|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
מצרים. איזור מרעה שהפך למדבר [צילום: נריאם אל-מופתי, AP] עירק. 50 מעלות באופן קבוע [צילום: האדי מיזבאן, AP]

העולם המערבי כבר הבין, ישראל – עדיין לא

שינויי האקלים הם גם סיכון ביטחוני

התחממות ניכרת משפיעה במישרין על היכולת המבצעית של צבאות, במיוחד באזור צחיח כמו המזרח התיכון ההשלכות האסטרטגיות של עליית הטמפרטורות מגבירות בצורה ניכרת את הסיכון לעימותים מזוינים ולהתחזקותם של ארגוני טרור
26/12/2020  |   שירה עפרון   |   כתבות   |   משבר האקלים   |   תגובות

הממשל הנכנס בארה"ב מתכוון, בניגוד לקודמו, להתייחס למשבר האקלים כאל איום דחוף על הביטחון הלאומי ובולט עניינו בשיבה להובלת המאבק העולמי באתגר. מיד לאחר בחירתו לנשיא מינה ג'ו ביידן את שר החוץ לשעבר, ג'ון קרי, לנציגו המיוחד לנושא. החשיבות הרבה שביידן מייחס לסוגיה ניכרת גם בכך שמעמדו של נושא המשרה (שהייתה קיימת גם בתקופת הנשיא ברק אובמה) ישודרג לשר בקבינט וקרי יישב במועצה לביטחון לאומי שבבית הלבן.

מבחינת קרי, אשר פועל בנושא מ-1992 ושבתפקידו כשר החוץ של אובמה הוביל את הדיונים לקראת חתימת הסכם האקלים בפריס, מדובר בסגירת מעגל. האתגר שבפני קרי, אחד הפוליטיקאים והדיפלומטים המוערכים בוושינגטון, הוא הן פנים-אמריקני והן קשור במדיניות חוץ. בתקופת כהונתו יצא ממשל טראמפ מהסכמי פריס וביטל חוקים ותקנות שהיו קיימים במשך עשורים רבים. כעת יצטרך קרי לנסות לרתום אליו רפובליקנים, שרובם מתנגדים לנקיטת צעדים להתמודדות עם האקלים כולל צמצום שימוש בדלקים מזיקים, וכן לשכנע מדינות אחרות, כי ארה"ב תפסיק לזגזג ותהיה עקבית במדיניות האקלים שלה.

חשוב לציין, כי למרות שבארה"ב נושא האקלים שנוי במחלוקת פוליטית, ועל אף גישתו של הנשיא דונלד טראמפ, הוא עדיין נכלל בכל מסמך חשוב על תפיסת הביטחון הלאומי. זרועות שונות בממשל הפדרלי, כולל הקונגרס, קהילת המודיעין והכוחות המשולבים, פועלים כולם במטרה להבין את השפעות שינויי האקלים על הביטחון הלאומי האמריקני והצבא חייב להיערך ולתכנן בהתאם.

בישראל ביצעה הממשלה מספר צעדים חשובים להכנת המערכת האזרחית לשינויי אקלים, כולל הקמת מינהלה ייעודית לנושא, הצטרפות להסכמים בינלאומיים, ביניהם אמנת פריס, והתחייבות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לעבור עד 2050 משימוש בדלקים מזהמים לאנרגיה מתחדשת (למרות שבפועל אין תוכנית ממשלתית, תקנים או תקציבים על-מנת להגיע ליעד זה). בד-בבד, מסגרות ייעודיות בשיתוף רשויות מקומיות וארגוני חברה אזרחית פועלים להכנת המשק והתשתיות האזרחיות להתמודדות עם משבר האקלים.

"מכפילי איום" עקביים

לעומת זאת, במערכת הביטחון אין תקנים ומומחים לנושא, להוציא במשרד החוץ, לו שליח מיוחד לנושא האקלים, אם כי ללא צוות תומך. המערכות הביטחוניות אינן עוסקות בסוגיית האקלים כמשפיעה על הביטחון הלאומי, והנושא לא נכלל בהערכות אסטרטגיות, תרחישים, תהליכי תכנון ותקצוב. זאת למרות שיש קשר הדוק, ישיר ועקיף, בין שינויי אקלים וביטחון לאומי.

בעוד שינויי אקלים אינם הגורם היחיד לעימותים בין שחקנים מדינתיים ותת-מדינתיים, הרי שהם "מכפילי איום" עקביים, המגדילים את הסיכון להחרפת בעיות קיימות ועידוד אי-יציבות. חום קיצוני, מחסור במים ובמזון ועליית פני הים מחדדים פערים כלכלים-חברתיים, מביאים להגירה המונית ופליטות, ומייצרים תנאים נוחים לפריחתם של ארגוני טרור המנצלים את פגיעות האוכלוסייה. הדבר נכון במיוחד באזור המזרח התיכון הנוטה לאי-יציבות אינהרנטית וניכרים בו כשלים מוסדיים ומשילותיים.

במזרח התיכון בכלל ובישראל בפרט, השפעות האקלים הישירות והרלוונטיות ביותר הן עלייה עקבית בטמפרטורות, מחסור במים, עליית מפלס פני הים והתגברות התדירות והעוצמה של אירועי מזג אוויר קיצוניים. הפשרת הקרחונים בחוג הארקטי והשלכותיה על התחרות בין המעצמות ארה"ב, סין ורוסיה, צפויה גם היא להשפיע בעקיפין על ישראל. על-פי השירות המטאורולוגי, הטמפרטורה הממוצעת בישראל נכון להיום גבוהה ב-1.4 מעלה מזו שנמדדה ב-1950 והיא צפויה לעלות בעוד 1.2-0.9 מעלות עד סוף שנת 2050; כלומר - עלייה של יותר משתי מעלות תוך מאה שנים.

האזור כולו מתחמם בקצב גבוה יותר מאשר אזורים אחרים בעולם, ובקיץ נרשמות באופן קבוע טמפרטורות של מעל 50, בכוויית ובאירן - אף 55 מעלות. אזור איחוד האמירויות ובחריין, מדינות שישראל חתמה עימן על הסכמי נורמליזציה, עלול לא להיות ראוי למגורי אדם עד שנת 2050. עלייה בטמפרטורות נמצאת בקורולציה עם עלייה באלימות בין קבוצות. כאשר חום קיצוני מלווה בבצורת, גדל הסיכון לסכסוך אלים.

החדשות רעות גם מבחינת מחסור במים. עד סוף המאה תהיה הפחתה במשקעים בישראל בשיעור של 25%-15%. המזרח התיכון וצפון אפריקה הם הצחיחים ביותר בעולם. 14 מתוך 33 המדינות הנמצאות בסיכון הגבוה ביותר לסבול ממחסור מים נמצאות במזרח התיכון ובצפון אפריקה. ל-60% מהאוכלוסייה באזור, עשרות מיליוני אנשים, אין כמעט גישה למי שתייה. מחסור במים, הפוגע בחקלאות ומשפיע גם על ייצור מזון, והעדר היכולת של ממשלות לספק מים ומזון לאוכלוסייה, מעלים את הסיכון לפריחת שחקנים תת-מדינתיים וארגוני טרור.

הדוגמה הבולטת ביותר בהקשר זה היא הבצורת החמורה בסוריה בשנים 2011-2006, שהובילה לכשל בחקלאות, הידרדרות כלכלית והגירה של 1.5 מיליון סורים מאזורים חקלאיים לערים. התפתחות זו הובילה למתחים בין המהגרים לבין האוכלוסייה העירונית, ובין היתר ליבתה את מלחמת האזרחים העקובה מדם. סוריה אינה בהכרח מקרה חריג. סימולציות שונות מראות, כי עד 2030 מצרים עלולה להיקלע למצב דומה. יתר על כן: טמפרטורות גבוהות, עליית מחירי מזון וכתוצאה מכך התחזקות שחקנים תת-מדינתיים, עלולים יהיו להוביל להגירה המונית לעבר אירופה ואולי אף לעבר ישראל.

עליית פני הים, המעמידה אזורים שלמים בסכנת הצפה, גם היא צפויה להוביל לאי יציבות והגירה המונית. ובנוסף, ההתחממות העולמית מגבירה את העוצמה והתדירות של אירועי מזג אוויר קיצוניים, בכללם שיטפונות, המעלים את הסיכון להתפרצות והפצה של מחלות מידבקות כגון מלריה, וירוס הנילוס המערבי, אבולה וזיקה. כפי שמדגים משבר הקורונה, התפרצות נגיף במקום אחד משפיעה במהרה על שאר העולם.

לבחון את האיומים

מעבר להשפעות האקלים על היציבות הגאופוליטית באזור, אשר עלולה להפוך לאתגר ביטחוני עבור ישראל, יש להן גם השלכות ישירות על ציוד לחימה ותשתיות ביטחוניות וכן על כשירותם ובריאותם של אנשי צבא וביטחון. ראשית, עליית פני הים בשילוב אירועי מזג אוויר קיצון עלולה להוביל לשיטפונות ולעלות בחיי אדם וודאי לגרום נזקים לרכוש - כפי שאכן קרה בהצפות בבסיס חיל-האוויר חצור בינואר השנה, שגרמו נזקים כבדים למטוסי אף-16.

חום קיצוני משפיע גם על יכולת תעופה. למשל: מעבר לטמפרטורות מסוימות משתתקות מערכות אלקטרוניות מסוימות במטוסים. חום גבוה גם מפחית את צפיפות האוויר, מה שמשפיע על יכולת ההמראה והטיסה עם מטען. זו תופעה מוכרת במפרץ הפרסי, ואין סיבה שלא תתרחש גם בישראל בתנאי טמפרטורות דומות. לחימה בחום קיצוני תסכן את בריאותם של אנשי ביטחון, ועלייה עקבית בטמפרטורות משמעותה צמצום במספר ימי אימון וירידה בכשירות.

נושא זה עלה באחרונה במאמר שפרסם מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, שהסביר, כי הארגון נערך להתמודד עם השפעות האקלים, בין השאר כדי להגן על חייליו הנלחמים באזורים החמים ביותר בעולם, למשל בעירק, שם הטמפרטורות בקיץ מגיעות באופן תמידי ל-50 מעלות. ישראל, הנמצאת באותו אזור, צריכה גם היא להיערך להתמודדות עם השפעות אלו.

ישראל הכירה בקיומם של שינויי אקלים ונקטה מספר צעדי מענה ראשוניים בזירה האזרחית, הגם שאינם מספקים, אך כדאי שתכיר בנושא כאחד האיומים האסטרטגים על ביטחונה הלאומי. ניתן לומר ששינויי האקלים יכתיבו את המענה לשלוש שאלות: מהיכן יצמחו האתגרים הביטחוניים? כיצד ישראל תתמודד עימם? והאם כוחות הביטחון יהיו מוכנים כראוי? מסגרת ניתוח כזו תאפשר בחינה של האיומים בטווח הקצר, הבינוני והארוך, וגם להיערך בהתאם.

ישראל יכולה ללמוד מניסיונם של זרועות הצבא האמריקני, הבריטי, נאט"ו ואחרים העוסקים בנושא מזה כעשור, ולשלב את נושא האקלים בדיונים השוטפים בהערכת המצב הלאומי. על המועצה לביטחון לאומי, אמ"ן וזרועות הביטחון האחרות להעסיק מומחים בתחום ולכל הפחות, בשלב זה, לדאוג לשיח שוטף בין מומחי האקלים ומומחי הביטחון המסורתיים כדי להבין את יחסי הגומלין בין שני התחומים.

שינויי אקלים צריכים להיות נוכחים בתרחישי ייחוס וכן להילקח בחשבון בכל תכנון ותקצוב של תשתיות, כוח אדם ופיתוח אמצעי לחימה. לשם כך דרושים תהליכים סדורים, ארגון, הטמעת מתודולוגיות ומשאבים. בה בעת, משבר האקלים צריך להפוך לכר פורה לשיתוף פעולה אזרחי וביטחוני עם מדינות שכנות ובעלות ברית, בפרט ארה"ב אנגליה ונאט"ו, להן בסיסים, כוח אדם רב, ציוד לחימה ואינטרסים באזור.

הכותבת היא חוקרת בכירה במרכז למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  26/12/2020   |   עודכן:  26/12/2020
שירה עפרון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שינויי האקלים הם גם סיכון ביטחוני
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מ.
26/12/20 17:17
2
קמ״ן
26/12/20 19:42
פורום: משבר האקלים כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משבר האקלים
מליאת הכנסת אישרה הלילה (יום ג', 22.12.20) בקריאה שנייה ושלישית, את הצעת החוק להתקנת מערכות לייצור חשמל מאנרגיית השמש, על גגות של בתים משותפים. ההצעה אושרה ברוב של 11 בעד, ללא נמנעים, או מתנגדים.
23/12/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
ועדת הכלכלה אישרה (יום ב', 30.11.20) את בקשת ח"כ מיקי חיימוביץ' והיו"ר יעקב מרגי לדון מחדש בהצעה הממשלתית לתקן את חוק מקורות אנרגיה, ולהוסיף תיקון עקיף לחוק המאריך את הפטור מהיטל השבחה למתקנים פוטו וולטאים.
30/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן עומד למנות את ג'ון קרי, מי שהיה שר החוץ בממשל ברק אובמה ואבי הסכם הגרעין עם אירן, לממונה-על בתחום שינויי האקלים. זאת, בהמשך למינויים הצפויים של שני בכירים נוספים יוצאי ממשל אובמה: אנתוני בלינקן לשר החוץ וג'ייק סליבאן ליועץ לביטחון לאומי. בלינקן עסק רבות במזרח התיכון, כולל במדיניות שתמכה באביב הערבי, וסליבאן היה מן האישים המרכזיים בהסכם עם אירן (ראו קישור משמאל).
23/11/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
גל החום שפקד אותנו בשבועיים האחרונים לא היה חמור כמו גל החום של 2015, אולם שיאים בכל זאת נשברו: באילת נמדדה הטמפרטורה הגבוהה ביותר מאז תחילת המדידות. שיאים מוחלטים נשברו גם בנגב. האם להתחממות האקלים לה אנו עדים בעולם ובישראל יש השפעה על סערות חריגות שפוקדות אותנו בחודשי החורף? התשובה לכך נתונה במחלוקת עזה בין חוקרי אקלים.
26/09/2020  |  עומר כרמון  |   יומני בלוגרים
המינהלת להיערכות לשינוי אקלים, בהובלת המשרד להגנת הסביבה, התכנסה (יום ד', 12.8.20) באופן מקוון בהובלת מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד יהלומי, ובהיקף משתתפים רחב. במנהלת חברים 35 גופים ממשלתיים, רשויות מקומיות וארגונים אזרחיים שפועלים ליישום החלטת הממשלה להיערכות מדינת לישראל לשינוי אקלים שעברה ביולי 2018.
12/08/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il