|   15:07:40
דלג
  איילת פישביין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
הכסף הועבר, התשתיות לא נבנו [צילום: ננו קלמונוביץ]

לאן נעלמו כספי התשתית
של ההרחבה בקיבוץ אדמית

הקיבוץ גבה מיליונים מתושבי שכונת ההרחבה שהקים, כדי לממן בניית תשתיות חלק מהתשתיות נבנו עם פגמים חמורים, מסכני חיים וחלקן לא נבנו כלל הקיבוץ טוען שאת כל הכסף שגבה עבור התשתיות העביר למועצה האזורית מטה אשר, אך המועצה האזורית מכחישה למרות שמשרד השיכון יודע כבר מספר שנים על הפגמים החמורים בתשתיות שבנה הקיבוץ, אישר לקיבוץ שכונת הרחבה חדשה
26/12/2020  |   איילת פישביין   |   תחקירים   |   משמר העיר   |   תגובות

קיבוץ אדמית השוכן סמוך לגבול הלבנון, מזרחית לנהריה, נמנה עם הקיבוצים הראשונים שיזמו הקמת שכונות הרחבה בבנייה עצמית. כשמונים משפחות בנו את בתיהן על מגרשים שהקצה מינהל מקרקעי ישראל ושילמו לקיבוץ כ-250 אלף שקל למשתכן לצורך בניית תשתיות. לחברי הקיבוץ שמנה אז 17 משפחות, לא היה מושג בבניית תשתיות וכעבור מספר שנים הקים גוף נפרד "אדמית אחזקות אגודה שיתופית חקלאית בע"מ" שעסקה בתכנון ובהפעלת קבלני תשתית בהרחבה.

אכלוס הבתים החל ב2007 ויחד אתו הגיעו תלונות למועצה האזורית מטה אשר ולמשרד השיכון תלונות לתשתיות שלא הושלמו או שנבנו בצורה רשלנית. קיבוץ אדמית מתנער מאחריות וטוען שאין לו "כל התחייבות באשר לביצוע הפיתוח" וכי תפקידו בהיבט זה היה "לגבות את הסכומים המותרים מהמשתכנים ולהעביר אותם לחברה הכלכלית של המועצה האזורית מטה אשר או לקבלנים מטעמה". אולם המועצה האזורית מטה אשר טוענת מנגד שלאחר שלב הפיתוח הראשוני, "עברה האחריות הכוללת לפיתוח התשתיות, כולל גביית כספי המשתכנים ישירות לקיבוץ, באמצעות חברת אדמית אחזקות בע"מ".

משרד השיכון שקיבל דיווח מפורט על התשתיות המסוכנות שנבנו בהרחבה הודיע שכחלק מפיתוח קטע חדש בהרחבה "יושלמו עבודות הפיתוח הנדרשות בהרחבה הקיימת". תושבי ההרחבה הגיבו בהפגנה ובפרסום רשימת ליקויים כדי להזהיר רוכשים פוטנציאליים לא לבנות את ביתם בקיבוץ אדמית.

הבית החדש הוכרז כמבנה מסוכן
[צילום: ננו קלמונוביץ]

המודעות לתשתיות מסכנות חיים בהרחבת אדמית עלתה במלוא חומרתה עם פרשת המשתכנת נילי קריספין. בתחילת יוני 2015 בשעות הבוקר, ישבו קריספין - עובדת התעשיות הביטחוניות - וחברה לחיים במרפסת הבית שנבנה על צלע ההר, שלפתע הגיע למקום דחפור והחל לחפור בור מתחת לגדר מגרש הבית. מפעיל הדחפור טען שהוא מבצע את החפירה בהוראת מהנדס אדמית אחזקות וסירב להפסיק את החפירה.

קריספין הזעיקה את המשטרה, וזו הורתה להציב במקום שילוט שיזהיר את העוברים ושבים מסכנת התמוטטות הקיר. בדיקה הנדסית שהובאה לידיעת המועצה האזורית מטה אשר הביאה בעקבותיה הכרזה על הבית כעל מבנה מסוכן שאסור להתגורר בו. קריספין שנאלצה לעזוב את ביתה, הגישה תביעה לבית משפט השלום בחיפה נגד המעורבים בביצוע החפירה, על-מנת שהנזק יתוקן והיא תוכל לשוב ולהתגורר בביתה.

אדמית אחזקות וקיבוץ אדמית הסירו מעצמם כל אחריות לנזקים ואולם מחוות דעת מקצועית של המהנדס בן עזרא שהובאה לפני בית המשפט, התברר שהבית הוכרז כמבנה מסוכן בגלל קיר התמך, שבנו קבלני אדמית אחזקות בצורה רשלנית בגבול המגרש של קריספין. בפני שופטת בית משפט השלום בחיפה סיגלית גץ אופיר חויב הקיבוץ לתקן לאלתר קיר זה - כשעלות התיקון המשוערת שלו היא כחצי מיליון שקל. למרות שחחלפו כחמש שנים, הקיר לא תוקן.

מספר חודשים אחרי החפירה במגרש קריספין, יזמה המועצה האזורית מטה אשר בדיקת ליקויים הנדסיים בעלי "השלכות בטיחותיות" שנבנו בהרחבת אדמית על-ידי אדמית אחזקות. בבדיקה מקדמית של התוכניות הבהירה המועצה כי "למועצה אין על ביצוע עבודות הנדסיות אלו אשר בוצעו על-ידי אדמית אחזקות או מי מטעמה". הבדיקה המקדמית העלתה חשד חמור שאדמית אחזקות והקבלנים שביצעו את התשתיות מטעמה, לא עירבו את הפיקוח משיקולים כלכליים. נמצא שבחלקים רבים של הבנייה "הפיקוח העליון בפרויקט לא היה עקבי ולא זומן על-ידי היזם והמבצע" ושקירות התמך הקיימים העשויים מבטון מזויין נבנו ללא שיתוף המתכנן הראשי של הפרויקט "ככל הנראה מטעמים כלכליים".

בסיור שערכו אנשי המועצה נמצא שקיר תמך שנבנה למגרשים 85-87 הינו "קיר מסוכן אשר יש לחזק מיד". בדוח נכתב ש"יסודות הקיר נמצאים מעל פני הקרקע ובקיר נוצרה התנפחות עקב נזילת ביוב במשך שנים".

הממצא חמור ביותר התגלה בקיר התמך לכביש מספר 2 שמתחתיו תוכננו 14 מתחמי דיור. משרד השיכון והבינוי מיהר לשגר למקום מומחה מטעמו לבדוק את המקום מצא ש"הקיר הקיים נמצא בסכנת קריסה והתמוטטות" ועל כן "יש למנוע נסיעה בכביש בצד הקרוב לקיר התומך, אין להתיר כניסת בני אדם לתחום שמתחת לקיר ואין לאפשר תנועה באתר ללא חוות דעת של מומחה בטיחות וביצוע ההנחיות שלו בנדון". אינג' שני תיאר איך יצרו קבלני אדמית אחזקות את המפגע. מתברר שהקיר התומך לכביש מספר 2 נבנה על-ידי משרד השיכון לפני שנים הכביש היה פעיל ובטוח עד שקיבוץ אדמית החליט לקדם תב"ע לשטח המצוי במורד המדרון מתחת לכביש, אבל, כך כתב המהנדס שני בחוות דעתו, "מתכנני התב"ע שנשכרו על-ידי היישוב, התרשלו בעבודתם ותכננו את המגרשים במפלס אופקי הנמוך בהרבה ממפלס בסיס הקירות וכתוצאה מכך בוצעה חפירה באתר מתחת לקירות הקיימים, לעומק של 6-5 מטרים ואולי מעבר לכך. כתוצאה התערער קיר התמך ונוצרה בעיה בטיחותית חמורה", ובעקבותיה כאמור אסר המהנדס על נסיעה בצד הכביש וכניסה למתחם שמתחתיו.

חברת תדם הנדסה שזומנה גם היא על-ידי משרד הבינוי והשיכון לבדוק את נושא קירות התמך בהרחבת אדמית, הגיעה למסקנה שצריך להרוס את כל הקיר התומך לאורך כביש 2 ולבנות אותו מחדש. בנוסף מצאה החברה שורה של ליקויי בנייה בקירות תמך בכל ההרחבה והגישה למשרד השיכון תוכנית להשלמת בניית קירות התמך בעלות משוערת של עשרות מיליונים.

למרות אזהרות המהנדסים על מסוכנות התשתיות בהרחבת אדמית, משרד השיכון לא הפעיל את סמכותו לבדיקת האחראים ולתיקון התשתיות ובמקום זה אישר בניית הרחבה נוספת באדמית.

איפה הכסף?
אין מדרכות ותשתיות בסיסיות [צילום: ננו קלמונוביץ]

הכסף שגבה קיבוץ אדמית מהמשתכנים בהרחבה אמור היה לשמש לא רק לבניית קירות תמך אלא גם לפיתוח המגרשים ולבניית תשתיות ציבוריות, לסלילת כבישים, לבניית מדרכות ולהנחת רשתות ביוב, חשמל ומים, ואולם משתכני ההרחבה טוענים שלמרות שההרחבה מאוכלסת כבר משנת 2007 התשתיות לא הושלמו עד היום.

ברוב חלקי ההרחבה אין מדרכות ואין תאורת רחוב. תשתיות הביוב טרם הושלמו וחלק מקווי הביוב סתומים ודולפים. מערכת המים אינה מתוחזקת ואינה מתפקדת כראוי והניקוז אינו פועל היטב.

הקיבוץ טוען שכל הכסף שנגבה מהמשתכנים הוצא למטרת בניית התשתיות, שעלותן הייתה גבוהה מהמתוכנן ואולם המשתכנים חושדים שככל הנראה הקיבוץ השתמש בכספים למטרות אחרות.

רמי, אחד המשתכנים הוותיקים: "הגענו לפה לפני 14 שנה ודי מהר ראינו שאין תמורה עבור מה ששילמנו. אין מדרכות, אין תאורה אין כלום. אנשים שילמו במיטב כספם, בין 170-200 אלף שקל למגרש עבור פיתוח תשתיות ולא קיבלו תמורה. היו לנו ארבעה הליכי גישור ושום דבר לא עובד. יש ועד ממונה וכלום לא קורה. אדמית הוא קיבוץ כושל. הם בנו תשתיות כושלות, ועדיין, ל-23 מגרשים אין תשתיות. כששמענו שמשרד השיכון מתכנן הרחבה נוספת באדמית עשינו הפגנה והזהרנו לא לקנות מגרשים באדמית. עושה רושם שמשרד השיכון מנסה לטייח את מה שקורה אדמית ושהמועצה האזורית מתנערת מאחריות. מה הם עשו עם הכספים ששילמנו? לאן נעלמו כספים שנגבו עבור 13 מגרשים שעדיין אין להם תשתיות? מי אמור לשלם עבור תיקון המפגעים הבטיחותיים שנגרמו על-ידי הקיבוץ וחברת אדמית אחזקות?".

תגובות

תגובת המועצה האזורית מטה אשר:

"שכונת ההרחבה של אדמית פותחה בשנת 2005-6, בעת ההיא האחריות לפיתוח ההרחבות, הייתה על הישובים עצמם, ישירות מול משרד השיכון. לאחר שלב הפיתוח הראשוני שבוצע על-ידי החברה הכלכלית של המועצה מכספי סבסוד של משרד השיכון, עברה האחריות הכוללת ובמסגרתה גם גביית כספי המשתכנים ישירות לקיבוץ, באמצעות חברת אדמית אחזקות בע"מ. וזו ביצעה את ההרחבה בהתאם לכללים שהיו נהוגים בזמנו. בקופת המועצה אין ולא היו מעולם כספים שנגבו מתושבי הרחבת אדמית. כל תקציב ייעודי שהגיע מן הממשלה (פיתוח, מרכיבי ביטחון וכו') בוצע על-ידי המועצה בהליך מכרזי.

המועצה פועלת מזה שנים רבות בכדי להביא לצמיחת אדמית והקהילה המתגוררת בה. ומבצעת מאמצים כבירים בכדי ליישב בחלוציות את ישוב הגבול הצפוני והמבודד ביותר במועצה.

בימים אלו מבוצעות עבודות בהיקפים של מיליונים עבור ההרחבה החדשה באדמית, אליה גייסה המועצה שותפים רבים (קק"ל, החטיבה להתיישבות, התנועה הקיבוצית). במסגרת עבודות הפתמ"ר (פיתוח תשתיות מראש) של משרד השיכון יבוצעו גם עבודות השלמה תשתיתיות בהרחבה הקיימת".

תגובת אדמית:

"ההרחבה התנהלה במסגרת החלטות מועצת מקרקעי ישראל שהשתנו מעת לעת. אלה הגדירו באופן ברור את כללי המשחק. הרעיון של הקמת הרחבות קהילתיות בצמוד לקיבוצים בא לאוויר העולם בתקופה של משבר דמוגרפי וכלכלי גדול בתנועה הקיבוצית כשמנגד היה צורך בהפשרה מהירה של קרקעות חקלאיות והסבתן למגורים לצורך קליטת גלי העלייה ומתן מענה לגידול האוכלוסייה. על כן יצרה המדינה באמצעות מועצת מקרקעי ישראל מתווה שעודד את הקיבוצים לוותר על קרקעות בתמורה להרחבת אוכלוסייתם המידלדלת. המתווה השתנה כאמור מעת לעת אבל לאורך כל הדרך התקיימה מסגרת נוקשה של כללים לביצוע ההרחבות. בתחילת הדרך התאפשר לקיבוצים להתקשר עם חברות קבלניות לביצוע בניה מרוכזת תוך הפקת רווחים כספיים. הדבר הסתיים עם ביטול החלטה 737 בשנת 2000 בעקבות בג"ץ הקשת המזרחית.

הרחבת אדמית הוקמה לאחר ביטול ההחלטה על אופן הקמת ההרחבה: על-פי המתווה האמור הקיבוץ יזם תב"ע שייעד חלק מקרקעותיו לטובת הרחבה קהילתית המיועדת לתושבים שאינם חברי הקיבוץ ואף אינם בעלי נחלות בישוב חקלאי. חטיבת המקרקעין שיועדה להרחבה חולקה למגרשים סטטוטוריים שגודלם נקבע על-ידי רמ"י בהתאם לאזור (בין 350 מ"ר לדונם אחד). המועמדים להצטרפות להרחבה פנו לקיבוץ, ולאחר קבלת אישור ועדת קבלה וחתימה על הסכמים מול הקיבוץ ו/או תאגידים מטעמו, הופנו לרמ"י כמומלצים לקבלת מגרש. המועמדים חתמו על שלושה הסכמים מול הקיבוץ ותאגידיו:
1. הסכם משתכן-אגודה חקלאית
2. הסכם פיתוח תשתיות
3. הסכם פיתוח מגרש

לקיבוץ היה אסור להתנהל כיזם נדל"ן ולגבות כספים שאינם לצרכי פיתוח. יתרה מזאת, המיזם התנהל תחת בקרה ופיקוח רמ"י אשר קבע את הסכומים המותרים לגבייה מהמשתכנים עבור פיתוח התשתיות הציבוריות על סמך קביעת בקר מטעמו. קיבוץ אדמית מעולם לא חרג מהגבולות הללו. לסיכום הדברים עד כאן, הקיבוץ ויתר על קרקע לטובת גידול האוכלוסייה ללא מטרת רווח.

הקיבוץ איננו יזם ואיננו קבלן בניה ו/או פיתוח. על כן צוין במפורש בהסכמים עליהם חתמו המשתכנים שאין לו כל התחייבות באשר לביצוע הפיתוח לרבות מפרט ולוחות זמנים. תפקידו בהיבט זה היה לגבות את הסכומים המותרים מהמשתכנים ולהעביר אותם לגורם המפתח, במקרה הזה החברה הכלכלית של המועצה או הקבלנים מטעמה שנבחרו באמצעות מכרזים. הכספים הופקדו בחשבון נאמנות ושוחררו אך ורק לצרכי תשלום למבצעי העבודה לאחר אישור שני נאמנים (עורך דין ורואה חשבון).

לכל המשתכנים בהרחבה סופקו התשתיות החיוניות: דרכי גישה, חשמל, מים, ביוב, תאורת רחוב ותשתיות תקשורת. מה שחסר בחלק מהשכונות הוא מדרכות וגינון שטחים ציבוריים. התשתיות החסרות יושלמו בעזרת כספי המשתכנים הבאים וגופים נוספים שנרתמו לסייע כגון משרד השיכון, קק"ל והחטיבה להתיישבות.
"למען הסר ספק תשלומי המשתכנים בגין פיתוח תשתיות לא זלגו ולא שמשו לשום מטרה אחרת מלבד מטרתם המוצהרת.

השלב הראשון בבניית התשתיות התאפיין בטופוגרפיה קשה במיוחד, המייקרת מאוד את עלות הפיתוח. הדבר יצר חוסר איזון זמני בין מקורות (שנקבעו כאמור על-ידי רמ"י על בסיס חישובי עלות ממוצעים) לבין השימושים. על כן קרה שכספים שנגבו ממשתכנים שהגיעו מאוחר יותר הושקעו בהשלמת התשתיות ששרתו את התושבים הראשונים. הדבר לגיטימי ואינו סותר שום הסכם.

אין שום התחייבות חוזית בה לא עמדנו. טענה זו מקבלת חיזוק מהעובדה שבמשך 20 שנת פיתוח ההרחבה לא קיבלנו כל הערה או התראה מהגופים הסטטוטוריים (רמ"י, משרד השיכון) האמונים על הפיקוח ואף לא הוגשה שום תביעה משפטית על-ידי מי מהמשתכנים למעט תביעה ממוקדת שנדחתה כבר בשני בתי משפט. הדבר אומר דרשני".

תגובת משרד הבינוי והשיכון:

"השכונה הוותיקה באדמית בוצעה ע"י המועצה האזורית והיישוב באמצעות חברת אדמית. משרדנו העביר את מלוא הסבסוד על-פי מפת עדיפות לאומית אך מסתבר כי רמת הביצוע ותחולתו לקתה בחסר.

יש להדגיש, הפיתוח לא בוצע ע"י המשרד או ע"י קבלן מטעמנו אלא ע"י הישוב והמועצה האזורית. בימים אלה החל פיתוח של שכונה נוספת באדמית- הפעם ישירות בביצוע של המשרד. על-אף שהאחריות על הכשלים בשלב א' אינם באחריות המשרד, ייעשה מאמץ במסגרת פיתוחה של השכונה החדשה לתת מענה לצרכים בטיחותיים בשכונה הוותיקה".

[צילום: ננו קלמונוביץ]
תאריך:  26/12/2020   |   עודכן:  26/12/2020
איילת פישביין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לאן נעלמו כספי התשתית של ההרחבה בקיבוץ אדמית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ננו
26/12/20 09:47
2
שוש קלמנוביץ
26/12/20 09:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר העיר
בכירי ש"ס והרבנות הראשית וראש עיריית חדרה עושים יד אחת, כדי למנות בצורה פסולה מועמד בלתי ראוי לתפקיד הרב הראשי של חדרה. כך טוענת עמותת ברית נאמני תורה ועבודה בעתירה שהגישה לבג"ץ (יום ד', 2.10.20). הבחירה אמורה להתקיים בשבוע הבא (6.1.20) והעמותה טוענת שמדובר בבחירות לכאורה שתוצאותיהן נקבעו מראש בידי המעורבים במהלכים שהיא מתארת.
02/12/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש עיריית אור עקיבא, השר לשעבר יעקב אדרי, חשוד באונס, בעילה אסורה בהסכמה וסחיטה באיומים. בית המשפט התיר לפרסם (יום ד', 25.11.20) חשדות אלו, המצטרף לחשד לפיו אדרי קיבל שוחד ובעטיו נעצר לפני שבועיים.
25/11/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
על עיריית תל אביב לעצור את הבנייה על שטחם של מחסנים ישנים בנמל יפו שאותם הרסה. כך קובע (יום ד', 25.11.20) שופט בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן. הבנייה לא תחודש לפחות עד ההכרעה בעתירה שהגיש שגריר ישראל בסין, צבי חפץ, נגד העבודות.
25/11/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
משרד עורכי הדין הדין צומן-רוקח-לנקרי-פרידלר תובע 7.1 מיליון שקל מעיריית רחובות, בטענה לחוב שכר טירחה. המשרד עוסק בעיקר במתן שירותים משפטיים לרשויות מקומיות.
15/11/2020  |  יצחק דנון  |   חדשות
כתב אישום הוגש לבית משפט השלום בחיפה נגד יחיאל אדרי, חבר מועצת עיריית נשר. אדרי, שהיה בעבר סגן ראש העירייה בנשר, מואשם בעבירות של זיוף בידי עובד הציבור, שימוש במסמך מזויף, ניסיון לקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות ומרמה והפרת אמונים. כתב האישום הוגש בחודש יוני והקראת כתב האישום צפויה להתקיים בבית משפט השלום בחיפה בעוד שבועיים, ב-1 בדצמבר 2020.
15/11/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il