, שהעבודות עליו יפגעו קשות ברחוב אבן גבירול וברחוב ארלוזורוב. עבודות הקו האדום חונקות את התנועה במזרח העיר; עבודות הקו הירוק יעשו זאת במערב העיר. לעשות אותן במקביל, זה כמו מנתח המחליט שהשתלת כבד היא הזמן המתאים לבצע גם השתלת לב. הברדק יהיה כל כך בלתי נסבל, עד שכאשר אי-פעם ייחנך איזשהו קו – משמעות הסיסמה "קשה עכשיו, הקלה אחר כך" לא תהיה שהרכבת מקלה את החיים, אלא שנגמר לפחות חלק מן הסיוט שהיה כרוך בהקמתה.

השרים
שר חדש כל 19 חודשים [צילום: פלאש 90]

בעוד שבשנים 2009-1948 - עד עידן נתניהו ב' – משך הכהונה הממוצע היה 32 חודשים, הרי שמאז הוא ירד ל-21 חודשים, ובארבע השנים האחרונות – 18 חודשים בלבד. ראו כיצד עידן נתניהו מוריד בצורה חדה את הממוצע כמעט בכל המשרדים, כלומר: לפחות בקנה מידה חשוב זה – ניהול המדינה בשנותיו של "ראש הממשלה הטוב ביותר בתולדות המדינה" הוא למעשה הגרוע ביותר

לסיום נחזור למישור הממלכתי. בימין אוהבים לטעון, שהמערכת המשפטית בכלל ובית המשפט העליון בפרט פוגעים במשילוּת. יש בהחלט משפטיזציה כרונית המסרבלת ואף תוקעת החלטות ומהלכים, והיא בהחלט ניזונה מפסקי דין של בית המשפט העליון. את זה צריך לשנות, ועל זה אולי נדבר בהזדמנות אחרת. לצד זאת, הפוליטיקאים עצמם נושאים באחריות רבה לכך שהמערכות אינן מתפקדות. למה? כי הברדק במערכת הפוליטית כל כך גדול, עד ששום שר אינו יודע אם יכהן חודשיים, שנתיים או שמא בטעות ישלים קדנציה בת ארבע שנים.

במקום להכביר מילים, ראו נא את הטבלה המצורפת. בדקנו את משך הכהונה הממוצע של שרים בשבעת המשרדים החשובים ביותר – ביטחון, אוצר, חוץ, חינוך, בריאות, פנים ומשפטים (הערה מתודית: נבדקו כל השרים, כולל ראשי ממשלה ששימשו כממלאי-מקום לזמן קצר וכאלה שהחזיקו במקביל באחד התיקים החשובים, וזאת לצורך פשטות הבדיקה). המספרים מאלפים. בעוד שבשנים 2009-1948 - עד עידן נתניהו ב' – משך הכהונה הממוצע היה 32 חודשים, הרי שמאז הוא ירד ל-21 חודשים, ובארבע השנים האחרונות – 18 חודשים בלבד. ראו כיצד עידן נתניהו מוריד בצורה חדה את הממוצע כמעט בכל המשרדים, כלומר: לפחות בקנה מידה חשוב זה – ניהול המדינה בשנותיו של "ראש הממשלה הטוב ביותר בתולדות המדינה" הוא למעשה הגרוע ביותר.

זה פשוט לא יאמן. שרים שאמורים לכהן 48 חודשים, כיהנו במקרה הטוב 66% מן הזמן הזה. תחת בנימין נתניהו, המתגאה בכישורי הניהול שלו, הממוצע ירד ל-46%, ובארבע השנים האחרונות הוא עומד על 38% בלבד. זה כמובן מבטיח ברדק מוחלט, הן ברמת המשרדים והן ברמת הממשלה. שר במשרדים חשובים אלו צריך כמה וכמה חודשים טובים כדי ללמוד את תפקידו. אבל אם יש לו רק 18 או אפילו 24 חודשים בתפקיד – הוא 'יחפף' וינסה להטביע את חותמו כמה שיותר מהר, ובעיקר לקבל כמה שיותר תקשורת טובה. וזה אומר: להעדיף את המיידי על פני ארוך הטווח, את הפופולרי על פני הנחוץ, את המתוקשר על פני המהותי.

עכשיו תחשבו מה קורה כאשר בצורה כזו מתנהלים לא שר או שניים במשרד שולי, אלא כל השרים ובראשם אלו המופקדים על חיינו, בטחוננו, בריאותנו, חינוכנו ורווחתנו. בשתי מילים: ברדק אטומי. "תותחים במקום גרביים", כתב חיים חפר ללהקת הנח"ל בשנות ה-50. לנו יש שרים שהם ממש לא תותחים, אבל מה שכן – מתחלפים בקצב של גרביים.

הכהונה הממוצעת של שרים (חודשים)
המשרד
2020-1948
2009-1948
2020-2009
2020-2016
ביטחון
32
37
22
18
אוצר
26
26
26
24
חוץ
31
33
22
16
חינוך
31
33
22
16
בריאות
23
24
19
12
פנים
22
31
22
24
משפטים
25
41
22
16
ממוצע
27
32
22
18
תאריך:  18/12/2020   |   עודכן:  18/12/2020
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגן עליה מראשיה, שריה ויועציה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי... .
18/12/20 12:00
2
נועם אלקבץ
20/12/20 18:46
3
לא לעניין
25/12/20 10:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
מינהל התרופות והמזון האמריקני, ה-FDA, אישר לשימוש מסחרי את חיסון הקורונה מתוצרת חברת מודרנה. השימוש בחיסון אושר בסיומו של יום מהקשים שידעה ארצות הברית מאז שפרצה מגפת הקורונה - עם כרבע מיליון נדבקים חדשים ביממה אחת.
18/12/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
קבינט הקורונה, שייתכנס ביום ראשון, צפוי לאשר שינוי בהגדרות הרמזור באופן שבו רשויות רבות המוגדרות כיום ככתומות - וככאלה שהלימודים בהן אמורים להתקיים בשבוע הבא באופן מקוון בכיתות ה'-י"ב - יוגדרו כצהובות, באופן שיאפשר את המשך הלימודים בכל בתי הספר.
17/12/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
מאז פרוץ מגיפת הקורונה, בפברואר האחרון, ידע שוק הדיור להתמודד באופן מפתיע עם המשבר. בשני הסגרים הממושכים, זה של מרץ-אפריל וזה של ספטמבר-אוקטובר, נסגרו בפועל משרדי המכירות, מה שהפך במקרים רבים את הטלפונים ובמיוחד את שיחות ה"זום", לתחליף לתהליך מכירת הדירות הקלאסי.
17/12/2020  |  הילה מילר  |   יומני בלוגרים
קבינט הקורונה יתכנס ביום ראשון הקרוב, בכדי לדון על האפשרות של הטלת הגבלות חדשות בשל העלייה בתחלואה. על-פי נתונים משרד הבריאות 2,802 בני אדם אובחנו ביממה האחרונה כחיוביים לקורונה. 3.5% מסך 82,296 הבדיקות שבוצעו הוגדרו חיוביות. אתמול אובחנו 2,862 נדבקים חדשים. 400 חולים בישראל מאושפזים במצב קשה, ומתוכם 150 מונשמים. בסה"כ נפטרו עד כה 3,033 בני אדם מהנגיף.
17/12/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
שנת 2020 הייתה אמורה להיות בדמיון שלנו קצת אחרת. הקורונה היא מגיפה שאי אפשר להתעלם ממנה, אבל יותר מידי קל להאשים את כלל הבעיות במגיפה. משנת 2019 לפחות היה ברור שהמצב רק הולך ומדרדר, אין ממשלה מסודרת, הימנעות מהחלטות ותקציבים מוקפאים. כל אזרח במדינה נפגע ממצב זה. יש את אלו שרמת איכות חייהם ירדה אבל יש גם את אלו שאיבדו את כל רכושם ואפילו את עצמם.
17/12/2020  |  אדר גולופ  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   מגיפת הקורונה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשלה 35  /  מי ומי    / 
81 סינים לעבודות הרכבת הקלה, אך 300 עדיין חסרים  /  עידן יוסף
הקו האדום לא יפעל לפני סוף 2022  /  עידן יוסף
סמוטריץ': מוקדם לקבוע שיהיה עיכוב בקו האדום  /  עידן יוסף
המטרו (המיותר) בת"א   /  עומר מואב
עידן הקו הסגול   /  עמית דובקין
די עם הרכבת  /  יאיר ד"ר ויסמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
טובה חוכמת השיח המדיני מהפעלת כלי הקרב, לשם כך יש גם לאמץ הצעת ארה"ב, מדינה ידידותית לישראל
[צילום: AP]
ד"ר רפאל בוכניק-חן
מידת מרכזיותה של הקונספציה במחדל הקולוסלי של ה-7 באוקטובר 2023, הוא מושא לפולמוס דינמי בין מומחים ופרשנים בתקשורת הישראלית. האמנם כך?    מחקר השוואתי בין הכשלים המודיעיניים של אוקטו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il