|   15:07:40
דלג
  הרצל חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

פרשת 'ויגש'

התוודעות יוסף - מחיקת ההשכּחה, שיבה לזיכרון

כיצד מתאר התנ"ך את תקופת האפלה הזו, שבה האחים מחקו הכל מתודעתם? מה עבר על המשפחה בשברונה? האב יעקב מרגיש משהו בסתר לבו?
27/12/2020  |   הרצל חקק   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
יוסף ואחיו [צילום: הגדת סרייבו]

פרשת 'ויגש' ידועה כמעמד ההתוודעות של יוסף לאחיו. המסכה נופלת, הזהות האמיתית נחשֶׂפת. יוסף קם בלב הפגישה הטעונה בינו לבין אחיו, ומוביל אל רגע של הֶארה וחשיפה. בעיצומו של נאום מנהיגותי של האח יהודה - באמצע הדברים, בא הווידוי של יוסף, ואנו בתחושה של שבירת כלים, רגע השיא.

העלילה מקבלת מפנה דרמטי: הנה מול עיניהם הקרועות לרווחה של האחים נשמעים דבריו של יוסף האח הנשכח, הנה מולם ניצב יוסף בעל החלומות. זה שלב ההתרה שבו נקרעים כל המסכים המפרידים. 'אני יוסף אחיכם'.

כל זה מחזיר אותנו לתקופה האפֵלה שבין הטלת יוסף לבור ומכירתו לשיירה נכרית לָרגע שבּו הכל מתפוצץ. חלף זמן, תקופה שאכן הפכה לתקופה של מחיקת זיכרון, תקופה חשוכה. זו חשיכה, שכל כולה הדחקה של המעשה הנורא, חשיכה שמשמעה שִכְחה, ניסיון של האחים להעלים מחייהם את המעשה הקשה - מכירת אח, גרימת צער לאב הזקן, התעלמות מרגש המשפחה. האחים במעשיהם כמו התכּחשו לייעוד הגדול - משפחה שתנהיג בעתיד עם שלם. הרי לנו מסכת של שִכְחה והתכחשות לייעוד.

פרק ההתוודעות הוא פרק המרפא, הבה נשוב לשורש המחלה. מה הוביל לאיחוד. נקודת המשבר הייתה הרעב הגדול, המפגש המחודש בין יוסף לאחים ששנאו אותו. הפסוק ביטא זאת בצורה נחרצת: "ויכר יוסף את אחיו והם לא הכירוהו" - פרק מ"ב פסוקים ח-ט.

ה"כתב סופר" בפירושו מבאר באופן מעמיק - כשראה יוסף, שהאחים לא מכירים אותו, לא מזהים אותו, הוא חש פגוע, יוסף נדהם. בחכמתו הוא יורד לסוד ההתנהגות: האחים שלו ניערו מחייהם את המעשה שֶכּה טלטל את חייו שלו, האחים דחקו מתודעתם את הפשע. יוסף מתקשה לקבל זאת.

כיסופים לבית ולמשפחה

הוא זכר מה עשו לו, ועתה הבין, שהאחים איבדו את רגש האחווה, המעשה האכזרי שנעשה אינו מטריד את מנוחתם. האח הנידח נשכח מחייהם: הנה הוא לפניהם והם אפילו לא מכירים אותו. רק ברגע ההתוודעות תשוב אליהם ההכרה, שאכן חלומותיו של הנער בעל החלומות התגשמו. הם לא מכירים אותו, ועתה הם יודעים. אכן האח יוסף הוא המושל והם לפניו כעבדים המשתחווים לפני מלכם. לנו כצופים מן הצד מתחוור, שהחשש לראות את אחיהם יוסף מולך עליהם היה חרות בהם, ויכול להיות שהשפיע על אי-היכולת שלהם לראות אותו ולזהות את דמותו בתפקיד מלכותי.

כיצד מתאר התנ"ך את תקופת האפלה הזו, שבה האחים מחקו הכל מתודעתם? מה עבר על המשפחה בשברונה? האב יעקב מרגיש משהו בסתר לבו. האב השבור אכן חושש לשלוח את בניו למצרים, אבל בדרך שבה הוא מצווה עליהם, יש הרגשה שהוא מעביר להם מסר.

כשהוא שולח את בניו, יש תחושה, שהוא מנסה להחזיר אותם למעגל הזיכרון, המבט המפויס על החיים. "'קחו לכם מזמרת הארץ" הוא אומר, והפרשנים היטיבו להבין: יעקב ביקש, שייקחו עמם שִׁירים שהם חלק מן המורשת של המשפחה. יוסף מבקש לחזק אותם בדרך שתחזק את התודעה הערכית: שייטיבו לזכור את האחווה בין כולם, שהכיסופים לבית ולמשפחה יישארו תמיד בתודעתם. נדמה, שבתת מודע הוא חש, שאובדן בנו יוסף קשור לתחושת האחווה הלא מלאה של בניו, לאובדן ערכים שהשחית אותם.

רבי נחמן מברסלב כתב זאת כך: "דע כי יעקב אבינו כששלח את בניו, עשרת השבטים, ליוסף - שלח עמהם ניגון של ארץ ישראל" - וזה סוד: "קחו מזִמְרת הארץ בכליכם". רבי נחמן יודע היכן האור והיכן הכֵּלים.

צחוק הגורל, כולנו זוכרים מה קרה בהמשך, איך התגלגלו הדברים, ויוסף הוא זה שניסה לשתול דברים אחרים בכליהם. חבורת האחים השוכחים יצטרכו לעשות חשבון נפש יום אחד, ולדעת מה חשוב לדאוג לתוכן שהם שומרים בכלים שלהם, להיות חדורי תודעת משפחה, אחווה, ערכים.

טרגדיה נוראה

סצנת ההתוודעות קורעת את כל חוטי העכביש, שהסתירו את התמונה המלאה. יהודה הוא הגיבור של המפגש המשפחתי, קם לייצג את אחיו השבורים. בנאום המרגש שלו משוטט יהודה בין השִכְחה לבין הזיכרון, בין האחווה לבין הריחוק. הוא אומר ליוסף: "יש לנו אב זקן וילד זקונים קטן, ואחיו מת, ויוותר הוא לבדו לאמו, ואביו אהבו".

שני דברים מתבּהרים כאן: האחד, יהודה מתייחס ליוסף שנמכר כאל מת. בוודאי שיער, שאם יוסף שכּה אהב את אביו, לא יצר קשר זה שנים רבות, אין ספק שמת. יש ליהודה תחושה שאחיו יוסף שונה מהם, שהקשר למשפחה נשאר נטוע בו. אילו היה חי, צפוי היה לבקש את אביו. יהודה בשלב של שינוי ערכים. מתחזקת בו המודעות, לקשר המשפחתי שראוי להיות, גם שנים לאחר המעשה הנורא שהיה שותף לו.

נקודה שנייה - הוא מתאר את בנימין שנותר, כילד שנותר לבדו לאמו. כאן הוא מספר ליוסף גרסה מפויסת של מה שקרה. בנימין לא נותר לאמו, לאחר הילקח יוסף. הסיפור ההיסטורי הוא שונה: לאחר שיוסף נמכר, הילד נותר לבדו לאביו. האם יהודה מנסה להשכיח את הטרגדיה הנוראה? האם הוא מנסה למכור סיפור של משפחה שבה יש אב ואם, והילד בנימין נותר להם כבן זקונים?

בתוך המסכת הזו של שִכְחה וחשֵכה והַעלמת התמונה האמיתית, נשאלת השאלה: מדוע יוסף החליט בשלב זה לחשוף את עצמו. האם קרא בין השיטין, שיש נכונות של האחים לקראת מהלך של הבנת מעשיהם, הכרה בחומרת המעשה שעשו לו? האם חש יוסף בתהליך הנפשי שעובר על יהודה?

משפט אחד שאומר יהודה אכן מרכך את לבו של יוסף: "כי איך אעֱלה אל אבי והנער איננו איתי... ועבדך עָרַב את הנער". משפטים אלה אכן היו משפטי מחץ. יוסף מיטיב להבין, שיהודה שב למורשת, לזיכרון, לקשר בין האחים. יהודה מזכיר את הערבות כערך עליון: הוא מוכן להיות לעבד רק כדי לשמור על גורל אחיו הקטן בנימין. ערבוּת היא שלב אחד לפני החרטה. לבו של יוסף מחסיר פעימה.

לשבור שבר

משפט ההתוודעות חושף הכל: "אני יוסף אחיכם". הוא משדר להם: אתם לא הקרנתם אחווה ויחס של אחים, אני עדיין רואה עצמי כאחיכם. ו'אור החיים' מרחיב ומאיר כך: "אפילו בשעת המכירה ממש לא סרו האחווה והאהבה ממני עליכם".

משפט המפתח של ההתוודעות רומז הוא להם בין השיטין - זה אני אחיכם. אני שמרתי על קשר המשפחה ביני וביניכם. למרות המעשה הנורא, ודעו לכם, המשכתי לדאוג לכם ולאבי. לא הענשתי אתכם, כשבאתם למצרים. היה חשוב לי לסייע לכם לשבּור שבר. וההארה הגדולה - מעל לכול: אני יוסף אחיכם, ועל זהותי שמרתי כל השנים. נשאר נאמן לערכים שהתחנכתי אליהם. אני לא השתניתי. לא אני שכחתי את הדיוקן הפנימי שלי ואת התורה האמונית, שעליה גדלתי בבית.

מה כל זה אמור לשדר לאחים? יוסף מפיג את חששותיהם. בדבריו יש לסגור את הפערים בעלילה ולהבטיח לאחים שיש להשיב הכל לקדמותו: נשארתי אותו יוסף, לא אגמול לכם רעה, נשארתי אותו אח תם וצדיק, אל תדאגו שהמעבר לארץ נכרייה השחית מידותיי. והפסוק שמעיד על הייעוד שמדריך את סיפור המעשה - הוא במשפט המחץ של יוסף: "כי למִחְיה שלחני אלוהים לפניכם".

בין השורות יוסף מנסה לתת לכל הסיפור מעטפת של השגחה אלוהית: האל הטוב עמד מאחורי המעשה שלכם, מכרתם אותי, ולמעשה יש כיוון חיובי. כל זה קרה, כדי שאוכל להגיע למעמדי הרם והנשגב, וכל זאת כדי שאדאג להצלת מצרים מן הרעב, שאוכל לדאוג גם לכם אחיי, לדאוג למשפחתי.

"ועתה אל תיעצבו" - חייבים להחזיר חיינו למעגל הפתיחות, השמחה, הזיכרון. עצבות משמעה שִכְחה והשכָּחה. שיבה לשלמות המשפחתית היא העיקר ולכן מצווה יוסף: שישובו האחים לדרך האחווה: "אל תרגזו בדרך". התחושה, שהמשפחה מתכוונת לשוב לדרך הישר, לדרך האחווה, ניכרת בפסוק המבטא את תגובת יעקב. "ותחי רוח יעקב אביהם". ההתוודעות, ההשלמה בין האחים ליוסף, כל זה משיב את החיים למשפחה, ולאבא שכה סבל.

כולנו חיים

בכמה שירים התייחסתי לנושא זה: בשירתי לקחתי סיפור זה כדרך לצאת מן המהלך של שִכְחת המורשת, ולהוביל את החיים לנתיב של זיכרון, של עיצוב התודעה מתוך האחווה, והעיקר - חיבור לערכים המשותפים. ליחד. "למחיה שלחני".

כך כתבתי בשירים שלי במחזור שירה שקראתי לו 'כולנו חיים' - בספרי 'אנא בכוח, אנא בשיר'. הנה שני פרקים מן המחזור.

שני שירים - הרצל חקק.

תורת הזמן

דּוֹר אָבוּד שָׁלַח אוֹתִי לְכָאן.
דּוֹר שֶׁלֹּא רוֹצֶה
לָמוּת. זֶה אוֹתוֹ לַחַן
אוֹתוֹ בְּכִי שׁוֹתֵת

נֶאֱמָן, בְּכִי שֶׁל יֶלֶד קָטָן.
שֶׁיֵּשׁ לוֹ לַחַשׁ גָּנוּז
עִם מוּבָן
זוֹ תּוֹרַת הַזְּמַן.

לבקש חלום מזמן אחר

מִן הַבּוֹר הִגַּעְתִּי לְכָאן, מִשָּׁנִים
שֶׁל מְחִיקָה.
אַחִים זָרִים מָכְרוּ אוֹתִי. הַחֲלוֹמוֹת שֶׁלִּי
הָיוּ שַׁיָּכִים לִזְמַן אַחֵר.
כֵּן, בָּאתִי לְקַדְּשׁוֹ, לְחַדְּשׁוֹ.
לְמַלֵּא אֶת הַבּוֹר
בְּמַיִם חַיִּים.

תאריך:  27/12/2020   |   עודכן:  27/12/2020
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התוודעות יוסף - מחיקת ההשכּחה, שיבה לזיכרון
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
27/12/20 14:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהוביה סנדק נהרג בנסיבות הנחקרות על-ידי מח"ש בימים אלה. העובדה עליה יש הסכמה כואבת ומצערת היא שהילד עם החיוך הענק, העיניים המאירות, כיפת הענק והגוזמבות המשוות חן מיוחד לנער שבא מן הגבעות איננו, נהרג, נפטר, נרצח, חוסל, כל אחד על-פי ראייתו את מותו בטרם עת של הנער אהוביה שלא יחייך עוד לעולם.
פרשת "וַיִּגַּשׁ" היא עבורי בבחינת משב רוח רענן, שפועמות בו עוצמות של רגישויות חברתיות ואנושיות. פרשה שכל כולה פתיחות למאווייו ולכמיהותיו של האדם הנתון במצוקה כלכלית ובצורך לחלצו מהמצב הקשה אליו הוא נקלע.
ערב כניסתנו לסגר השלישי, זו העת להודות לכל אלו שהביאו את מדינת ישראל עד הלום. תודה לכולנו, על כך שלא עטינו מסכות במרחב הציבורי, כפי שנתבקשנו. או ליתר דיוק, כפי שמורה החוק (סעיפים 13/14, ס"ק ה-3. לצו בריאות העם תש"ף-2020). כל הכבוד לנו על הזילזול בהנחיות ובהפרתן, ועל אי-שמירת הריחוק החברתי אליו נידרשנו. מחיאות כפיים סוערות לכל אלו שביצירתיות מדהימה מצאו תירוצים מתירוצים שונים על-מנת להפר את הכללים, והביאונו עד הלום. עשינו עבודה נפלאה בלהוכיח לעצמנו ולעולם כולו שהציבור הישראלי איננו מבין שמירת-חוק מה היא, ושלא אכפת לנו זה מזה וזו מזה. אכפת לנו רק מעצמנו.
27/12/2020  |  שמואל לוין  |   יומני בלוגרים
שנו חכמינו מה הקשר בין מחט ל---? אז על זה רציתי לדבר.
ההליכה לבחירות, בפעם הרביעית בתוך כשנתיים, מאפשרת לסכם את פעילות משרדי הממשלה בזמן הקצר שעבר מאז כינונה בחודש מאי. זה נכון לכל משרד ותחום, כולל תחום הדיגיטל. נכון, ברמת שתי המפלגות המרכזיות בממשלה - הליכוד וכחול לבן. היו חיכוכים ומריבות, אבל אנשי המקצוע, הפקידים והמנהלים במשרדים השונים הקדישו את הזמן לעבודה. כולל במשרד הדיגיטל הלאומי.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il