|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
תפילה, טרזין, 1944 [צילום: ארכיון בית לוחמי הגטאות] ספר תורה, גטו לודז' [צילום: אוסף החפצים, מוזיאון יד ושם]

שישה בשישי / יום הקדיש הכללי

נהיה מוכשרים ומוכנים לישועת ה'

המזימה הנאצית להשמיד את יהדות אירופה לא התמקדה רק בצד הגופני, אלא גם בצד הרוחני: להפוך את היהודים ל"תת-אדם" ולשבור את התנגדותם יהודים בכל רחבי היבשת התנגדו למזימה זו והמשיכו בחיי יצירה ותרבות דוגמאות אחדות מני רבות לשמירה על חיי הדת בשנות השואה
25/12/2020  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   שואה וגבורה   |   תגובות
השופט ניל הנדל: הלכה אחרי השואה / ערוץ חוק ומשפט - המשפט העברי


אוסטריה: וזה סדר החגיגה
סקרז'יסקו-קמינה, פולין [צילום: מוזיאון יד ושם]

הודעה של "הקהילה העברית בווינה" על אירוע בבית הכנסת הגדול, הפעיל עד היום. הבסיס לאירוע היה תפילת מנחה רגילה, תוך הוספת קטעי תפילה ברוח חג הפסח, ייתכן שכדי להערים על השלטונות לצורך קבלת אישור. המסמך מצוי בארכיון יד ושם.

ביום השבת ט"ז ניסן א' דפסח תש"א [12.4.1941] בשלש שעות אחר-הצהריים, תיערך ברשות השלטון תפילה בציבור לבני הנוער בבית הכנסת דתוך העיר [וינה], רחוב זיטנשטטן ד' [4].

וזה סדר החגיגה. מקהלה: בצאת ישראל ממצרים. חזן ומקהלה: אשרי יושבי ביתך. הוצאת הספר [התורה]. קריאת התורה, פרשת שמיני, שלושה קרואים לספר. המקהלה שרה לכבודם. מלכותך ראו בניך [קטע מתפילת מעריב המתאר את יציאת מצרים]. אדיר הוא יבנה ביתו [מפיוטי ליל הסדר]. הללויה. הכנסת הספר. הטפה [דרשה]. חזן ומקהלה: תפילה (קדוּשה בניגון). עלינו לשבח. אדון עולם. התקווה.

בואו ביחידות ולא כיתות כיתות! אל תשהו ברחוב! דעו לפני מי אתם עומדים! שימעו בקול מורים ומדריכים! היציאה בסדר ולא בערבוביה! שובו לבתיכם בלי הרמת קול!

הולנד: שירה וכיבוד קל
כתובה, בריסל, מאי 1944 [בית לוחמי הגטאות]

המסמך נושא את הכותרת "החינוך לתרבות במחנות" וכותרת המשנה "דוח בנוגע לשאלות דתיות" ונכתב באמסטרדם ב-9 במאי 1943. הוא עוסק בחיי הדת במחנות הריכוז בהולנד ובראשם ווטסרבורק, ממנו גורשו 98,000 יהודים – כמעט כולם לאושוויץ. הוא מצוי בארכיון יד ושם.

כותב דוח זה בוחר לעסוק אך ורק בקווים הכלליים. אולם, כאשר עולה נושא בעייתי שהטיפול בו עלול להיות לקוי בשל טעויות טקטיות, יעסוק בו כותב דוח זה.

רק מתוך המחנה עצמו ניתן לקבוע איזה אפשרויות ישנן לקיום חיים דתיים וחיזוק כללי של האפיון היהודי של חיי היומיום. המועצה היהודית יכולה אך לתמוך בהצעותי המובאות בעבודה זו.

את התמיכה שניתן לספק למחנות מבחוץ יש להגביל ל:

1. שליחת ספרים וכלי פולחן בהם יש צורך.

2. אם ישנן הזדמנויות ללמידה עצמית או קבוצות למידה קטנות, יש לחזק זאת על-ידי שליחת חומר הלימוד הנחוץ, ואם ישנה אפשרות כזו – על-ידי יצירת קשר עם אנשי המקצוע המנחים את הקבוצות.

3. עידוד התקבצות בהקשרים קלילים יותר בהם ניתן ליצור אווירה מסוימת באמצעות שירה. מתברר, כי אפילו במחנה ריכוז ניתן לקיים מפגשים מסוג זה. לשליחת כיבוד קל [מבחוץ] עבור מפגשים אלה יכולה להיות השפעה מועילה. לצד זאת ישנה חשיבות גדולה לתמיכה בנוער ולעידוד אורח חיים יהודי בקרב צעירים, בעיקר הנוער הבוגר. ניתן לקחת דוגמה מהעבודה הנעשית במחנה ווסטרבורק, אולם רק במחנה ווּכְט עצמו ניתן יהיה לקבוע אם אפשר לבצע שם עבודה דומה.

4. תמיכה באלה המבקשים לחיות אורח חיים דתי עד כמה שאפשר ומותר בנסיבות הקיימות.

לצד כל זאת אני מבקש להדגיש, כי לעזרה שתינתן למחנה מבחוץ לא יהיה כל ערך, אם במחנה עצמו אין גברים ונשים בעלי היכולת לעורר את חבריהם למחנה ולתת להם את התמיכה היהודית הנחוצה בעת הזו.

הונגריה: "בוטחים בישועתך"
הכלא, טרזין [ארנסט מורגן, מוזיאון האמנות, יד ושם]

מאמר שכתב הרב פרנץ הוושי, הרב הראשי של בודפשט, ואשר פורסם בבטאון הקהילה היהודית בעיר, Magyarorszagi Zsidok Lapja, ב-25 במאי 1944. היה זה לקראת חג השבועות תש"ד חודשיים לאחר כיבושה של הונגריה בידי גרמניה ובעיצומו של גירוש 437,000 מיהודי המדינה לאושוויץ. אותות הזמן מחד והזהירות המתבקשת מאידך בולטים במאמר זה. הביטאון מצוי בספרייה הלאומית ההונגרית.

בהר סיני, תוך כדי רעידת אדמה, ברקים ורעמים הענקת לנו, אלוהים, את תורתך הקדושה!

העם ניצב שם, נפעם, לרגלי ההר, חיל ורעדה אחזם, פחד חדר ללבבם, אך בכל זאת, עוד לפני שנשמע קול אחד הם קראו כאיש אחד: "נעשה ונשמע!". החל מאותו רגע אתה היית שומר ומנהיג ישראל, הובלת אותם במדבר, בדרכים משובשות ועקלקלות, תוך סכנות וקשיים אל האופק הרחוק, אל ארץ כנען המובטחת. סנדליהם לא בלו, בגדיהם לא נקרעו, האכלת אותם, דאגת להם, הגנת עליהם מתככים ומארבים. עמוד ענן היית להם ביום, ועמוד אש בלילה, מגן ומושיע היית להם באוקיינוס ההתנסויות.

מה העניק להם כוח בדרך הנוראה, הקשה והארוכה? האמונה בך, אלוהי הנצח!

בהר סיני הכירו אותך, תורתך והמצוות המוסריות הפכו חלק בשרם ודמם. למענך ולמען תורתך קיבלו עליהם את סבלותיהם באהבה, כי למענך ולמען תורתך ראוי וכדאי לסבול. קשיי החיים, גדולים וקטנים, לא הרתיעו אותם. המתלוננים והקטנוניים היו תמיד במיעוט, אבל בני ישראל האמיתיים קיבלו בהכנעה את קשיי המדבר, כי נפשם הייתה חדורה באמונה בך והביטחון שמתוך הסבל יצמח עתיד טוב ומאושר יותר לאנושות.

בקרוב יחול החג המקודש שבועות. בתקופה זו של אירועים הרי עולם, אנחנו צופים בנפש חרדה להשפעתך הנשגבה – אשר תופיע מתוך הכאוס של תהפוכות העולם.

אנחנו מאמינים שרצונך הוא הכוח המניע את ההיסטוריה, ואת האירועים הרי העולם המתרחשים – תהילתך משובבת את נפשנו.

אמונה זו מעניקה לנו כוחות לקורבנותיך, לסבלותינו, למילוי חובותינו ולמוסריות יהודית בלתי נלאית. אנחנו בוטחים ברחמיך, שינצחו ענייניה הצודקים של המולדת. אנחנו מאמינים שהמוסריות הנצחית תחדור ללב בני האדם ובוטחים בתשועתך, אבינו שבשמים, מלך העולם, אלוהי הישועות!

פולין: מנייני חצרות
ספר תורה, גטו לודז' [אוסף החפצים, מוזיאון יד ושם]

חיים אהרון קפלן (1942-1880) היה מורה לעברית ופעיל ציוני בוורשה. את יומנו – מהחשובים ביותר שנכתבו בשנות השואה – כתב בעברית ורובו פורסם. רישום זה, מ-10 באוקטובר 1941, נכלל בחלקים שטרם פורסמו ומצויים בארכיון מורשת, בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ.

רמז ל"נצח ישראל" ראינו בפתיחת בתי כנסיותינו לתפילה. בליל התקדש חג [ראש השנה תש"ב] שוב היו היכלי מקדשנו מוארים ומלאים המון חוגג. שוב נוצרה האווירה העברית הקדושה והחמה שבתי כנסיותינו מלאים ממנה; שוב נתייחדנו עם אבינו שבשמים באוהל מועדו וקול אלוהי ישראל הגיע לאוזנינו מתוך תורתנו הנצחית. ממעמקי ייסורינו שפכנו שיח מתוך לבות כואבים ודוויים.

עם כל עומק הצער חשנו איזו הקלה בעובדה כשהיא לעצמה שנתחדשו ימינו כקדם ("קדם" אצלנו פירושו: לפני המלחמה!). שלושה בתי מועד פתחו את שעריהם לרינה ולתפילה, הלא המה: בית הכנסת הגדול שברחוב טלוצמקה [צריך להיות: טלומצקה], בית הכנסת מיסודו של נוז'יק ברחוב טברדה [היחיד הקיים עד היום] ובית הכנסת הליטאי והציוני-מזרחי "מוריה" שברחוב דזולנה.

כל זה באופן רשמי. אבל מצד "המועצה" היהודית [היודנרט], שכל העניין נמסר לידה ולשיקול דעתה על-פי תנאים ידועים שהתנה איתה הכובש, לא הייתה מניעה לסדר מנין בכל בית. ובאפשרות זו השתמשו הרבה חצרות. [בתים משותפים]. אין לך חצר שלא יסדו בו [כך] מנין לתפילה בשביל דרי החצר והבתים הסמוכים.

הצרות הבלתי פוסקות אומנם גרמו לריבוי אפיקורסים בישראל. ואף על-פי כן היו כל ה"מניינים" מלאים עד אפס מקום. כל אחד ביקש את הכינוס הציבורי, את הקהל העברי, את האווירה הדתית ציבורית שזה שנתיים [מאז פרוץ המלחמה] אשר התרחק מהם. בבית גדול השעמום. או חברותא או מיתותא.

... התפללתי ב"מוריה" שהזהיר בלילות החג באור שבעת הימים. מנורות הקודש של בית הכנסת בדאנציג שחרב ושעברו ל"מוריה", הציפו ים של אור. אלה הן מנורות נחושת ענקיות מעשה מלאכת מחשבת נפלאה. משגלתה קהילת דאנציג גלו גם מנורותיה, אבל מזלן גרם והן זכו להפיץ שוב את אורן באוהל יעקב ולא באיזה בית יראה קתולי או פרוטסטנטי. הכל תלוי במזל!

צרפת: "יאירו קרני אורך"
לוח לשנת תש"ב, מחנה גירס [ארכיון יד ושם]

לאחר כיבוש צרפת בידי גרמניה חולקה המדינה בין האיזורים שהיו בכיבוש ישיר לבין אלו שהועמדו תחת שלטונו משתף הפעולה של הגנרל אנרי פטן, שמרכזו בעיר וישי. הרבנות הראשית התיישבה גם היא בעיר זו ופרסמה סידור מקוצר, אשר התבסס על סידור שכתב הרב הראשי של אלזס-לורן, הרב יוסף בלוך. "התפילה למען צרפת" החליפה לאחר הכיבוש את התפילה לשלום הרפובליקה שהייתה נהוגה עד אז. הסידור מצוי בארכיון יד ושם.

קריאה והסבר של התפילות המסורתיות מהווים, וחייבים להיות, מרכיב מרכזי בחינוך הדתי שלנו. אולם המחסור בספרי תפילה במחיר השווה לכל נפש מורגש מאוד במצב הנוכחי. כדי לפתור את הבעיה כללנו בחוברת זו את התפילות המרכזיות של ימות החול, שבת ושלושת המועדים (אלה של ראש השנה ויום כיפור ייצאו בפרסום אחר בעתיד).

פרסום זה נערך על-פי ספר הטקסים והתפילות "שערי תפילה" שפורסם על-ידי הרב יוסף בלוך. אנו מודים לעמיתנו המכובד על רשותו לפרסום מחודש זה ועל סיועו בעריכת הקיצור של ספר התפילה שלו.

יש להבין, כי הספר שאנו מגישים בזאת למורים ולתלמידים אינו ספר תפילה אלא ספר לימוד. על המורה לבחור את החלקים אותם יסביר בכיתה ולהתאים אותם ליכולת התלמידים. עם זאת, הספר נערך לפי סדר התפילה, כך שהוא יכול לשמש את הנוער להכנה לתפילה. היות שבהעתקה פוטו-מכנית היה עלינו לשמור על המתכונת המקורית בלי שינויים, הוספנו, בצורת טבלה, מיון של הטקסטים שיכול לשמש כחומר עזר למורה או לתלמיד.

תפילה למען צרפת

אל כל עולמים, אדון העולם, ממרומי כסאך תשפיל מבטך אל השמים ואל הארץ. לך הכוח והגבורה. על פיך יקום ויתחזק כל דבר. ממקום קדשך, ה', ברך והגן על ארצנו צרפת ועל העם הצרפתי. אנא הנחל מולדתנו אושר והצלחה, שתתחזק ותגדל שוב באחדות ובהסכמה. יאירו קרני אורך וינחו את אלה העומדים בראש המדינה וישליטו בארצנו את הסדר והצדק. קבל ברצון בקשותינו. יהיו לרצון אמרי פינו והגיון ליבנו לפניך, ה' צורנו וגואלנו. אמן.

רומניה: "עלינו להתחזק באמונה"
לוח זיכרון, יאסי [ארכיון בית לוחמי הגטאות]

הרב צבי גוטמן היה מרבני בוקרשט. בניו יעקב ויוסף נרצחו בפוגרום ב-1941. את הדרשה המובאת כאן הוא נשא ביום ראשון של פסח תש"ג (20 באפריל 1943). הרב גוטמן ניצל ועלה ארצה. הדרשה לקוחה מתוך ספרו "ארץ הצבי".

איך נחוג את חג חרותנו בשעה שהקולר תלוי על צווארנו ועבדים לעבדים אנחנו? איך נשיר את שיר ה', שיר של הלל והודאה על אדמת נכר, בשעה שהננו נחשבים לזרים, גֵרים ונוכרים במדינה זו ואין לנו הזכות לחיות ככל אזרחי הארץ, בשעה שנחלתנו נתפשה לזרים, בתינו לנוכרים? לקחו את כל אשר לנו, עשקו אותו לעינינו, עשקו את עמלנו!

...כשאנו מדפדפים בספר דברי ימי ישראל ובקורותיהם, מיציאת מצרים ועד עתה, ייפקחו עינינו לראות כי לא רק אז היה ליל שימורים לה' להוציאם מארץ מצרים, אלא כמה פעמים נשנה הפרק הזה בדברי ימינו. כמה לילות חשוכים של חושך ואפלה חלפו עברו עלינו! כולם היו שמורים לבני ישראל לדורותם ובכל פעם, אחרי עבוֹר המשבר הגדול והסכנה הגדולה, חגגו ברוב פאר והדר את חג הפסח, כלומר: על שם שפָּסח הקב"ה עלינו וזכינו לצאת מן הסכנה.

...חיים אנו בתקופה של ליל אישון ואפלה, ובשעה שאנו מזכירים יציאת מצרים בלילות, עלינו להתחזק באמונה, שה' יתברך שומר ישראל הנצחי, הוא אבינו שבשמים, שמר את הדבר, דבר עתידנו, ובכל לילה ולילה של ההיסטוריה, שומר את עמנו לבל ייכחד חלילה מכל וכל.

אבל אַל לנו לשכוח אף לרגע כי לילה קריטי הוא לנו. סכנה לנו לצאת החוצה, להתערב ולהתבולל. נשמור נא את ביתנו הדתי הלאומי. נשמור נא על הקניינים הרוחניים שלנו, על טוהר המידות הנטועות בנו עוד מאבות אבותינו, מדורי דורות קדומים, את הלב היהודי, לב מרגיש בצרת אחיו.

איש את אחיו יעזורו ולאחיו יאמר חזק, לעזור לאחינו שנעו ונדו מביתם, מעיר הולדתם, הם נפוחי כפנא [רעב], גוועים מרעב בגולה ונדכאים. נשלח להם עזרה בצרה שיוכלו לעשות גם הם הפסח. נשמור בדרך זו במידת האפשר על סדרי חיינו הדתיים, על קדש ורחץ, להתקדש במעשים טובים ורצויים בעיני אלקים ואדם.

ובשעה שמחכים אנו ומתפללים לישועה, עלינו לשמוע את מה שאמר יהושע לעם [בהפטרת היום], בשעה שיריחו סוגרת ומסוגרת, אין יוצא ואין בה, ושר צבא ה' עומד וחרבו שלופה בידו, ואין איתנו היודע "הלנו אתה אם לצרינו", כשאנו נתונים במצב כזה, סגר עלינו מדבר הגלות. סגורים ומסוגרים אנו כבבית הכלא, אין יוצא ואין בא, אין שום מקום מוצא למצב המסובך, והחרב מתהפכת, ושר צבא עומד וחרבו שלופה, ואין איתנו יודע אם ינקום [ה'] בעדנו נקמת דם עבדיו השפוך ונקם ישיב לצריו.

לעת הזאת נשמע את דברי יהושע אל העם, "התקדשו" – הַזמינו עצמכם לישועה בקדושת המידות וטהרת המעשים. נהיה מוכשרים ומוכנים לישועת ה' ויָהּ יושיעך – עד שנזכה לחוג את חג חרותנו ופדות נפשנו, ששים ושמחים, וטל של תחייה לאומית יחייה אותנו, בעם זו בזו בטל להַחֲדות [מתוך תפילת טל] נזכה לחיי עולם, לחיים ולא למוות, ונקווה שיעשה לנו ה' ניסים ונפלאות וכימי צאתנו מארץ מצרים יראנו נפלאות.

מתוך הספר "רוח בסערה: קובץ מקורות לעמידה רוחנית בתקופת השואה". להזמנות: [קישור]
תאריך:  25/12/2020   |   עודכן:  25/12/2020
איתמר לוין
+הימין הקיצוני חודר למשטרת גרמניה
15:18 25/12/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ניו-יורק טיימס מתאר בכתבה נרחבת את מאות המקרים בהם נחשפו שוטרים ימנים קיצוניים ברחבי גרמניה  ▪  לפחות במקרה אחד, מידע מסווג הודלף ממחשב משטרתי ושימש לאיים על חייה של עורכת דין טורקית-גרמנית  ▪  השאלה המטרידה עוד יותר היא, האם המשטרה מסוגלת לטפל בתופעה
התגברות האנטישמיות בגרמניה, אוקטובר 2020 / DW News
"יש יותר מדי מקרים כאלה" [צילום אילוסטרציה: מיכאל זון, AP]
כרזה נגד פליטים בגרמניה, 2016 [צילום: מרכוס שרייבר, AP]
+ההשפלה בידי הנאצים הייתה הנתיב שהוביל להשמדה
08:21 25/12/20  |  פרופ' גדעון גרייף, שרית זייברט   |   לרשימה המלאה
הנאצים השפילו את אויביהם, האמיתיים והמדומים, מן היום בו עלו לשלטון - וכך יצרו את התפיסה לפיה מדובר במי שאינם בני אדם ואינם ראויים לחיות  ▪  יש לזכור לקח זה בעידן בו ההשפלה הפומבית קלה וזמינה יותר מאי פעם
מיכאל זיגל. "לא אתלונן במשטרה"
יהודי וגרמנייה ש"חיללו את טוהר הגזע"
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נהיה מוכשרים ומוכנים לישועת ה'
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הפכנו עם בלי עתיד
25/12/20 11:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
ענקית הקולנוע האמריקנית, חברת מטרו גולדווין מאייר (MGM), יפיקו סדרה דוקומנטרית על משפט אייכמן, 60 שנה לאחר משפטו של אדולף אייכמן, מבכירי המשטר הנאצי שנלכד על-ידי מדינת ישראל ושהורשע בפשעים נגד האנושות.
14/12/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
בחיים הפוליטיים במדינת ישראל יש אסטרטגיה שנדמה כי אבד עליה הכלח, ברם היא צומחת כל פעם מחדש. כמו עוף החול מנערת מעליה את האבק ודוהרת לחתום על הפטיציה הבאה, בשם המוסר, הצדק, הנאורות, המצפון והמצפן.
אני זוכר בערגה את הסופגניות מטוגנות בשמן עמוק שאמי הכינה. כבר שנים רבות שלא אכלנו כאלו. אני זוכר את הנסיעות למאפיות בכל רחבי העיר לוס אנג׳לס, למצוא את הסופגניות הטובות ביותר, וההחלטה, שנה אחר שנה, שהסופגניות הפשוטות ביותר דווקא במאפיה הפרסית לה-פאלה, הן הטובות ביותר. טובות יותר מאלו במאפיות הישראליות והיהודיות, וזולות בהרבה (וכמה אלפים הם אופים מדי יום). ויותר מכל זוכר אני את המבחר הענק בארץ, ואת מגוון המחירים (שלא לדבר על ציפויים ומילויים ושפע סגנונות). אלא שבשבילי סופגניות אינן העיקר בחג החנוכה.
06/12/2020  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
סיכה של איגוד הנוער היהודי בעיר בִּידְגוֹשְׁץ' בפולין מוצעת כעת למכירה בבית המכירות CollecTodo. הסיכה בצורת מגן, עשויה פליז ואמייל בגווני תכלת ולבן. היא נושאת את הכיתוב: "יידישער יוגנד פעראיין" (איגוד נוער יהודי).
חוסר המעש בתחום המינויים מלמד על מעילתם של נתניהו וגנץ באמון הציבור יש לדרוש מוועדות האיתור שלושה מועמדים ראויים פרקליט המדינה הבא חייב לבוא מבחוץ מדוע יש להימנע משימועים פומביים למועמדים לשיפוט ג'ו ביידן טועה כאשר הוא מבטיח "קבינט שייראה כמו ארה"ב" הבעייתיות שבמינוי אפי איתם ליו"ר הנהלת יד ושם
27/11/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il